Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
Als je over Duitsland rijdt niet, want daar mag je bij winterse omstandigheden alleen met winterbanden (met minimaal 4 mm profiel!) rijden en je kan nooit exact voorspellen of dat op zowel heen als terugreis zonder winterse omstandigheden zal zijn. En je moet het zoals hierboven al is gezegd door Sparky ook niet eens willen want de zomerbanden van tegenwoordig rijden en remmen vooral echt niet goed op sneeuw, dus op een beetje helling (omhoog of omlaag) ben je direct gezien. De plek waar je sneeuwkettingen MOET omleggen zul je met zomerbanden inderdaad niet eens halen, want meestal heb je daarvoor al heel wat sneeuw voorbij zien komen, waar je zomerbanden het al hebben moeten opgeven. Overigens kan het in Nederland ook echt geen kwaad want ook zonder sneeuw hebben winterbanden veel meer grip als het koud wordt. Doe jezelf een plezier en gun je gezin veiligheid.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
. Doe jezelf een plezier en gun je gezin veiligheid.
Eens. En voor de kosten hoef je het ook niet echt te laten. Als je zelf wisselt/opslaat is het 0 euro. Laat je het doen dan betaal ik 70 euro per wissel. Enige wat het iets duurder kan maken is als je tweede paar velgen erbij neemt (wat ik gedaan heb). Maar vier (mooie) velgen en vier winterbanden kostte mij 2000 euro.
En spaart de lichtmetalen velgen ....
 
  • Like
Reactions: job-lek
Offtopic. Beginnende skiër hier (niveau: kan remmen in Snowworld). Iemand een tip voor een gezin met kleine kinderen van 4 en 6 (dus max 6 uur baby shark op repeat, en veel eenvoudige pistes), waar het niet te druk is tijdens de kerstvakantie (zoals in Winterberg) en waar ik jullie gevorderden niet in de weg zit?

Elke plek buiten de schoolvakanties is niet druk :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Over lessen. Het is inderdaad niet de bedoeling mijn gezin met spijkerbroek de berg af de duwen en hopen dat ze het overleven. :D Het is de bedoeling de traditie te introduceren op de goede manier, zodat mijn meiden ook niet kunnen wachten tot volgend jaar - daar hoort geen goedkope stress bij. Dus maak je geen zorgen. :)

Winterbanden was voor mij een onduidelijk gebied. Waar eindigt de zomerband en waar begint de sneeuwketting? De antwoorden geven heel veel duidelijkheid dat er absoluut geen overlap is en dus winterbanden moet kopen als we de bergen in snorren. Bedankt voor alle info.

Over laden met de Tesla heb ik het meeste wel begrepen, denk ik. Minder range en soms file voor de SuC. Ik hoop vooral op een paar mooie foto's met contrast van rood op wit.

En over drukte. De kiddies hebben leerplicht. :(

Bedankt voor al deze info! Ik hoop echt dat het lukt. Ivm corona is iets nieuws beginnen wel wat lastiger.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Over lessen. Het is inderdaad niet de bedoeling mijn gezin met spijkerbroek de berg af de duwen en hopen dat ze het overleven. :D Het is de bedoeling de traditie te introduceren op de goede manier, zodat mijn meiden ook niet kunnen wachten tot volgend jaar - daar hoort geen goedkope stress bij. Dus maak je geen zorgen. :)

Winterbanden was voor mij een onduidelijk gebied. Waar eindigt de zomerband en waar begint de sneeuwketting? De antwoorden geven heel veel duidelijkheid dat er absoluut geen overlap is en dus winterbanden moet kopen als we de bergen in snorren. Bedankt voor alle info.

Over laden met de Tesla heb ik het meeste wel begrepen, denk ik. Minder range en soms file voor de SuC. Ik hoop vooral op een paar mooie foto's met contrast van rood op wit.

En over drukte. De kiddies hebben leerplicht. :(

Bedankt voor al deze info! Ik hoop echt dat het lukt. Ivm corona is iets nieuws beginnen wel wat lastiger.
File voor de suc is echt een zeldzaamheid en je zult niet langer hoeven wachten dan voor een drukke tankstelle tijdens hoogseizoen
 
Offtopic. Beginnende skiër hier (niveau: kan remmen in Snowworld). Iemand een tip voor een gezin met kleine kinderen van 4 en 6 (dus max 6 uur baby shark op repeat, en veel eenvoudige pistes), waar het niet te druk is tijdens de kerstvakantie (zoals in Winterberg) en waar ik jullie gevorderden niet in de weg zit?

En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
Lermoos, niet ver en vlakbij een SUC. Meeste pistes zijn blauw en rood. Hotel Edelweiss is een aanrader. Je kan er vlak voor de deur gratis laden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Offtopic. Beginnende skiër hier (niveau: kan remmen in Snowworld). Iemand een tip voor een gezin met kleine kinderen van 4 en 6 (dus max 6 uur baby shark op repeat, en veel eenvoudige pistes), waar het niet te druk is tijdens de kerstvakantie (zoals in Winterberg) en waar ik jullie gevorderden niet in de weg zit?

En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
Als je in de vakantie(s) in een rustig gebied wil skiën, dan is Adelboden (CH) ook een aanrader. Is goed te bereiden en geen last van de drukte rond Ulm. Daarnaast is Adelboden voor Zwitserse begrippen relatief goedkoop en zeker niet duurder dan Oostenrijk. Hotel Steinmattli is een gezellig en zeer betaalbaar hotel met familie kamers
 
Mijn duit in het zakje, Le Grand Bornand Chinaillon. Overzichtelijk, charmant, goede restaurants, zeer overzichtelijk skigebied, meer dan genoeg pistes voor de minder ervaren skiër, weinig Hollanders :)D), steenbokken en gemzen voor de oplettenden, 1000km vanaf Hilversum, rustige route via Bourg-en-Bresse en Geneve, laden bij Archamps op de heenweg (en dan heb je ruim voldoende om op terugweg daar weer te laden). Perfecte locatie die ik niet graag deel, maar voor de Tesla community maak ik een uitzondering......;)
We gaan nu zelf met kerst naar Tignes Val Claret. Dat was met het oog op sneeuwzekerheid, maar dat is na de hoeveelheden van de afgelopen dagen geen issue meer. Met krokus zijn we weer terug in Chinaillon.
 
Sankt Anton is ook interessant, goede mix van veel blauwe en rode pistes. Het is niet het goedkoopste skigebied, maar gezien de hoogte wel sneeuwzeker. Vooraan in Oostenrijk dus het is makkelijk te bereiken en er is een SUC in het dorp. Als je even zoekt kun je ook een leuk appartement of hotel aan de piste vinden.
 
Apres-ski kan vanaf 4 jaar oud?
Als je kan skiën, dan kan je après-skiën ;)
Onze kinderen hebben op drie jaar leren skiën met Intersoc in Valmeinier, nadien zijn we overgestapt naar Axion Ski, bij jou om de hoek. Misschien gewoon daar eens horen? Supersympathieke mensen met verstand van zaken. Via hun hebben we nu een fijn hotel als vaste keuze, de kinderen zijn wat groter en hebben geen extra diensten meer nodig.

Qua reis opteren wij bijna altijd voor een heenreis in twee etappes, zoveel relaxter. Kies op de site van Tesla of gewoon op Booking.com een hotel uit. Op de laatste kan je tegenwoordig bij de "Faciliteiten" een vinkje zetten bij "Oplaadpunt voor elektrische voertuigen".

Nog een paar weekjes en de pret kan weer beginnen! Mits 2G-beleid weliswaar...

P1030672.JPG
IMG_2240.jpeg


IMG_2179.jpeg
 
Ook in Les Sybelles een mooie mix van groene, blauwe, rode en zwarte pistes. Bovendien hoog genoeg om sneeuwzeker en boven de wolken te verblijven. En 2G beleid (na 15 jan. 3G).
 

Attachments

  • IMG-20211220-WA0008.jpg
    IMG-20211220-WA0008.jpg
    213.5 KB · Views: 35
  • 20211219_140844.jpg
    20211219_140844.jpg
    390 KB · Views: 32
  • Like
Reactions: job-lek
En nog een echte beginnersvraag. Kan zomerbanden met sneeuwkettingen?
Zoals in de andere antwoorden aangegeven moet je in de winter niet op zomerbanden bijvoorbeeld Duitsland in.
Naast winterbanden kun je ook all seasons overwegen, ben je van het wisselen af. Volstaat voor velen, niet voor iedereen, zie uitgebreide discussies in andere draadjes (dus niet hier! 🙂).
 
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Heeft iemand al eens geprobeerd sneeuwkettingen op wielen te leggen waar de Aero caps niet zijn afgehaald? Ik weet dat Tesla aanraadt die caps er af te halen, maar als ik het zo inschat (misschien verkeerd, want ik heb kettingen er nog nooit op gehad) gaat dat mogelijke beschadigen wel meevallen / nihil zijn. Maw, weet iemand hoe dat in de praktijk echt zit? Komen de kettingen überhaupt tegen het plastic bijv.?
 
kettingen kunnen kapot gaan en tegen je velg en wielkas slaan. TIjdens het rijden zitten de kettingen meestal aardig gespannen maar enkel als je de juiste maat hebt. Ik heb nog nooit echt zichtbare schade op m'n wintervelgen gehad maar gezien de caps van plastic zijn zou ik ze er lekker afhalen. In de sneeuw heb je er toch niks aan.
 
  • Like
Reactions: coolname
kettingen kunnen kapot gaan en tegen je velg en wielkas slaan. TIjdens het rijden zitten de kettingen meestal aardig gespannen maar enkel als je de juiste maat hebt. Ik heb nog nooit echt zichtbare schade op m'n wintervelgen gehad maar gezien de caps van plastic zijn zou ik ze er lekker afhalen. In de sneeuw heb je er toch niks aan.
Thanks, maar als ik ze eraf haal tbv een wintersportreis dan doe ik dat liever thuis al, want anders zit ik met die vieze dingen ergens in de (overvolle) auto. En als ik ze er thuis afhaal, heb ik het voordeel in actieradius niet. Is maar klein verschil, ik weet het. Maar net voor een route naar wintersport met kou en dakkoffer heb ik die actieradius juist een keer het meest nodig. Vandaar dat ik me afvraag of het echt nodig is (inderdaad bij goed passende en opgelegde kettingen uiteraard, dat lijkt me sowieso handig).