Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontspoorde discussie over autonomie (verplaatst)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk voor in Europa een terechte sneer ook. De stap naar toegestaan handenvrij rijden in de EU duurt voor Tesla wel erg lang. Mijn 2014 model s deed dat grofweg hetzelfde als mijn huidige 2023 model Y. In 9 jaar had ik meer progressie verwacht (ja, ik weet dat er ontwikkelingen zijn in de vs).
Sommige worden rijdende en slapend in een Tesla betrapt. Heb ik nog niet vernomen van de concurrentie. Al keur ik die actie volmondig af.
 
In Nederland zou er anders wel een oplossing zijn met Leaseplan, meende ik hier ooit gelezen te hebben.

Langs de andere kant, bij zo’n niet-credit card, zal Tesla op het einde van de maand ook wel betaald worden, vermoed ik?

Ik kan met m’n Shell pass ook thuis op m’n laadpaal laden en op het eind van de maand staat het geld, teruggestort door EVBox, ook netjes op m’n rekening en sturen zij, hoop ik, een factuur naar Leaseplan of m’n werkgever.
jazeker, de operator achter je kaart stuurt de factuur aan je leasemij die 't weer doorfactureert aan je werkgever. En jazeker kleine moeite voor Tesla haar app zó in te richten dat je ook een laadpas nummer als betaalmiddel kunt opgeven (net als FastNed), maar ja....
En dat LeasePlan het zou kunnnen heb ik ook gehoord, maar ondanks goede contacten bij Tesla NL en bij LeasePlan is het mij nog niet gelukt voor mijn LeasePlan auto's...
 
  • Informative
Reactions: JanG007
jazeker, de operator achter je kaart stuurt de factuur aan je leasemij die 't weer doorfactureert aan je werkgever. En jazeker kleine moeite voor Tesla haar app zó in te richten dat je ook een laadpas nummer als betaalmiddel kunt opgeven (net als FastNed), maar ja....
En dat LeasePlan het zou kunnnen heb ik ook gehoord, maar ondanks goede contacten bij Tesla NL en bij LeasePlan is het mij nog niet gelukt voor mijn LeasePlan auto's...
Hebben je leaseplan auto’s toevallig geen leaseplan laadpas?

Mijn leaseplan auto heeft wel een leaseplan laadpas. Deze is gekoppeld aan mijn tesla / tesla account. Hiermee kan ik bij de SuC laden en wordt zo ook afgerekend
 
  • Informative
Reactions: JanG007 and Beire
Ik heb er totaal geen probleem mee om minstens 1 hand aan mijn stuur te laten "hangen". Waardoor ik bijna nooit de melding krijg. Tot op heden hou ik graag voeling met wat de AP aan het doen is, en kan ik onmiddellijk ingrijpen bij gekke dingen.

Ik heb een gewichtje daarvoor. Vind ik wat relaxter. De auto is mij momenteel te aandachtvragerig zonder.
 
'We halen niveau 3 niet omdat we op niveau 5 mikken'
oke, dat klinkt geloofwaardig.
Wat Mercedes en Ford voor elkaar krijgen, is makkelijk haalbaar met de techniek van Tesla. Ze moeten alleen "even" zorgen dat ze het goedgekeurd krijgen, en daar hebben ze blijkbaar helemaal geen zin in. Of zou er een andere reden zijn, denk je?

Dat systeem van Ford is zo te lezen niet meer dat TACC + Autosteer, maar dan met een camera die naar je ogen kijkt in plaats van een stuurwiel-nag. Ze noemen het zelf een Level 2+, maar dat bestaat helemaal niet. Net is dus net zo Level 2 als Tesla, alleen dan met een andere (betere?) bewaking of de bestuurder oplet.

Als je de beperkingen van het L3-systeem van Mercedes systeem bekijkt (alleen bepaalde snelwegen, mooi weer, overdag, achter voorganger aan, tot max 60 km/u) dan lijkt het me heel sterk als de huidige Basic AP dat niet ook kan, onder dezelfde voorwaarden.


Voor de duidelijkheid, je houdt dus ook altijd minstens één hand aan je stuur? Echt altijd?
Want een hand aan het stuur zorgt ervoor dat je goed oplet?

Je kan heel goed met een hand aan het stuur je telefoon met je andere hand bedienen. Daar heb je geen gewichtje voor nodig. De conclusie dat zo'n gewichtje automatisch betekent dat je van plan bent gevaarlijk te gaan rijden, vind ik wat vergezocht.
 
Last edited:
……Want een hand aan het stuur zorgt ervoor dat je goed oplet?

Je kan heel goed met een hand aan het stuur je telefoon met je andere hand bedienen. Daar heb je geen gewichtje voor nodig. De conclusie dat zo'n gewichtje automatisch betekent dat je van plan bent gevaarlijk te gaan rijden, vind ik wat vergezocht.
Als je een gewicht aan het stuur heb dan heb je waarschijnlijk geen enkele hand aan het stuur, anders zou ik niet weten waarvoor je een gewicht gebruikt. Met één hand aan het stuur is het gewicht namelijk volledig overbodig.
Een gewicht aan het stuur is heel wat anders dan één hand aan het stuur. Zonder hand aan het stuur is de reactietijd (veel) langer dan met één hand aan het stuur.
Ik ben het ermee eens dat de reactie tijd met één of twee handen aan het stuur een minder groot verschil geeft in reactietijd, hoewel ook daar wel degelijk een verschil in zit.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Als je een gewicht aan het stuur heb dan heb je waarschijnlijk geen enkele hand aan het stuur, anders zou ik niet weten waarvoor je een gewicht gebruikt. Met één hand aan het stuur is het gewicht namelijk volledig overbodig.
Een gewicht aan het stuur is heel wat anders dan één hand aan het stuur. Zonder hand aan het stuur is de reactietijd (veel) langer dan met één hand aan het stuur.
Ik ben het ermee eens dat de reactie tijd met één of twee handen aan het stuur een minder groot verschil geeft in reactietijd, hoewel ook daar wel degelijk een verschil in zit.
Precies dit. Het ging me niet om al dan niet opletten maar om de vraag of je altijd minstens één hand aan je stuur houdt zodat je snel kunt ingrijpen als dat nodig is. We weten allemaal dát ingrijpen soms nodig is ookal wordt AP steeds beter…
 
Precies dit. Het ging me niet om al dan niet opletten maar om de vraag of je altijd minstens één hand aan je stuur houdt zodat je snel kunt ingrijpen als dat nodig is. We weten allemaal dát ingrijpen soms nodig is ookal wordt AP steeds beter…
Het kan ook zijn dat mensen niet weten dat er maar beperkte laterale kracht nodig is om de nag voor te blijven en denken, ik hou dat stuur toch vast, wat zeurt ie nou. Dan heb je weinig uitgeprobeerd, maar hang je er een gewicht aan. En ja een hand zoals wij aan het stuur en dan verder niet opletten is niks beter dan een gewicht aan het stuur en niet opletten.
 
Het kan ook zijn dat mensen niet weten dat er maar beperkte laterale kracht nodig is om de nag voor te blijven
Volgens mij weet je na één rit hoeveel kracht er nodig is…..

En ja een hand zoals wij aan het stuur en dan verder niet opletten is niks beter dan een gewicht aan het stuur en niet opletten.
Eén hand aan het stuur en niet opletten is nog altijd beter dan een gewicht en geen hand aan het stuur. De tijd die je nodig hebt om je hand naar het stuur te bewegen is te lang om in te kunnen grijpen.
 
Want een hand aan het stuur zorgt ervoor dat je goed oplet?
Ja hoor. Ik krijg nooit nags, tenzij ik echt niet oplet (te lang op het scherm of op de smartphone bezig) Zelfs als ik dan een hand aan het stuur hou, krijg ik nog nags. En dat komt niet door de interieurcamera, want ik had het met mijn MS ook al.
Je kan inderdaad wel korte tijd onoplettend zijn. Maar sowieso heb dan wel al gezien of AP die korte tijd zal aankunnen.
 
:eek: Zo’n gewichtje zal de verzekering leuk vinden als er iets fout gaat, dan hoeven ze namelijk niets te betalen.

Dat is borrelpraat. Als een wetsovertreding (vraag is zelfs of daarvan al sprake is) reden is om niet uit te keren, dan zou de verzekering zelden uit hoeven te keren. Als je daar langer dan 2 seconden over nadenkt als leek kun je dat ook nog wel bedenken.