Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Net terug in 3 stops, V3 (Zell am see, voor mij 997km). In juni (was zeer warme dag) ook geweest en ook 3 stops. Nergens druk (zaterdag middag vertrokken).

Nu wel iets langer moeten laden per stop dan in juni, maar verschil viel mij reuze mee (max. +5-10km/h of 145/150kmh). 3e stuk moest ik wel even terug qua snelheid om het te halen (maar met 5% aangekomen op Hilden), tripmeter is uiterst handig. Wat wel opvalt dat ik telkens stuk korter laad dan dat de auto aangeeft (wellicht omdat het een RWD LR is en die niet echt goed berekend).
 
Verschil in verbruik (trip meter thuis voor vertrek gereset en tussendoor niet meer):
1e trip NL/ULM: SR+ 188 Wh/km, LR 206Wh/km
2e trip ULM/St Anton: SR+ 198 Wh/km, LR 215Wh/km
3e trip St. Anton/NL: SR+ 192 Wh/km, LR 210 Wh/km
Verschil in verbruik dus ongeveer 9%
Is hier een verklaring voor? Enig verschil dat iets van impact kan hebben, is gewicht en wielmaat. . Maar toch geen 9%. Lijkt de meerprijs van de LR niet te verantwoorden.
Reed de SR altijd in de slipstream van de LR misschien?
210-215 lijkt mij het verbruik van een MS met dit weer. En die is nog eens zoveel zwaarder.
 
Is hier een verklaring voor? Enig verschil dat iets van impact kan hebben, is gewicht en wielmaat. . Maar toch geen 9%. Lijkt de meerprijs van de LR niet te verantwoorden.
Reed de SR altijd in de slipstream van de LR misschien?
210-215 lijkt mij het verbruik van een MS met dit weer. En die is nog eens zoveel zwaarder.
Verschil is denk ik te verklaren door de aerocaps, dit zou zo’n 5% verklaren. Verder zal de wielmaat een verschil kunnen maken.
Heeft niet te maken met de slipstream, we hebben weliswaar dezelfde stops aangehouden, maar niet in elkaars slipstream gereden.
210-215 is niet laag, maar verbaast mij niet. Ik weet niet of de winterbanden een hoger verbruik geven, maar met grote stukken 140+ neemt het verbruik natuurlijk wel toe.
Normaal gesproken zou je met de LR denk ik slechts 3 stops hebben, of dat het geld waard is…. tja, dat kun je je afvragen.

De keuze voor de LR was voor ons met name omdat we één auto met trekhaak wilden omdat we in de zomer af en toe met een sloep achter de auto rijden of met een fietsendrager. Ook voor vakantie naar het binneland van Spanje/Portugal met fietsendrager is de extra ragne wel welkom. Voor de rest van het jaar maakt het niet zo heel veel uit.
 
Mensen hier met tips voor de beste route naar Livigno (Italie) vanuit Leiden eind maart? Vertrek op vrijdagochtend ca. 05.00 uur en we willen wel een overnachting doen.
Aantal jaren achter elkaar naar Bormio geweest (komt dus langs Livigno). Voor mij was de meest ideale route gewoon via Ulm, Fernpass, Serfaus en dan bij Nauders richting Scuol/Zernez, waarna door de tunnel bij Livigno. Laatste laadstop bij Ulm of Biberwier (of die eventuele overnachting). Livigno is in een dag prima te doen, maar uiteraard ook afhankelijk van je range.
 
Vandaag teruggekomen uit Zwitserland. In Duitsland prima te doen qua laden (voordeel van zondag), maar de laatste snelle (15 minuten) stop in Horst was een debacle. Alle stalls bezet, 4 stalls werkten niet en 2 stalls bezet (lees geblokkeerd) door een ID4. Werd dus helaas een kleine omweg via Uden.
 
Ik blijf me verbazen over die aanzienlijke drain. Zoveel op 5 dagen komt overeen met 2500 kWh per jaar. Dat is bijna het jaarverbruik van een gezin. Met dus computers die draaien, was-en vaatmachine, TV, verlichting, de pomp van de CV en koelkast en diepvriezer. Dat kan toch niet alleen de camera en wat communicatie zijn. Wordt dan ook de batterij op temperatuur gehouden?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Aeonis
Range axienty ??? Dat lijkt me niet echt nodig, Saas Fee ligt 96,5 km van SuC Martigny...
Of ga je op wintersport in Saas Fee veel km's maken ?
Jaren gedaan met MX 100D, geen probleem. Volladen bij Martigny od Kandersteg en dan gaal je dat met femak terug.

Nu in Davos, idem verhaal vanaf SuC Maienfeld, prima pizza’s trouwens.

Mercure Strassbourg (met SuC) is aanrader voor overnachting. Kost weinig, prima locatie, prima hotel
 
Even een reply op mijzelf.....

Gisteren teruggekomen uit Oostenrijk. We zijn met 2 M3's op pad geweest (SR+ 18" met aerocaps en LR op 19" LM).
Zelfde afstand, zelfde snelheid, en hoewel je met de LR minder stops nodig hebt, hebben we toch dezelfde stops aangehouden.
Onderweg weinig oponthoud en de snelheid ongeveer max snelheid +5 tot +10 en daar waar het mocht 145/150km/h.

We zijn op vrijdag de 18e gaan rijden met een overnachting in de buurt van ULM.
Op de heenweg hebben we 7 stops gehad waarvan 6xSUC en 1x destination charger. Uiteindelijk hebben we op de heenreis slechts 1 x stall pairing gehad (Waldlaubersheim), verder was het overal rustig.
In Oostenrijk op plaats van bestemming bij een laadpaal vlak naast het pension kunnen laden.
Wat mij wel opviel was de hoge vampier drain. Na 5 dagen was de SOC gedaald van ongeveer 260km naar 93 km. Snel maar weer even bijgeladen aan de laadpaal en Sentry Mode uitgezet.

Op de terugweg zijn we op zaterdag ochtend (26e) vroeg gaan rijden. Bij Bruchsal was het druk en daar moesten we 1 minuut wachten voor er een plek vrij kwam. Dit was eigenlijk voor het eerst dat ik bij de SUC moest wachten. Uiteindelijk waren er naar een paar minuten alweer enkele plaatsen vrij dus dat viel dan weer mee. Verder was het overal redelijk rustig en op anders SUC's geen stall pairing gehad.

Verschil in verbruik (trip meter thuis voor vertrek gereset en tussendoor niet meer):
1e trip NL/ULM: SR+ 188 Wh/km, LR 206Wh/km
2e trip ULM/St Anton: SR+ 198 Wh/km, LR 215Wh/km
3e trip St. Anton/NL: SR+ 192 Wh/km, LR 210 Wh/km
Verschil in verbruik dus ongeveer 9%
Interesting. Dan lijkt het dat je met gelijke configuratie ongeveer 5% verschil hebt in verbruik tussen lr en sr
Kan mij bijna niet voorstellen dat die drain alleen door sentry mode kwam. Stond autovoorverwarming toevallig aan? Wat was de drain van het andere voertuig? Ik had met de lr 4% drain over 5 dagen bij -10 gemiddeld. Maar wel paar keer wat uit de auto gepakt en dan knalt meteen de verwarming aan.
 
Is volledig te wijten aan Sentry mode.
Dat lijkt mij sterk. Zelfs wanneer ik hem in een winkelstraat parkeer gedurende een dag heb ik maar 3% verlies
Verschil is denk ik te verklaren door de aerocaps, dit zou zo’n 5% verklaren
Onder ideale omstandigheden en hoge snelheid is de verlaging in verbruik Max 3% (was volgens mij restje van tesla Bjorn)
 
Maar wel paar keer wat uit de auto gepakt en dan knalt meteen de verwarming aan.
Wij hebben zo ook al geleerd om dan de verwarming uit te zetten. Ooit eens voor een winterwandeling in de Ardennen bij -10 wat tijd nodig gehad vooraleer de wandeling aan te vatten. Niet op gelet dat er een deur open stond. Wandelschoenen en winterkledij aangedaan, nog een hapje eten, kaart bekijken, rugzak vullen. Gaat hard zo.
In jouw geval kan je best alle spullen in de koffer laten. Bij het openen van de koffer gaat de verwarming niet aan. En ze liggen nog onzichtbaar ook.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wij zijn gisteren ook weer teruggereden. Ik had hem aan de paal van het hotel al naar 90% opgeladen, en kon voor 10-en nog de gratis sessie bij Bourg-en-Bresse meepakken. De volgende sessie was Chateauvillain: geen kip op de weg, maar ik had de laatste paal naast een S. Meer dan 50kW kreeg ik niet. Na 20 min kon ik hem verplaatsen en terwijl ik lekker stond te laden met 123kW kreeg de navigatie het weer op de heupen. Niet doorladen maar naar Troyes, om daar aan te komen met 48%. Had die dat niet niet eerder kunnen bedenken toen ik met 50kW stond te laden? We hebben na wat discussies afgesproken de navigatie te volgen ipv eigenwijs te doen, dus door naar Troyes. Rijk voor ons alleen, zeker nu alle winkels daar dicht waren. Ook bij Charleville hadden we het rijk voor ons alleen. Weggereden met verwachte 12% SOC in Oosterhout. Dat kwam goed uit, konden we direct wat eten daar. En toen begon het geneuzel weer: herbereken voor Nivelles Sud, dan weer voor Erdegem, dan weer via SUC Breda. Om krankjorum van te worden, en dat bij een oplopende SOC tijdens het rijden (droog, wind in de rug, dus bij +5km/u ruim onder 180w/km. Dit keer heb ik onze regel wel gebroken: navigatie uitgezet om zelf naar Oosterhout te rijden om daar te arriveren met 20% SOC.

Wat zouden de redenen zijn om constant van route/SUC te wijzigen? Ik word er namelijk niet vrolijk van, en vind het een dik minpunt…..
 
Toen wij twee weken geleden terugreden van de wintersport, ook op zondag, heb ik gewoon weer abetterrouteplanner erbij gepakt. Die had het voorstel om vanuit ons huis bij Beaune naar Chateauvillain te rijden, dan Reims les Petites Loges, dan Nijvel en dan thuis. Vier trajecten van ruim 90 minuten elk, met steeds 15-20 minuten laden. Dat bleek veel beter dan wat de auto voorstelde.
Want toen we op de A31 net ten noorden van Beaune reden werden we ingehaald door een Schotse Model S. Die stond te laden toen we bij Chateauvillain kwamen. Hij reed ruim voor ons weer weg. Bij Reims stond hij er weer dus een praatje gemaakt. Hij was met gezin onderweg naar Hoek voor de ferry naar Hull. Na Reims was zijn volgende stop Antwerpen volgens de auto. Dus stond hij nog te laden toen wij alweer vertrokken. Maar nu komt het. In Nijvel lopen we weer naar de auto na de plas- en laadpauze daar en wie zet daar net zijn auto aan de lader? Diezelfde Schot. Halverwege zijn etappe naar Antwerpen had de navigatie toch bedacht dat hij in Nijvel moest bijladen. Maar dat betekent een flink stuk omrijden en vervolgens zomaar een half uur langer over het traject doen.

Moraal van het verhaal: SuC planning van Tesla is onder de maat.
 
Persoonlijk laat ik Waze altijd de route bepalen en
Vandaag teruggekomen uit Zwitserland. In Duitsland prima te doen qua laden (voordeel van zondag), maar de laatste snelle (15 minuten) stop in Horst was een debacle. Alle stalls bezet, 4 stalls werkten niet en 2 stalls bezet (lees geblokkeerd) door een ID4. Werd dus helaas een kleine omweg via Uden.
Doordat niet-Tesla's dubbele chargers bezet houden is het moeilijk voor Tesla de situatie goed te monitoren. Uit de data kan blijken dat er genoeg plekken vrij waren terwijl de realiteit anders is. Ook de Tesla Navigatie planner mist hierdoor potentieel veel aanpassingen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
Persoonlijk laat ik Waze altijd de route bepalen en

Doordat niet-Tesla's dubbele chargers bezet houden is het moeilijk voor Tesla de situatie goed te monitoren. Uit de data kan blijken dat er genoeg plekken vrij waren terwijl de realiteit anders is. Ook de Tesla Navigatie planner mist hierdoor potentieel veel aanpassingen.
Ik rijd alleen op de Tesla navi en ben hier echt tevreden mee. Zowel op de heen-, als ook terugweg heeft hij besloten de route tijdens het rijden aan te passen en SuC Karlsruhe aan te doen. Waarschijnlijk had hij door dat ik graag a) een V3 lader wilde gebruiken en b) zin in lekkere broodjes had.

Vind het laden van een niet Tesla bij een SuC niet eens zo storen, echter denk dat hier wel een taak voor Tesla ligt bij het opvoeden van deze gebruikers. In het ID4 geval had deze gebruiker 1 stall naar rechts kunnen pakken (daar stond zijn auto op), door rechts NAAST het vak te gaan staan. Vond het meer storend dat er 3-4 stalls niet werkten, dit niet werd gesynchroniseerd naar ieders navi en hierdoor de route aan kon passen……nu moesten ’gelukkige laders’ de nieuwkomers er op attenderen dat de stall waarin ze net wilden gaan laden niet werkte
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Moraal van het verhaal: SuC planning van Tesla is onder de maat.
Ik weet niet of dat het hele verhaal is. Wij hadden met de Kerstvakantie ook een planning gemaakt (eigenlijk de standaardroute die we altijd naar Les Orres rijden) maar de SuC planning veranderde telkens onderweg. Uiteindelijk bleek dat te maken te hebben met de drukte, want de auto dwong ons telkens om Val-de~Meuse te mijden. Dat hebben we niet gedaan, en dat hebben we geweten qua drukte en bijbehorende laadsnelheid.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Aeonis
Toen wij twee weken geleden terugreden van de wintersport, ook op zondag, heb ik gewoon weer abetterrouteplanner erbij gepakt. Die had het voorstel om vanuit ons huis bij Beaune naar Chateauvillain te rijden, dan Reims les Petites Loges, dan Nijvel en dan thuis. Vier trajecten van ruim 90 minuten elk, met steeds 15-20 minuten laden. Dat bleek veel beter dan wat de auto voorstelde.
Want toen we op de A31 net ten noorden van Beaune reden werden we ingehaald door een Schotse Model S. Die stond te laden toen we bij Chateauvillain kwamen. Hij reed ruim voor ons weer weg. Bij Reims stond hij er weer dus een praatje gemaakt. Hij was met gezin onderweg naar Hoek voor de ferry naar Hull. Na Reims was zijn volgende stop Antwerpen volgens de auto. Dus stond hij nog te laden toen wij alweer vertrokken. Maar nu komt het. In Nijvel lopen we weer naar de auto na de plas- en laadpauze daar en wie zet daar net zijn auto aan de lader? Diezelfde Schot. Halverwege zijn etappe naar Antwerpen had de navigatie toch bedacht dat hij in Nijvel moest bijladen. Maar dat betekent een flink stuk omrijden en vervolgens zomaar een half uur langer over het traject doen.

Moraal van het verhaal: SuC planning van Tesla is onder de maat.

Ha, dan ben ik dus niet gek. Ik pak de volgende keer ook weer abetterrouteplanner erbij en dan neem ik het risico van wachten maar op de koop toe (maak ik toch bijna nooit mee).