Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
:)

Het moet inderdaad wel heel barre sneeuw zijn voor ik ze nodig zal hebben. Maar juist dan wil ik niet met de verkeerde kettingen aan het rommelen zijn!
Ik dacht ook dat ik die kettingen nooit nodig zou hebben met mn winterbanden, tot ik onderaan de weg naar Avoriaz werd tegengehouden. Geen discussie kettingen omleggen en die waren echt krap. Wel mooi zelfspannend en zo, maakt ik kreeg ze niet om. Beetje hulp van wat potige Nederlandse jongens bracht uitkomst maar het was zweten. Op weg naar boven nauwelijks sneeuw gezien, maar vertel dat die Gendarmerie maar. Thuis maar even proberen is het standaard en nuttige advies.
 
Ik dacht ook dat ik die kettingen nooit nodig zou hebben met mn winterbanden, tot ik onderaan de weg naar Avoriaz werd tegengehouden. Geen discussie kettingen omleggen en die waren echt krap. Wel mooi zelfspannend en zo, maakt ik kreeg ze niet om. Beetje hulp van wat potige Nederlandse jongens bracht uitkomst maar het was zweten. Op weg naar boven nauwelijks sneeuw gezien, maar vertel dat die Gendarmerie maar. Thuis maar even proberen is het standaard en nuttige advies.
Klopt, heb ik ook al wel meerdere malen meegemaakt en ook in oostenrijk. Eenmaal mocht ik met winterbanden doorrijden toen ik in een LaRo discovery kwam aanrijden. Maar ik zie ze dat niet snel bij mijn tesla doen..
 
In de UK rijdt iedereen electrisch en zijn alle kolencentrales gesloten en daarom moeten ze al weer ruiten krabben 's ochtends.
Levert wel nuttige tips voor het BE-NL Wintersport-topic


@Dangerous Fish schrijft: "Update. I found that by turning on one of the heated seats it activates front demist, camera heater, rear demist without turning on cabin heating ( sets it to Lo). You can then dial in whatever cabin temp you want."
 
  • Like
Reactions: Robster
Vraag over sneeuwkettingen voor M3 LR (19 inch). Tesla heeft sneeuwkettingen in de shop: model Kƶnig CG-9 103 voor ā‚¬ 140; niet eens een gekke prijs. Helaas uitverkocht.

Als ik op de site van Kƶnig de bandenmaat invoer (235/40/19), dan adviseren zij model CG-9 102 (een maatje kleiner?).

Nu weet ik het niet meer: maat 102 (volgens Kƶnig) of 103 (volgens Tesla)?

Heeft iemand al ervaring met 102 vs 103?
Niet op een Tesla, maar ik heb nog een setje 102 liggen als je ze niet kunt vinden. Gebruikt op een Volvo V60.
 
Ik heb 18ā€ wielen, maar die geven exact dezelfde maten (en dus verschillen) als hierboven gemeld. Ik heb dan ook zojuist Kƶnig even een berichtje gestuurd. Hopelijk geeft dat meer inzicht in wat e het nu werkelijk zou moeten zijn. Als ik iets hoor laat ik het weten hier.
Zoals beloofd had ik Kƶnig onmiddellijk een mail gestuurd. En ik kreeg ook binnen een dag antwoord. Maar dat antwoord bleek nog wat onlogische elementen (lees: een fout) te bevatten. Kan gebeuren. Maar ik dus weer in de pen (keyboard). Enfin: nu wel een een antwoord zoals het schijnt te zijn:

*******
we are so sorry:
we receive a lot of e-mail from costumers so we use automatic answers, but there was an error in the automatic answer before.

So the correct answer is:
For Model 3, Tesla asked us to create a chain (CG-9 model) for his costumers that could cover all tire size (only for 18",19" rim) indicated from Tesla for Model 3, so we started produce a Kƶnig-Tesla chain: CG-9 103.

So, if you buy the chain from Tesla website you recive Kƶnig-Tesla chain named CG-9 103 compatible on 18" and 19" tire, however if you buy the chain from Konig dealer you recive Kƶnig chain named CG-9 102 compatible for 18" and 19".

For 235/45-18____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102
For 235/40-19____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102

thanks for the signalation and for your patience!
**************

Wat ik lees als: het is hetzelfde met een andere naam.
 
Zoals beloofd had ik Kƶnig onmiddellijk een mail gestuurd. En ik kreeg ook binnen een dag antwoord. Maar dat antwoord bleek nog wat onlogische elementen (lees: een fout) te bevatten. Kan gebeuren. Maar ik dus weer in de pen (keyboard). Enfin: nu wel een een antwoord zoals het schijnt te zijn:

*******
we are so sorry:
we receive a lot of e-mail from costumers so we use automatic answers, but there was an error in the automatic answer before.

So the correct answer is:
For Model 3, Tesla asked us to create a chain (CG-9 model) for his costumers that could cover all tire size (only for 18",19" rim) indicated from Tesla for Model 3, so we started produce a Kƶnig-Tesla chain: CG-9 103.

So, if you buy the chain from Tesla website you recive Kƶnig-Tesla chain named CG-9 103 compatible on 18" and 19" tire, however if you buy the chain from Konig dealer you recive Kƶnig chain named CG-9 102 compatible for 18" and 19".

For 235/45-18____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102
For 235/40-19____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102

thanks for the signalation and for your patience!
**************

Wat ik lees als: het is hetzelfde met een andere naam.
Zoals beloofd had ik Kƶnig onmiddellijk een mail gestuurd. En ik kreeg ook binnen een dag antwoord. Maar dat antwoord bleek nog wat onlogische elementen (lees: een fout) te bevatten. Kan gebeuren. Maar ik dus weer in de pen (keyboard). Enfin: nu wel een een antwoord zoals het schijnt te zijn:

*******
we are so sorry:
we receive a lot of e-mail from costumers so we use automatic answers, but there was an error in the automatic answer before.

So the correct answer is:
For Model 3, Tesla asked us to create a chain (CG-9 model) for his costumers that could cover all tire size (only for 18",19" rim) indicated from Tesla for Model 3, so we started produce a Kƶnig-Tesla chain: CG-9 103.

So, if you buy the chain from Tesla website you recive Kƶnig-Tesla chain named CG-9 103 compatible on 18" and 19" tire, however if you buy the chain from Konig dealer you recive Kƶnig chain named CG-9 102 compatible for 18" and 19".

For 235/45-18____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102
For 235/40-19____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102

thanks for the signalation and for your patience!
**************

Wat ik lees als: het is hetzelfde met een andere naam.
Dit maakt het er niet makkelijker op.. ik wacht al weken op nieuwe voorraad sneeuwkettingen bij Tesla maar ze zijn nog steeds niet aanwezig. Is er iemand die ze al wel heeft kunnen kopen en van wie wij ze eind december een week zouden mogen huren of lenen?
 
Dit maakt het er niet makkelijker op.. ik wacht al weken op nieuwe voorraad sneeuwkettingen bij Tesla maar ze zijn nog steeds niet aanwezig. Is er iemand die ze al wel heeft kunnen kopen en van wie wij ze eind december een week zouden mogen huren of lenen?
Waarom wil je specifiek de kƶnig?
Ik heb onlangs via de anwb de ā€œpewag servomatik RSM 76ā€ gekocht. Past op de M3 en is heel eenvoudig om te leggen. Ze zijn iets duurder, maar Pewag heeft ook goedkopere kettingen die om de M3 passen en Pewag is op veel,plaatsen op voorraad.
 
Waarom wil je specifiek de kƶnig?
Ik heb onlangs via de anwb de ā€œpewag servomatik RSM 76ā€ gekocht. Past op de M3 en is heel eenvoudig om te leggen. Ze zijn iets duurder, maar Pewag heeft ook goedkopere kettingen die om de M3 passen en Pewag is op veel,plaatsen op voorraad.
Goeie vraag.. ik heb de Tesla (model 3- 2021) nog niet zo lang en zag de waarschuwing dat andere dan de Konig cv-9 103 sneeuwkettingen schade konden veroorzaken..
 
Goeie vraag.. ik heb de Tesla (model 3- 2021) nog niet zo lang en zag de waarschuwing dat andere dan de Konig cv-9 103 sneeuwkettingen schade konden veroorzaken..
O ja daar moet je even aan wennen. Dat is de normale chantage van Tesla: verander niets aan onze auto (ze vergeten dat je hem gekocht hebt) want dan krijg je geen service meer.
NB. Tesla: maakt geweldige autoā€™s, maar zorgt slecht voor zā€™n klanten.
 
O ja daar moet je even aan wennen. Dat is de normale chantage van Tesla: verander niets aan onze auto (ze vergeten dat je hem gekocht hebt) want dan krijg je geen service meer.
NB. Tesla: maakt geweldige autoā€™s, maar zorgt slecht voor zā€™n klanten.
Volgens mij heeft je mening niets met je bewering te maken. Is een standaard procedure om claims te voorkomen. De andere kettingen zijn niet getest en kunnen zij dus ook niet garanderen. Zoals hier eerder al aangegeven adviseren ze nog niet eens de duurste typen kettingen.
Over ā€œgoed voor klanten zorgenā€ gesproken, bij welk bedrijf kun je nog tot vier jaar later aankomen met de klacht dat je deurportier een fluitend geluid maakt bij hoge snelheden en dat het dan nog onder garantie wordt afgesteld?
 
Zoals beloofd had ik Kƶnig onmiddellijk een mail gestuurd. En ik kreeg ook binnen een dag antwoord. Maar dat antwoord bleek nog wat onlogische elementen (lees: een fout) te bevatten. Kan gebeuren. Maar ik dus weer in de pen (keyboard). Enfin: nu wel een een antwoord zoals het schijnt te zijn:

*******
we are so sorry:
we receive a lot of e-mail from costumers so we use automatic answers, but there was an error in the automatic answer before.

So the correct answer is:
For Model 3, Tesla asked us to create a chain (CG-9 model) for his costumers that could cover all tire size (only for 18",19" rim) indicated from Tesla for Model 3, so we started produce a Kƶnig-Tesla chain: CG-9 103.

So, if you buy the chain from Tesla website you recive Kƶnig-Tesla chain named CG-9 103 compatible on 18" and 19" tire, however if you buy the chain from Konig dealer you recive Kƶnig chain named CG-9 102 compatible for 18" and 19".

For 235/45-18____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102
For 235/40-19____Tesla CG-9 103___or___Kƶnig CG-9 102

thanks for the signalation and for your patience!
**************

Wat ik lees als: het is hetzelfde met een andere naam.
Ik kreeg vandaag bericht van Konig dat ze speciaal voor de Tesla model met 18ā€™ en 19ā€™ banden met 8,5 breedte de CG-9 103 hebben ontwikkeld. Dit staat nu ook zo in hun configurator aangegeven. Mocht nog iemand met dezelfde vraag zitten. Op het Duitse Tesla forum is dezelfde informatie terug te vinden want ook daar ontstond verwarring. Het schijnt met 8,5 breedte te maken te hebben die breder is dan de meeste 18ā€™ velgen. Tesla heeft ze nog steeds niet op voorraad in de shop maar ze zijn elders wel online te vinden. Voor wie ze nog nodig heeft deze winter.
 
Ik kreeg vandaag bericht van Konig dat ze speciaal voor de Tesla model met 18ā€™ en 19ā€™ banden met 8,5 breedte de CG-9 103 hebben ontwikkeld. Dit staat nu ook zo in hun configurator aangegeven. Mocht nog iemand met dezelfde vraag zitten. Op het Duitse Tesla forum is dezelfde informatie terug te vinden want ook daar ontstond verwarring. Het schijnt met 8,5 breedte te maken te hebben die breder is dan de meeste 18ā€™ velgen. Tesla heeft ze nog steeds niet op voorraad in de shop maar ze zijn elders wel online te vinden. Voor wie ze nog nodig heeft deze winter.
Thx. Maar dat is dus weer een ander antwoord dan ik kreeg.
 
Offtopic. Beginnende skiƫr hier (niveau: kan remmen in Snowworld). Iemand een tip voor een gezin met kleine kinderen van 4 en 6 (dus max 6 uur baby shark op repeat, en veel eenvoudige pistes), waar het niet te druk is tijdens de kerstvakantie (zoals in Winterberg) en waar ik jullie gevorderden niet in de weg zit?

En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
 
Offtopic.

En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
In theorie kun je sneeuwkettingen onder zomerbanden monteren. Je kunt er ook wel mee door de sneeuw banjeren.

Afgezien van "verplicht" gebruik winterbanden in bepaalde landen/gebieden/omstandigheden is het in de praktijk echter niet handig/verstandig -> In de situatie voordat je sneeuwkettingen daadwerkelijk nodig hebt kun je met je zomerbanden niet uit de voeten. Met sneeuwkettingen is de snelheid laag en de laag sneeuw relatief dik. Om daar te komen rij je veelal door dun laagje sneeuw/ijzel waarbij winterbanden aan te bevelen (of verplicht) zijn.
 
Offtopic. Beginnende skiƫr hier (niveau: kan remmen in Snowworld). Iemand een tip voor een gezin met kleine kinderen van 4 en 6 (dus max 6 uur baby shark op repeat, en veel eenvoudige pistes), waar het niet te druk is tijdens de kerstvakantie (zoals in Winterberg) en waar ik jullie gevorderden niet in de weg zit?

En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
Toen mijn kinderen nog klein waren zijn we in Grunau im Almtal geweest. Toen was het heerlijk rustig en je kunt van helemaal boven naar helemaal beneden over de blauwe piste.
Ik weet niet of daar les gegeven wordt maar dat raad ik zeker aan. Aan de eind van de week skiĆ«n de kinderen rondjes om je heen terwijl jij denkt dat het best goed gaat. šŸ˜€