You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Korte afstanden zijn dodelijk in de winter. En zeggen dat men vroeger dacht dat EV’s enkelSinds oktober zit ik toch gemiddeld aan 242 Wh/km. Wel heel veel korte afstanden (<10 km).
View attachment 894159
Ik vermoed dat de meeste chauffeurs bij afstanden van 5 en 10km niet zo dikwijls de navigatie gebruiken...Korte afstanden zijn dodelijk in de winter. En zeggen dat men vroeger dacht dat EV’s enkel
konden gebruikt worden om mee rond de kerk te rijden.
En toen kwam Tesla. Nu bijkt dat ze er net niet echt dvoor geschikt zijn.
Het zou moeten een optie zijn om in te stellen dat als er geen bestemming ingegeven is of een bestemming op minder dan een kwartier, dat het interieur dan niet opgewarmd wordt. En als de bestemming op minder dan een half uur ligt dat zelfs de batterij niet opgewarmd wordt.
Je krijgt ze toch niet warm op die tijd.
Daarom zeg ik dat de instelling ook moet werken als er geen bestemming ingegeven is.Ik vermoed dat de meeste chauffeurs bij afstanden van 5 en 10km niet zo dikwijls de navigatie gebruiken...
Als je even naar de supermarkt rijdt heb ik geen navi nodig.
Korte afstanden zijn dodelijk in de winter. En zeggen dat men vroeger dacht dat EV’s enkel
konden gebruikt worden om mee rond de kerk te rijden.
En toen kwam Tesla. Nu bijkt dat ze er net niet echt dvoor geschikt zijn.
Het zou moeten een optie zijn om in te stellen dat als er geen bestemming ingegeven is of een bestemming op minder dan een kwartier, dat het interieur dan niet opgewarmd wordt. En als de bestemming op minder dan een half uur ligt dat zelfs de batterij niet opgewarmd wordt.
Je krijgt ze toch niet warm op die tijd.
Ik heb veel verplaatsingen van <5km en zit gemiddeld aan een 180 Wh/km voor deze verplaatsingen.Sinds oktober zit ik toch gemiddeld aan 242 Wh/km. Wel heel veel korte afstanden (<10 km).
View attachment 894159
Dat zal enorm helpen. Opwarmen van 12-20 voor het interieur en van 12 naar 35 voor de batterij is veel zuiniger dan wanneer je van 0 graden start.mijn wagen staat in de garage waar de temperatuur 12-15 graden is.
Inderdaad. Ik vermeldde het ook expliciet omdat ik niet weet of @Krikiky zijn wagen ‘s nachts binnen of buiten staat.Dat zal enorm helpen. Opwarmen van 12-20 voor het interieur en van 12 naar 35 voor de batterij is veel zuiniger dan wanneer je van 0 graden start.
Mijn ventilatie staat constant op 22 graden en de auto staat ook buiten. Het draaien van de ventilator na het stoppen heb ik ook al gemerkt maar dacht dat het iets was voor de batterij.Ik heb veel verplaatsingen van <5km en zit gemiddeld aan een 180 Wh/km voor deze verplaatsingen.
Wel enkele bemerkingen :
- de ventilatie is standaard uitgeschakeld en wordt pas aangezet bij langere verplaatsingen.
- ik kom nauwelijks aan mijn rem waardoor de regeneratie maximaal is.
- mijn wagen staat in de garage waar de temperatuur 12-15 graden is.
- dit gaat over het verbruik dat de wagen zelf meedeelt. In jouw berekening zitten ook het verbruik tijdens het stilstaan (sentry, WiFi,…) en waarschijnlijk ook laadverliezen.
indien ik de ventilatie aanzet, dan is het op 20° in de winter. Ik heb sowieso liever koele lucht en het is efficiënter om de temperatuur lager te zetten en eventueel de stoelverwarming aan te zetten.Mijn ventilatie staat constant op 22 graden en de auto staat ook buiten. Het draaien van de ventilator na het stoppen heb ik ook al gemerkt maar dacht dat het iets was voor de batterij.
Ik heb gekeken naar het kWh opgeladen in de app en dat tegenover het aantal kilometers gezet. Dus is inderdaad inclusief sentry, ontdooien, ...
Goede samenvatting. Ik wil nog toevoegen dat bij een laaghangende zon er altijd wel een camera is die het niet doet. Constant dus, tijdens dit seizoen, wanneer de zon schijnt.Even wat ervaring delen. Ik wil er vooraf al bij zeggen dat ik echt graag Tesla rij anders (wij hebben 2 model Y's) en dat ik geen agressieve bestuurder ben.
Maar ik moet toch van me af dat ik de Enhanced Autopilot van Tesla bij de minste regen, en zelfs in sommige andere omstandigheden, toch gevaarlijke zaken zie doen. Ik heb me de optie op mijn Model Y achteraf aangeschaft (niet op die van mijn vrouw) omdat ik elke dag bijna 200km autostrade toe en dus van de veronderstelling was dat dit mijn rit een stuk aangenamer zou maken. Dat doet het ook bij goed weer, dan lopen de meeste zaken echt goed. Maar:
Maar het mag gezegd zijn dat als het werkt, en dus vooral in droge omstandigheden, dat hij het echt goed kan doen en fijn is om te rijden voor deze ritten. Maar met dit gedrag zitten we nog heel ver van echt autonoom rijden. Tenzij ze hun model eens echt gaan trainen op inconsistente en slechte wegen in Europa. Hey, er zijn geen ronde punten in de US en de verkeerslichten staan daar aan de overkant ;-) (voor de neuters onders ons, ja er zijn wel enkele ronde punten in de US, maar heel beperkt en slechts recent is er verkeersdeskundige interesse om die daar te maken. Er was lange tijd een Amerikaanse aversie).
- Bij de minste regen krijg je al de melding dat de Enhanced Autopilot het niet meer gaat doen. Niet in het zonnige California wonende is dit toch de toestand waarin we in de Benelux een groot deel van onze herfst, winter in spenderen. Het beperkt dus het gebruik van navigeren met autopilot aanzienlijk.
- Ik doe elke ochtend Kortrijk tot een stuk over Gent nabij Lokeren. Het is me nu al twee keer voorgevallen dat bij een beperkte plas en telkens op dezelfde plaats de weerspiegeling van de lichten van een voorganger zodanig fel is dat de Tesla gewoon bijna vol in de remmen gaat. Als in: die auto staat op minder dan 30cm voor mij dus ik moet NU alles dicht gooien. Ronduit gevaarlijk. En dit is eigenlijke gewoon Traffic Aware Cruise Control.
- Bij het invoegen in een andere rijstrook gedraagt hij zich als een leerling in de autorijschool: "zou ik, zou ik niet, ah nee ik durf niet, oei pas op daar komt iemand aan, ah kans verkeken". Het gevolg is dat hij soms aan een rijstrookwissel begint en dan plots denkt oei mijn timer is verstreken en met volle macht de wagen terug in de rijstrook duwt terwijl hij halfweg was. De wagen achter me moet toch soms denken wat steekt die uit. Of nog zo een geval waarbij een wissel begint en er plots een auto op duikt die net de grens overschrijdt waarvan de Tesla denkt dat het veilig is om te wisselen. In plaats van dan toch even gas bij te geven, want we zitten al bijna op het andere vak, en dat manoeuvre af te ronden, gaan we vol het stuur draaien en terug het vorige vak in. Ook dat is soms heel gevaarlijk en onvoorspelbaar voor andere chauffeurs als je vlotte bewegingen verwacht. Ter info, mijn rijstrook wissel instelling staat op "middel" of "gemiddeld".
- Hoewel de verkeersborden herkend worden neemt hij die heel vaak niet over op TACC en dan moet je dat maar zelf zien in orde te krijgen met het scrollwiel.
Btw, de dashcam is fantastisch om vrachtwagens die, tegen de regels in, inhalen tijdens regenweer mee vast te leggen