Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Goh, dan zou ik van je willen weten hoe ik dan naar Cardiff moet komen waar ik zo ongeveer wekelijks moet zijn. Ik ben bang dat je een wat ongenuanceerde voorstelling van zaken heb hierover. ;)

(smiley alert!)
Ik blink meestal niet uit waar het nuances aangaat. Maar als je zoals wij 2x per nacht wakker worden van van Schiphol vertrekkende overjarige Boeing 747-406 vliegtuigen, dan verdwijnt de nuance vanzelf.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Trein of auto?

A Better Routeplanner

ABRP berekent nu zelfs de tijd door de kanaaltunnel.

Dat doet google maps ook wel, maar de reistijd wordt veeeeeeeeeeeeel te lang. Dan ben ik om daar 2 dagen te zijn 3 extra dagen onderweg. Dat zijn niet-nuttige uren, wel betaald. Vindt de opdrachtgever vast niet acceptabel. ;) Reistijd valt me overigens wel mee, maar ik kom daar met 10% lading aan. Er zijn geen laadpunten in Cardiff. ;) Ik heb daar maar 1 BMW i3 en 1 Tesla model S gezien.

Even gespiekt, en je moet al op de heenweg laden om ueberhaupt aan de terugweg te kunnen beginnen. ;)
 
Ik vind het verkeersbeeld bij trajectcontroles heel prettig, ook als je er 130 mag. Het trekt de snelheden behoorlijk gelijk waardoor het rustig doortuffen is. Met dank aan de autopilot is het dan lekker multi-tasken :)

Totdat je, zoals op de 5 rijstrooks brede A2 nog mensen aantreft die 100 rijden waar 130 mag ('s avonds) en de rest van de weg gewoon leeg is.
 
Ik blink meestal niet uit waar het nuances aangaat. Maar als je zoals wij 2x per nacht wakker worden van van Schiphol vertrekkende overjarige Boeing 747-406 vliegtuigen, dan verdwijnt de nuance vanzelf.
Dat snap ik volkomen! Opgegroeid in Amsterdam (jaren '50/60) in onder meer stadsdeel Osdorp: toen was de herrie al flink. Daarna Uithoorn (nog ongeveer hetzelfde, maar tegenwoordig meer dan bar). Nu al meer dan 30 jaar op de Veluwe met af en toe een paar jachtvliegtuigen: klere herrie, maar slechts enkele malen per jaar. God bewaar ons voor de plannen met Lelystad ...
 
130 mag, maar moet niet. 100 rijden is om meerdere redenen gewoon verstandig. Je doet overkomen alsof die mensen iets doms of onverantwoords doen.

Je leest maar de helft van de zin. En ja, het is een overtreding om in de 4e rijstrook te rijden als de eerste 3 leeg zijn. En ja die mensen doen dus iets doms en onverantwoords.

Ah, ik zie nu dat de 4e rijstrook weggevallen is.
 
  • Funny
Reactions: ebullio
De maximum snelheid zou makkelijk omlaag kunnen naar 100 km. Ik rij sinds ik de Tesla rij nooit harder dan 103 km per uur. Ik kom altijd aan en nog op tijd ook. Lekker met de AP en genieten van goed hoorbare muziek.
Gemiddelde verbruik over 40.000 km van 199 wH/km. En dat met de onzuinigste Model S met achterwielaandrijving en 21" wielen. Als iedereen dit zou doen zouden er zeer veel minder files en ongevallen zijn.
Dus overheid, haal die dwaze maximum snelheden van de borden en maak alles wat nu 130 en 120 km is 100 km/h. Dan kunnen er weer huizen gebouwd worden, lijkt mij belangrijker dan onnodig hard rijden.
Oh ja, verbiedt vliegen tot afstanden van 1000 km. Kan met de elektrische auto en met de trein.

Dat lijkt mij ook weer overdreven. Met name dat laatste.

Als tijdelijke maatregel is 100 km/u prima, maar als vaste maximumsnelheid is het totaal onnodig, zeker niet met de groei van elektrisch rijden.
 
Ik blink meestal niet uit waar het nuances aangaat. Maar als je zoals wij 2x per nacht wakker worden van van Schiphol vertrekkende overjarige Boeing 747-406 vliegtuigen, dan verdwijnt de nuance vanzelf.

Die worden nou net niet gebruikt voor korte afstanden.

Daarnaast: ik gun jou een goede nachtrust, maar als je zoveel last hebt, is dan verhuizen niet beter?
 
Met mijn fossiele monster denderde ik ook altijd tot ver boven de maximum snelheid. Sterker nog, ik heb daar steeds de begrenzing van uitgeschakeld.
Sinds ik de Model S heb, ontdek ik een heel andere kant van mezelf. Cruisend met zo'n 120 km/h, veel vooruitkijkend, weinig snelheidsverschil makend en met een blik op de verwachte aankomsttijd vind ik nu veel rust. En oprecht: eigenlijk heb ik nu geen idee waar die masculiene (?) drang tot uitblinken qua Vmax bij mij vandaan kwam.

Mijn vrouw vindt mijn huidige rijstijl overigens maar niks.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Die worden nou net niet gebruikt voor korte afstanden.

Daarnaast: ik gun jou een goede nachtrust, maar als je zoveel last hebt, is dan verhuizen niet beter?
Wij lieten 13 jaar geleden de duurzaamste stolpboerderij van Nederland bouwen. Toen waren er afspraken met Schiphol dat er alleen in de 'randen van de nacht' zou worden gevlogen. Die afspraken heeft Schiphol aan zijn laars gelapt. Nu vertrekken de volgeladen Boeing 747-406 machines van KLM, de lawaaiigste vliegtuigen die er zijn, naar Brazilië en Kaapstad om 01.00 en 2.55 uur.
Alleen dankzij 36 dB oordopjes slaap ik er meestal doorheen.
Ook overdag is het soms niet om te harden. De vliegtuigen moeten hier in De Woude op minimaal 2.000 voet vliegen.
Regelmatig zie ik op Flightradar24 dat ze op 1.500 voet vliegen.
Zit je op een mooie dag met weinig wind voor je huis, dan moet je tot 20x per uur je gesprek onderbreken omdat je elkaar niet kunt verstaan.

Verhuizen zou kunnen, maar vertrek je naar bijv. de Veluwe, dan komt de luchtvaart ook daar je wooncomfort naar de kloten helpen.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Want? Kreten en meningen zijn gemakkelijk, ik hoor graag goede argumenten.
Eerst is er door knappe koppen berekend dat 130 best een goed idee was langs woonwijken die langs snelwegen liggen. Dus campagnes met 130, of 100 overdag en 130 in de avond/nacht of een andere combinatie, met als resultaat, een ondoorzichtige brei van snelheidsbeperkingen, borden, onderborden. Heeft best wat geld gekost om alles om te nummeren naar een andere snelheid. Vervolgens willen ze binnen korte tijd de boel weer gaan omgooien, dat gaat ook niet zonder kosten, tenzij ze die oude borden nog ergens in een loods hebben liggen. Artikeltje afgelopen week; Amsterdam is de minst gezonde omgeving om te wonen. Toevallig ligt het drukste / een van de drukste vliegveld van van Europa bij Amsterdam. Zou een snelheidsverlaging op de snelwegen in die regio daar nou veel helpen?

Voor wat betreft de uitstoot, afgelopen week is er een artikel verschenen dat de sjoemelsoftware nog steeds in de nieuwste dieselmotoren van VAG wagens zitten. Zolang de lobbyisten van VAG en big oil nog steeds bepalen wat de politiek moet doen en welke kant ze op moeten kijken, kan je spelen met de max snelheid tot je een ons weegt. Zolang de grootste vervuilers niet bestraft worden, blijft het naar oplossingen zoeken voor zaken die minder relevant zijn. Kijk als jij een liter frituurvet in de natuur dumpt, krijg jij een boete. Als je als wereldwijd bedrijf de wereld voor blijft liegen, is dat blijkbaar zonder enige consequenties. Als je jouw liter frituurvet zou extrapoleren naar het niveau van bijvb VAG, dan had VAG niet eens meer bestaan vanwege de boetes die ze hadden gekregen.
 
En over Schiphol: maak je geen illusies, het ding wordt uitgebaat als Europese hub. Ik heb meerdere keren langs Schiphol gevlogen, voornamelijk als start of eindbestemming, maar ook een keer als viapunt van Brussel naar Noord-Amerika en terug, aan een goedkopere prijs dan recht van Schiphol naar NA en terug te vliegen. Vaak net om een grote vlieger volgestampt te krijgen. Zo heb ik Frankfurt ook eens 2 keren bezocht, op doorreis...
 
Dus campagnes met 130, of 100 overdag en 130 in de avond/nacht of een andere combinatie, met als resultaat, een ondoorzichtige brei van snelheidsbeperkingen, borden, onderborden.
Maak je geen illusies: ondanks de brei weet iedereen toch waar de trajectcontrole staat en houdt zich eraan, wat wil zeggen dat die ondoorzichtige brei blijkbaar niet zo ondoorzichtig is als je ervoor moet betalen.

En tuurlijk is het wisselen van de borden een grote grap, maar om te weten waarom moet je altijd gewoon het geld volgen. In Vlaanderen stak men ook heel Vlaanderen vol met 70 km/u borden, en nadat men dan de algemene regel veranderde werden al die borden vlotjes weer uitgetrokken. Niet voor niks rijdt de eigenaar van het grootste Vlaamse bordenbedrijf met Bentleys en heeft ie een helicopter.
 
  • Love
Reactions: MDHopper
Ik weet het goedgemaakt.

Iedereen die graag bij de vrachtwagens aanhaakt omdat het zo lekker cruisen is met 80 km/u op de AP doet dat op de rechterbaan. Maar blijft daar dus ook. Niet inhalen. Ook niet als er een caravan of invoegende truck aankomt. Want op de baan links ervan wordt de geldende maximum snelheid gereden. Geen kilometer langzamer of sneller. Dus als je dan toch besluit dat die truck voor je wel heel langzaam rijdt, dan begin je met versnellen op je eigen baan om daarna pas naar links te gaan. Precies zoals je dat vroeger hebt geleerd op rijles.

Wil je harder dan de geldende maximumsnelheid, dan rij je naar Den Haag en ga je de politiek in. Wil je graag 90 of 100 rijden en vindt je het heel normaal om anderen op te zadelen met de obstakelvormende consequenties van jouw gebrekkige rijvaardigheid / asociale karaktertrek, dan mag je ook (met 80 km/u op de rechterbaan) naar Den Haag om de maximumsnelheid voor vrachtwagens te laten verhogen naar 90 of 100 km/u om daarna al het verkeer op deze snelheid te maximeren. Want dat is het beste voor de doorstroming. Iedereen op dezelfde snelheid.