Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pechhulp

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie set, maar ik zou nog wel een tangetje erbij doen om een schroef of spijker uit je band te kunnen trekken.
En een lichtgewicht krikje, anders moet je dat doen het wiel nog op de auto, en dat is best lastig.
Ik ben daar nog naar op zoek. Best lastig want de hydrolische kleine pot-krikjes zijn te hoog en passen niet onder de auto en de schaarkrikjes die ik zie kunnen denk ik het gewicht van de auto niet aan.
 
En een lichtgewicht krikje, anders moet je dat doen het wiel nog op de auto, en dat is best lastig.
Ik ben daar nog naar op zoek. Best lastig want de hydrolische kleine pot-krikjes zijn te hoog en passen niet onder de auto en de schaarkrikjes die ik zie kunnen denk ik het gewicht van de auto niet aan.
Voor mijn begrip, waarom is dat lastig met het wiel nog op de auto?
Ik heb een ANWB mannetje een prop zien zetten in mijn band. Het enige wat nodig was is het wiel naar buiten te draaien.
Wellicht is het lastiger bij een band met een (zeer) lage wang?
 
En een lichtgewicht krikje, anders moet je dat doen het wiel nog op de auto, en dat is best lastig.
Ik ben daar nog naar op zoek. Best lastig want de hydrolische kleine pot-krikjes zijn te hoog en passen niet onder de auto en de schaarkrikjes die ik zie kunnen denk ik het gewicht van de auto niet aan.
De 2-tons HBM krik van drie tientjes doet de job. Ik heb zo een en die is te koop.
 
Voor mijn begrip, waarom is dat lastig met het wiel nog op de auto?
Ik heb een ANWB mannetje een prop zien zetten in mijn band. Het enige wat nodig was is het wiel naar buiten te draaien.
Wellicht is het lastiger bij een band met een (zeer) lage wang?
Ik bedenk me zojuist dat opkrikken voor het plaatsen van een prop in de achterband inderdaad handig kan zijn. Een achterband kun je niet naar buiten draaien. Ben eigenlijk wel benieuwd of je genoeg ruimte in de wielkast krijgt als je de auto in very high suspension zet.
 
En een lichtgewicht krikje, anders moet je dat doen het wiel nog op de auto, en dat is best lastig.
Ik ben daar nog naar op zoek. Best lastig want de hydrolische kleine pot-krikjes zijn te hoog en passen niet onder de auto en de schaarkrikjes die ik zie kunnen denk ik het gewicht van de auto niet aan.
Een prop zetten onder de auto is geen enkel probleem. Je gaat hiervoor niet met een krik rondrijden. Je moet aardig wat kracht zetten om hem er in te drukken en dat gaat prima als het wiel vast zit. Alleen even in de goede richting brengen door een stukje voor of achteruit te rijden. Bij een voorband helemaal makkelijk door helemaal in te sturen.
 
Ik bedenk me zojuist dat opkrikken voor het plaatsen van een prop in de achterband inderdaad handig kan zijn. Een achterband kun je niet naar buiten draaien. Ben eigenlijk wel benieuwd of je genoeg ruimte in de wielkast krijgt als je de auto in very high suspension zet.
Vanaf de achterzijde schuin omhoog is dat wel te doen. Met luchtvering in de hoogste stand alleen maar makkelijker. Wel fijn om iets bij je te hebben om op de grond neer te leggen zodat je er goed bij kunt.
 
Heb je daar een linkje of foto van? Ik zie van HBM alleen een hydraulische krik met die omschrijving. Die is echter 45 cm lang en weegt ruim 10kg. Dat is wel heel veel ruimte en gewicht om altijd te moeten vervoeren.
Het is deze, naast de Omega krik.
 

Attachments

  • Omega en HBM krik.jpeg
    Omega en HBM krik.jpeg
    190.7 KB · Views: 68
Een prop zetten onder de auto is geen enkel probleem. Je gaat hiervoor niet met een krik rondrijden. Je moet aardig wat kracht zetten om hem er in te drukken en dat gaat prima als het wiel vast zit. Alleen even in de goede richting brengen door een stukje voor of achteruit te rijden. Bij een voorband helemaal makkelijk door helemaal in te sturen.

Op deze wijze heb ik het ook gefixed met Model 3 rechtsachter. Er was in mijn geval echter wel héél veel kracht voor nodig. Dus inderdaad iets mee om op de grond te leggen en met name achterwiel in correcte positie draaien. (het laatste was wel 3x heen en weer lopen :))

Banden daarna weer op 2,9 bar en ondertussen al meer dan 15.000 km verder zonder problemen / lekverlies.

En afgelopen zaterdag nog iemand anders geholpen met lekke band onderweg (voorband met stuur schuin -> ging veel makkelijker dan achter bij een erg lage M3....)

Krik m.i. niet nodig maar wel een tangetje om voorwerp uit band te verwijderen en uiteraard een kleine 12V compressor om de band weer op druk te brengen. (compressor is ook erg handig om eventueel even iets bij te pompen als je vlak bij huis bent of veiligere plek op wilt zoeken voor reparatie)
 
OK, maar die heb je niet altijd in de auto liggen gok ik :) hier hebben we het toch over 10 kg en plm een halve meter? Of schat ik dat zo verkeerd in?
Inderdaad weegt die rode HBM krik rond 10 kg en is 50 cm lang.
Alleen op lange roadtrips had ik hem mee. Ik kan daarnaast een compleet wiel met band in de frunk meenemen. Op die manier kun je je met een lekke band altijd redden. In het buitenland zijn 21" velgen en banden slecht te krijgen en buiten garantie is het nog maar de vraag of Tesla je gaat helpen. Als dit al gebeurt zal de rekening pittig zijn.
En komt Tesla dan zullen zij uitsluitend een band vervangen, niet repareren.
 
Inderdaad weegt die rode HBM krik rond 10 kg en is 50 cm lang.
Alleen op lange roadtrips had ik hem mee. Ik kan daarnaast een compleet wiel met band in de frunk meenemen. Op die manier kun je je met een lekke band altijd redden. In het buitenland zijn 21" velgen en banden slecht te krijgen en buiten garantie is het nog maar de vraag of Tesla je gaat helpen. Als dit al gebeurt zal de rekening pittig zijn.
En komt Tesla dan zullen zij uitsluitend een band vervangen, niet repareren.
Ik heb een garagekrik in aluminium uitvoering. Zeer stabiel maar ook 11kg. Maar ik laat hem thuis. Een reservewiel weegt overigens meer dan een reparatieset en een krik. Maar zonder reservewiel zie ik geen noodzaak de krik mee te nemen. Een vergelijkbare van Hbm in staal weegt 30kg.
 
Last edited:
Ik heb een garagekrik in aluminium uitvoering. Zeer stabiel maar ook 11kg. Maar ik laat hem thuis. Een reservewiel weegt overigens meer dan een reparatieset en een krik. Maar zonder reservewiel zie ik geen noodzaak de krik mee te nemen. Een vergelijkbare van Hbm in staal weegt 30kg.
Ik zou een reservewiel alleen meenemen op een lange rondtrip. Dan is zo'n compacte HBM krik makkelijk en goedkoop. Een reparatiesetje kan je soms redden, maar als je een scheur in je band hebt ben je zonder reserveband alsnog de sjaak. Thuis gebruik ik ook een aluminium Omega garagekrik, perfect ding.
 
Ik zou een reservewiel alleen meenemen op een lange rondtrip. Dan is zo'n compacte HBM krik makkelijk en goedkoop. Een reparatiesetje kan je soms redden, maar als je een scheur in je band hebt ben je zonder reserveband alsnog de sjaak. Thuis gebruik ik ook een aluminium Omega garagekrik, perfect ding.
Garagekrik MW 1,5 ton aluminium
Deze gebruik ik. Ze hebben ook een mooie momentsleutel met lange doppen. Mocht je een scheur in je band krijgen dan ben je inderdaad met je noodsetje machteloos.
https://www.kippersrijssen.nl/seneca-momentsleutel-set-12-5-delig
 
Zondagochtend leeglopende band op de autobahn onderweg naar Oostenrijk. Eerst maar eens Allianz gebeld waar ik losse verzekering heb. Helaas op zondag alleen afslepen en maandag ben je de eerste.
Toen Tesla gebeld. Eerst zelfde verhaal maar ze wilden ook nog wel kijken of de ADAC er wat mee kon. Daar duurde even maar met een prop erin de reis af kunnen maken. 1-0 voor Tesla dit keer.
 
Zondagochtend leeglopende band op de autobahn onderweg naar Oostenrijk. Eerst maar eens Allianz gebeld waar ik losse verzekering heb. Helaas op zondag alleen afslepen en maandag ben je de eerste.
Toen Tesla gebeld. Eerst zelfde verhaal maar ze wilden ook nog wel kijken of de ADAC er wat mee kon. Daar duurde even maar met een prop erin de reis af kunnen maken. 1-0 voor Tesla dit keer.
Hou er rekening mee dat zo'n veter na een aantal maanden toch weer kan gaan lekken. Het is beter om even langs een bandenboer te gaan en er een echte prop van binnenuit te laten plaatsen.
 
Mijn recente ervaring met pechhulp van Tesla:
Een paar weken gelden schroef in mijn wiel en onderweg naar huis kreeg ik al een melding van TPMS. Thuis aangekomen en geparkeerd. Volgende ochtend was de band volledig plat.

Gebeld met Tesla assistance en Na 1,5 uur kreeg ik iemand aan de lijn. Het was een Indische mevrouw, maar weet verder niet waar ze fysiek gevestigd zijn. Het koste best veel moeite om uit te leggen dat ik niet persee weggesleept hoeft te worden, maar dat het ook met een propje opgelost kan worden. Ze heeft vervolgens een lokale case aangemaakt waarna ik door een Nederlandse medewerker werd teruggebeld.

een half uur later stond de sleepwagen voor de deur en was mijn band in 10 minuten gerepareerd.

Opzicht netjes van Tesla dat dit onder garantie valt. Maar ik moet er niet aan denken dat ik dit ergens langs de weg moet mee maken. het duurt veel te lang voordat je iemand kunt spreken. Dus ik zou zeker zorgen voor alternatief pechhulp.
Een paar maanden geleden hetzelfde. Ik ben toen naar de SeC Den Haag gereden. Daar deden ze er niets aan. Ook niet bellen naar hun eigen pechhulp. Gelukkig liep de band heel langzaam leeg en beneden de 2.6 bar sloot de band zich goed om de schroef. Ik heb toen in alle rust zelf één band gekocht (€ 165) en door een bandenboer in de buurt er voor €15 er op laten zetten.