Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben afgelopen zaterdag teruggereden uit Ischgl. Als je een beetje speelt met je laadstops, dan is het goed te doen. Zo kwam de routeplanner met een stop waar het ontzettend druk leek te zijn, maar ik kon makkelijk een laadstation bereiken dat maar 50 km verder lag en waar het rustig was. (dat was geen kruispunt van routes meer)
Ik ben 80% vol vertrokken uit Ischgl met bestemming Utrecht en heb maar 2x hoeven te laden. Bij de 2e laadstop rustig gegeten. Totale reistijd ongeveer 12 uur.
Ik vermoed dat ik 6 keer moet laden. En dat het dit weekend drukker zal zijn.
 
1st post:

Retourtje Kirchberg (Tirol) gedaan van ca 900 kilometer enkele reis. Dat is me ontzettend meegevallen.

2e kerstdag: Heenweg over de 61 en de 8. Geladen bij een EnBW (duur, 49ct / KWh), Suc en Ionity. Alle laadsessies snel en veel beschikbaarheid aan de palen (eigenlijk nauwelijks andere voertuigen gezien). In Kirchberg nog bij een gratis lader in het dorp afgetopt voor de terugreis.
30/12: Terugweg over de 9 en de 3. 3 maal bij Ionity geladen. Ook weer snel en veel beschikbaarheid. Ben erg positief over de beschikbaarheid van Ionity de prijs en de snelheid.

Veel 145 gereden, af en toe een uitschieter naar 180 (als laadstation dichterbij kwam). Telkens gerekend met 250 kilometer voor de volgende stop.

Wat me op de 3 nog opviel is dat veel tankstations vanaf de snelweg al de aanduiding hebben dat er geladen kan worden. Dat mist nog vaak (ook hier in NL).

Data misschien niet representatief voor de drukkere periodes, maar desalniettemin een positieve ervaring. Bovendien hebben we een kleintje bij ons, dus de stops duren sowieso wat langer (snel 45 minuten).

groet,

Danny

nb. Op youtube nog een interessant filmpje te vinden over hoe je je deurhandels loskrijgt als ze vastgevroren zijn.
 
1st post:

Retourtje Kirchberg (Tirol) gedaan van ca 900 kilometer enkele reis. Dat is me ontzettend meegevallen.

2e kerstdag: Heenweg over de 61 en de 8. Geladen bij een EnBW (duur, 49ct / KWh), Suc en Ionity. Alle laadsessies snel en veel beschikbaarheid aan de palen (eigenlijk nauwelijks andere voertuigen gezien). In Kirchberg nog bij een gratis lader in het dorp afgetopt voor de terugreis.
30/12: Terugweg over de 9 en de 3. 3 maal bij Ionity geladen. Ook weer snel en veel beschikbaarheid. Ben erg positief over de beschikbaarheid van Ionity de prijs en de snelheid.

Veel 145 gereden, af en toe een uitschieter naar 180 (als laadstation dichterbij kwam). Telkens gerekend met 250 kilometer voor de volgende stop.

Wat me op de 3 nog opviel is dat veel tankstations vanaf de snelweg al de aanduiding hebben dat er geladen kan worden. Dat mist nog vaak (ook hier in NL).

Data misschien niet representatief voor de drukkere periodes, maar desalniettemin een positieve ervaring. Bovendien hebben we een kleintje bij ons, dus de stops duren sowieso wat langer (snel 45 minuten).

groet,

Danny

nb. Op youtube nog een interessant filmpje te vinden over hoe je je deurhandels loskrijgt als ze vastgevroren zijn.
zelfde positieve ervaringen over Ionity snelheid en beschikbaarheid. Voor M3 heel goed
 
Iemand ervaringen met het laden in Val Thorens? ik zie wel wat destination chargers daar, alleen daar overnachten we niet.
Een andere paal kom ik niet tegen in verschillende apps.
ValTho eigenlijk wel geserveerd voor EV’s.
Derde jaar voor ons met de Tesla hier.
Als jij logeert in een appartementen gebouw met parking of hotel, bel op voorhand de receptie.
Wij zijn nu in Les Balcons, er zijn enkele parkeerplaatsen beschikbaar met schuko voor EV's.
Eerste jaar waren we in Village Montana en in hun parking zijn er ook schuko beschikbaar.
In P0 heb je de keuze tussen “gratis” EV gereserveerde parkeerplaatsen met schuko, of de VIP plaats met tesla Destination chargers.
Persoonlijk vind ik de schuko meer dan genoeg.

Maar dus vergeet niet jou UMC of Type2 laadkabels :)

Veel plezier in Val Thorens!
 
Ik vertrek half januari naar Serfaus. Meteen mijn eerste lange rit. Volgens ABRP 4 x laden onderweg.
Ik ben wel verwonderd van het hoge verbruik in de eerste maand dat ik mijn MX heb. Totaal 660kWh geladen (gemeten op kWh teller) voor 1800 km gereden. Komt dus op dikke 300Wh. Heb wel vooral zeer korte ritten gereden. Energiebesparing staat aangevinkt en sent uit.
Iemand gelijkaardige ervaringen?
 
Ja, mijn normale woonwerk is 10 km enkele reis, dan heb ik over de week in de winter een verbruik van rond de 350 Wh/km, op langere ritten zakt dit, ik zit overal op 240 wh/km. met 130 km/h steady reken ik ook met 300 wh/km in de winter, in de zomer is dit een stuk lager. Alles op 20 inch banden, bij mij verbruikten de 22 inch een stuk meer (20 %).
 
Korte ritten in de winter, verbruik schiet om hoog.
Koude accu, koud interieur, staat die weer uren af te koelen en weer koud terug (mijn accu is nauwelijks warm als ik aan kom). Rij 27km enkele reis elke dag (staat gewoon vaker aan de stekker). Doet elke EV.

Langere rit heb je dat maar eenmaal en kun je nog even voorverwarmen (accu door even laatste uurtje te laden), stuk lager verbruik.
 
Ik vertrek half januari naar Serfaus. Meteen mijn eerste lange rit. Volgens ABRP 4 x laden onderweg.
Ik ben wel verwonderd van het hoge verbruik in de eerste maand dat ik mijn MX heb. Totaal 660kWh geladen (gemeten op kWh teller) voor 1800 km gereden. Komt dus op dikke 300Wh. Heb wel vooral zeer korte ritten gereden. Energiebesparing staat aangevinkt en sent uit.
Iemand gelijkaardige ervaringen?

Ik ga ook half jan naar Serfaus met een ms75d. Al een paar keer de route gereden. Is vanaf Amsterdam ook 4x laden. Door de kou, winterbanden, bepakking en omdat ik wel 130 (of meer) wil rijden, kom ik ook uit op 300 (wellicht iets eronder).

Als je range mode aan hebt staan, warmt de batterij niet (extra op), daardoor blijft de batterij langer koud met extra verbruik tot gevolg.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: slk-A4 and jvpEMX
Ik vertrek half januari naar Serfaus. Meteen mijn eerste lange rit. Volgens ABRP 4 x laden onderweg.
Ik ben wel verwonderd van het hoge verbruik in de eerste maand dat ik mijn MX heb. Totaal 660kWh geladen (gemeten op kWh teller) voor 1800 km gereden. Komt dus op dikke 300Wh. Heb wel vooral zeer korte ritten gereden. Energiebesparing staat aangevinkt en sent uit.
Iemand gelijkaardige ervaringen?
Ja. Een MX is nog erger dan een MS. Op langere ritten zal het wel uitvlakken maar in de winter zal het al snel rond de 250 zijn.
 
Iemand ervaringen met het laden in Val Thorens? ik zie wel wat destination chargers daar, alleen daar overnachten we niet.
Een andere paal kom ik niet tegen in verschillende apps.

Eén tip, ga niet opzoek naar vrije laders op je bestemming. Dat is echt een hel.

Kun je echt bij je appartement of hotel laden dan natuurlijk perfect maar anders gewoon even via abetterrouteplanner.com controleren met hoeveel SoC je in Valto moet aankomen om bij de terugweg weer met 10%+ SoC bij een SuC aan te komen. Je verliest max 1% per dag als je geparkeerd staat dus je verliest zeg maar 5-7% op een week. Op de terugweg rij je naar beneden dus regeneer je veel.

Ik zou zeggen, mik op 50% SoC als je aankomt indien je gewoon moet parkeren en kun je laden op je bestemming dan zou ik mikken op een SoC van 15%. Misschien kun je wel niet direct je auto aan de stekker hangen en duur het een paar uur maar dan wil je nog wel je auto kunnen verplaatsen :)
 
Ik zat net op ABRP te kijken naar SuC’s op de route Lyon - trois vallee. Ik kom op dat traject niet meer dan in totaal 16 stalls tegen. Dat levert met een gemiddelde laadtijd van 20min een max capaciteit van 48 auto’s per uur op.
Is dat niet wat krapjes als daar de vrijdag en zaterdag voor carnaval iedereen moet gaan laden om op de berg te komen?
 
Eén tip, ga niet opzoek naar vrije laders op je bestemming. Dat is echt een hel.

Kun je echt bij je appartement of hotel laden dan natuurlijk perfect maar anders gewoon even via abetterrouteplanner.com controleren met hoeveel SoC je in Valto moet aankomen om bij de terugweg weer met 10%+ SoC bij een SuC aan te komen. Je verliest max 1% per dag als je geparkeerd staat dus je verliest zeg maar 5-7% op een week. Op de terugweg rij je naar beneden dus regeneer je veel.

Ik zou zeggen, mik op 50% SoC als je aankomt indien je gewoon moet parkeren en kun je laden op je bestemming dan zou ik mikken op een SoC van 15%. Misschien kun je wel niet direct je auto aan de stekker hangen en duur het een paar uur maar dan wil je nog wel je auto kunnen verplaatsen :)

Dat van maximaal 1% per dag verliezen is met de M3 in ieder geval niet correct.
 
Ik zat net op ABRP te kijken naar SuC’s op de route Lyon - trois vallee. Ik kom op dat traject niet meer dan in totaal 16 stalls tegen. Dat levert met een gemiddelde laadtijd van 20min een max capaciteit van 48 auto’s per uur op.
Is dat niet wat krapjes als daar de vrijdag en zaterdag voor carnaval iedereen moet gaan laden om op de berg te komen?

Zou me niet verbazen als Tesla iets regelt:

Praz on Twitter