Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Allen, dank voor het delen van deze informatie over het rijden met een aanhanger en de M3. Na langdurig spelen met instellingen op ABRP, proefrijden, nadenken en rekenen hebben wij gisteren onze M3 SR+ In Deep Blue Metallic (+ Trekhaak & LM) besteld. Heb op basis van de ervaringen hier voldoende vertrouwen dat we daar ook in de zomer mee uit de voeten kunnen met onze vouwwagen :)
 
Ik denk dat je met een Model 3 en vouwwagen al erg moet doen om 300Wh/km te halen. Met mijn Model X en een motorfietstrailer haal ik aan 127 km/u net geen 400Wh/km, wat ca 100Wh meer is dan normaal. Rij ik 90, dan valt mijn verbruik terug naar wat ik zou doen zonder trailer.
 
Ik denk dat je met een Model 3 en vouwwagen al erg moet doen om 300Wh/km te halen. Met mijn Model X en een motorfietstrailer haal ik aan 127 km/u net geen 400Wh/km, wat ca 100Wh meer is dan normaal. Rij ik 90, dan valt mijn verbruik terug naar wat ik zou doen zonder trailer.
Ons aller Bjorn Nyland heeft gemeten dat de toename in verbruik bij de model 3 hoger ligt dan bij de Model x. Waarschijnlijk omdat de aanhanger bij de Model x meer in de drag van de auto hangt. Maar er blijft natuurlijk een absoluut voordeel voor de model 3. Bij 127 zal dat tussen de 300 en 330 liggen denk ik. Maar met wind tegen kan dat zo meer worden. Hoogste verbruik had ik van Orleans Suc naar Bourges Suc met continue 130 km/u op 380 Wh per km. Was wel met wind tegen maar niet heel veel.
Omdat de kids lekker spelen op de stops was ik overal vertrokken met veel teveel SoC. Dan kun je ook lekker doortrappen. Als ik een SR+ had zou ik gewoon net iets langzamer rijden (110 o.i.d.). Dan kun je de hopjes van Suc naar Suc makkelijk halen. En als er ionity's bijkomen wordt het helemaal peace of cake. dan wordt het elk uur even naar 65% jagen met >150kW gemiddeld.....
 
Vanuit hier ook dank voor de informatie in dit topic. Met name de tip m.b.t. Combi Camp (o.a. van @Klaas). Er is echt een wereld voor ons opengegaan :). Zijn al gaan kijken bij de Combi Camp-dealer. En overwegen nu een Country aan te schaffen... De M3 met trekhaak is al besteld...
Combi Camp Country vouwwagen is een erg mooie vouwwagen en top afgewerkt! Helaas hebben wij onze Combi Camp Country na 5 jaar verkocht en een caravan gekocht (Knaus Sport 500 FDK). Omdat wij met twee kinderen tijdens onze vakantie meer rondtrekken was het op- en afbouwen van de Country toch teveel werk (en niet echt leuk als het regent). Nu draai ik voor vertrek de luifel in, koppel de elektra los en draaien de steunpoten op. Binnen 15 minuten zijn wij na het ontbijt vertrokken.
Helaas is de caravan te zwaar voor een Model 3 en dus hebben wij de BMW 320 GT aangehouden voor als wij met de caravan op vakantie gaan.
De Combi Camp Country ligt ook zeer stabiel achter de auto en met de grote banden kun je in Frankrijk makkelijk 130 rijden. ;)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Klaas and Nexus
F6D25275-10E9-4A78-ADA3-AE88C1F36CC2.jpeg Vandaag de Combi Camp naar de stalling gereden. Het kwam mij wegens de beschikbare kilometers goed uit om rustig te rijden, gemiddeld 85 km per uur. Zo kon ik de afstand ca 180 km zonder bij te laden rijden. Zie foto voor verbruik...
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Dank! Wel gek, de manual schrijft
"Om de aanhangerverlichting van stroom te voorzien is een ingebouwde 7-polige connector geleverd."
Vervolgens een plaatje van een 13-polige stekker waarbij 8 polen actief zijn. o_O

Maar als ik dus een aanhanger heb met Jaeger kan ik deze zo aansluiten?

-edit- zo te zien lijkt het inderdaad een Jaeger
 
Last edited:
Dank! Wel gek, de manual schrijft
"Om de aanhangerverlichting van stroom te voorzien is een ingebouwde 7-polige connector geleverd."
Vervolgens een plaatje van een 13-polige stekker waarbij 8 polen actief zijn. o_O

Maar als ik dus een aanhanger heb met Jaeger kan ik deze zo aansluiten?

Ik heb er nog geen aanhanger achter gehad, maar 13 polig is wel de standaard tegenwoordig, dus die moet je zo aan kunnen sluiten. Mocht je een aanhanger hebben met 7 polig kan je een verloop stekker gebruiken. Let wel op dat je de stekker er in steekt en dan een kwartslag draait, dan schuift ie naar binnen toe. Dit is ook te zien aan de stekker die de auto in gaat. In de bijlage zo een verloopstekker. Op de eerste foto is ook te zien hoe de onderkant van de verloop in de autostekker gedraaid wordt.
 

Attachments

  • 430C2561-D28E-40D9-B061-8C1545AC46B4.jpeg
    430C2561-D28E-40D9-B061-8C1545AC46B4.jpeg
    297.7 KB · Views: 240
  • 97027877-1E0C-434D-8DDA-28F7A261AA51.jpeg
    97027877-1E0C-434D-8DDA-28F7A261AA51.jpeg
    285.8 KB · Views: 231
  • 7BAD5A52-ADD4-42F2-BCAC-77918D1B09B0.jpeg
    7BAD5A52-ADD4-42F2-BCAC-77918D1B09B0.jpeg
    257.3 KB · Views: 235
  • Informative
Reactions: Nexus