Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat je missende stalks voor veel mensen aan de lijst toe kunt voegen.
Om richting aan te geven? Dat zal wel meevallen. Ik heb afgelopen weekend dik 200km gefietst en ben menige rotonde tegengekomen. Niemand, maar ook niemand gaf richting aan tijdens het verlaten van de rotonde en daar zat geen enkele nieuwe S, X of 3 tussen…. 🙈😅
 
Ik denk dat je missende stalks voor veel mensen aan de lijst toe kunt voegen.
Ik had nog net een pre-facelift exemplaar met stalks kunnen scoren :) En er lijkt een bedrijf te zijn die met een aftermarket oplossing komt voor de stalks voor de M3 highland, X en S., dus dat probleem wordt tzt opgelost. Het PDC en wiper probleem is helaas niet -aftermarket- op te lossen.
 
Er zijn genoeg aftermarket PDC-setjes te krijgen hoor. Je krijgt er zelfs een boortje bij om de gaten voor de sensoren te boren... ;)
Bij een Opel of Nissan durf ik het misschien wel aan...maar bij een Tesla? En zo een cheapo display met jaren 80 LED strips. Neeee......

Zoiets:

1699284898647.png


Dan rij ik liever een kras/ deuk in mijn bumper. :cool:
 
Last edited:
Vandaag moest ik een training geven in Utrecht, in een hotel pal naast Tesla Utrecht. Ik ben even binnen gelopen om de refreshed Model 3 te zien. Ik vind het echt een verbetering en hij is nóg mooier geworden. Van binnen ziet het er ook erg verzorgd uit.

Wat mij vooral opviel: het was er ontzettend druk! Twee gezinnen, twee jonge stellen, en een ouder stel dat aan tafel verdere uitleg kreeg van een salesperson. Het leek serieus alsof ik een commercial instapte, zo druk was het. Toen ik weg liep kwam er weer een nieuw stel binnen lopen dat direct naar de Y liep.
kdgs.jpeg
 
  • Like
Reactions: FJWH and Firehuntah
Hoe zit het met de parkeersensoren? Ik heb begrepen dat die tegenwoordig Vision gebaseerd is? Met de ruitenwissers heeft het een poosje geduurd voordat Vision eindelijk net zo goed als werkte als een ouderwetse sensor.

Compleet onbruikbaar dus gelijk audio cues uitzetten als je je niet wilt storen aan de foutpositieve meldingen.
Compleet onbruikbaar is wel heel erg kort door de bocht, en met zo’n opmerking zet je mensen op het verkeerde been.
Hiermee suggereer je dat ze geheel niet werken of dat ze altijd foute informatie geven en dat is zeker niet het geval. De nauwkeurigheid is aan de voorzijde iets minder dan vroeger, maar het is niet zo dat je ergens tegen aan rijd omdat de parkeersensoren het niet goed doen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Compleet onbruikbaar is wel heel erg kort door de bocht, en met zo’n opmerking zet je mensen op het verkeerde been.
Hiermee suggereer je dat ze geheel niet werken of dat ze altijd foute informatie geven en dat is zeker niet het geval. De nauwkeurigheid is aan de voorzijde iets minder dan vroeger, maar het is niet zo dat je ergens tegen aan rijd omdat de parkeersensoren het niet goed doen.
Trouwens gisteren met sensoren tegen de voet van een heras afsluiting gereden. Ik had nog 40cm volgens de sensoren.

Gelukkig schoven de hekken achteruit en heb ik geen schade.

Dus, zelfs met sensoren moet je zelf nog opletten.
 
Compleet onbruikbaar is wel heel erg kort door de bocht, en met zo’n opmerking zet je mensen op het verkeerde been.
Hiermee suggereer je dat ze geheel niet werken of dat ze altijd foute informatie geven en dat is zeker niet het geval. De nauwkeurigheid is aan de voorzijde iets minder dan vroeger, maar het is niet zo dat je ergens tegen aan rijd omdat de parkeersensoren het niet goed doen.

Onderschrift van je account suggereert momenteel dat je enkel in een HW3 auto rijdt. Weet dus niet of je opmerking gebasseerd is op internetverhalen of echte ervaring.

HW4 is, enkel kijkend naar vision-based parkeren, compleet onbruikbaar. De informatie die wordt weergegeven op het beeldscherm (objecten dmv muren met daarbij de afstand) is geheel onjuist en geeft random nummers aan. Daarnaast mist hij de helft van wat er om je heen gebeurt. Dit allemaal in goede weersomstandigheden in het licht. Laten we in het donker met regenen maar even negeren.

Het is gegarandeerd dat je ergens tegenaan rijdt omdat de parkeersensoren het niet doen wanneer je enkel op die sensoren zou rijden (wat iedereen met een beetje verstand niet doet).
 
Als 60 jarige heb ik nog gereden zonder sensoren, zonder vision only en.. dat lukte ook.
Het probleem is dat Tesla goed functionerende systemen inruilt voor onwerkbare systemen. Ze verkopen functies die domweg niet werken. De klant is gewoon bèta-tester.

Mijn andere auto’s hebben ook geen parkeersensoren en daar valt prima mee te rijden. Maar een auto van 45K+ zonder fatsoenlijk werkende ruitenwissers en parkeersensoren is in 2023 niet meer te verkopen. Enkel en alleen omdat Elon zo koppig is en in vision-only gelooft.
 
Enkel en alleen omdat Elon zo koppig is en in vision-only gelooft.
Ik heb het idee dat het gebrek aan sensoren aanvankelijk (vooral) was ingegeven door leveringsproblemen. Ook andere merken leverden auto's af zonder PDC, maar Tesla dacht dat vervolgens met camera's op te kunnen lossen. Het werkt zeker nog niet zo nauwkeurig, maar wat om nu te zeggen dat het compleet onbruikbaar is... De parkeersensoren op mijn Y uit 2021 zien lage objecten bijv. ook over het hoofd. Je moet - zoals altijd - ook zelf blijven opletten.
 
Mooier is zeker subjectief, maar ik ben 5 jaar een Tesla gewend, dus zeker gewend aan het "opgeruimde" dashboard. Ik ben juist van mening dat Tesla-rijders (ben er zelf ook al 5 jaar eentje) lijden aan confirmation bias en de tekortkomingen van Tesla goedpraten.

Het interieur van een Audi A4 heeft mooiere materialen (IMHO) en heeft tenminste nog knopjes voor zaken die je veel gebruikt. In de Model S vond ik het minimalistische eigenlijk al net iets te ver doorgevoerd, maar in de Model 3 Highland is dat nog extremer gedaan. Natuurlijk valt er wel mee te leven, maar dit zijn praktische zaken die je dagelijks tegenkomt. Ik vind het jammer dat Tesla zo obsessief het gebruiksgemak om zeep helpt.

Draaiknoppen met een aluminium rand en daarbinnen een OLED schermpje dat de temperatuur aangeeft vind ik mooier en makkelijker werken dan een touchscreen. Daarbij heb ik graag een knop voor ontwaseming ipv dit ergens op het scherm achter een menu in te schakelen. Vooral als je ruiten beslaan wil je je ogen niet van de weg halen.

De "automatische" ruitenwissers van Tesla zijn al 5 jaar lang dramatisch slecht. Nu kon ik die bij de Model S nog eenvoudig handmatig bedienen, maar dat is bij de Model 3 weer wat omslachtiger. Ook de richtingaanwijzers van de Highland zijn gewoon onhandiger dan een stengel. Iedereen kan roepen wat die wil, maar het is gewoon een ordinaire maatregel om de auto goedkoper te maken.

Verder is een station gewoon een heel stuk praktischer dan een sedan. Helaas zijn stations een uitstervend soort en is er niet eens een EV in die carrosserievorm. Het is helaas allemaal MPV of SUV spul en laat dat nu net niet mijn smaak zijn.

Dat is waarom ik een Audi A4 praktischer en mooier vind, maar de kans is groot dat ik toch gewoon een Model 3 koop. Meer bang-for-the-buck en zekerder naar de toekomst toe. Die ongemakken leer je wel mee leven. Helaas zijn de meeste andere EV's allemaal SUV (of SUV-achtig) en dat vind ik niet mooi. Als EV is Tesla onverslaanbaar (ondanks bepaalde ongemakken).
Ik vind eigenlijk stemcomando’s veel practischer dan knoppen of touchscreen. Alleen buitenlandse bestemmi bv en voer ik nog handmatig in. Dat gaat alleen goed als je meteen de taal overzet naar de locatie van je bestemming 😅
 
Onderschrift van je account suggereert momenteel dat je enkel in een HW3 auto rijdt. Weet dus niet of je opmerking gebasseerd is op internetverhalen of echte ervaring.

HW4 is, enkel kijkend naar vision-based parkeren, compleet onbruikbaar. De informatie die wordt weergegeven op het beeldscherm (objecten dmv muren met daarbij de afstand) is geheel onjuist en geeft random nummers aan. Daarnaast mist hij de helft van wat er om je heen gebeurt. Dit allemaal in goede weersomstandigheden in het licht. Laten we in het donker met regenen maar even negeren.

Het is gegarandeerd dat je ergens tegenaan rijdt omdat de parkeersensoren het niet doen wanneer je enkel op die sensoren zou rijden (wat iedereen met een beetje verstand niet doet).
Ook mijn ervaring/ beleving met een 2023 M-Y en een 2023 M-3 (HW 3.0): Tesla vision-based parkeren is compleet onbruikbaar. Op youtube staan leuke filmpjes waarin ze het testen. Als ik een optie had om ze uit te schakelen, dan had ik dat liever.... Toen ze nog PDC ultrasoon sensoren hadden waren ze altijd en voor 100% betrouwbaar.
 
  • Like
Reactions: rmaz