Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigate on autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor de reacties!

Dan is mij dat zeker nog geen 6400 euro waard. Jammer dat Tesla geen mogelijkheid geeft om het voor een periode te testen. Ben super nieuwsgierig.

Kan iemand die dit wel heeft geen mooie review video maken en de werking in Nederland laten zien?? Ik ben video-producent dus ik kan filmen en monteren... ;-)

Nice. Vroeger ook veel met video gedaan. als je in de buurt van Utrecht woont kunnen we samen wel een mooie video maken op de NL wegen.
 
Nieuwe animatie in 28.3.7

Twitter
 

Attachments

  • upload_2019-8-25_12-11-52.jpeg
    upload_2019-8-25_12-11-52.jpeg
    36.6 KB · Views: 72
Mijn ervaringen met autopilot (Tesla model 3 sinds 28 febr. nu ca 7000 km):

Ik gebruik navigatie met autopilot of alleen autopilot zoveel mogelijk. En indien niet mogelijk dan gebruik ik TACC. Het is enerzijds zeer rustgevend rijden en ik zou het nooit meer willen missen, maar anderzijds maakt autopilot werkelijk regelmatig levensgevaarlijke manoeuvres en als ik niet goed had opgelet waren er levens mee gemoeid geweest. Het gaat vooral om rijbaan verwisselen, afslaan, fantoom en inconsistent gedrag. Ik probeer er overigens zoveel mogelijk mee uit om zijn grenzen te verkennen. Zolang je gewoon een weg met belijning of duidelijk randen volgt of in file rijdt is er niets aan de hand. Bij scherpere bochten of plotselingen slingers op binnenwegen (door vluchtheuvels e.d.) kan het misgaan, rotondes zijn uit den boze. Maar daar let je vanzelf wel op. Op de autoweg ontstaan regelmatig levensgevaarlijke situaties.

Om te beginnen bij inhalen, dus van baan verwisselen zowel eerst naar links en dan naar rechts. Het voortdurend plotseling afbreken van deze door hem zelf voorgestelde en bevestigd door pijl uitzetten van deze akties zorgt voor vreselijk snel moeten ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Ook bij mij zelf geïnitieerde baanwissels geldt hetzelfde. En daarna woedende andere weggebruikers. Ik lees nu dat de baanwissels binnen 5 seconden moet hebben plaats gevonden volgens nieuwe Europese richtlijnen. Als dat de oorzaak is hebben ze een levensgevaarlijke regel geintroduceerd en de autopilot compleet kreupel gemaakt.

Voorbeeld 1.
Ik rij nog links op een tweebaans autoweg vanwege een inhaal aktie terwijl ik 120 km/hr rijdt, de toegestane snelheid. Ik blijf even links rijden omdat verderop weer een paar vrachtwagens ingehaald moeten worden. Niettemin er wil een motorrijder mij voorbij. De auto die ik gepasseerd heb is al heel ver achter mij. Ik zet mijn pijl naar rechts uit om de motorrijder langs te laten. Tesla gaat netjes naar rechts, tot halverwege over de middenstreep en breekt ineens af en gaat terug, in paniek ruk ik hem terug naar rechts. De motorrijder was natuurlijk meteen aan het passeren, en als ik niet had ingegrepen had Tesla hem kompleet van de weg gedrukt. De motorrijder was terecht woedend, reageerde met uitwijken en daarna zijn vinger opsteken of ik gek was geworden. Let wel er was geen enkele auto rechtsachter mij ook maar in de buurt. Die ik gepasseerd had zat al honderden meters achter me. Ik tel geen 5 sekonden af. Als hij dat op een vrij stuk al niet haalt waar blijft er dan nog over?

Voorbeeld 2.
Idem, autobaan en 120 km/hr ik zet pijl naar links want er is een linker invoegstrook waarop een auto wil invoegen en die ik de ruimte wil geven. Ruimte op linker meer dan genoeg. Autopilot zet in is halverwege en breekt af en zwaait meteen weer naar rechts met enorme vloek ram ik hem weer naar links, de invoegende auto was reeds aan het naar links gaan en gaf duidelijk te kennen of ik geschift was. Het naar links (en naar rechts) gaan wordt echt heel vaak afgebroken bij passeren omdat achterliggend verkeer kennelijk ineens sneller dichterbij lijkt te komen dan eerst ingeschat door autopilot (of door de 5 sekonden regel??) maar werkelijk zonder enige zinnige reden. Ik heb nooit de 5 sekonden afgeteld.

Voorbeeld 3.
Navigatie met auto pilot slaat netjes rechtsaf (zet zelf pijl uit) en remt af. Er zit een grote oplegger achter mij. Ineens gaat autopilot vol afremmen zonder enige zinnige reden. Er zat niemand voor me. De vrachtwagenchauffeur zat vol op zijn toeter en ik vol op het gaspedaal met een hartverzakking. Mijn vrouw gilde het uit van ellende. Ik was nog net snel genoeg weg anders had de vrachtwagen met oplegger glad over me heen gereden.

Voorbeeld 4.
Ik gaf een demo aan familie op een relatief smalle binnenweg (50 km/hr) toevallig met belijning zonder middenstreep. Dan gaat hij (uiteraard) midden op de weg rijden (ja ik weet hij is daar nog niet voor geschikt, maar toch). Er komt een tegenligger, ik wacht af klaar om in te grijpen om te zien wat autopilot gaat doen. Ik had in amerikaans youtube filmpje gezien dat hij dan naar rechts zou gaan. Tot mijn stomme verbazing gaat hij inderdaad ruim op tijd netjes naar rechts en passeert zonder dat ik hoef in te grijpen! Even later rijdt hij weer midden op de weg. Er komt weer een tegenligger. Deze keer bleef hij midden op de weg rijden zodat de tegenligger terecht op zijn toeter zat. Nu was ik voldoende op mijn qui vive dus er gebeurde niks, maar autopilot is dus absoluut niet consistent.

Voorbeeld 5.
Ik rij in de stad op TACC. De voorganger stopt nogal abrupt voor een stoplicht. Je schrikt toch en ik ging met mijn voet naar de rem maar bedacht mij onderweg met mijn voetbeweging omdat hij het toch zelf moet doen maar toch heb je de pedaal al lichtjes aangeraakt. Dus je remt net niet denk je! Maar de minste aanraking gooit hem uit de TACC en als je dan niet zelf doorremt zit je er gewoon bovenop want zijn eigen afremming stopt abrupt. Belachelijk gewoon, ik zat er misschien nog 10 cm vandaan. Dit is mij al twee keer overkomen. Je vertrouwen krijgt dan wel een enorme optater.

Voorbeeld 6.
Met 120 km/hr-130 km/hr rijden met achterliggers en dan fantoom afremmen omdat viaducten of grote borden boven de weg of grote vrachtwagens op de rechterbaan onterecht kennelijk als bedreiging worden gezien is kompleet onacceptabel. Toch gebeurt dit regelmatig, altijd breekt het wel op tijd af maar toch voor achterliggers een ramp.

In zijn algemeenheid is het voortdurend afbreken van eenmaal in gang gezette baanverwisselingen totaal onacceptabel. Er is ook nooit enige zinnige afbreking geweest naar mijn waarnemingen. Afbreken mag gewoon per definitie nooit. Autopilot lijkt soms wel op een dronke automobilist op die manier. Is dit allemaal door nieuwe Europese regelgeving?? Die bureaucraten hebben waarschijnlijk nog nooit met een autopilot gereden.

Het omgaan met de door de navigatie opgegeven snelheid is geen peil op te trekken, de ene keer volgt hij ze zelf de andere keer (meestal) moet je ze zelf overnemen door ze aan te tikken maar op sommige binnen wegen schakelt hij automatisch van 80 km/hr naar 50 km/hr bij een dorp en weer terug naar 80km/hr. Ook zeer inconsistent. Ik heb al 3 bekeuringen opgelopen doordat hij zelf niet terugschakelde van 80 km/hr naar 70 km/hr en ik even niet goed heb opgelet en te laat was. De laatste snelheidsbekeuring bij mijn vorige auto's kan ik me niet herinneren.
 
  • Love
Reactions: Maarten v R
Mijn ervaringen met autopilot (Tesla model 3 sinds 28 febr. nu ca 7000 km):

Ik gebruik navigatie met autopilot of alleen autopilot zoveel mogelijk. En indien niet mogelijk dan gebruik ik TACC. Het is enerzijds zeer rustgevend rijden en ik zou het nooit meer willen missen, maar anderzijds maakt autopilot werkelijk regelmatig levensgevaarlijke manoeuvres en als ik niet goed had opgelet waren er levens mee gemoeid geweest. Het gaat vooral om rijbaan verwisselen, afslaan, fantoom en inconsistent gedrag. Ik probeer er overigens zoveel mogelijk mee uit om zijn grenzen te verkennen. Zolang je gewoon een weg met belijning of duidelijk randen volgt of in file rijdt is er niets aan de hand. Bij scherpere bochten of plotselingen slingers op binnenwegen (door vluchtheuvels e.d.) kan het misgaan, rotondes zijn uit den boze. Maar daar let je vanzelf wel op. Op de autoweg ontstaan regelmatig levensgevaarlijke situaties.

Om te beginnen bij inhalen, dus van baan verwisselen zowel eerst naar links en dan naar rechts. Het voortdurend plotseling afbreken van deze door hem zelf voorgestelde en bevestigd door pijl uitzetten van deze akties zorgt voor vreselijk snel moeten ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Ook bij mij zelf geïnitieerde baanwissels geldt hetzelfde. En daarna woedende andere weggebruikers. Ik lees nu dat de baanwissels binnen 5 seconden moet hebben plaats gevonden volgens nieuwe Europese richtlijnen. Als dat de oorzaak is hebben ze een levensgevaarlijke regel geintroduceerd en de autopilot compleet kreupel gemaakt.

Voorbeeld 1.
Ik rij nog links op een tweebaans autoweg vanwege een inhaal aktie terwijl ik 120 km/hr rijdt, de toegestane snelheid. Ik blijf even links rijden omdat verderop weer een paar vrachtwagens ingehaald moeten worden. Niettemin er wil een motorrijder mij voorbij. De auto die ik gepasseerd heb is al heel ver achter mij. Ik zet mijn pijl naar rechts uit om de motorrijder langs te laten. Tesla gaat netjes naar rechts, tot halverwege over de middenstreep en breekt ineens af en gaat terug, in paniek ruk ik hem terug naar rechts. De motorrijder was natuurlijk meteen aan het passeren, en als ik niet had ingegrepen had Tesla hem kompleet van de weg gedrukt. De motorrijder was terecht woedend, reageerde met uitwijken en daarna zijn vinger opsteken of ik gek was geworden. Let wel er was geen enkele auto rechtsachter mij ook maar in de buurt. Die ik gepasseerd had zat al honderden meters achter me. Ik tel geen 5 sekonden af. Als hij dat op een vrij stuk al niet haalt waar blijft er dan nog over?

Voorbeeld 2.
Idem, autobaan en 120 km/hr ik zet pijl naar links want er is een linker invoegstrook waarop een auto wil invoegen en die ik de ruimte wil geven. Ruimte op linker meer dan genoeg. Autopilot zet in is halverwege en breekt af en zwaait meteen weer naar rechts met enorme vloek ram ik hem weer naar links, de invoegende auto was reeds aan het naar links gaan en gaf duidelijk te kennen of ik geschift was. Het naar links (en naar rechts) gaan wordt echt heel vaak afgebroken bij passeren omdat achterliggend verkeer kennelijk ineens sneller dichterbij lijkt te komen dan eerst ingeschat door autopilot (of door de 5 sekonden regel??) maar werkelijk zonder enige zinnige reden. Ik heb nooit de 5 sekonden afgeteld.

Voorbeeld 3.
Navigatie met auto pilot slaat netjes rechtsaf (zet zelf pijl uit) en remt af. Er zit een grote oplegger achter mij. Ineens gaat autopilot vol afremmen zonder enige zinnige reden. Er zat niemand voor me. De vrachtwagenchauffeur zat vol op zijn toeter en ik vol op het gaspedaal met een hartverzakking. Mijn vrouw gilde het uit van ellende. Ik was nog net snel genoeg weg anders had de vrachtwagen met oplegger glad over me heen gereden.

Voorbeeld 4.
Ik gaf een demo aan familie op een relatief smalle binnenweg (50 km/hr) toevallig met belijning zonder middenstreep. Dan gaat hij (uiteraard) midden op de weg rijden (ja ik weet hij is daar nog niet voor geschikt, maar toch). Er komt een tegenligger, ik wacht af klaar om in te grijpen om te zien wat autopilot gaat doen. Ik had in amerikaans youtube filmpje gezien dat hij dan naar rechts zou gaan. Tot mijn stomme verbazing gaat hij inderdaad ruim op tijd netjes naar rechts en passeert zonder dat ik hoef in te grijpen! Even later rijdt hij weer midden op de weg. Er komt weer een tegenligger. Deze keer bleef hij midden op de weg rijden zodat de tegenligger terecht op zijn toeter zat. Nu was ik voldoende op mijn qui vive dus er gebeurde niks, maar autopilot is dus absoluut niet consistent.

Voorbeeld 5.
Ik rij in de stad op TACC. De voorganger stopt nogal abrupt voor een stoplicht. Je schrikt toch en ik ging met mijn voet naar de rem maar bedacht mij onderweg met mijn voetbeweging omdat hij het toch zelf moet doen maar toch heb je de pedaal al lichtjes aangeraakt. Dus je remt net niet denk je! Maar de minste aanraking gooit hem uit de TACC en als je dan niet zelf doorremt zit je er gewoon bovenop want zijn eigen afremming stopt abrupt. Belachelijk gewoon, ik zat er misschien nog 10 cm vandaan. Dit is mij al twee keer overkomen. Je vertrouwen krijgt dan wel een enorme optater.

Voorbeeld 6.
Met 120 km/hr-130 km/hr rijden met achterliggers en dan fantoom afremmen omdat viaducten of grote borden boven de weg of grote vrachtwagens op de rechterbaan onterecht kennelijk als bedreiging worden gezien is kompleet onacceptabel. Toch gebeurt dit regelmatig, altijd breekt het wel op tijd af maar toch voor achterliggers een ramp.

In zijn algemeenheid is het voortdurend afbreken van eenmaal in gang gezette baanverwisselingen totaal onacceptabel. Er is ook nooit enige zinnige afbreking geweest naar mijn waarnemingen. Afbreken mag gewoon per definitie nooit. Autopilot lijkt soms wel op een dronke automobilist op die manier. Is dit allemaal door nieuwe Europese regelgeving?? Die bureaucraten hebben waarschijnlijk nog nooit met een autopilot gereden.

Het omgaan met de door de navigatie opgegeven snelheid is geen peil op te trekken, de ene keer volgt hij ze zelf de andere keer (meestal) moet je ze zelf overnemen door ze aan te tikken maar op sommige binnen wegen schakelt hij automatisch van 80 km/hr naar 50 km/hr bij een dorp en weer terug naar 80km/hr. Ook zeer inconsistent. Ik heb al 3 bekeuringen opgelopen doordat hij zelf niet terugschakelde van 80 km/hr naar 70 km/hr en ik even niet goed heb opgelet en te laat was. De laatste snelheidsbekeuring bij mijn vorige auto's kan ik me niet herinneren.

Ik herken nagenoeg alle punten maar ben toch een stuk milder in mijn oordeel na ruim 25.000 km.
Enkele voorbeelden:
  • Bij punt 1 & 2 -> bij baanwissel hou ik stuur en situatie altijd goed in de gaten. Wijkt er iets af dan gelijk ingrijpen. Klinkt misschien "gespannen" voor een leek/buitenstaander maar het is voor mij een ontspannen manier van rijden. Op rechte stukken (zonder baanwissel) gaat het de laatste tijd erg goed en kun je gerust even in menu van auto klikken oid op moment dat de situatie het toelaat.
  • Bij punt 3 hou ik altijd mijn voet even paraat. Hetzij voor stroom bijgeven in uitzonderlijke gevallen of om de rem (of rechter stuurhendel) even aan te tikken als de snelheid op de uitvoegstrook wat hoog is/blijft. Uitvoegen is nog niet optimaal maar wordt wel steeds beter. ;)
  • Bij situaties zoals punt 4 NOOIT ap/fsd gebruiken. Is daar officieel nog niet voor ontworpen (lees: buiten snelweg) en bij nagenoeg iedere bezoeker van dit forum is bekent dat rijstroken zonder links/rechts een streep voor grote problemen kan zorgen. De auto gaat nu eenmaal in het midden van 2 strepen rijden en mist daarmee referentie bij tegenliggers......
  • Punt 5 -> rem aanraken is alles uitschakelen. Ik ben blij dat dit zo werkt en ik kan de auto niets kwalijk nemen. Zo werkt dat bij alle CC / TACC / AP / FSD systemen/auto's. Rem aanraken = alles uitschakelen.
  • Punt 6 is idd erg hinderlijk. Soms komt het ene paar duizend km niet voor en soms een paar keer op een dag. Ik wordt hier ook wel eens kwaad over. Nu het wat minder zonnig wordt denk ik wel dat het beter zal gaan. Strakke schaduwlijnen zijn een bedreiging......
Kortom: gebruiken waar het voor bedoeld is (snelweg en provinciale wegen met correcte belijning) en op bepaalde momenten even alert zijn. Is het de Euro 6400,-- waard? -> nu nog niet maar het wordt wel steeds een stapje beter (met af en toe een stapje terug....)
 
Last edited:
Bedankt voor je adviezen. Punt 4 was vooral bedoeld om te laten zien dat autopilot soms ongelooflijk goed kan reageren en je dus a.h.w. op het verkeerde been wordt gezet en dat hij het de volgende keer helemaal niet doet dus zeer inconsistent kan zijn.
Punt 5. Ik vind dat ongeacht of autopilot of TACC wordt uitgeschakeld hij gewoon een aanrijding met je voorganger dient te voorkomen door ruim op tijd te remmen en doet hij kennelijk niet.

Ik wil nog een punt noemen waarvan ik niet weet of het bekend is: n.l. als de autopilot iets ongeoorloofd (fantoom remmen b.v.) doet kan je dat melden door direct de quick control icon 3 seconden (Autotje links onder) in te drukken. Daarna krijg je een bedankje voor de melding.

Een mondelinge melding kan gedaan worden voor bugs in het algemeen door de microfoon te activeren en het mondeling te melden (s.v.p. in engels) zie:
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Danny n
@Robipad , je voorbeelden zijn herkenbaar. Een situatie die ik aanvullend met regelmaat meemaak, en welke vergelijkbaar is met jouw voorbeeld 2, is de situatie waarbij je aan het inhalen bent en je op de linkerbaan bevind en je terug wilt naar de rechter rijstrook. Er zit echter een auto vlak achter je en op het moment dat je met AP actief naar rechts beweegt, en de auto achter je doet hetzelfde, dan breekt AP af en gooit het stuur direct weer naar links. Ongelooflijk frustrerend allemaal.
Ik geloof zeker dat AP beperkt wordt door bepaalde EU regelgeving (5 seconden regel), maar soms lijkt het alsof de MCU te druk is met andere taken (dashcam?) waardoor processing power ontbreekt om AP goed te laten functioneren.
 
@Robipad , je voorbeelden zijn herkenbaar. Een situatie die ik aanvullend met regelmaat meemaak, en welke vergelijkbaar is met jouw voorbeeld 2, is de situatie waarbij je aan het inhalen bent en je op de linkerbaan bevind en je terug wilt naar de rechter rijstrook. Er zit echter een auto vlak achter je en op het moment dat je met AP actief naar rechts beweegt, en de auto achter je doet hetzelfde, dan breekt AP af en gooit het stuur direct weer naar links. Ongelooflijk frustrerend allemaal.
Ik geloof zeker dat AP beperkt wordt door bepaalde EU regelgeving (5 seconden regel), maar soms lijkt het alsof de MCU te druk is met andere taken (dashcam?) waardoor processing power ontbreekt om AP goed te laten functioneren.
Zelf heb ik ook regelmatig het gevoel dat de MCU het niet kan bijbenen met te late reacties. Wordt tijd dat we 3.0 hardware krijgen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Mijn ervaringen met autopilot (Tesla model 3 sinds 28 febr. nu ca 7000 km):

Ik gebruik navigatie met autopilot of alleen autopilot zoveel mogelijk. En indien niet mogelijk dan gebruik ik TACC. Het is enerzijds zeer rustgevend rijden en ik zou het nooit meer willen missen, maar anderzijds maakt autopilot werkelijk regelmatig levensgevaarlijke manoeuvres en als ik niet goed had opgelet waren er levens mee gemoeid geweest. Het gaat vooral om rijbaan verwisselen, afslaan, fantoom en inconsistent gedrag. Ik probeer er overigens zoveel mogelijk mee uit om zijn grenzen te verkennen. Zolang je gewoon een weg met belijning of duidelijk randen volgt of in file rijdt is er niets aan de hand. Bij scherpere bochten of plotselingen slingers op binnenwegen (door vluchtheuvels e.d.) kan het misgaan, rotondes zijn uit den boze. Maar daar let je vanzelf wel op. Op de autoweg ontstaan regelmatig levensgevaarlijke situaties.

Om te beginnen bij inhalen, dus van baan verwisselen zowel eerst naar links en dan naar rechts. Het voortdurend plotseling afbreken van deze door hem zelf voorgestelde en bevestigd door pijl uitzetten van deze akties zorgt voor vreselijk snel moeten ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Ook bij mij zelf geïnitieerde baanwissels geldt hetzelfde. En daarna woedende andere weggebruikers. Ik lees nu dat de baanwissels binnen 5 seconden moet hebben plaats gevonden volgens nieuwe Europese richtlijnen. Als dat de oorzaak is hebben ze een levensgevaarlijke regel geintroduceerd en de autopilot compleet kreupel gemaakt.

Voorbeeld 1.
Ik rij nog links op een tweebaans autoweg vanwege een inhaal aktie terwijl ik 120 km/hr rijdt, de toegestane snelheid. Ik blijf even links rijden omdat verderop weer een paar vrachtwagens ingehaald moeten worden. Niettemin er wil een motorrijder mij voorbij. De auto die ik gepasseerd heb is al heel ver achter mij. Ik zet mijn pijl naar rechts uit om de motorrijder langs te laten. Tesla gaat netjes naar rechts, tot halverwege over de middenstreep en breekt ineens af en gaat terug, in paniek ruk ik hem terug naar rechts. De motorrijder was natuurlijk meteen aan het passeren, en als ik niet had ingegrepen had Tesla hem kompleet van de weg gedrukt. De motorrijder was terecht woedend, reageerde met uitwijken en daarna zijn vinger opsteken of ik gek was geworden. Let wel er was geen enkele auto rechtsachter mij ook maar in de buurt. Die ik gepasseerd had zat al honderden meters achter me. Ik tel geen 5 sekonden af. Als hij dat op een vrij stuk al niet haalt waar blijft er dan nog over?

Voorbeeld 2.
Idem, autobaan en 120 km/hr ik zet pijl naar links want er is een linker invoegstrook waarop een auto wil invoegen en die ik de ruimte wil geven. Ruimte op linker meer dan genoeg. Autopilot zet in is halverwege en breekt af en zwaait meteen weer naar rechts met enorme vloek ram ik hem weer naar links, de invoegende auto was reeds aan het naar links gaan en gaf duidelijk te kennen of ik geschift was. Het naar links (en naar rechts) gaan wordt echt heel vaak afgebroken bij passeren omdat achterliggend verkeer kennelijk ineens sneller dichterbij lijkt te komen dan eerst ingeschat door autopilot (of door de 5 sekonden regel??) maar werkelijk zonder enige zinnige reden. Ik heb nooit de 5 sekonden afgeteld.

Voorbeeld 3.
Navigatie met auto pilot slaat netjes rechtsaf (zet zelf pijl uit) en remt af. Er zit een grote oplegger achter mij. Ineens gaat autopilot vol afremmen zonder enige zinnige reden. Er zat niemand voor me. De vrachtwagenchauffeur zat vol op zijn toeter en ik vol op het gaspedaal met een hartverzakking. Mijn vrouw gilde het uit van ellende. Ik was nog net snel genoeg weg anders had de vrachtwagen met oplegger glad over me heen gereden.

Voorbeeld 4.
Ik gaf een demo aan familie op een relatief smalle binnenweg (50 km/hr) toevallig met belijning zonder middenstreep. Dan gaat hij (uiteraard) midden op de weg rijden (ja ik weet hij is daar nog niet voor geschikt, maar toch). Er komt een tegenligger, ik wacht af klaar om in te grijpen om te zien wat autopilot gaat doen. Ik had in amerikaans youtube filmpje gezien dat hij dan naar rechts zou gaan. Tot mijn stomme verbazing gaat hij inderdaad ruim op tijd netjes naar rechts en passeert zonder dat ik hoef in te grijpen! Even later rijdt hij weer midden op de weg. Er komt weer een tegenligger. Deze keer bleef hij midden op de weg rijden zodat de tegenligger terecht op zijn toeter zat. Nu was ik voldoende op mijn qui vive dus er gebeurde niks, maar autopilot is dus absoluut niet consistent.

Voorbeeld 5.
Ik rij in de stad op TACC. De voorganger stopt nogal abrupt voor een stoplicht. Je schrikt toch en ik ging met mijn voet naar de rem maar bedacht mij onderweg met mijn voetbeweging omdat hij het toch zelf moet doen maar toch heb je de pedaal al lichtjes aangeraakt. Dus je remt net niet denk je! Maar de minste aanraking gooit hem uit de TACC en als je dan niet zelf doorremt zit je er gewoon bovenop want zijn eigen afremming stopt abrupt. Belachelijk gewoon, ik zat er misschien nog 10 cm vandaan. Dit is mij al twee keer overkomen. Je vertrouwen krijgt dan wel een enorme optater.

Voorbeeld 6.
Met 120 km/hr-130 km/hr rijden met achterliggers en dan fantoom afremmen omdat viaducten of grote borden boven de weg of grote vrachtwagens op de rechterbaan onterecht kennelijk als bedreiging worden gezien is kompleet onacceptabel. Toch gebeurt dit regelmatig, altijd breekt het wel op tijd af maar toch voor achterliggers een ramp.

In zijn algemeenheid is het voortdurend afbreken van eenmaal in gang gezette baanverwisselingen totaal onacceptabel. Er is ook nooit enige zinnige afbreking geweest naar mijn waarnemingen. Afbreken mag gewoon per definitie nooit. Autopilot lijkt soms wel op een dronke automobilist op die manier. Is dit allemaal door nieuwe Europese regelgeving?? Die bureaucraten hebben waarschijnlijk nog nooit met een autopilot gereden.

Het omgaan met de door de navigatie opgegeven snelheid is geen peil op te trekken, de ene keer volgt hij ze zelf de andere keer (meestal) moet je ze zelf overnemen door ze aan te tikken maar op sommige binnen wegen schakelt hij automatisch van 80 km/hr naar 50 km/hr bij een dorp en weer terug naar 80km/hr. Ook zeer inconsistent. Ik heb al 3 bekeuringen opgelopen doordat hij zelf niet terugschakelde van 80 km/hr naar 70 km/hr en ik even niet goed heb opgelet en te laat was. De laatste snelheidsbekeuring bij mijn vorige auto's kan ik me niet herinneren.
Even vloeken in de kerk: de Europese regelgeving wordt in dit forum vaak aangehaald als een negatieve factor, maar met deze en de andere verhalen over de stand van de techniek, zou je ook kunnen bepleiten dat dit Tesla eigenlijk al teveel ruimte geeft om te experimenteren op de openbare weg...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dan84
Even vloeken in de kerk: de Europese regelgeving wordt in dit forum vaak aangehaald als een negatieve factor, maar met deze en de andere verhalen over de stand van de techniek, zou je ook kunnen bepleiten dat dit Tesla eigenlijk al teveel ruimte geeft om te experimenteren op de openbare weg...

Daar lijkt het inderdaad op. Volgens sommige forumleden zelfs levensgevaarlijk. Waarom is die 5 seconden regel eigenlijk een probleem voor de techniek?
 
Even vloeken in de kerk: de Europese regelgeving wordt in dit forum vaak aangehaald als een negatieve factor, maar met deze en de andere verhalen over de stand van de techniek, zou je ook kunnen bepleiten dat dit Tesla eigenlijk al teveel ruimte geeft om te experimenteren op de openbare weg...
Ik vloek nog even mee in een andere kerk:
Ik denk dat je dan te goed van vertrouwen bent m.b.t. Europese regelgeving en misschien wel in regelgeving in het algemeen. Deze wordt vandaag aan de dag te veel gevoed door de grote financiële belanghebbers en te weinig door het werkelijke algemeen belang. Elk kind kan begrijpen dat, als je manoeuvres gaat afbreken omdat de tijd om is (5 seconden regel) dat je chaos creëert op de weg, behalve regelgevers met financiële belangen.

Wat Tesla doet heeft riskante kantjes door feitelijk het grote publiek op een vroeg tijdstip te betrekken in het ontwikkelen van de autopilot. Daar zullen zeker ongelukken door komen alleen zullen er tegelijkertijd nu al en in de toekomst nog veel méér ongelukken door worden voorkomen, alleen die worden niet geregistreerd behalve in kille statistieken. Dus welke afwegingen wil je maken...

Het belangrijkste in dit soort kwesties is de goede en snelle terugkoppeling en onmiddelijke invoering van verbeteringen of wijzigingen in strategie, zowel door Tesla als Europese regelgevers...
 
regels komen van VAG en zijn beperkingen voor Tesla. Waarom moet autopilot andere regels hebben dan bestuurders hebben. Ik heb nooit van een regel gehoord dat je binnen 3 second met je voorband op de middellijn moet zijn als je wilt inhalen. Of dat NoA binnen 5 seconden na knipperen moet uitvoegen. Als je dat bij je rijexamen doet weet je zeker dat je het mag overdoen.
 
  • Like
Reactions: Bas. and Hbrink
Daar lijkt het inderdaad op. Volgens sommige forumleden zelfs levensgevaarlijk. Waarom is die 5 seconden regel eigenlijk een probleem voor de techniek?
Ik denk niet dat er een echt probleem is behalve een communicatie en bureaucraties probleem....
M.b.t. tot de regelgeving denk ik dat deze van vrij korte datum is, iets waar Tesla natuurlijk meteen iets doet omdat anders zijn verkoop wordt stilgelegd.. , de gevolgen zoals het ruwe afbreken van baanverwisseling komen pas achteraf aan het licht. Het totale pakket van de regelgeving heeft implicaties die ik niet overzie, maar ten eerste wijkt het af van Amerikaanse regelgeving en ten tweede zal elke wijziging die je invoert weer tot andere conflicten kunnen leiden. Techniek zal niet de bottleneck zijn eerder de bureaucratie. Je kunt gewoon natuurlijk twee keer zo snel gaan in- en uitvoegen maar dat ligt niet zo lekker in met name Amerika want daar vinden ze Mad Max misschien al erg maar wij vinden die maar erg sloom.....
M.b.t. die Europese regelgeving o.a. deze video:
 
En ik ga erin met gestrekt been: AP/EAP/FSD/NoA kan nooit de veroorzaker zijn. Het is een rijhulp en de bestuurder is en blijft verantwoordelijk (tot nu toe).

En nu de nuance: ik herken veel van de genoemde punten, dus baal net zo hard als de melders. Ik gebruik NoA en EAP niet (of nauwelijks) met passagiers.

Wel is het zo, dat ik koude rillingen krijg als ik iets hoor over rotondes ed. Er is mi duidelijk aangegeven dat het vooralsnog alleen voor op snelwegen bedoeld is.
 
En ik ga erin met gestrekt been: AP/EAP/FSD/NoA kan nooit de veroorzaker zijn. Het is een rijhulp en de bestuurder is en blijft verantwoordelijk (tot nu toe).
Natuurlijk, wie anders?
En nu de nuance: ik herken veel van de genoemde punten, dus baal net zo hard als de melders. Ik gebruik NoA en EAP niet (of nauwelijks) met passagiers.
Schrikachtige passagiers balen al snel van autopilot, zeer onrustig zelfs van de TACC, maar zelf vind ik het heerlijk rijden.
Wel is het zo, dat ik koude rillingen krijg als ik iets hoor over rotondes ed. Er is mi duidelijk aangegeven dat het vooralsnog alleen voor op snelwegen bedoeld is.
Zo nu en dan uitproberen kan geen kwaad als je maar weet wat je doet, al was het alleen maar om eventuele verbeteringen vast te stellen zoals dat hij moet vertragen als hij een rotonde nadert en er niet als een dolle hond erop af te rijden en b.v. te versnellen als je voorganger de rotonde oprijdt en daardoor uit het zicht verdwijnt. Hoe meer testen (data) verzameld worden hoe beter hij zal gaan anticiperen.
 
regels komen van VAG en zijn beperkingen voor Tesla. Waarom moet autopilot andere regels hebben dan bestuurders hebben. Ik heb nooit van een regel gehoord dat je binnen 3 second met je voorband op de middellijn moet zijn als je wilt inhalen. Of dat NoA binnen 5 seconden na knipperen moet uitvoegen. Als je dat bij je rijexamen doet weet je zeker dat je het mag overdoen.
Wat is VAG in dit verband? Bedoel je de c.... Volkswagen AG? En leggen die dan Europese regels op?
 
Wat is VAG in dit verband? Bedoel je de c.... Volkswagen AG? En leggen die dan Europese regels op?
Niet eens Europese regels, maar United Nations regels die door de EU zijn overgenomen.
Als je die regels leest (kijk naar de video hieronder) zie je de typische theoretische benadering van regelgevers. Gewoon achter de tekentafel een bocht of inhaalmanouvre in logische stukjes hakken en dan timertjes en afstandsberekeningen definieren die logisch lijken. geen van die theoretici hebben waarschijnlijk ooit software voor zelfsturende systemen hoeven maken.
Het is voor mij niet zeker dat de Europese autoindustrie hier achter zit, want voor hen zijn die regels net zo theoretisch en onpraktisch.

Zijn er eigenlijk al systemen van andere fabrikanten (Bosch??) die auto lane change doen en houden die zich dan ook aan deze regels?

 
Niet eens Europese regels, maar United Nations regels die door de EU zijn overgenomen.
Dit is gewoon een afdeling van United Nations die deze Europese regels bepaald. Als je UN/ECE R79 zoekt in google kun je het nodige downloaden.
EUR-Lex - 42008X0527(01) - EN - EUR-Lex
En reken maar dat de duitse autoindustrie een grote vinger in deze pap heeft al was het maar via lobbyen. Zodra ze zelf ergens last van krijgen trekken ze wel aan de bel, voorlopig zit Tesla hier mee in zijn maag. Als dit zo blijft volgen de ongelukken vanzelf.