Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Nog eentje..... specs zijn op papier niet zoveel beter als de oude. Zullen wel weer updates komen (was met de oude ook). Maar sta nog niet te echt springen om de oude in te ruilen.

Boh, ikke wel. Afwerking ligt een pak hoger, AMD vs Intel, zetel koeling, onderstel en toch weer een pak frisser uitzicht. Over de velgen ben ik nog niet uit.

Laat ze ook maar heel karig zijn met informatie rond de exacte PKs, menig bedrijf schrapt modellen boven 500PK op de leasing lijst (of deed dat toch)
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ben ik de enige die zeer verbaasd is over de beperkte range van de performance? Benieuwd waar het in zit. Zou het de aangepaste aero zijn of de banden? Neem toch niet aan dat deze motor zoveel minder efficiënt is. Je moet wel heel erg van "dynamisch" rijden houden als je deze meerprijs en lagere range voor lief neemt. MKBHD reviews vind ik altijd prettig om te zien, maar helaas gaat hij er niet op in. Dit staat er op de website:

View attachment 1041034

Feitelijk heb hetzelfde bereik als van een RWD met als nadeel dat je niet altijd tot 100% kan opladen, dus in de praktijk zal een RWD betere range hebben (als het werkelijke verbruik een beetje klopt). Bij de Y lever je overigens veel minder in op bereik:
View attachment 1041036

Desondanks voor nog geen 60K een auto -die in 3.1s naar de 100 sprint en waarschijnlijk ook nog een goed weggedrag heeft- is natuurlijk insane. Dat een EV verhoudingsgewijs duurder is kan je toch eigenlijk niet meer volhouden. Er is geen ICE te koop voor het geld van een (willekeurige) Model 3/Y en vergelijkbare specs heeft. Enkel in het A en B segment is er nog niet echt een EV alternatief te koop voor vergelijkbaar geld.

De meerprijs van de performance vind ik wel reëel. Betere stoelen, adaptief onderstel, track mode en veel meer power. Voor al die zaken zou je bij de Duitste premium merken per stukl al zeker 6K extra moeten afrekenen.
Mijn vorig AWD had 500km op de guess-o-meter en m’n huidige perf. had 506 km
De nieuwe AWD 628km.

Buiten de dikkere banden en (veel) grotere velgen kan het enkel nog een verschil in motor zijn maar schakelen die niet uit tijdens de rit als de PKs niet worden gevraagd?

Ik vind het ook raar en zou eigenlijk wel eens een test willen zien tussen beide van. 100% naar 0%

In het dagelijkse leven, merk je er niets van. Op vakantie mss wel maar ik wil het eerst nog wel eens zien.
 
De range valt ook dik tegen, voor je dagelijkse verplaatsing kom je verder met je RWD omdat je die tot 100% kan laden.
Wel fan van de sportstoelen en de bumper vooraan. Velgen zijn niet mijn ding en een exclusief performance kleurtje zou hem nog meer onderscheiden van de andere modellen.
Had een steviger prijskaartje verwacht.
 
T

Bijzonder… Als ik bij de RDW het kenteken van mijn simpele MYLR intik, krijg ik een max vermogen van 378kW. Dat is 500pk+. Nu lijkt mij dat onwaarschijnlijk, maar toch….
Zo blijkt maar weer dat ze er maar gewoon iets op gokken bij de RDW. Mijn 2019 M3LR heeft volgens de RDW namelijk een maximum elektrisch vermogen van 150kW. Dat komt neer op 204pk wat me toch ook erg onwaarschijnlijk lijkt 🤔
 
nadeel dat je niet altijd tot 100% kan opladen
Weeral.
Is geen nadeel. Het aantal keer dat ik (en 99% van de eigenaars) 100% nodig hebben valt ruim binnen die ‘niet altijd’.
Maar als ik 100% nodig heb, kan dat.
Zo zijn er meer dagen dat ik niet moet laden, dan wanneer ik een RWD zou hebben,
Verder
  • laad ik sneller
  • heb ik minder cycli, dus minder degradatie
  • heeft de degradatie minder impact
  • heb ik AWD (al vervalt dat argument nu)
  • heb ik meer speling om langer te laden als mij dit beter uit komt(om rustig te eten of te shoppen)…
 
Ergens werd gepost dat de continious power met 22% en peak power met 36% verhoogd werd. Dit ga je serieus voelen volgens mij.
Op een release event in China werd deze slide gedeeld. Er is aanzienlijk meer vermogen beschikbaar op hogere snelheid.
1713954596739.png

Bron
 
Er zijn blijkbaar verschillen tussen de USA versie en de China versie van de nieuwe M3P.

USA:
510pk / 375 kW
741 Nm
82 kWh accu van Panasonic
0-60mph 2,9 s
Prijsverschil tussen een RWD ($38.990) en een Performance ($52.990) is $14,000.

China:
460 pk / 338 kW
723 Nm
79 kWh accu van LGES
0-100 km/h 3,1 s
Prijsverschil tussen een RWD (€41.990) en een Performance (€56.990) is €15,000 (dat is inclusief BTW dus relatief minder dan het verschil in de USA).

Drie keer raden welke versie we in Europa krijgen...

Ik zou wel eens een drag race willen zien tussen een oude USA M3P en een nieuwe China M3P.
 
Last edited:
Iets in mij zegt me dat we nog niet alles hebben gezien van de M3P. Wie weet zien we in de toekomst nog een 'Ludicrous-upgrade' wanneer er een betere batterij beschikbaar komt, bijv. tegen de tijd dat de refresh van de Y wordt gelanceerd (einde 2024?).
 
Er zijn blijkbaar verschillen tussen de USA versie en de China versie van de nieuwe M3P.

USA:
510pk / 375 kW
741 Nm
82 kWh accu van Panasonic
0-60mph 2,9 s
Prijsverschil tussen een RWD ($38.990) en een Performance ($52.990) is $14,000.

China:
460 pk / 338 kW
723 Nm
79 kWh accu van LGES
0-100 km/h 3,1 s
Prijsverschil tussen een RWD (€41.990) en een Performance (€56.990) is €15,000 (dat is inclusief BTW dus relatief minder dan het verschil in de USA).

Drie keer raden welke versie we in Europa krijgen...

Ik zou wel eens een drag race willen zien tussen een oude USA M3P en een nieuwe China M3P.

Inderdaad teleurstellend.

Bijna besteld en nu toch maar even afwachten wat de verklaring hiervoor is.
 
  • Like
Reactions: CRTS
Onze M3P is na 5j oud boekhoudkundig afgeschreven en moet vervangen worden. 5j die we, met hier een daar een akkefietje (ruitenwissers, AP...) met plezier hebben gereden. Vele reizen gemaakt, wintersport,..., nooit heeft hij/zij/x ons in de steek gelaten.

Ik denk dat we ondertussen al alles al wat op de markt is, hebben testgereden. En eerlijk is eerlijk, veel slecht zit er niet meer tussen (hoewel...).
Mijn top 3 is momenteel: Tesla S, Lotus Eletre, Taycan. Maar ons gezinnetje bestaat nog maar uit 2. Dus waarom al dat groot geweld... .

Als ik dan kijk wat er in de klasse van de M3 te vinden is, heb ik het gevoel dat er momenteel niets beter is als deze M3. Alleszins niets wat ons hetzelfde rijplezier geeft (is natuurlijk héél persoonlijk).

Daarom dat ik gehoopt had op een specialere, gekke, uit band springende M3P.
Maar helaas...
 
Een redelijk nutteloos voertuig die M3P. Ze zouden beter werk maken van een model onder de 3 voo r +- 25.000 euro.
Tja, zo is zoveel 'nutteloos'. Een goedkope lekkere friet is ook nuttiger dan een met Michelinsterren bekroond restaurant....
Als de wereld enkel nog maar uit 'nuttige' dingen moet bestaan :rolleyes:
Het is maar wat je er zelf van denkt...