Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verschiet ervan hoeveel forumleden hier weten hoe de markt zal reageren op de Taycan, of hoe “de” Porsche liefhebber zal reageren. En ook de focus op de (vermeende) negatieve zaken. Eigen kind, schoon kind en al de rest is minderwaardig ?
De handicap is ook dat dit nu nog maar de Turbo en Turbo S zijn... Als de 'gewone' uit komt met een vanafprijs van 90K en je gaat niet gek in de opties en je krijgt 5% dealerkorting dan kan je toch nog lekker Porsche rijden. Dan wordt dat plots voor de 45plusser zakenman met een Breitling om z'n pols wel een interessante wagen.
 
En wat is het vermogen en de winst van Tesla?
Kennis kun je natuurlijk zelf vinden op internet of in ander bronnen.
Een onjuiste aanname vraagt om een correctie. De verkoopcijfers en het stabiel aandeel waren onjuiste aannames.
Uit je reacties lijkt het dat je niet belegd. Ter info, voor de cijfers over Tesla kun je terecht op de investerder pagina: Investors Overview | Tesla, Inc.
Wil je meer informatie over de betekenis dan zou de de US GAAP er op na kunnen slaan, een introductie vind je hier: The Comprehensive Guide to Understanding GAAP | Accounting.com
 
  • Like
Reactions: ebullio and job-lek
Kennis kun je natuurlijk zelf vinden op internet of in ander bronnen.
Een onjuiste aanname vraagt om een correctie. De verkoopcijfers en het stabiel aandeel waren onjuiste aannames.
Uit je reacties lijkt het dat je niet belegd. Ter info, voor de cijfers over Tesla kun je terecht op de investerder pagina: Investors Overview | Tesla, Inc.
Wil je meer informatie over de betekenis dan zou de de US GAAP er op na kunnen slaan, een introductie vind je hier: The Comprehensive Guide to Understanding GAAP | Accounting.com

Heb je je leesdiploma? Ik zal mezelf even quoten:
En nee, ik doe zeker niet aan gokken, laat staan aan aandelen.

(even schattinkje: 300.000x M3 a 70.000 euro tegen zeg 250.000x a 150.000 euro... ik weet wel wat hoger uitkomt)

En je geeft nog steeds geen antwoord. Je weet het prima te omzeilen, maarre, de winst van Porsche (per auto) is een veelvoud van die van Tesla. Dat is het punt wat je zo hopeloos tracht te negeren.

En ik blijf herhalen: ik doe niet aan gokken, laat staan aan aandelen (en voor de duidelijkheid: dat betreft beleggen).
 
Grappig om te zien hoe vaak dezelfde forum leden over elkaar heen vallen om zo snel mogelijk te vertellen dat Tesla toch echt veel beter is (of als het gaat om zaken die Tesla niet op orde heeft, hoe veel slechter andere merken het voor elkaar hebben). Ik heb er af en toe wat moeite mee. Ik vind de Porsche in ieder geval een waanzinnige auto en ik kan me voorstellen dat Tesla klanten die in het verleden 150k+ betaalden voor een snelle, rijk uitgevoerde X, in de Porsche een heel mooi alternatief hebben. Ik (n=1) heb er alle vertrouwen in dat Porsche de techniek en afwerking perfect op orde heeft; volledig in lijn met hun premium positionering. Gewoon een fantastische toevoeging aan de EV-markt, met een kleinere doelgroep dan voor de Model 3 (overigens ook een enorme aanwinst voor de EV-markt.)
 
Oke, doe ik.

Als ik uit het raam kijk zie ik 1 Porsche en 4 Tesla's(wat is dit voor een straat?)

Maar is niet representatief, even bij de RAI gekeken:
Tesla 2019 ytd stuk 6.859, geschatte omzet (ex.ex.ex.),€320 mln
Porsche idem stuk 700, €65mln

Aantallen 2018
Tesla: 8.604
Porsche: 1.488
Laten we voor de gein eens kijken naar de totale verkoop vanaf 1983 in Nederland:
upload_2019-9-6_1-51-43.png

.
.
.
upload_2019-9-6_1-52-51.png


Zie Verkoopcijfers auto's Nederland
 
In theorie heb je gelijk. Maar behalve de aandrijflijn zijn er meer zaken die kapot kunnen. En laat dat nu bovengemiddeld vaak het geval zijn bij Tesla.
Kun je je uitspraak onderbouwen? Want mijn ervaring is heel anders. Nu is mijn ervaring niet representatief voor alle tesla's t.o.v. alle andere merken auto's.
Het lijkt mij dat bovengemiddeld zwaar overdreven is. Maja... meningen zijn lastig om over in gesprek te gaan.

Laat ik het zo zeggen: Ik ben nu 1x naar de servicecenter geweest en daar hebben ze de deurhendel en de airbag vervangen kostenloos bij 150.000 km. A.d.a.k. heb ik met meerdere benzine-auto's (lease) ook altijd kleine punten gehad die altijd oppopte bij een servicebeurt. Ook bij een Toyota die toch als zeer onderhoudsvriendelijk te boek staat Dat was zelfs voordat ik bij de 100.000 km kwam ;). Mijn persoonlijke ervaring is dus dat de Tesla juist ondergemiddeld kapot gaat, versterkt door diverse sites die aangeven dat EV rijden veel minder onderhoud behoeft. ps. Bij onderhoud hebben we het ook over vervangen van onderdelen om ergere problemen te voorkomen.

OT: De Porsche is een gave bak, en ik hoop dat deze de revolutie in EV versneld zodat er gauw ook betaalbare EV's komen voor de wat mindere goed betaalde mede-mens.
 
Last edited:
Grappig om te zien hoe vaak dezelfde forum leden over elkaar heen vallen om zo snel mogelijk te vertellen dat Tesla toch echt veel beter is (of als het gaat om zaken die Tesla niet op orde heeft, hoe veel slechter andere merken het voor elkaar hebben). Ik heb er af en toe wat moeite mee. Ik vind de Porsche in ieder geval een waanzinnige auto en ik kan me voorstellen dat Tesla klanten die in het verleden 150k+ betaalden voor een snelle, rijk uitgevoerde X, in de Porsche een heel mooi alternatief hebben. Ik (n=1) heb er alle vertrouwen in dat Porsche de techniek en afwerking perfect op orde heeft; volledig in lijn met hun premium positionering. Gewoon een fantastische toevoeging aan de EV-markt, met een kleinere doelgroep dan voor de Model 3 (overigens ook een enorme aanwinst voor de EV-markt.)

Klopt. Misschien ook niet realistisch te verwachten dat Porsche de P100D helemaal zou wegblazen. VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Klopt. Misschien ook niet realistisch te verwachten dat Porsche de P100D helemaal zou wegblazen. VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.

Dat is weer een heel andere klasse. Een Ferrari wordt niet gekocht om mee te rijden (in veel gevallen) maar als beleggingsobject. Het is wat de gek er voor geeft daarna. Ook die gekte snap ik niet.
 
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.

Het grafiekje vergelijkt de S (Performance) en de Taycan.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Kun je je uitspraak onderbouwen? Want mijn ervaring is heel anders. Nu is mijn ervaring niet representatief voor alle tesla's t.o.v. alle andere merken auto's. Het lijkt mij dat bovengemiddeld zwaar overdreven is. Maja... meningen zijn lastig om over in gesprek te gaan.
In betrouwbaarheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat Tesla's vaak naar de garage moeten voor problemen. Ik heb de Duitse rapportages maar even weggelaten, want die zijn nogal vaak gekleurd t.o.v. Tesla, maar ook in de VS heeft Consumer Reports al meermalen gekeken en komt de Model S er gewoon erg slecht uit (link). Ook in de UK komt de Model S er erg slecht af (link). Nu zal er op de individuele onderzoeken best wel eens wat af te dingen zijn, maar de trend is toch wel dat de Model S niet als erg betrouwbaar te boek staat. Wil je een betrouwbare auto, dan maak je de meeste kans met een Japanner en dat is al jaren zo.

Dat kan ook niet anders, want vrijwel iedereen (met een MS facelift of X) krijgt binnen twee jaar te maken met rammelende aandrijfassen, vergeelde schermen en defecte koplampen. Maar ook airconditioning units gaan al jaren vaak kapot, deurhandels gaven veel problemen, overmatig windgeruis. Het wordt allemaal wel (tijdelijk) opgelost en je komt er niet mee stil te staan, maar ik denk dat er maar weinig Tesla berijders zijn die 80.000km op de klok hebben gezet en geen issues hebben gehad.

Dat is weer een heel andere klasse. Een Ferrari wordt niet gekocht om mee te rijden (in veel gevallen) maar als beleggingsobject. Het is wat de gek er voor geeft daarna. Ook die gekte snap ik niet.
Alleen de gelimiteerde modellen zijn potentieel interessant als beleggingsobject. Een "gewone" 488 schrijft gewoon keihard af. Zo'n auto koop je als cadeautje voor jezelf en om van te genieten. Heeft heel weinig met ratio te maken.

VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.
Denk ook dat het goed is voor het imago van EV's dat Porsche instapt en VAG is goed voor de acceptatie van EV's. Bij Ferrari vind ik een EV nog niet echt passen, want die spelen toch nog meer op emotie dan de Duitsers. Een auto zonder bruut geluid past gewoon nog niet bij Ferrari of Lamborghini. Ik zou eerder verwachten dat Rolls Royce met een EV zou komen. Hoe mooi zo'n V12 ook loopt, een EV kan toch nog stiller en vloeiende lopen. Daarbij maakt het gewicht van een accu niet veel uit op zo'n mastodont.

Maar we moeten het niet hebben van de exoten. Voor acceptatie en een transitie is het belangrijker dat er betaalbare EV's komen in het gangbare segment.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007 and horta
Klopt. Misschien ook niet realistisch te verwachten dat Porsche de P100D helemaal zou wegblazen. VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.
Zo lang VAG zelf geen batterij productie heeft, en bijvoorbeeld voor de Etron leveringsproblemen met batterijen heeft, stappen ze wat mij betreft niet serieus in de EV business, en is het enkel om volgend jaar nog auto's te mogen verkopen in de EU zonder grote boetes. Zie ook wat andere merken op dit moment doen. EV's achter houden dit jaar, om voor volgend jaar voldoende te kunnen compenseren, wanneer de nieuwe regels in gaan. Dan zet je niet in op EV, dan is EV pure noodzaak.
 
  • Love
  • Like
Reactions: vdvoorde and bugboy
In betrouwbaarheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat Tesla's vaak naar de garage moeten voor problemen. Ik heb de Duitse rapportages maar even weggelaten, want die zijn nogal vaak gekleurd t.o.v. Tesla, maar ook in de VS heeft Consumer Reports al meermalen gekeken en komt de Model S er gewoon erg slecht uit (link). Ook in de UK komt de Model S er erg slecht af (link). Nu zal er op de individuele onderzoeken best wel eens wat af te dingen zijn, maar de trend is toch wel dat de Model S niet als erg betrouwbaar te boek staat. Wil je een betrouwbare auto, dan maak je de meeste kans met een Japanner en dat is al jaren zo.

Dat kan ook niet anders, want vrijwel iedereen (met een MS facelift of X) krijgt binnen twee jaar te maken met rammelende aandrijfassen, vergeelde schermen en defecte koplampen. Maar ook airconditioning units gaan al jaren vaak kapot, deurhandels gaven veel problemen, overmatig windgeruis. Het wordt allemaal wel (tijdelijk) opgelost en je komt er niet mee stil te staan, maar ik denk dat er maar weinig Tesla berijders zijn die 80.000km op de klok hebben gezet en geen issues hebben gehad.

Japanners zijn al lang en breed weer ingehaald door Duitsers als het gaat om betrouwbaarheid.

De Model S heeft best zwakke punten en is zeker niet de meest betrouwbare auto, maar geloof maar niet dat Porsche vrij is van problemen. Dat was vroeger zo, maar met de 996 en opvolgende modellen bleken de gewone motoren vrij problematisch (Turbo en GT3 zijn wel op niveau gebleven, grotendeels dan). En lekker zelf betalen, niks coulance.