Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ongeluk voorkomen door Autopilot ( Dashcam )

This site may earn commission on affiliate links.
Zou het toeval zijn? Tesla aandeel in de lift.
Schermafbeelding 2016-12-29 om 07.03.53.png
 
  • Funny
Reactions: FrankNL
Voor wie de "stand" wil weten op de social media, in dit geval Twitter, hierbij de gegevens van de twee video's die viral zijn gegaan. Dit weegt overigens niet op tegen de impact van de tv uitzendingen waar miljoenen mensen inmiddels de video hebben gezien. Het gaat trouwens gestaag door. Opvallend is dat er nauwelijks negatieve reacties komen. Wel een aantal gezien waar men niet begreep dat het om de radar gaat en heb als reply de link naar de Tesla site gegeven. Die paar negatieve heb ik gelaten voor wat het was, een klikje op hun eigen twittersite liet meestal al snel zien dat bij hen alles op de wereld "sucks".
Op drukke momenten (zal ook met tijdzone's te maken hebben), komen er rond de 100 vermeldingen (door retweets) per minuut bij en tussen de 10 en 20 notificaties per minuut.

Schermafbeelding 2016-12-29 om 10.40.00.png

Schermafbeelding 2016-12-29 om 10.40.29.png
 
Ben bang dat het commercieel uitgebuit gaat worden... vandaar dat het nu verwijderd is..

<>
Hi Hans - zie nu je recatie pas.. Goede jaarwisseling gewenst. Wordt een mooi jaar 2017 !
We zullen nog wel wat energie in Trump moeten gaan steken... maar het ultieme tipping point richting een niet-fossiele samenleving komt nu snel dichterbij... with or without Trump...

Ja, Trump heeft met zijn kabinetkeuzes best een stevig signaal afgegeven richting hernieuwbaar en milieu. Maar misschien dat hij het bouwen van Amerikaanse auto's wel ziet zitten...EV of niet. Tesla zorgt voor veel banen en daar is hij natuurlijk erg afhankelijk van voor zijn populariteit.

Denk dat we in NL nog best wat meer werk hebben om EV serieus te laten oppakken door onze partijen. Geen enkele partij heeft in het verkiezingsprogramma een serieuze visie, laat staan ambitieuze doelen en maatregelen staan. Verder dan een paar publieke laadpaaltjes komen ze niet. En een "belofte" dat ergens tegen 2030-2035 alleen ZEV's verkocht mogen worden.

Geen knap beleid voor thuisladen (dus eigen meterkast) vanaf openbaar terrein (parkeerplek huren; kabel over de stoep naar gevel, etc). Geen aanschafsubsidie voor particulieren zodat ook zij makkelijker aan de EV kunnen komen. Niemand die meldt dat H2 een kansloos concept is voor personenvervoer en al de subsidie daarin weggegooid geld is. Zelfs geen maatregelen ten aanzien van ICE; verbod op nieuwe diesel personenauto's, controle aanwezigheid roetfilter verplicht bij APK, etc.

@Hans Noordsij ; Je schrijft zo te zien in the twitter bericht dat het essentieel is dat de chauffeur het ongeluk niet heeft kunnen voorzien....Nu ben ik misschien in de minderheid, maar deze situaties komen veel voor. En als chauffeur moet je door de ramen van je voorganger, diens voorganger in de gaten houden wanneer mogelijk. In dit geval had Frank het ongeluk "kunnen zien aankomen". Zeker wanneer hij geconcentreerd had gereden en niet minder scherp aan het opletten was zoals hij zelf heeft aangegeven.

Het is natuurlijk altijd beter dat je ondersteund wordt door de techniek in dit soort situaties, maar zo sterk stellen dat Frank dit niet had kunnen voorzien....is dat geen brug te ver?
 
Last edited:
@Hans Noordsij ; Je schrijft zo te zien in the twitter bericht dat het essentieel is dat de chauffeur het ongeluk niet heeft kunnen voorzien....Nu ben ik misschien in de minderheid, maar deze situaties komen veel voor. En als chauffeur moet je door de ramen van je voorganger, diens voorganger in de gaten houden wanneer mogelijk. In dit geval had Frank het ongeluk "kunnen zien aankomen". Zeker wanneer hij geconcentreerd had gereden en niet minder scherp aan het opletten was zoals hij zelf heeft aangegeven.

Het is natuurlijk altijd beter dat je ondersteund wordt door de techniek in dit soort situaties, maar zo sterk stellen dat Frank dit niet had kunnen voorzien....is dat geen brug te ver?

Je legt hier de vinger op de zere plek. Het gaat om de mens versus machine en hoewel de mens op een aantal punten uitblinkt moet hij het toch afleggen als het gaat om zaken als focus en dan wel een duurzame focus. Max Verstappen zal er wel in slagen om tijdens een F1 race zijn focus voor 99% vast te houden maar dat verandert al direct als hij daarna naar huis rijdt of bestellingen gaat rondbrengen.

Inderdaad kun je zeggen dat wanneer men op dit specifieke moment 100% aandacht had op juist die situatie men het wel had kunnen zien aankomen. Maar zo werkt het bij de mens niet. De aandachtsboog is veel kleiner en de mens past zijn aandacht aan aan de situatie, gewoon omdat hij geen onbeperkte reserve aan aandacht heeft. Daarom gebeuren ongelukken.

Mag je aan een mens dezelfde eisen stellen als aan een machine, in dit geval de radar die tientallen keren per seconde de situatie registreert en interpreteert? Neen, dat kan niet en zou ook niet eerlijk zijn. In feite is het een tombola of de chauffeur net op dat moment, terwijl er al minuten lang geen enkele aanleiding voor was, daarnaar keek. Er zijn ook andere zaken die de aandacht vragen. Natuurlijk heeft elke chauffeur ook iets van een "eigen" automatische piloot die meekijkt en valt het daarom in de praktijk wel mee.
Voor jou moet het AP avontuur nog beginnen maar er zijn er, zoals ik, die inmiddels een 60.000 km hebben gereden in een auto met AP.

Dan ervaar je waar hij helpt en waar niet. Juist op lange stukken en in fileverkeer maakt hij de rit veel veiliger.

Niemand, ook Frank niet zoals hij zegt, weet of hij er niet toch in geslaagd zou zijn om op tijd te stoppen. Waarschijnlijk wel maar juist AP (maar even alle veiligheidsfeatures hieronder rekenend) maakt dat we ons deze vraag, waarop het antwoord ongewis is, niet hoeven te stellen.

Overigens rijden wij morgen naar Oostenrijk en hoop ik deze situatie niet mee te hoeven maken.

Tenslotte ook hier de tip om "discussies" binnen eenzelfde draadje te houden.
 
Je legt hier de vinger op de zere plek. Het gaat om de mens versus machine en hoewel de mens op een aantal punten uitblinkt moet hij het toch afleggen als het gaat om zaken als focus en dan wel een duurzame focus. Max Verstappen zal er wel in slagen om tijdens een F1 race zijn focus voor 99% vast te houden maar dat verandert al direct als hij daarna naar huis rijdt of bestellingen gaat rondbrengen...

Nee, een mens is zeker niet 100% in staat ongelukken te voorkomen en alles te zien. Dat is natuurlijk in alle statistieken te zien. Juist het tijdelijk onderbreken van de oplettendheid zorgt voor ongelukken. Zelf al menig situatie gehad waarbij het maar net goed ging. Met AP heb je meer "tijd" om af te remmen omdat het systeem natuurlijk veel sneller reageert.

Ik was vooral getriggerd door de opmerking van Frank zelf dat hij niet op zat te letten en (misschien wel door AP) op zijn "eigen" Automatische Piloot reed.

Lees vooral mijn opmerkingen in de richting dat ik vooral een hekel heb aan te negatieve berichtgeving...maar dat ik ook vind dat er een risico is bij een te positieve berichtgeving.

Geen idee of ik AP (comfort opties) ga ervaren (ligt aan het spaarvarken tegen die tijd). Als het goed is de veiligheidsopties wel...en dus zou ik over een tweetal jaar ook in deze situaties geholpen gaan worden.

En natuurlijk een veilige trip gewenst!
 
Ja maar het idee van meer hulp in de auto (auto pilot) is toch juist dat je minder hoeft te concentreren? Het idee is dat de elektronica regelt waardoor jij minder hoeft op te letten. Dat is nu gebeurd en loopt goed af. Als hij geen auto pilot had gehad dan had hij waarschijnlijk ook niet gecrashed want je kon duidelijk de remlichten van de auto ervoor zien.
 
Wat mij nog opvalt, maar niemand eigenlijk noemt, ook niet in de Engelse thread, is dat de zwarte SUV (Hyundai?) wel erg makkelijk door de kleine achterligger tot omrollen wordt gebracht. Dit zou met een Tesla met een laag zwaartepunt nooit gebeurd zijn. Nog een reden om een Tesla (of andere EV met laag liggende accu's) aan te schaffen
 
Wat mij nog opvalt, maar niemand eigenlijk noemt, ook niet in de Engelse thread, is dat de zwarte SUV (Hyundai?) wel erg makkelijk door de kleine achterligger tot omrollen wordt gebracht. Dit zou met een Tesla met een laag zwaartepunt nooit gebeurd zijn. Nog een reden om een Tesla (of andere EV met laag liggende accu's) aan te schaffen

Op dat moment was de SUV vol aan het remmen, dus sterk het gewicht helemaal vooraan en dus achterkant lichter en iets omhoog. Dan is het gemakkelijker om hem op te tillen en uit zijn stabiliteit te duwen.
 
  • Helpful
Reactions: Gaston
Wat mij nog opvalt, maar niemand eigenlijk noemt, ook niet in de Engelse thread, is dat de zwarte SUV (Hyundai?) wel erg makkelijk door de kleine achterligger tot omrollen wordt gebracht. Dit zou met een Tesla met een laag zwaartepunt nooit gebeurd zijn. Nog een reden om een Tesla (of andere EV met laag liggende accu's) aan te schaffen

Heeft denk ik meer te maken met dat de auto zijn wiel vastrijdt in de berm. Het wiel graaft zich in waardoor de auto om het vaste punt (wiel) probeert te draaien. Was met een Tesla model X ook wel gebeurd denk ik.
 
Wat mij nog opvalt, maar niemand eigenlijk noemt, ook niet in de Engelse thread, is dat de zwarte SUV (Hyundai?) wel erg makkelijk door de kleine achterligger tot omrollen wordt gebracht. Dit zou met een Tesla met een laag zwaartepunt nooit gebeurd zijn. Nog een reden om een Tesla (of andere EV met laag liggende accu's) aan te schaffen
De SUV werd ook nog eens van achter opgetild doordat het Opeltje rechts onder zijn hoge bumper duikt, die al een decimeter hoger zat dan normaal omdat de SUV al vol aan het remmen was en achter flink uit de veren kwam.
Daardoor draaide de auto op zijn voorwielen om zijn as, de berm en de vangrail (die overigens uitermate goed functioneerde) deden de rest...

Zou een model X ook over de kop zijn gegaan? Met een lagere bumper, stuggere vering, geavanceerde traction control (die wellicht net na de impact de auto nog iets had kunnen corrigeren) en een veel en veel en veel lager zwaartepunt (accu) durf ik het te betwijfelen...

Dat gezegd hebbende is er wel een Scandinavische Model S op de A2 over de kop gegaan een aantal maanden geleden, dus het kan zeker wel...

Edit: sorry Hans' reactie eerder niet gezien... (great minds...)

Edit 2: Het gaat er niet (alleen) om hoe het zonder AP was gegaan, maar vooral het feit dat collision detection gewoon zo goed werkt. Dit filmpje laat enorm goed zien hoe goed de techniek functioneert, los van het feit of de bestuurder zonder AP goed zou hebben gereageerd (waarschijnlijk wel, net als de andere automobilisten die op tijd stopten of ontweken).
 
Last edited: