Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Met name de stoelventilatie is iets wat ik graag in mijn huidige MY zou willen hebben. Verder is de extra range ook altijd welkom. veel van de andere aanpassingen zijn cosmetisch. Wel leuk om te hebben uiteraard, maar niet wat ik momenteel echt mis.

Maar al met al weer een prima stap voorwaarts. (de stap van mijn M3 naar mijn MY was ook al enorm).
Het kunnen regelen van de ventilatie op de 2e rij zou door de kinderen ook wel geapprecieerd worden, zelfs zonder 2e scherm. Al ben je dan waarschijnlijk wel de held van de dag als we weer gaan roadtrippen.
 
Klopt. Ik heb zelf gedacht aan zo'n aftermarket scherm achterin, valt qua prijs en installatie heel erg mee. Mijn zoon zou dan de airco kunnen regelen, muziek, filmpje kijken, enz.... Maarrrrrrr.... probleem is dat hij controle krijgt over de muziek in de auto.... en dat kan ik niet aan 😂

Het kunnen regelen van de ventilatie op de 2e rij zou door de kinderen ook wel geapprecieerd worden, zelfs zonder 2e scherm. Al ben je dan waarschijnlijk wel de held van de dag als we weer gaan roadtrippen.
 
De nieuwe neus is voor mij al voldoende reden om nu wel voor een M3 te kiezen, waar die eerst niet op het lijstje stond. Een sedan vind ik wel jammer, dus een MY zou een stuk praktischer zijn. Maar voor mij zijn de extra range, lage koets (vind ik sportiever), stoelventilatie en het design voldoende reden om voor de Model 3 te kiezen. Ook hoop ik dat het hoogwaardigere interieur, extra geluidsisolatie en het verbeterde onderstel mij doen verrassen. Minpunten vind ik dat je geen hendels meer hebt voor de richtingaanwijzers. Je zal er best aan wennen, maar ik heb toch liever ouderwetse handels. Geen idee hoe je straks auto-pilot kan inschakelen.

Wel twijfel ik een beetje of ik voor een standard of long range zou gaan. Ik heb vandaag gebeld met Tesla en volgens hun is de uitvoering volledig gelijk. De standard range heeft enkel achterwielaandrijving (en dus mindere prestaties) en een wat mindere range. Ik ga hooguit twee of drie keer per jaar op vakantie en vaak ook nog met een andere auto en in Nederland is die standard range eigenlijk prima. Met 8.000 euro kan je leuke andere dingen doen. Overigens zal restwaarde van een LR wel wat beter zijn.

Overigens zit de prijs van de nieuwe M3 wel heel dicht op een voorraadmodel van de MY. Ik heb de volgende auto's eens naast elkaar gezet:
  1. Model 3 long-range: Stealth Grey, wit interieur en 19" velgen: € 56.893
  2. Model Y long-range: Quick Silver, wit interieur en 20" velgen: € 61.493, maar uit voorraad met 0km: € 57.263. Wil je financial lease, dan heb je komende week ook nog een tarief van slechts 3,5%. Dat maakt die uitvoering wel heel interessant (er staat er ook nog eentje met trekhaak).
Ik verwacht dat de Model Y een betere restwaarde zal hebben (veel mensen willen hoog en meer ruimte), dus dat is eigenlijk de betere keuze. Ik kan alleen niet wennen aan de neus van de Model Y.

Wel vreemd dat de Model 3 long-range een maximale snelheid heeft van 202km/u en de Model Y long-range 217km/u. Je zou verwachten dat de lage koets een hogere snelheid mogelijk zou maken. Wellicht dat banden de beperking zijn? Niet dat het me veel uitmaakt, maar vond het toch vreemd.
 
En hij lijkt iets naar de Y gegroeid te zijn: oude model was naar ik meen 4.69m en het nieuwe model 4.72m. Ben benieuwd of je daar wat van gaat merken achterin.
Ik denk dat het meer de andere vorm van de bumper is die iets uitsteekt. Ik las dat 50% van de onderdelen waren veranderd, maar ik denk dat de wielbasis gewoon gelijk is gebleven. Ik zag op een video dat de ruimte en zithouding achterin nog steeds niet prettig is. Heb je kinderen of regelmatig volwassen personen achterin dan kan je beter een MY nemen. Zit je net wat beter achterin en je kan je voeten beter kwijt onder de voorstoelen.

Het kunnen regelen van de ventilatie op de 2e rij zou door de kinderen ook wel geapprecieerd worden, zelfs zonder 2e scherm. Al ben je dan waarschijnlijk wel de held van de dag als we weer gaan roadtrippen.
Ik hoop alleen niet dat het scheetkussen ook vanaf de achterbank bediend kan worden. Dan wordt de auto volstrekt onbruikbaar met kinderen achterin :) Van mij hadden ze dat schermpje wel weg mogen laten. Maar Tesla doet niet echt aan opties, dus ik snap de keuze wel.

Het verbaast mij dat ze niet hebben gekozen voor een Model 3 standard-range zonder stoelventilatie en tweede scherm. De standard range valt met één optie (kleurtje, velgen of wit interieur) nog net binnen de SEPP regeling, dus best kans dat die nog wel gretig aftrek vinden. Ga jke voor een volledig basisversie, dan heb je voor net iets meer dan 40K best een knappe auto voor de deur staan.
 
De nieuwe neus is voor mij al voldoende reden om nu wel voor een M3 te kiezen, waar die eerst niet op het lijstje stond. Een sedan vind ik wel jammer, dus een MY zou een stuk praktischer zijn. Maar voor mij zijn de extra range, lage koets (vind ik sportiever), stoelventilatie en het design voldoende reden om voor de Model 3 te kiezen. Ook hoop ik dat het hoogwaardigere interieur, extra geluidsisolatie en het verbeterde onderstel mij doen verrassen. Minpunten vind ik dat je geen hendels meer hebt voor de richtingaanwijzers. Je zal er best aan wennen, maar ik heb toch liever ouderwetse handels. Geen idee hoe je straks auto-pilot kan inschakelen.

Wel twijfel ik een beetje of ik voor een standard of long range zou gaan. Ik heb vandaag gebeld met Tesla en volgens hun is de uitvoering volledig gelijk. De standard range heeft enkel achterwielaandrijving (en dus mindere prestaties) en een wat mindere range. Ik ga hooguit twee of drie keer per jaar op vakantie en vaak ook nog met een andere auto en in Nederland is die standard range eigenlijk prima. Met 8.000 euro kan je leuke andere dingen doen. Overigens zal restwaarde van een LR wel wat beter zijn.

Overigens zit de prijs van de nieuwe M3 wel heel dicht op een voorraadmodel van de MY. Ik heb de volgende auto's eens naast elkaar gezet:
  1. Model 3 long-range: Stealth Grey, wit interieur en 19" velgen: € 56.893
  2. Model Y long-range: Quick Silver, wit interieur en 20" velgen: € 61.493, maar uit voorraad met 0km: € 57.263. Wil je financial lease, dan heb je komende week ook nog een tarief van slechts 3,5%. Dat maakt die uitvoering wel heel interessant (er staat er ook nog eentje met trekhaak).
Ik verwacht dat de Model Y een betere restwaarde zal hebben (veel mensen willen hoog en meer ruimte), dus dat is eigenlijk de betere keuze. Ik kan alleen niet wennen aan de neus van de Model Y.

Wel vreemd dat de Model 3 long-range een maximale snelheid heeft van 202km/u en de Model Y long-range 217km/u. Je zou verwachten dat de lage koets een hogere snelheid mogelijk zou maken. Wellicht dat banden de beperking zijn? Niet dat het me veel uitmaakt, maar vond het toch vreemd.

Mooie vergelijking. Conclusie: de Model 3 is momenteel iets aan de prijzige kant. Daarom wacht ik en verwacht ik na een paar maanden dat de prijs iets gaat zakken. Verwacht dan in Q1 2024 een exemplaar (als 2e auto) aan te schaffen. We will see.
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Mooie vergelijking. Conclusie: de Model 3 is momenteel iets aan de prijzige kant. Daarom wacht ik en verwacht ik na een paar maanden dat de prijs iets gaat zakken. Verwacht dan in Q1 2024 een exemplaar (als 2e auto) aan te schaffen. We will see.
In Be
Mooie vergelijking. Conclusie: de Model 3 is momenteel iets aan de prijzige kant. Daarom wacht ik en verwacht ik na een paar maanden dat de prijs iets gaat zakken. Verwacht dan in Q1 2024 een exemplaar (als 2e auto) aan te schaffen. We will see.
In België weeral een kleine 3000 euro duurder 😠
 
- nieuwe kleuren
Er zijn wel twee kleuren aangepast. Zilver en Rood zijn nu anders. Zojuist kwam mijn buurman met zijn nieuwe Model Y in Quick Silver en dat is echt heel erg fraai zo in het avondlicht. Blijkbaar kan enkel de lakstraat in Berlijn die kleur maken (daarom ook enkel beschikbaar voor EU), maar hopelijk hebben ze de lakstraat elders nu ook aangepast en komt de Stealth Grey in de buurt (maar dan een tintje donkerder). Aangezien Quick Silver 3K extra is en Stealth Grey 2K verwacht ik iets minder geavanceerd lakproces. Aan de andere kant. Met zo'n Quick Silver schade rijden wordt een hele vervelende exercitie.
Mooie vergelijking. Conclusie: de Model 3 is momenteel iets aan de prijzige kant. Daarom wacht ik en verwacht ik na een paar maanden dat de prijs iets gaat zakken. Verwacht dan in Q1 2024 een exemplaar (als 2e auto) aan te schaffen.
Is wel een beetje appels met peren vergelijken, want de MY is een voorraadauto natuurlijk. Normaal zit er zo'n 4.500 tot 5.000 euro tussen een Model 3 en een Model Y. Dan vind ik een Model 3 niet te duur. Een voordeel van de M3 is natuurlijk ook dat je een standard-range kan nemen en vrijwel dezelfde range hebt als een MY long-range. Natuurlijk wel iets mindere performance, maar eerlijk gezegd kan me dat niet zo boeien. Een kale ID.3 is net zo duur, maar dan mis je:
  1. Bijna 100km range (512km vs 429km WLTP). Laadcurve van de ID.3 ken ik niet, maar zou me niet verbazen dat de M3 ook vlotter kan laden.
  2. "Leren" stoelen.
  3. Achteruitrijcamera en parkeerhulp
  4. Keyless entry
  5. Volautomatische airconditioning
  6. Verwarmbare/ventileerbare stoelen en stoelverwarming
  7. Telefoonvoorbereiding (denk de carkit) en draadloos laden
  8. Fatsoenlijk geluidssysteem
  9. Warmtepomp
  10. Auto-pilot
Het voordeel van de ID.3 is dat het een hatchback is en voor sommige mensen wellicht een voordeel dat het een vertrouwd Duits merk is met dito restwaarde (alhoewel ik dat nog eens moet zien). Ook een iets conventionele dashboard wordt wellicht gewaardeerd (maar ergonomie was in de ID.3 die ik heb gereden ook ver te zoeken). Wil je electrisch rijden in het 40-60K segment, dan kan je eigenlijk niet om de Model 3/Y heen. De Model S is ook wat "goedkoper" geworden, maar in dat segment zou ik wellicht toch ook naar een EQE kijken. Maar denk dat je daar ook weer begint te huilen als je de optielijst gaat aanvinken.

De M3 is niet te duur met de upgrades die hij nu krijgt. Maar die gaan volgend jaar na de zomer -denk ik- ook naar de Model Y (Juniper). Wellicht dat er dan ook nog nieuwe accutechnologie komt en dan zou het me niet verbazen dat de range van een MY LR gelijk wordt aan die van de huidige M3 LR. Maar de MS gaat er deze maand uit, dus moet wel een keer wat. Een jaartje M3 met 4/22% bijtelling in de short-lease is ook wel weer jammer geld.
 
Klopt. Ik heb zelf gedacht aan zo'n aftermarket scherm achterin, valt qua prijs en installatie heel erg mee. Mijn zoon zou dan de airco kunnen regelen, muziek, filmpje kijken, enz.... Maarrrrrrr.... probleem is dat hij controle krijgt over de muziek in de auto.... en dat kan ik niet aan 😂
Nee hoor. Alleen als je hem verbindt met de bluetooth van de auto. Bij mij hebben ze gewoon beiden een koptelefoon op. Heerlijk rustig!
 
  • Like
Reactions: Kiprich
De nieuwe neus is voor mij al voldoende reden om nu wel voor een M3 te kiezen, waar die eerst niet op het lijstje stond. Een sedan vind ik wel jammer, dus een MY zou een stuk praktischer zijn. Maar voor mij zijn de extra range, lage koets (vind ik sportiever), stoelventilatie en het design voldoende reden om voor de Model 3 te kiezen. Ook hoop ik dat het hoogwaardigere interieur, extra geluidsisolatie en het verbeterde onderstel mij doen verrassen. Minpunten vind ik dat je geen hendels meer hebt voor de richtingaanwijzers. Je zal er best aan wennen, maar ik heb toch liever ouderwetse handels. Geen idee hoe je straks auto-pilot kan inschakelen.

Wel twijfel ik een beetje of ik voor een standard of long range zou gaan. Ik heb vandaag gebeld met Tesla en volgens hun is de uitvoering volledig gelijk. De standard range heeft enkel achterwielaandrijving (en dus mindere prestaties) en een wat mindere range. Ik ga hooguit twee of drie keer per jaar op vakantie en vaak ook nog met een andere auto en in Nederland is die standard range eigenlijk prima. Met 8.000 euro kan je leuke andere dingen doen. Overigens zal restwaarde van een LR wel wat beter zijn.

Overigens zit de prijs van de nieuwe M3 wel heel dicht op een voorraadmodel van de MY. Ik heb de volgende auto's eens naast elkaar gezet:
  1. Model 3 long-range: Stealth Grey, wit interieur en 19" velgen: € 56.893
  2. Model Y long-range: Quick Silver, wit interieur en 20" velgen: € 61.493, maar uit voorraad met 0km: € 57.263. Wil je financial lease, dan heb je komende week ook nog een tarief van slechts 3,5%. Dat maakt die uitvoering wel heel interessant (er staat er ook nog eentje met trekhaak).
Ik verwacht dat de Model Y een betere restwaarde zal hebben (veel mensen willen hoog en meer ruimte), dus dat is eigenlijk de betere keuze. Ik kan alleen niet wennen aan de neus van de Model Y.

Wel vreemd dat de Model 3 long-range een maximale snelheid heeft van 202km/u en de Model Y long-range 217km/u. Je zou verwachten dat de lage koets een hogere snelheid mogelijk zou maken. Wellicht dat banden de beperking zijn? Niet dat het me veel uitmaakt, maar vond het toch vreemd.

Niet naar de neus kijken dan... ;)

De M3 SR+ heeft overigens sowieso mindere audio. Dus ze zijn hoe dan ook niet volledig gelijk. Bij de MY is het wel gelijk.

Lage koets is ook laag zitten. Dat vindt niet iedereen een voordeel. De Model 3 is een geweldige auto, begrijp mij goed, maar voor day to day use vind ik de MY echt wel meerwaarde hebben. Dus voor hetzelfde geld... ik zou het wel weten.
 
Niet naar de neus kijken dan... ;) De M3 SR+ heeft overigens sowieso mindere audio. Dus ze zijn hoe dan ook niet volledig gelijk. Bij de MY is het wel gelijk.

Lage koets is ook laag zitten. Dat vindt niet iedereen een voordeel. De Model 3 is een geweldige auto, begrijp mij goed, maar voor day to day use vind ik de MY echt wel meerwaarde hebben. Dus voor hetzelfde geld... ik zou het wel weten.
Ik vind laag zitten geen probleem, maar dat kan ook komen omdat ik nog nooit een hoge auto heb gehad. De MY is zondermeer de meer praktischere auto en de verstandigere keuze. Daarbij kan ik ook rijden als ik mijn MS inruil. Maar ik wil graag een auto waar ik een "wow" gevoel bij krijg. Als het enkel om het praktische zou gaan, dan had ik morgen deze gekocht:

1693597700873.png


Ik vind het overigens een serieus leuke auto om te zien en een sympatiek merk. Lekker pretentieloos en bang-for-the-buck. Maar ik koop met net iets meer emotie, dus gaat toch een M3 worden. :)
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Ik vind laag zitten geen probleem, maar dat kan ook komen omdat ik nog nooit een hoge auto heb gehad. De MY is zondermeer de meer praktischere auto en de verstandigere keuze. Daarbij kan ik ook rijden als ik mijn MS inruil. Maar ik wil graag een auto waar ik een "wow" gevoel bij krijg. Als het enkel om het praktische zou gaan, dan had ik morgen deze gekocht:

View attachment 970223

Ik vind het overigens een serieus leuke auto om te zien en een sympatiek merk. Lekker pretentieloos en bang-for-the-buck. Maar ik koop met net iets meer emotie, dus gaat toch een M3 worden. :)
Fair enough.

Ik heb je nog een pb gestuurd.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Heb de Y en de 3. Quicksilver Y (erg blij met die kleur, ik vindt de lijnen beter uitkomen), schade kost nul extra (al schade aan deur gehad en spuiten ze gewoon bij een Tesla erkende bodyshop, zie je niks van).

Y is gewoon pratischer (ruimer, hatchback, hoger, meer trekgewicht). De 3 rijdt echter gewoon beter (sportiever). Afstanden nemen we altijd de Y. In NL maakt het niks uit welke je neemt qua range. Dagelijks rij ik overigens het liefst in de 3 (wel een P). Mijn vrouw rijdt het liefst in de Y (LR), met name door de hogere zit (beter zicht).

De highland vindt ik wel een verbetering qua lijn (met name de neus). Als ik nu moest kiezen, nieuwe 3 of de Y. Denk toch de Y...... puur omdat ik er regelmatig wat achter heb hangen (vaak veel meer dan 1000kg). De nieuwe features van de 3, niet echt nodig hier.

Maar wellicht komt er een 3 in Plaid uitvoering :confused: , tja die heb ik echt wel nodig 🤣
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Michel_AH
Op de nieuwe 3 met achterwielaandrijving is men wel heel erg zuinig met de waarborg geworden: nog maar 160000km op de batterij (en de aandrijving).

Dat kan bij sommige bestuurders al na 3 jaar zijn.

Batterij en aandrijfunit​

8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is