Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hangt er maar net vanaf hoe ver je de berg op moet. In de meeste skidorpen geldt geen sneeuwkettingen plicht.
Tussen 1 november en 15 april zijn winterbanden verplicht in Oostenrijk. Dus van 18 tot 26 april zijn ze niet verplicht in Oostenrijk. In Frankrijk zijn ze verplicht als het staat aangegeven.
 
Hangt er maar net vanaf hoe ver je de berg op moet. In de meeste skidorpen geldt geen sneeuwkettingen plicht.
Tussen 1 november en 15 april zijn winterbanden verplicht in Oostenrijk. Dus van 18 tot 26 april zijn ze niet verplicht in Oostenrijk. In Frankrijk zijn ze verplicht als het staat aangegeven.

Nee, winterbanden zijn in die periode verplicht bij winterse omstandigheden. Zonder sneeuw op het wegdek dus niet verplicht. Doet er niks aan af dat er in de hoge dorpen het hele seizoen sneeuw ligt en ze dus gewoon verplicht zijn.
 
Nee, winterbanden zijn in die periode verplicht bij winterse omstandigheden. Zonder sneeuw op het wegdek dus niet verplicht. Doet er niks aan af dat er in de hoge dorpen het hele seizoen sneeuw ligt en ze dus gewoon verplicht zijn.
Voor winterbanden en sneeuwkettingen zijn verschillende regels. Sneeuwkettingen moet je gewoon verplicht aan boord hebben als dat middels een bord staat aangegeven. Het ligt dus aan je bestemming. Ik ben bijvoorbeeld een paar weken geleden naar Tignes-val-Claret geweest, en op het laatste stuk geld gewoon zo'n verplichting. Heb ze niet nodig gehad, maar had ze wel bij me.

In mijn herinnering vind je zo'n bord overigens bij veel van de hogere bestemmingen in de Alpen.... En dat is ook terecht, want als er sneeuw valt kom je op dat soort wegen zonder kettingen vaak niet meer omhoog.
 
Voor winterbanden en sneeuwkettingen zijn verschillende regels. Sneeuwkettingen moet je gewoon verplicht aan boord hebben als dat middels een bord staat aangegeven. Het ligt dus aan je bestemming. Ik ben bijvoorbeeld een paar weken geleden naar Tignes-val-Claret geweest, en op het laatste stuk geld gewoon zo'n verplichting. Heb ze niet nodig gehad, maar had ze wel bij me.

In mijn herinnering vind je zo'n bord overigens bij veel van de hogere bestemmingen in de Alpen.... En dat is ook terecht, want als er sneeuw valt kom je op dat soort wegen zonder kettingen vaak niet meer omhoog.
Ah er is al heel wat meer duidelijk! We gaan naar Zwieselstein (1470m) vlakbij Solden/Hochsolden. Ik zal eens googlen of er kettingen verplicht zijn na 18 april.
 
Ah er is al heel wat meer duidelijk! We gaan naar Zwieselstein (1470m) vlakbij Solden/Hochsolden. Ik zal eens googlen of er kettingen verplicht zijn na 18 april.
Winterbanden zijn na 15 april in Oostenrijk niet verplicht. In Duitsland tijdens winterse omstandigheden. Maar volgens mij zul je die nu niet treffen. Als de Fernpas schoon is heb je ze ook niet nodig. Ik zou wel lekker met winterbanden gaan voor je eigen zekerheid. Als je een dualmotor Tesla hebt zal je zeker geen kettingen nodig hebben om boven te komen. Als er verse sneeuw gevallen is kan je ze nodig hebben voor de afdaling. In het dorp Zwieselstein heb je volgens mij geen kettingplicht. Dat is vanuit Sölden vrij makkelijk te bereiken. En met de huidige temperaturen zou ik me helemaal geen zorgen maken. Fijne vakantie!
 
Winterbanden zijn na 15 april in Oostenrijk niet verplicht. In Duitsland tijdens winterse omstandigheden. Maar volgens mij zul je die nu niet treffen. Als de Fernpas schoon is heb je ze ook niet nodig. Ik zou wel lekker met winterbanden gaan voor je eigen zekerheid. Als je een dualmotor Tesla hebt zal je zeker geen kettingen nodig hebben om boven te komen. Als er verse sneeuw gevallen is kan je ze nodig hebben voor de afdaling. In het dorp Zwieselstein heb je volgens mij geen kettingplicht. Dat is vanuit Sölden vrij makkelijk te bereiken. En met de huidige temperaturen zou ik me helemaal geen zorgen maken. Fijne vakantie!
Dank je wel voor de uitgebreide info! Ik heb idd een dual motor en winterbanden. Dus dan laten we het zo. Er staat volgens mij geen noodweer op het programma.
We gaan ervan genieten!
 
Heeft er iemand sneeuwkettingen te leen? Ik ga 18 april tot 26 april op wintersport naar Oostenrijk.
Mijn bandenmaat: 235/40/R19
Nienke,
Volgens de eerste de beste site is er geen verplichting na 15 april in Oostenrijk. Dus je hoeft ze niet te hebben en volgens mij heb je ze ook echt niet nodig in Oostenrijk.
Je hebt ook nog vierwielaandrijving! Nu weet ik dat vierwielaandrijving met zomerbanden niet zo veel doet als je echt op sneeuw of ijs terecht komt, maar nogmaals die situatie is vrij academisch tweede helft van april in Oostenrijk.
Ik zou het lekker laten en gewoon op pad gaan.

Edit: zag dat Bas me al voor was.
 

Attachments

  • kettingen.jpg
    kettingen.jpg
    60.4 KB · Views: 52
Nienke,
Volgens de eerste de beste site is er geen verplichting na 15 april in Oostenrijk. Dus je hoeft ze niet te hebben en volgens mij heb je ze ook echt niet nodig in Oostenrijk.
Je hebt ook nog vierwielaandrijving! Nu weet ik dat vierwielaandrijving met zomerbanden niet zo veel doet als je echt op sneeuw of ijs terecht komt, maar nogmaals die situatie is vrij academisch tweede helft van april in Oostenrijk.
Ik zou het lekker laten en gewoon op pad gaan.

Edit: zag dat Bas me al voor was.
Dank je! Ja, ik kreeg van alle kanten hulp. Heel handig.
 
Voor de mensen die richting Basel rijden: Ik zag zojuist op Tesla.com dat er een nieuwe SUC is geopend naast Herbolzheim Supercharger. Het is Kappel-Grafenhausen Supercharger. Herbolzheim zit aan de oostkant en Kappel-Grafenhausen aan de westkant van de 5. Dat mogen ze op meer plekken doen :) (Het is trouwens 490 km van SuC Horst).
 
  • Informative
Reactions: Carl and ramonneke
Nog een leuk nieuwtje vanuit Zermatt / Täsch.

Ik had de grote parking in Täsch (Matterhorn Terminal) aangeschreven over de 5 laadpalen (type2 - 11kW) die ze momenteel hebben hangen met de suggestie om daar een groter aantal met een lager vermogen bij te hangen. Snel een antwoord gekregen: Binnenkort 12 laders om aan te hangen :). Hopelijk komen er nog meer bij de komende jaren natuurlijk!
@fisheke - er zijn er intussen inderdaad 12, dus goed gedaan, maar hoe werkt dat precies? Prijs per uur of per kW, of gratis? En is het daar ieders gewoonte om de wagen een week lang aan de laadpaal te laten hangen :confused:?
 
Net terug uit Zermatt:

- laden in parking Täsch is gratis; type-2 stekkers, 50 km/u. Ikzelf ben de avond voor terugreis even afgedaald naar Täsch om te laden, kwestie van niet een week lang onnodig een laadpaal bezet te houden. Er zouden volgens de loketbediende intussen 17 laadplekken zijn (ikzelf heb er maar vijf gezien, op niveau 3E). Geciviliseerd land dus hoewel de parking op goede vrijdag propvol was, was er geen ICE-ing.
- voor wie twijfelt of ie daar moet laden : de afdaling van Täsch naar de SuC in Steg (41 km) verbruikt 20 km autonomie (met een S75D).
- Täsch-Straatsburg is in één ruk doenbaar zelfs met een S75D (345km, Lötschberg-treintje niet meegerekend) maar wat is de plaatsing van die SuC in Straatsburg ellendig zeg! Zeker een half uur verloren in files rond die shopping. Nooit meer daar laden wat mij betreft.
- Arlon is echt wel mooi geworden: hip hotel en het ziet ernaar uit dat ze in de zomer, net als vorig jaar, een nog hippere open-lucht-bar zullen installeren.
- Ik was wat bevreesd dat mijn downgrading van S85D naar S75D wat lastig zou zijn voor de wintersport, maar uiteindelijk (met AP op "snelheidslimiet + 5km/u") maar twee laadbeurten van een goed half uur nodig gehad (als morgen een M3LR, of een vernieuwde MS/MX, laadt aan 250kW, dan is er denk ik gewoon geen verschil meer met een benzinewagen!).
 
  • Like
Reactions: Radd and SMU
Voor de mensen die richting Basel rijden: Ik zag zojuist op Tesla.com dat er een nieuwe SUC is geopend naast Herbolzheim Supercharger. Het is Kappel-Grafenhausen Supercharger. Herbolzheim zit aan de oostkant en Kappel-Grafenhausen aan de westkant van de 5. Dat mogen ze op meer plekken doen :) (Het is trouwens 490 km van SuC Horst).
Is voor ons niet nodig. De afstand naar Waldlaubersheim is te groot voor een MS75. Achern is helaas een noodzakelijke stop. Daarom ook is het er zo druk.