Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie: trekhaak voor álle Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Duimen dan maar dat Tesla mee wil werken. Misschien als we met >50 model 3's bij de RDW komen (na goedkeuring door Tesla) we wat korting kunnen krijgen op dei Euro 550,-
Zou liever zien dat we wat meer betalen en dat het dan gelijk voor allemaal is ;-)

Even voor het idee, ik denk niet dat 50 mensen een trekhaak gaan monteren 'in de hoop' dat ze trekgewicht toegewezen krijgen.
 
  • Like
Reactions: Kooky675
Hieruit lijkt toch maar extra duidelijk dat de RDW gewoon mee wil werken, als Tesla maar aangeeft dat dit mag.

Nee volgens mij kan je dat niet zo lezen. De eis die de RDW stelt (de fabrikant moet meewerken) kan ik nergens in de wet terugvinden. Voor zover ik na kan gaan heeft de RDW die zelf verzonnen. Bovendien kan je in Duitsland wel prima een trekhaak laten keuren zonder goedkeuring van de fabrikant. Er rijden daar best wat ZOE's rond met 750kg trekgewicht. Ik ben een leek maar misschien is het mogelijk deze beslissing om een keuring te weigeren aan te vechten. Volgens mij is het zo dat in Europa het land met de ruimste regels leidend is als het gaat om auto's. Zie bijvoorbeeld ook het Nederlandse verbod op after-market xenon verlichting dat is gesneuveld. Is er een jurist in de zaal?

Overigens is er dus wel een loophole: trekhaar eronder, exporteren naar Duitsland, keuren bij TUV en weer importeren. Maar misschien is dat teveel gedoe.
 
Jammer dat de petitie zo snel gesloten is. Waarom? Had hem ook graag getekend

Bedankt voor je support! Elke handtekening wordt uiteraard gewaardeerd. Ik heb de petitie gesloten omdat met de huidige aantallen het punt lang en breed is gemaakt, en ik graag het ijzer smeed nu het heet is ;)

Hieruit lijkt toch maar extra duidelijk dat de RDW gewoon mee wil werken, als Tesla maar aangeeft dat dit mag.

Inderdaad. Dat is een belangrijk onderdeel van de petitie. Het kan centraal geregeld worden dmv een amendement, of met een aangepast "certificate of conformity" (CoC) zodat ieder langs de RDW kan voor een dergelijke individuele keuring. Tesla moet echter de toestemming geven. En dat gebeurt tot op heden niet.
 
Joris Steenman van de afdeling Communicatie Benelux heeft vandaag de petitie in ontvangst genomen.
Er is beloofd dat wij zo snel mogelijk een inhoudelijke reactie krijgen op de petitie. Ik hou jullie op de hoogte.

Delivery.png
 
Nee volgens mij kan je dat niet zo lezen. De eis die de RDW stelt (de fabrikant moet meewerken) kan ik nergens in de wet terugvinden. Voor zover ik na kan gaan heeft de RDW die zelf verzonnen. Bovendien kan je in Duitsland wel prima een trekhaak laten keuren zonder goedkeuring van de fabrikant. Er rijden daar best wat ZOE's rond met 750kg trekgewicht. Ik ben een leek maar misschien is het mogelijk deze beslissing om een keuring te weigeren aan te vechten. Volgens mij is het zo dat in Europa het land met de ruimste regels leidend is als het gaat om auto's. Zie bijvoorbeeld ook het Nederlandse verbod op after-market xenon verlichting dat is gesneuveld. Is er een jurist in de zaal?

Overigens is er dus wel een loophole: trekhaar eronder, exporteren naar Duitsland, keuren bij TUV en weer importeren. Maar misschien is dat teveel gedoe.

... en denk ik ook nogal prijzig :rolleyes:

Voor mij zou dat om 2 wagens gaan: zie mijn sig.
 
Hoor je niks meer van Tesla kennende...

Maar vaak wint de aanhouder in dit soort gevallen dus ik hou het in de gaten :)

Bedankt! Persoonlijk verwacht ik dat we wel een antwoord krijgen. Het negeren van een georganiseerde groep van 850 personen (voornamelijk eigenaren) zou in mijn ogen een epische blunder zijn. De vraag is echter wat de diepgang van het antwoord is. Het laatste wat Tesla wil is het aangaan van de discussie. Maar aan de andere kant zullen ze toch met een antwoord moeten komen.

Overigens is een bekende strategie bij de afhandeling van klachtenprocedures dat het bedrijf een oppervlakkig en/of onvolledig antwoord geeft, en vervolgens geen antwoord meer geven op de vervolg vragen. Hiermee wordt de angel (deels) uit de discussie getrokken, en kan het bedrijf niet langer worden verweten dat zij niet naar zaak hebben gekeken. Dus hier gaan we voor waken! :D

Maar goed, vooralsnog ga ik gewoon uit van een nette afhandeling! :)
 
Ik heb het idee dat ze zich hier nog niet direct mee gewonnen gaan geven. Maar tegelijkertijd gaan ze geen goed antwoord kunnen geven. Dat bied dan weer een opening voor een vervolg.

De bottomline is dat wij moeten volhouden, door blijven duwen en steeds meer mensen moeten verzamelen.
 
Het is maar stilletjes hier. @Cheesy_09 zijn er nog updates? Heb je niet met ze afgesproken voor wanneer ze zouden reageren?

Kan nog aan nieuwe M3 LR RWD komen (NL), maar geen trekhaak....

Hebben nu een LR AWD in bestelling, maar als ZZP’er, dus onder aan de streep euro 5000 extra voor de AWD met trekhaak.

Ik weet dat hier geen waarheid bestaat, maar hoe groot achten jullie de kans dat de RWD een trekhaak met installatie achteraf alsnog goedkeurt?
 
Laa
Kan nog aan nieuwe M3 LR RWD komen (NL), maar geen trekhaak....

Hebben nu een LR AWD in bestelling, maar als ZZP’er, dus onder aan de streep euro 5000 extra voor de AWD met trekhaak.

Ik weet dat hier geen waarheid bestaat, maar hoe groot achten jullie de kans dat de RWD een trekhaak met installatie achteraf alsnog goedkeurt?
Laag.... Het is nog niemand gelukt en Tesla zal hier niet gauw aan meewerken...
 
Bovendien kan je in Duitsland wel prima een trekhaak laten keuren zonder goedkeuring van de fabrikant.

Net wat Duitse fora bezocht, met het hetzelfde onderwerp. Ja, er worden TUV goedgekeurde trekhaken gemonteerd, maar geen duidelijkheid over effecten op garantievoorwaarden TESLA. TESLA in Duitsland (via HK "Tilburg/Amsterdam"?) schijnt aan te geven dat deel garantie vervalt als later een trekhaak gemonteerd wordt. M3 bezitters zijn daar dus ook nog steeds erg terughoudend op dit punt.
 
Net wat Duitse fora bezocht, met het hetzelfde onderwerp. Ja, er worden TUV goedgekeurde trekhaken gemonteerd, maar geen duidelijkheid over effecten op garantievoorwaarden TESLA. TESLA in Duitsland (via HK "Tilburg/Amsterdam"?) schijnt aan te geven dat deel garantie vervalt als later een trekhaak gemonteerd wordt. M3 bezitters zijn daar dus ook nog steeds erg terughoudend op dit punt.
Maar de vraag is of je met zo'n trekhaak wel iets mag trekken... Of alleen als fietsendrager kan dienen.
 
Het is maar stilletjes hier. @Cheesy_09 zijn er nog updates? Heb je niet met ze afgesproken voor wanneer ze zouden reageren?

Mijn excuses, ik was even op vakantie met de kids en besloot tijdelijk terug te keren naar het digitale stenen tijdperk zonder laptop/smartphone ;) Ik heb zojuist een update de deur uitgegooid!

De inhoud van de e-mail (in het engels):

Petition update #2

Fellow Tesla owners and enthusiasts. Hereby the second update on the progress regarding the trailer hook petition. Almost three weeks ago the petition was delivered to Tesla's European headquarters. Thus far Tesla has not provided any new information, unfortunately.

Last week we contacted the person who received the petition. We were assured that the petition is been taken seriously, and is now laying at the right place. For now we assume that "the right place" means the desk of a person that can provide us with answers, and not the bottom of a trash can. He could not give us an indication on when we could expect an answer.

We have been waiting patiently to receive more information, especially considering that it is the holiday season and we know that the company is quite busy (to say the least). But as time passes it seems less likely that the reason for not allowing retrofitting is a simple and straightforward technical difference between the cars.

The mailing list has now grown far beyond one thousand subscribers. We strongly feel that this is a number which Tesla cannot ignore in good conscience. Therefore we are determined to get answers from Tesla on the issue. This petition will not simply blow over. Nevertheless at this point we have no reason to believe that Tesla will not hold its promise. Therefore we will wait patiently for a little while longer, after which we will further organise and increase the pressure.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar