Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dat heb je natuurlijk bij een supercharger met maar een beperkt aantal stalls.

Zeker, dat komt omdat er heel veel van dat soort kleine SuC's zijn in DE. Sterker, in zuid Duitsland zijn er bijna enkel maar SuC's met 6 of 8 stalls.

Wel één voordeel, sommige kleine SuC's hebben geen stall pairing maar chargers met maar één laadpaal.

Maar wat veranderd dat aan het probleem? Je kunt niet verder rijden en zult moeten wachten tot er plek is en dus moeten aansluiten! Het is niet dat de Tesla Nav deze SuC's links laat liggen.

Ik heb het niet over een wachtrij met 1 of 2 auto's :)
 
Heb je het dan echt over drain (== verlies) of door capaciteit die tijdelijk niet beschikbaar is door de kou?

Het vroor al toen ik aankwam.

Wel een sneeuwvlokje bij de accubalk.

Extra lullig, van de 5 openbare laders in het dorp waren er 5 stuk. Dus naar de destination charger gereden. 6 km verderop, 27 km te gaan volgens de Tesla. Maar bergop, dus met -1% aangekomen.

Laatste anderhalve kilometer dus met 0 capaciteit gereden. Conclusie: ook bij de M3 is er reserve onder de 0 (geen idee hoeveel).
 
  • Informative
Reactions: Tuhhje and job-lek
Ik gebruik in DL eigenlijk uitsluitend Ionity. Sneller dan een SuC en meestal gewoon vrij. Ook in NL ben ik even van de SuC's afgestapt doordat het overal een stuk drukker wordt. Het zijn vooral Tesla's in overvloed en 3rd party superchargers staan gewoon leeg. Mij prima hoor. Met Maingau 0,35ct bij Fastned. Ook dikke prima.
 
Het vroor al toen ik aankwam.

Wel een sneeuwvlokje bij de accubalk.

Extra lullig, van de 5 openbare laders in het dorp waren er 5 stuk. Dus naar de destination charger gereden. 6 km verderop, 27 km te gaan volgens de Tesla. Maar bergop, dus met -1% aangekomen.

Laatste anderhalve kilometer dus met 0 capaciteit gereden. Conclusie: ook bij de M3 is er reserve onder de 0 (geen idee hoeveel).
Was dus “tijdelijk niet beschikbare capaciteit” door de kou. Bij rijden en opwarmen accu komt die gewoon weer beschikbaar
 
Vergeet ook het Ionity netwerk niet. Heeft inmiddels een prima dekking in Duitsland, maar ook al aardig in Oostenrijk en Zwitserland. Die zijn over het algemeen erg rustig, supersnel en goedkoop (8 euro flatrate). Filter in hun app wel de snelle CCS laders!
Heb zelfde ervaring. Ionity In Duitsland inmiddels voorkeur boven SuC voor CCS.

Prima plekken bij Raststättes, erg rustig en snel, flat fee €8 via hun eigen app (creditcard of Paypal)
 

Attachments

  • C32BD479-6188-4A0B-859B-B80CA6CE4BF9.png
    C32BD479-6188-4A0B-859B-B80CA6CE4BF9.png
    1,019.7 KB · Views: 80
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik las de vraag als ‘het verschil tussen twee jaar geleden en nu’. Sindsdien is er best het een en ander bijgeplaatst in Dld.

Ik begrijp de verwarring maar mijn ervaring ging over feb 2019 en over hoe ik denk dat het in feb 2020 nog erger zal zijn zeker omdat er op SuC gebied in die periode weinig is veranderd. Feb 2018 had ik nog geen Tesla :)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ik begrijp de verwarring maar mijn ervaring ging over feb 2019 en over hoe ik denk dat het in feb 2020 nog erger zal zijn zek
Ik zou mij niet te druk maken. Het zal zeker iets drukker worden maar ik verwacht ook geen wachttijden van meer dan 5 a10 minuten. Vorig jaar was het niet zo dat de superchargers de hele tijd vol bezet waren. daarnaast durven die nieuwe Tesla rijders niet allemaal meteen naar de wintersport te rijden. Ik durf te wedden dat er nog steeds veel zijn die met de auto van een collega ruilen in de vakantieweek
 
Ik zou mij niet te druk maken. Het zal zeker iets drukker worden maar ik verwacht ook geen wachttijden van meer dan 5 a10 minuten. Vorig jaar was het niet zo dat de superchargers de hele tijd vol bezet waren. daarnaast durven die nieuwe Tesla rijders niet allemaal meteen naar de wintersport te rijden. Ik durf te wedden dat er nog steeds veel zijn die met de auto van een collega ruilen in de vakantieweek

Maar @job-lek jij hebt wel op de zaterdagen gereden door Duitsland in de voorjaarsvakantie?

Het gaat niet enkel om de wachttijd om te kunnen starten met laden maar dat door stall pairing het laden langzamer gaat en de piek vaak ook lager is omdat het hele SuC station teveel vermogen vraagt van het grid.

Helemaal mooi als een aantal stalls stuk zijn. Dan is het helemaal feest of laadpalen die niet echt stuk zijn maar maar 50kW geven. Dat had ik vorig jaar op de terugweg. Dan zit je, want alle stalls zijn bezet dus je kunt geen stall shuffle doen terwijl je super graag naar een andere wilt. Je moest al wachten om een plekje te krijgen en dan mega traag laden en je staat er gewoon 4-5x langer dan gepland dus ipv. 20-25 minuten sta je er 1.5 uur! Niemand die zegt nou neem jij de volgende maar hoor.

Vandaar de 30 minuten extra, extra wachtijd om te kunnen laden, en extra tijd voor het laden zelf.

Heenreis vorig jaar had ik mazzel want ik was vrijdagavond al vertrokken en had bijna heel de reis droog weer dus optimaal verbruik. Terugreis was minder, hoger verbruik door sneeuw en regen en super drukke SuC's.

Misschien dat de echte groentjes niet meteen durven maar die met een aantal maanden denk ik wel. Had ik zelf wel gedaan in ieder geval.

Maar ik denk dat ik mijn betoog maar ga stoppen. Mijn punt is zeer duidelijk. Spreek jullie wel na de voorjaarsvakantie :)
 
  • Informative
Reactions: JRY. and Tuhhje
Zo, voor het eerst serieuze rangestress!
Zoon rijdt onderweg naar Oostenrijk, volgende stop Dettelbach met 5-6% bij aankomst gepland. Ik kijk opuit mijn boek en zie dat hij 145 rijdt maar ook dat hij net de afslag Dettelbach passeerde. Meteen van het gas, maar de volgende afslag is 20km verder en geplande SoC staat inmiddels op -2. Stuur overgenomen en met fluwelen voet verder gereden, deels zelfs met alarmlichten op de vluchtstrook met 60 km/u. Met nog 500m te gaan 0%, maar we hebben het gehaald... Dus de les is: mikken op 5% bij aankomst is prima, maar dan NIET fout rijden...
 
Zo, voor het eerst serieuze rangestress!
Zoon rijdt onderweg naar Oostenrijk, volgende stop Dettelbach met 5-6% bij aankomst gepland. Ik kijk opuit mijn boek en zie dat hij 145 rijdt maar ook dat hij net de afslag Dettelbach passeerde. Meteen van het gas, maar de volgende afslag is 20km verder en geplande SoC staat inmiddels op -2. Stuur overgenomen en met fluwelen voet verder gereden, deels zelfs met alarmlichten op de vluchtstrook met 60 km/u. Met nog 500m te gaan 0%, maar we hebben het gehaald... Dus de les is: mikken op 5% bij aankomst is prima, maar dan NIET fout rijden...
Oeps, ik heb ook wel eens bij dat soort planningen dat ik héél erg oplet bij de afslag:(

fijn dat het goed gegaan is!