Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist het filmje gezien. Rechtsinhalen mag de dashcam-rijder niet, Ik neem even aan dat de inhaalactie nogal vervelend was genomen, waardoor dat de Teslarijder moest uitwijken. Maar dat vind ik nog steeds geen goede verklaring voor de actie van de Teslarijder. De Teslarijder had diep adem moeten halen en de dashcam-rijder gewoon zijn weg moeten laten vervolgen. Dat is niet altijd makkelijk maar wel het beste.
Vind het ook wel eens moeilijk hoor om eerst tot 10 te tellen...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Die keuze maak jij als consument nog steeds zelf.
Enkele redenen waarom de consument niet verantwoordelijk is zijn al genoemd

Maar om er even tegen in te gaan, de consument is niet verantwoordelijk.
  1. Machtspositie is ongelijk, miljardenbedrijf met 100.000 medewerkers tegenover een enkele consument.
  2. De toegang tot informatie is ongelijk en de marketing afdeling van een bedrijf(over ongelijke machtspositie gesproken), maakt hier misbruik van. Ooit een reclame van Shell gezien dat zij $75 subsidie krijgen per vat olie of dat zij per 8.000 vaten olie iemand om zeep helpen.
  3. Consumenten kunnen doorgaans niet kiezen simpelweg omdat ze er niet over gaan. De keuze voor Maersk geen keus van de consument.
  4. Daarnaast wordt de eindgebruiker een werkelijke keus ontnomen. Bestaande bedrijven stimuleren doorgaans niet de ongewenste concurrentie van nieuwe ontwikkelingen. Ook hebben nieuwe aanbieders niet direct de schaalvoordelen van bestaande aanbieders. De eindgebruiker heeft geen keus omdat nieuw aanbod zich niet kan ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen komen niet tot stand of traag, de basis van de S-curve.

Vanuit een ander perspectief.
Een markt is een samenspel van vier partijen die ieder voor zich noodzakelijk zijn:
- De regelgevers die een markt reguleren, eigendomsrecht, contract recht, geschillen regeling, productstandaarden etc.
- De financiers die geld bij elkaar moeten leggen om de productie van aanbod te financieren.
- De producenten die het aanbod moeten organiseren.
- Klanten die de vraag moeten genereren.
Welke individuele mensen bij welke partijen hebben de meeste macht over het vermijden van ongewenste effecten van de markt?
Ver bovenaan in deze hiërarchie staan de mensen die de taak van regelgever invullen. Zij bepalen de randvoorwaarden waarbinnen de markt functioneert en er zijn altijd maar een beperkt aantal mensen bij de regelgevers. Daar richten de lobbyisten zich op. Het beïnvloeden van de individuen in de regelende entiteit geeft de beste resultaten tegen de minste kosten. De mensen bij de regelgevers zijn doorgaans goed georganiseerd.
Dan komen de individuen bij de financiers. Een redelijk te overziene groep wat betreft aantallen. En met grote invloed.
De grootste angst van elk bedrijf is het afsluiten van de geldkraan, en dit wordt uiteindelijk altijd ergens besloten door een individu.
De werknemers zijn alweer een veel grotere groep maar hebben veel invloed omdat hun individuele besluiten het product maken. Het zijn de werknemers die bepalen of Maersk de vervoerder is, wat de grondstof is voor het plastic of dat de stroom duurzaam wordt ingekocht en hoe de reclame campagnes eruit zien. En het belangrijkste, de mensen zijn ook hier goed georganiseerd en hebben veel kapitaal achter zich.
Ten slotte de mensen bij de klanten? Indien dit de consumenten zijn, dan zijn dit niet de mensen bij de klanten maar de klanten zelf. Doorgaans niet georganiseerd en niet gecoördineerd. Daarnaast zitten ze een achterstands positie tov de kapitaal krachtige producenten die ook nog eens goed georganiseerd zijn. De consumenten een slechte informatie positie en dagelijks worden ze 1.500 keer met eenzijdige informatie gemanipuleerd. Dit is ook herkend in de wet- en regelgeving. Een deel van de regels die de markt reguleren, beschermen de consument. Van de mensen bij de vier partijen hebben de individuele consumenten dan ook de slechtste machtspositie om de producten op markt te beïnvloeden.
Maar ja, daar waar het de mensen bij de overige partijen uitkomt wordt deze gebombardeerd tot verantwoordelijk van alles wat fout gaat. Uiteindelijk heeft de consument geen verdediging. De individuele consument wordt een schuldgevoel aangepraat terwijl deze betrekkelijk weinig kan doen. Het is de weg van de minste weerstand voor iedereen die werkzaam is bij een van de andere partijen en rustig wil slapen.
Het is het makkelijkste argument om niets te hoeven doen en iedereen machthebber die bij een van de andere partijen gebruikt dit:
Banken crisis: de consument wil goedkoop geld kenen
Kiloknallers: de consument kiest het
CO2: De consument wil zijn huis te goedkoop verwarmen
Shell: de consument wil auto rijden
VW: De consument wil geen EV
De consument als ideale bezem om het eigen straatje schoon te vegen, het goedkoopste stukje zeep om handen in onschuld te wassen.

Voor de fijnproever, nog een leuk stukje over de disbalans in informatieposities:
Big Oil Makes A New Attempt To Kill Electric Cars
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Deze doet i.i.g. zijn best om Tesla rijders aan een aso etiket te helpen.
Winkelcentrum IJburg. Staat er zeker al 15 minuten.
Niet alleen op de stoep maar ook gevaarlijk want belemmert vanuit de zijstraat het zicht op aankomende fietsers en scooters.
Maar ja, ik heb een dikke bak en haast, dus om nou helemaal een parkeerplaats te gaan zoeken....
Zelfs knipperlichtjes aanzetten was teveel moeite.

aso tesla.jpg
 
Deze doet i.i.g. zijn best om Tesla rijders aan een aso etiket te helpen.
Winkelcentrum IJburg. Staat er zeker al 15 minuten.
Niet alleen op de stoep maar ook gevaarlijk want belemmert vanuit de zijstraat het zicht op aankomende fietsers en scooters.
Maar ja, ik heb een dikke bak en haast, dus om nou helemaal een parkeerplaats te gaan zoeken....
Zelfs knipperlichtjes aanzetten was teveel moeite.

View attachment 363594

Dit is toch de gebruikelijke manier van parkeren in Amsterdam? :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Wat dat betreft staat deze auto hier wel slim... je krijgt via de camera-auto's een bon als je niet betaald, maar alleen als je staat op een plek die daar bestemd voor is (parkeervakken). Op deze kaart zijn alle parkeervakken te zien.
Sta je op een plek die daar niet voor bestemd is (er is geen parkeervak) dan kan die camera-auto daar niets mee. Dan moet er iemand op een brommertje heen gestuurd worden om je te bekeuren. Ga je op een zebrapad staan dan duurt dat niet lang; sta je op een plek waar je niets en niemand hindert dan zal dat wat langer duren. De boete is wel hoger.
 
Wat dat betreft staat deze auto hier wel slim... je krijgt via de camera-auto's een bon als je niet betaald, maar alleen als je staat op een plek die daar bestemd voor is (parkeervakken). Op deze kaart zijn alle parkeervakken te zien.
Sta je op een plek die daar niet voor bestemd is (er is geen parkeervak) dan kan die camera-auto daar niets mee. Dan moet er iemand op een brommertje heen gestuurd worden om je te bekeuren. Ga je op een zebrapad staan dan duurt dat niet lang; sta je op een plek waar je niets en niemand hindert dan zal dat wat langer duren. De boete is wel hoger.
Is dat zo, dan is dit bericht niet juist, of er is weer iets gewijzigd: Scanauto pakt nu ook auto's op stoep mee in parkeercontrole - Amsterdam - PAROOL
 
Nou reken maar dat het klopt. Als de Gemeente Amsterdam de parkeeraso's eindelijk weet te beteugelen door het parkeerbeheer uit te besteden aan een innovatieve en efficiënte private partij, dan is het wat mij betreft een klein stapje voor de overheid om verkeersaso's te bekeuren door het verkeerstoezicht eveneens aan een competente private partij uit te besteden. Waarom is dat niet allang gebeurd? Ik zie nu nooit en nergens nog een controle op wat dan ook.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Enkele redenen waarom de consument niet verantwoordelijk is zijn al genoemd



Vanuit een ander perspectief.
Een markt is een samenspel van vier partijen die ieder voor zich noodzakelijk zijn:
- De regelgevers die een markt reguleren, eigendomsrecht, contract recht, geschillen regeling, productstandaarden etc.
- De financiers die geld bij elkaar moeten leggen om de productie van aanbod te financieren.
- De producenten die het aanbod moeten organiseren.
- Klanten die de vraag moeten genereren.
Welke individuele mensen bij welke partijen hebben de meeste macht over het vermijden van ongewenste effecten van de markt?
Ver bovenaan in deze hiërarchie staan de mensen die de taak van regelgever invullen. Zij bepalen de randvoorwaarden waarbinnen de markt functioneert en er zijn altijd maar een beperkt aantal mensen bij de regelgevers. Daar richten de lobbyisten zich op. Het beïnvloeden van de individuen in de regelende entiteit geeft de beste resultaten tegen de minste kosten. De mensen bij de regelgevers zijn doorgaans goed georganiseerd.
Dan komen de individuen bij de financiers. Een redelijk te overziene groep wat betreft aantallen. En met grote invloed.
De grootste angst van elk bedrijf is het afsluiten van de geldkraan, en dit wordt uiteindelijk altijd ergens besloten door een individu.
De werknemers zijn alweer een veel grotere groep maar hebben veel invloed omdat hun individuele besluiten het product maken. Het zijn de werknemers die bepalen of Maersk de vervoerder is, wat de grondstof is voor het plastic of dat de stroom duurzaam wordt ingekocht en hoe de reclame campagnes eruit zien. En het belangrijkste, de mensen zijn ook hier goed georganiseerd en hebben veel kapitaal achter zich.
Ten slotte de mensen bij de klanten? Indien dit de consumenten zijn, dan zijn dit niet de mensen bij de klanten maar de klanten zelf. Doorgaans niet georganiseerd en niet gecoördineerd. Daarnaast zitten ze een achterstands positie tov de kapitaal krachtige producenten die ook nog eens goed georganiseerd zijn. De consumenten een slechte informatie positie en dagelijks worden ze 1.500 keer met eenzijdige informatie gemanipuleerd. Dit is ook herkend in de wet- en regelgeving. Een deel van de regels die de markt reguleren, beschermen de consument. Van de mensen bij de vier partijen hebben de individuele consumenten dan ook de slechtste machtspositie om de producten op markt te beïnvloeden.
Maar ja, daar waar het de mensen bij de overige partijen uitkomt wordt deze gebombardeerd tot verantwoordelijk van alles wat fout gaat. Uiteindelijk heeft de consument geen verdediging. De individuele consument wordt een schuldgevoel aangepraat terwijl deze betrekkelijk weinig kan doen. Het is de weg van de minste weerstand voor iedereen die werkzaam is bij een van de andere partijen en rustig wil slapen.
Het is het makkelijkste argument om niets te hoeven doen en iedereen machthebber die bij een van de andere partijen gebruikt dit:
Banken crisis: de consument wil goedkoop geld kenen
Kiloknallers: de consument kiest het
CO2: De consument wil zijn huis te goedkoop verwarmen
Shell: de consument wil auto rijden
VW: De consument wil geen EV
De consument als ideale bezem om het eigen straatje schoon te vegen, het goedkoopste stukje zeep om handen in onschuld te wassen.

Voor de fijnproever, nog een leuk stukje over de disbalans in informatieposities:
Big Oil Makes A New Attempt To Kill Electric Cars


Je kunt wel een heel betoog schrijven, maar ik zie geen antwoord op mijn vragen direct gesteld heb aan jouw. Dus beantwoord die even eerst voordat je vindt dat ik niet slapen mag.
Aangezien jij op dit forum schrijft denk ik dat je een iets meer gestudeerde consument bent dan gemiddeld. Ik vroeg ook duidelijk naar jouw als consument. Ik ging er vanuit dat jij wel keuzes kon maken op basis van jouw eigen kennis, maar blijkbaar dus niet want dat zeg je zelf. Verwacht maar geen antwoorden van mij verder op deze zinloze discussie want ik slaap heerlijk.
 
  • Like
Reactions: Mars1
Maar je aan de wet houden (stoppen bij een zebrapad waar iemand wil oversteken is verplicht!) is dus een goede daad? Hmmm, het niveau van de voorbijrijdende automobilisten is wel erg laag, ze realiseren zich ook niet welke boetes daarvoor kunnen worden uitgedeeld (in Nederland 370 euro). Ik vind het niet iets om trots op te zijn dat je stopt voor een zebrapad, maar vind dat volstrekt normaal gedrag.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Billy