Lastig, is in 2012 gered door Volkswagen en onderdeel van VAG. Overigens was Volkswagen weer gered door Quatar met een injectie van €7miljard.
En wat is het vermogen en de winst van Tesla?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lastig, is in 2012 gered door Volkswagen en onderdeel van VAG. Overigens was Volkswagen weer gered door Quatar met een injectie van €7miljard.
aftersales is bij een ev veel minder belangrijk dan bij een fossielEen redelijk objectief vergelijk: Het grote vergelijk: Taycan Turbo S vs Model S P100D. Ik kan me er wel in vinden. Grootste nadeel van Tesla wordt niet aangehaald in mijn ogen. Dat is het slecht functionerende after sales netwerk.
De handicap is ook dat dit nu nog maar de Turbo en Turbo S zijn... Als de 'gewone' uit komt met een vanafprijs van 90K en je gaat niet gek in de opties en je krijgt 5% dealerkorting dan kan je toch nog lekker Porsche rijden. Dan wordt dat plots voor de 45plusser zakenman met een Breitling om z'n pols wel een interessante wagen.Ik verschiet ervan hoeveel forumleden hier weten hoe de markt zal reageren op de Taycan, of hoe “de” Porsche liefhebber zal reageren. En ook de focus op de (vermeende) negatieve zaken. Eigen kind, schoon kind en al de rest is minderwaardig ?
Kennis kun je natuurlijk zelf vinden op internet of in ander bronnen.En wat is het vermogen en de winst van Tesla?
Poeh, mijn straat loopt niet zo ver, maar goed:
2018
Porsche 256.255 (+4%)
Tesla 328.200 (+35%)
In theorie heb je gelijk. Maar behalve de aandrijflijn zijn er meer zaken die kapot kunnen. En laat dat nu bovengemiddeld vaak het geval zijn bij Tesla.aftersales is bij een ev veel minder belangrijk dan bij een fossiel
ik moet zeggen dat ik daar dan geen last van heb.In theorie heb je gelijk. Maar behalve de aandrijflijn zijn er meer zaken die kapot kunnen. En laat dat nu bovengemiddeld vaak het geval zijn bij Tesla.
Kennis kun je natuurlijk zelf vinden op internet of in ander bronnen.
Een onjuiste aanname vraagt om een correctie. De verkoopcijfers en het stabiel aandeel waren onjuiste aannames.
Uit je reacties lijkt het dat je niet belegd. Ter info, voor de cijfers over Tesla kun je terecht op de investerder pagina: Investors Overview | Tesla, Inc.
Wil je meer informatie over de betekenis dan zou de de US GAAP er op na kunnen slaan, een introductie vind je hier: The Comprehensive Guide to Understanding GAAP | Accounting.com
En nee, ik doe zeker niet aan gokken, laat staan aan aandelen.
(even schattinkje: 300.000x M3 a 70.000 euro tegen zeg 250.000x a 150.000 euro... ik weet wel wat hoger uitkomt)
Laten we voor de gein eens kijken naar de totale verkoop vanaf 1983 in Nederland:Oke, doe ik.
Als ik uit het raam kijk zie ik 1 Porsche en 4 Tesla's(wat is dit voor een straat?)
Maar is niet representatief, even bij de RAI gekeken:
Tesla 2019 ytd stuk 6.859, geschatte omzet (ex.ex.ex.),€320 mln
Porsche idem stuk 700, €65mln
Aantallen 2018
Tesla: 8.604
Porsche: 1.488
Kun je je uitspraak onderbouwen? Want mijn ervaring is heel anders. Nu is mijn ervaring niet representatief voor alle tesla's t.o.v. alle andere merken auto's.In theorie heb je gelijk. Maar behalve de aandrijflijn zijn er meer zaken die kapot kunnen. En laat dat nu bovengemiddeld vaak het geval zijn bij Tesla.
Grappig om te zien hoe vaak dezelfde forum leden over elkaar heen vallen om zo snel mogelijk te vertellen dat Tesla toch echt veel beter is (of als het gaat om zaken die Tesla niet op orde heeft, hoe veel slechter andere merken het voor elkaar hebben). Ik heb er af en toe wat moeite mee. Ik vind de Porsche in ieder geval een waanzinnige auto en ik kan me voorstellen dat Tesla klanten die in het verleden 150k+ betaalden voor een snelle, rijk uitgevoerde X, in de Porsche een heel mooi alternatief hebben. Ik (n=1) heb er alle vertrouwen in dat Porsche de techniek en afwerking perfect op orde heeft; volledig in lijn met hun premium positionering. Gewoon een fantastische toevoeging aan de EV-markt, met een kleinere doelgroep dan voor de Model 3 (overigens ook een enorme aanwinst voor de EV-markt.)
Klopt. Misschien ook niet realistisch te verwachten dat Porsche de P100D helemaal zou wegblazen. VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
In betrouwbaarheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat Tesla's vaak naar de garage moeten voor problemen. Ik heb de Duitse rapportages maar even weggelaten, want die zijn nogal vaak gekleurd t.o.v. Tesla, maar ook in de VS heeft Consumer Reports al meermalen gekeken en komt de Model S er gewoon erg slecht uit (link). Ook in de UK komt de Model S er erg slecht af (link). Nu zal er op de individuele onderzoeken best wel eens wat af te dingen zijn, maar de trend is toch wel dat de Model S niet als erg betrouwbaar te boek staat. Wil je een betrouwbare auto, dan maak je de meeste kans met een Japanner en dat is al jaren zo.Kun je je uitspraak onderbouwen? Want mijn ervaring is heel anders. Nu is mijn ervaring niet representatief voor alle tesla's t.o.v. alle andere merken auto's. Het lijkt mij dat bovengemiddeld zwaar overdreven is. Maja... meningen zijn lastig om over in gesprek te gaan.
Alleen de gelimiteerde modellen zijn potentieel interessant als beleggingsobject. Een "gewone" 488 schrijft gewoon keihard af. Zo'n auto koop je als cadeautje voor jezelf en om van te genieten. Heeft heel weinig met ratio te maken.Dat is weer een heel andere klasse. Een Ferrari wordt niet gekocht om mee te rijden (in veel gevallen) maar als beleggingsobject. Het is wat de gek er voor geeft daarna. Ook die gekte snap ik niet.
Denk ook dat het goed is voor het imago van EV's dat Porsche instapt en VAG is goed voor de acceptatie van EV's. Bij Ferrari vind ik een EV nog niet echt passen, want die spelen toch nog meer op emotie dan de Duitsers. Een auto zonder bruut geluid past gewoon nog niet bij Ferrari of Lamborghini. Ik zou eerder verwachten dat Rolls Royce met een EV zou komen. Hoe mooi zo'n V12 ook loopt, een EV kan toch nog stiller en vloeiende lopen. Daarbij maakt het gewicht van een accu niet veel uit op zo'n mastodont.VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.
Zo lang VAG zelf geen batterij productie heeft, en bijvoorbeeld voor de Etron leveringsproblemen met batterijen heeft, stappen ze wat mij betreft niet serieus in de EV business, en is het enkel om volgend jaar nog auto's te mogen verkopen in de EU zonder grote boetes. Zie ook wat andere merken op dit moment doen. EV's achter houden dit jaar, om voor volgend jaar voldoende te kunnen compenseren, wanneer de nieuwe regels in gaan. Dan zet je niet in op EV, dan is EV pure noodzaak.Klopt. Misschien ook niet realistisch te verwachten dat Porsche de P100D helemaal zou wegblazen. VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.
In betrouwbaarheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat Tesla's vaak naar de garage moeten voor problemen. Ik heb de Duitse rapportages maar even weggelaten, want die zijn nogal vaak gekleurd t.o.v. Tesla, maar ook in de VS heeft Consumer Reports al meermalen gekeken en komt de Model S er gewoon erg slecht uit (link). Ook in de UK komt de Model S er erg slecht af (link). Nu zal er op de individuele onderzoeken best wel eens wat af te dingen zijn, maar de trend is toch wel dat de Model S niet als erg betrouwbaar te boek staat. Wil je een betrouwbare auto, dan maak je de meeste kans met een Japanner en dat is al jaren zo.
Dat kan ook niet anders, want vrijwel iedereen (met een MS facelift of X) krijgt binnen twee jaar te maken met rammelende aandrijfassen, vergeelde schermen en defecte koplampen. Maar ook airconditioning units gaan al jaren vaak kapot, deurhandels gaven veel problemen, overmatig windgeruis. Het wordt allemaal wel (tijdelijk) opgelost en je komt er niet mee stil te staan, maar ik denk dat er maar weinig Tesla berijders zijn die 80.000km op de klok hebben gezet en geen issues hebben gehad.