Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

New kid in town.....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Breaking news:
T-Day is uitgesteld naar woensdag.:(
Klein accidentje tijdens het tuinieren (steel van schep meets voorhoofd Faiz) kom net uit het ziekenhuis, boel dichtgeplakt, geen hersenschudding, maar uit voorzorg vandaag even niet achter het stuur.
Nieuwe afspraak voor a.s. woensdag gemaakt:)
 
Breaking news:
T-Day is uitgesteld naar woensdag.:(
Klein accidentje tijdens het tuinieren (steel van schep meets voorhoofd Faiz) kom net uit het ziekenhuis, boel dichtgeplakt, geen hersenschudding, maar uit voorzorg vandaag even niet achter het stuur.
Nieuwe afspraak voor a.s. woensdag gemaakt:)

Beterschap! Positief puntje is dat je dus blijkbaar niet zo'n hard hoofd hebt (anders had de steel niet gewonnen) en dus vertrouwen hebt dat het goed gaat komen met de proefritten de WAF ;)
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Denk je dat het kiezen van je wagen geen eenvoudige klus is, kom je in de wereld van laadpalen en laadpassen terecht. :confused:

Wat laadpalen betreft, en de aansluiting daarvan. Op het gebied van elektra ben ik een absolute n00b. In onze meterkast zitten nog vrije slots voor 1 of 2 16A groepen, we hebben zo'n moderne meter (oude draaischijfmeter is vorig jaar vervangen door zo'n hypermodern ding). Ik heb hier even gezocht, maar raakte al vrij snel verdwaald in de diverse termen, 1 2 3 fasen, ac dc (niet de rockband) , etc. Het enige wat is blijven hangen is dat voor thuis te laden je eigenlijk 2 varianten hebt die zouden voldoen voor normaal gebruik, 3,7kWh en 11 kWh. Volgens mij zou een 11kWh versie een goede optie moeten zijn voor het in de nacht laden (hoger aantal laadkilometers per uur). Hoe werkt dat verder? Wat ik wel zou willen weten, kan iemand anders zijn wagen bij mij thuis laden zonder dat ik dat weet? Of moet ik hem ontgrendelen met een laadpas?

Toen kwam ik in de wereld van de laadpassen..... :eek:
Tig aanbieders die ieder een eigen doorbelastingsstructuur hebben, om het lekker overzichtelijk te maken.
Aangezien ik 90% van de tijd thuis aan het laden ben, zal ik zo af en toe weleens onderweg moeten laden, als er al geen SuperCharger in de buurt is. Daarbij is EU dekking wel prettig voor onze tripjes.
Iemand een idee waar ik een helder overzicht kan vinden met laadpassen waarbij ik geen maandelijkse fee hoef af te tikken, maar alleen de opgenomen kWh'tjes aan de stekker hoef af te tikken? Momenteel heb ik voor mijn dieseltje een tankpas van MultiTankCard, die schijn je ook te kunnen gebruiken bij laadpalen, maar kom op de site alleen Fastned tegen. Zal bij hen nog even navragen wat "laden bij nagenoeg alle laadpalen" betekent.

Dus als iemand nog in Jip en Janneke taal even een korte cursus kan/wil geven met betrekking tot laadpalen en laadpassen, dan ben ik diegene zeer dankbaar :)
 
Denk je dat het kiezen van je wagen geen eenvoudige klus is, kom je in de wereld van laadpalen en laadpassen terecht. :confused:

Wat laadpalen betreft, en de aansluiting daarvan. Op het gebied van elektra ben ik een absolute n00b. In onze meterkast zitten nog vrije slots voor 1 of 2 16A groepen, we hebben zo'n moderne meter (oude draaischijfmeter is vorig jaar vervangen door zo'n hypermodern ding). Ik heb hier even gezocht, maar raakte al vrij snel verdwaald in de diverse termen, 1 2 3 fasen, ac dc (niet de rockband) , etc. Het enige wat is blijven hangen is dat voor thuis te laden je eigenlijk 2 varianten hebt die zouden voldoen voor normaal gebruik, 3,7kWh en 11 kWh. Volgens mij zou een 11kWh versie een goede optie moeten zijn voor het in de nacht laden (hoger aantal laadkilometers per uur). Hoe werkt dat verder? Wat ik wel zou willen weten, kan iemand anders zijn wagen bij mij thuis laden zonder dat ik dat weet? Of moet ik hem ontgrendelen met een laadpas?

Toen kwam ik in de wereld van de laadpassen..... :eek:
Tig aanbieders die ieder een eigen doorbelastingsstructuur hebben, om het lekker overzichtelijk te maken.
Aangezien ik 90% van de tijd thuis aan het laden ben, zal ik zo af en toe weleens onderweg moeten laden, als er al geen SuperCharger in de buurt is. Daarbij is EU dekking wel prettig voor onze tripjes.
Iemand een idee waar ik een helder overzicht kan vinden met laadpassen waarbij ik geen maandelijkse fee hoef af te tikken, maar alleen de opgenomen kWh'tjes aan de stekker hoef af te tikken? Momenteel heb ik voor mijn dieseltje een tankpas van MultiTankCard, die schijn je ook te kunnen gebruiken bij laadpalen, maar kom op de site alleen Fastned tegen. Zal bij hen nog even navragen wat "laden bij nagenoeg alle laadpalen" betekent.

Dus als iemand nog in Jip en Janneke taal even een korte cursus kan/wil geven met betrekking tot laadpalen en laadpassen, dan ben ik diegene zeer dankbaar :)

Ik laad ook het merendeel thuis. Slechts 2x per jaar buiten de deur (uitgezonderd suc's). Heb een pas bij the new motion. Prima, geen abonnement, iets hoger kWh bedrag.

Ten aanzien van de lader, als ik nu zou moeten kiezen zou ik hoe dan ook voor de Tesla lader gaan.

Op de vraag 1 of 3 fasen. Kijk even in de meterkast van waar de stroom je huis binnenkomt, kom je (nog voor de meter) als eerste 3 "schakelaars" of "zekeringen" tegen, dan heb je in ieder geval 3 fasen.

Tip, zet altijd een extra kWh meter voor het laadpunt
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Ik heb een lader op mijn oprit die altijd aanstaat en waar je dus zo kan inprikken (Was ook vergeten uit te zetten toen ik 3 weken op vakantie was met de auto ). Heb nog nooit iemand gehad die "stiekem" is gaan laden. Doe puur uit gemak geen ontgrendeling, gewoon inpluggen en laden. Je kan natuurlijk binnen altijd je groep voor de lader uitzetten of daar een schakelaar op zetten.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Denk je dat het kiezen van je wagen geen eenvoudige klus is, kom je in de wereld van laadpalen en laadpassen terecht. :confused:

Wat laadpalen betreft, en de aansluiting daarvan. Op het gebied van elektra ben ik een absolute n00b. In onze meterkast zitten nog vrije slots voor 1 of 2 16A groepen, we hebben zo'n moderne meter (oude draaischijfmeter is vorig jaar vervangen door zo'n hypermodern ding). Ik heb hier even gezocht, maar raakte al vrij snel verdwaald in de diverse termen, 1 2 3 fasen, ac dc (niet de rockband) , etc. Het enige wat is blijven hangen is dat voor thuis te laden je eigenlijk 2 varianten hebt die zouden voldoen voor normaal gebruik, 3,7kWh en 11 kWh. Volgens mij zou een 11kWh versie een goede optie moeten zijn voor het in de nacht laden (hoger aantal laadkilometers per uur). Hoe werkt dat verder? Wat ik wel zou willen weten, kan iemand anders zijn wagen bij mij thuis laden zonder dat ik dat weet? Of moet ik hem ontgrendelen met een laadpas?

Toen kwam ik in de wereld van de laadpassen..... :eek:
Tig aanbieders die ieder een eigen doorbelastingsstructuur hebben, om het lekker overzichtelijk te maken.
Aangezien ik 90% van de tijd thuis aan het laden ben, zal ik zo af en toe weleens onderweg moeten laden, als er al geen SuperCharger in de buurt is. Daarbij is EU dekking wel prettig voor onze tripjes.
Iemand een idee waar ik een helder overzicht kan vinden met laadpassen waarbij ik geen maandelijkse fee hoef af te tikken, maar alleen de opgenomen kWh'tjes aan de stekker hoef af te tikken? Momenteel heb ik voor mijn dieseltje een tankpas van MultiTankCard, die schijn je ook te kunnen gebruiken bij laadpalen, maar kom op de site alleen Fastned tegen. Zal bij hen nog even navragen wat "laden bij nagenoeg alle laadpalen" betekent.

Dus als iemand nog in Jip en Janneke taal even een korte cursus kan/wil geven met betrekking tot laadpalen en laadpassen, dan ben ik diegene zeer dankbaar :)
En, neem altijd een lader met vaste kabel
 
  • Like
Reactions: HWS and Faiz71
Samenvattend.

  • Tesla Wall Connector kopen en laten installeren. Simpel, geen pas nodig, Kijk nog wel even naar lengte kabel, hangt van je situatie af.Langere kabel kan handig zijn bij lange oprit voor >1 auto.
  • kWh meter laten installeren als je moet/wilt declareren.
  • Eventueel een schakelaar in de meterkast als je bang bent dat iemand bij je ongevraagd komt laden.
  • Pas van NewMotion aanvragen (gratis)

Als je naar specifieke buitenlanden/regio's gaat nog even op dit forum kijken of NewMotion/lokale SuC's voldoende zijn.
Have fun!
 
Dat New Motion ziet er wel erg goed uit zeg! Precies wat ik naar op zoek ben! Thanks very muchos!

Ik duik morgen even de meterkast in. (Ons huis komt uit 1992, was er toen al een standaard voor wat betreft het aantal hoofdzekeringen?)

Voor wat betreft de laadpaal. Moet nog even kijken wat het handigst is. Onze oprit is niet heel ruim (een MX past daar qua breedte net op, met wat ruimte over om met de fiets de garage in te lopen)
 
2 maal nadenken voor je je aansluiting zou laten aanpassen.
Ik heb een Tesla wall connector op monofase 32A (aansluiting is 40A).
Ik laad aan 34 km/u. Mocht ik al eens leeg zijn en dringend weg moeten, dan haal ik met 1u laden een SuC (scenario heeft zich na 11 maanden nog niet voor gedaan).
Zekering is 1 keer gesprongen. Toen ik verstrooid inplugde en vergat de starttijd in te stellen. Frietketel en afwasmachine er bij waren van het goede te veel.
Ik heb geen extra teller. Mijn verbruik was al jaren constant. Alles wat ik nu extra verbruik is voor de (goede) zaak.
Normaal is een speciale dure verliesstroomschakelaar nodig. De voorschriften hiervoor zijn echter nog niet definitief. De Tesla heeft zelf alle veiligheden. Zou alleen een probleem kunnen zijn indien een andere wagen inplugt die die voorzieningen niet heeft.
De TWC hangt subtiel in de kelder. Stekker discreet in een rioolbuisje met deksel. Kabel zakt in de kelder.
Geen schakelaar. Ik kan nog altijd de zekering uit zetten.
B9117FD6-EA50-49F2-A7FE-A2872E16685B.JPG C1A61530-628D-47C7-AFD2-CF5254244F07.JPG 02FB4B4A-F2F1-4044-BF8D-6238F35A34ED.JPG 84C8731C-5530-4190-A1A1-F7371C05BE06.JPG
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Het wegwerken van je laadkabel is wel mooi gedaan, geen problemen met sneeuw gehad? Mooie oplossing om de Tesla wall box in de kelder weg te stoppen.

Ik heb even naar de meterkast gekeken, maar word er geen wijs uit. Zie op de aardlekschakelaar 40A 4 polig Un 380V~ T: 220V en zie maar 1 dikke kabel onder de meter. Verder hebben we een aantal 16A groepen. Kan ik er dan vanuit gaan dat we een 1 fase aansluiting hebben?
 
2 maal nadenken voor je je aansluiting zou laten aanpassen.
Ik heb een Tesla wall connector op monofase 32A (aansluiting is 40A).
Ik laad aan 34 km/u. Mocht ik al eens leeg zijn en dringend weg moeten, dan haal ik met 1u laden een SuC (scenario heeft zich na 11 maanden nog niet voor gedaan).
Zekering is 1 keer gesprongen. Toen ik verstrooid inplugde en vergat de starttijd in te stellen. Frietketel en afwasmachine er bij waren van het goede te veel.
Ik heb geen extra teller. Mijn verbruik was al jaren constant. Alles wat ik nu extra verbruik is voor de (goede) zaak.
Normaal is een speciale dure verliesstroomschakelaar nodig. De voorschriften hiervoor zijn echter nog niet definitief. De Tesla heeft zelf alle veiligheden. Zou alleen een probleem kunnen zijn indien een andere wagen inplugt die die voorzieningen niet heeft.
De TWC hangt subtiel in de kelder. Stekker discreet in een rioolbuisje met deksel. Kabel zakt in de kelder.
Geen schakelaar. Ik kan nog altijd de zekering uit zetten.
View attachment 240470 View attachment 240471 View attachment 240472 View attachment 240473
In Nederland is 3x25A gebruikelijk en een enkele hoofdzekering van 40A zal in elk geval leiden tot een verhoging in vastrecht van € 700 per jaar. Dus de meterkast naar 3 fasen laten aanpassen!
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Kijk anders eens op je ernegierafekening, zou zoiets als dit moeten staan:

"Sinds 1-8-2013 zijn wij verplicht om u de volgende gegevens over uw aansluitingen te verstrekken:

Stroom capaciteit: 3x25A btw aan uw netbeheerder Stedin: € 40,33 btw-nr: NL807517410B01

Gas capaciteit: G4 btw aan uw netbeheerder Stedin: € 26,63 btw-nr: NL807517410B01"


3x25 = 3 fase, 25A. 10 tegen 1 dat je dat ook hebt.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Thanks @Edi99 ! :cool:
Zie op de jaarnota 3x25A. Dat lijkt me voorlopig wel afdoende. Toch??

Op termijn (ergens volgend jaar), zullen we nog wat zonnepanelen op ons dak plaatsen (plat dak plm 6x7mtr effectief), dus qua capaciteit moet het wel goedkomen, vooral als je nog wat kunt opslaan (voor zover dat mogelijk is)
 
Status
Not open for further replies.