Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
dit rijd veel relaxter dan constant twee navigatie
Is ook mijn mening.
Zo heeft Elon de radar afgeschaft. Als je 2 systemen hebt (tesla nav en ABRP, radar en camera), dan gaan ze op een bepaald moment elkaar tegenspreken en moet er een keuze gemaakt worden. Waarom heb je er dan 2 nodig?
Iemand met 2 uurwerken weet nooit hoe laat het is.
 
Zijn er nog mensen die advies hebben voor iemand die voor het eerst met de Tesla richting Oostenrijk gaat?
Had zelf al het idee voor extra ruitensproeier vloeistof en een verlengkabel met granny charger bij nood.
En ik kon me nog iets vaags herinneren van TeslaBjorn dat 150km/h de gulle middenweg was tussen snelheid en laden, of is deze filosofie ondertussen veranderd?
 
Ik heb zelf in Oostenrijk de granny charger nog niet nodig gehad. Maar wel altijd even bij de laatste SuC iets langer staan om wat af te toppen. Soms waren er laders in het dorp, soms niet; maar vaak drukbezet en dan wil ik er niet afhankelijk van zijn. De terugreis verbruik je het eerste stuk nagenoeg toch niets.

Zorg dat de ruitenwissers vloeistof bijgevuld is en extra fles kan geen kwaad; maar die verkopen ze in Oostenrijk ook als je krap komt te zitten.

150 is mooi, maar AP/TACC doet het nog maar tot 140. Dus zou daar lekker op cruisen. Als je dan bijna bij de SuC bent kan je wat harder rijden, want die paar procent laad je toch snel weer bij en het helpt de accu lekker warm houden. (Hoewel de auto en sich al voorverwarmd)

En neem sneeuwkettingen mee voor het geval ze verplicht zijn en oefen dat een keer thuis als het weer een beetje meezit.
 
Zijn er nog mensen die advies hebben voor iemand die voor het eerst met de Tesla richting Oostenrijk gaat?
Had zelf al het idee voor extra ruitensproeier vloeistof en een verlengkabel met granny charger bij nood.
En ik kon me nog iets vaags herinneren van TeslaBjorn dat 150km/h de gulle middenweg was tussen snelheid en laden, of is deze filosofie ondertussen veranderd?
Mijn realiteit is dat de gemiddelde snelheid door wegwerkzaamheden etc. rond de 100-110 ligt.
Daarnaast altijd bij laatste SuC voor de aankomst geladen maar op bestemming ook vaak nog kunnen laden.
Daarnaast vorig jaar de sneeuwkettingen nodig gehad.
Is dus prima te doen en lekker relaxed op wintersport. In de winter altijd ruitenwisservloeistof tot -20 erin.
Veel plezier
 
Zijn er nog mensen die advies hebben voor iemand die voor het eerst met de Tesla richting Oostenrijk gaat?
Had zelf al het idee voor extra ruitensproeier vloeistof en een verlengkabel met granny charger bij nood.
En ik kon me nog iets vaags herinneren van TeslaBjorn dat 150km/h de gulle middenweg was tussen snelheid en laden, of is deze filosofie ondertussen veranderd?
Zorg dat je je Tesla mee hebt.

Granny charger en verlengkabel is leuke extra, maar niet super nodig.

Rij gewoon op autopilot, en met winters weer wil je sowieso niet +150 gaan doen.
 
Het valt me op dat de auto piloot met de laatste update vaak op de rem trapt als er een vrachtwagen te dicht bij de belijning komt dus die staat voorlopig uit. Wel dankjewel voor jullie tips vooral met de inklapbare spiegels. Qua snelheid is het wel afhankelijk maar ik ga het meemaken!
 
Hou vooral de drukte bij de SuC in de gaten en pas daar je snelheid op aan. Is het heel druk kan je soms beter eentje eerder nemen of door je tempo iets omlaag te doen één verder die rustiger is.

Op bestemming ligt het er natuurlijk aan of je binnen of buiten parkeert en hoe vaak je de auto nodig hebt. En tenzij je heel inhuur geparkeerd staat zou ik sentry mode uit zetten. Niet te vaak de auto wakker maken en de batterij houdt het best even uit.

Mocht je gaan ik een gebied waar veel sneeuwval verwacht wordt en er is een risico dat de auto onder sneeuw bedolven wordt is dat wellicht iets om bij voorbaat rekening mee te houden, zodat je hem weer uit kunt graven. en gebruik de ontdooi functie tijdig zodat de deuren open kunnen etc.
 
Thuis
Bandenspanning even controleren en als het goed is zorg je dat je met winterbanden met >4mm profiel op pad gaat. Ruitenwisservloeistof (voor de winter), ruitontdooier en een goede ijskrabber (liefst met borstel om je auto sneeuwvrij te maken). Zorg ook voor passende sneeuwkettingen en probeer die even met redelijk weer thuis. Je zou niet de eerste zijn die ter plekke toch de verkeerde maat heeft. Als er heftig weer voorspeld wordt, dan neem ik altijd wat theelichtjes en wat fleecedekens mee. Ik heb 1x in de auto moeten overnachten en dat is geen pretje. Verder een goede playlist met up-to-date playlist zodat je in de apres-ski mee kan zingen 😀

Bij aankomst
Liefst direct de accu bijladen naar maximaal 80%, omdat de accu dan nog warm is en je niet extra energie hoeft te gebruiken met bijladen. Als dat niet kan, dan gedurende de week een keer bijladen tot 80%. Ik zou het niet graag laten aankomen op de laatste nacht, maar dat is persoonlijk. Wees zo vriendelijk naar andere EV rijders om je auto weg te halen na het laden.

Zorg dat je het materiaal om je auto sneeuwvrij te maken binnen handbereik heb. Ik heb zo'n ijskrabber met stoffer in de frunk liggen, want dan hoef je geen deuren open te maken (soms lastig i.v.m. dichtgevroren ruiten/deurhandels). Ook valt er meestal een lading sneeuw naar binnen.

Voor vertrek
Meestal zet ik een half uur voordat ik ga inpakken de verwarming aan, zodat de auto van binnen een beetje opwarmt. Ook maak ik dan de ruiten en deurhandels alvast sneeuw-/ijsvrij zodat die niet vastgevroren blijven (dat is namelijk steevast het geval bij de Model S). Ik ontgrendel de auto daarom ook niet, want dan probeert die alsnog de deurklinken naar buiten te duwen. Als dat vastgevroren zit is dat niet aan te raden (enkel een issue bij Model S/X).

Verder de auto sneeuwvrij maken. Dat voorkomt dat er sneeuw naar binnen valt. Maar voor de achterklep en zijdeuren (model X) is het ook best een extra gewicht dat omhoog moet. Daarom eerst even sneeuwvrij maken, dan valt het ook niet naar binnen. Verder zorgen dat je koplampen goed schoon zijn. Houd er rekening mee dat je motorkap niet warm wordt, dus sneeuw smelt niet tijdens het rijden. Netjes het sneeuw eraf, zodat je geen ongelukken veroorzaaakt.

Vertrek
Controleer even of je deuren allemaal goed open gaan, voordat je passagiers instappen. Als je de deur opentrekt, terwijl het raam niet naar beneden gaat, dan heb je kans dat je de strips of het raam beschadigd. De meeste passagiers houden hier geen rekening mee, dus ik check het zelf altijd even.

Er wordt vaak gezegd dat je berg-af niet veel verbruikt, maar dat is niet mijn ervaring. Ik verblijf vaak in Obertauern en dat ligt vrij hoog. De accu is dan bij vertrek erg koud en daarom heb je geen recuperatie en wordt er best nog wat energie verbruikt om je accu op te warmen.

Algemeen
De Tesla is een erg fijne auto om mee op wintersport te gaan. Heerlijk comfortabel, maar met het koude weer sta je wel relatief vaak te laden. Ik ben met de Model S 75D echt flink langer onderweg dan de rest van het reisgezelschap, maar het is over het algemeen vrij relaxt. We gaan altijd in de drukste week en hoewel de SuCs wat drukker zijn hebben we nooit files gehad en we rijden altijd gewoon overdag. Prima te doen, maar sommige laadstops zitten of saaie plekken in Duitsland. Als je fan bent van Burger King, dan kan heb je een goede dag.
 
Verklaar nader.
Als je buiten op straat parkeert sta je meer bloot aan de elementen dan in een parkeergarage.

Sta je in een publieke parkeergarage of in die van het hotel. Maakt ook uit hoe veilig de auto staat en of je makkelijk bij een laadpaal kan komen.

Zo heb ik in een garage gestaan waar zoveel auto's van het hotel geparkeerd stof en dat je moest afspreken om er weer uit te geraken. En geen stopcontact in sight. Dus heb je niet veel aan en granny charger.

Maar ook een gereserveerde plek gehad met stopcontact en kon ik wel gebruik maken van de granny charger om de auto wat bij te laden. Overigens meer uit comfort dan vanuit noodzaak; en de accu was lekker warm bij vertrek.

Maar de auto heeft ook wel op straat voor het hotel gestaan in St Ankton en ben ik 's ochtends eerst langs de SuC in het dorp gereden.
 
Zijn er nog mensen die advies hebben voor iemand die voor het eerst met de Tesla richting Oostenrijk gaat?
Had zelf al het idee voor extra ruitensproeier vloeistof en een verlengkabel met granny charger bij nood.
En ik kon me nog iets vaags herinneren van TeslaBjorn dat 150km/h de gulle middenweg was tussen snelheid en laden, of is deze filosofie ondertussen veranderd?
Ruitensproeier vloeistof aftoppen is voldoende. Nog nooit kwam ik tekort en ik ga langer dan gemiddeld steevast (doorgaans 3-4 weken achter elkaar, waarbij ik ook nog veel ter plekke onderweg ben).

Verlengkabel heb ik altijd in de auto (zorg wel voor een extra dikke!), net als de granny charger. Geen idee waar je heen gaat, maar in Italië is er altijd wel een snellader in de buurt. Ook in kleine dorpjes tref je ze vaak. Maingau pas nemen, want dat is vaak wel goedkoper laden.
 
veel tips zijn leuk om te lezen maar met een model 3 is wintersport geen issue. het enige advies voor onderweg is om altijd in te zoomen op de aangeraden SuC‘s want (je komt er echt 100% zeker wel met het laad-advies maar) 150kW chargers, snap niet waarom die überhaupt in een reisadvies voorkomen:mijden, scheelt zo veel tijd, zeker in de winter. Vaak haal je met gemak nog de eerstvolgende V3 (250kW) en anders die ervoor. Vastgevroren hendels: met een vlakke hand en handschoen een klap of twee op de deur t.h.v de handle, dan schrikt evt ijs los. Het issue van een koude batterij bergaf duurt bij een 3 en Y veel korter dan een S, kan ik uit ervaring zeggen, je begint na een klein stukje al bij te laden bergaf. Verder laatste SUC goed vullen, dan hoef je ter plaatse vrijwel nooit iets met AC, tenzij je de hele week een heel eind naar de skilift moet rijden. In Oostenrijk genoeg laadmogelijkheden om ergens in die week wel te slagen. (Tip; gewoon een keer lekker eten bij een restaurant met een Destination Charger)
 
veel tips zijn leuk om te lezen maar met een model 3 is wintersport geen issue. het enige advies voor onderweg is om altijd in te zoomen op de aangeraden SuC‘s want (je komt er echt 100% zeker wel met het laad-advies maar) 150kW chargers, snap niet waarom die überhaupt in een reisadvies voorkomen:mijden, scheelt zo veel tijd, zeker in de winter. Vaak haal je met gemak nog de eerstvolgende V3 (250kW) en anders die ervoor. Vastgevroren hendels: met een vlakke hand en handschoen een klap of twee op de deur t.h.v de handle, dan schrikt evt ijs los. Het issue van een koude batterij bergaf duurt bij een 3 en Y veel korter dan een S, kan ik uit ervaring zeggen, je begint na een klein stukje al bij te laden bergaf. Verder laatste SUC goed vullen, dan hoef je ter plaatse vrijwel nooit iets met AC, tenzij je de hele week een heel eind naar de skilift moet rijden. In Oostenrijk genoeg laadmogelijkheden om ergens in die week wel te slagen. (Tip; gewoon een keer lekker eten bij een restaurant met een Destination Charger)
Bevroren hendels in M3/MY kun je ook omzeilen door via de app de deur te openen, dan hoef je niet op de deur te beuken ;)
(deze functie is enige tijd geleden toegevoegd tbv bevroren deurhendels)
 
veel tips zijn leuk om te lezen maar met een model 3 is wintersport geen issue. het enige advies voor onderweg is om altijd in te zoomen op de aangeraden SuC‘s want (je komt er echt 100% zeker wel met het laad-advies maar) 150kW chargers, snap niet waarom die überhaupt in een reisadvies voorkomen:mijden, scheelt zo veel tijd, zeker in de winter. Vaak haal je met gemak nog de eerstvolgende V3 (250kW) en anders die ervoor. Vastgevroren hendels: met een vlakke hand en handschoen een klap of twee op de deur t.h.v de handle, dan schrikt evt ijs los. Het issue van een koude batterij bergaf duurt bij een 3 en Y veel korter dan een S, kan ik uit ervaring zeggen, je begint na een klein stukje al bij te laden bergaf. Verder laatste SUC goed vullen, dan hoef je ter plaatse vrijwel nooit iets met AC, tenzij je de hele week een heel eind naar de skilift moet rijden. In Oostenrijk genoeg laadmogelijkheden om ergens in die week wel te slagen. (Tip; gewoon een keer lekker eten bij een restaurant met een Destination Charger)
Ten eerste dankjewel voor alle tips, en zoals Speedy Eddy zei. 250kW laders zijn het antwoord. Ik en me vriendin en de oud collega waarvan ik de Tesla heb gekocht zijn afgelopen zondag met zijn 3e richting Ischgl gereden ( inclusief snowboards schoenen helmen en de rest van de zooi). Dit hebben we met 4 stops van max 15 minuten gedaan. We hebben inderdaad continu gezocht naar een 250kW lader op de route en dan zo leeg mogelijk er aankomen en dan de auto snel vol te prakken naar ongeveer 60/70% om dan zo weer verder te rijden naar de volgende 250kW lader. De laatste laadpoging kon korter maar we wilde met +-50% aankomen in Ischgl. Al met al 1 uurtje langer onderweg met laadstops wat mezelf enorm mee valt. Eind januari/begin februari gaan we nog een keer alleen dan naar Serfaus.

Overigens de digitale vignet werkt prettig van ASFINAG, ook wel fijn dat die nu op kenteken staat, hoeven we daar niet meer over na te denken tenzij de auto naar een andere eigenaar gaat.