Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade door kapot scherm en slechte service

Who should get the damage repaired?

  • The owner, since he's responsible for driving the car, always.

    Votes: 20 74.1%
  • Tesla, since their lack to solve malfunction of critical functions of the car.

    Votes: 2 7.4%
  • The owner and Tesla should make a settlement offer.

    Votes: 5 18.5%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .
This site may earn commission on affiliate links.
Goedendag, ik ben op zoek naar mensen die, net als ik, slechte ervaringen hebben met Tesla's Service Center.

Na 3 maanden ellende met het (toch wel als vitaal onderdeel aan te merken) scherm, 3 bezoeken aan het Service Center en een fikse deuk in die dure wagen, ben ik er wel klaar mee.

Wat is er gebeurd? Sinds dag 1 van de levering van mijn Model 3 SR+ op 4 december 2019 ondervind ik problemen met het scherm. Vrijwel elke keer dat ik op weg wilde, weigerde het scherm dienst en bleef het pikzwart. Rijden deed de auto wel, maar niet op een veilige manier. De auto resetten lukte wel, maar zorgde elke keer voor een minuut lang functieloos in de auto vertoeven. Twee bezoeken aan het Service Center, waarbij de tweede keer de auto een week lang achter is gebleven, hebben het probleem niet op kunnen lossen. Op 20 januari werd de diagnose gesteld: het is een software probleem, bij de volgende update is het verholpen. Maar de update bleef uit. En op 1 februari gebeurde het onvermijdelijke; met een 'zichtloze' auto ben ik achteruit tegen een paaltje aangereden. Niet te zien in spiegels en door de achterruit, en geen ondersteunende functie vanuit de auto (ook geen bliepjes). Flink balen dus! En hoewel ik me goed realiseer dat de bestuurder altijd verantwoordelijk is, vind ik de auto toch minimaal medeschuldig! Als die meer dan 50k kostende auto prima gewerkt had, was er tenslotte niets aan de hand geweest. Ironisch genoeg, kwam 2 dagen later de gedroomde update, die voor een aanzienlijke verbetering van de werking van het scherm heeft gezorgd. Maar 2 dagen te laat dus...

Gezien het gezeik dat ik met die nieuwe, dure auto had, rekende ik nog wel op een stukje coulance vanuit Tesla. Maar dat bleek dus een deceptie. Nu anderhalve maand, een aantal telefoontjes, een nieuw bezoek aan het Service Center en een hoop e-mails verder, heeft Tesla laten weten niets te willen betekenen in de afhandeling van de schade. Een zwaar teleurgesteld en enigszins gefrustreerde klant achterlatend...

Hoe kan het dat je als Tesla klant warm onthaald wordt, en koud afgeserveerd? En hebben jullie dezelfde ervaringen met de service tak van dit bedrijf?
 
Je bent zelf tegen het paaltje aangereden. Dus ben je zelf aansprakelijk. Enige coulance lijkt me wel op zijn plaats hier maar is niet rechtens afdwingbaar.
Ik zou serieus overwegen de koop te ontbinden. Kennelijk heb je een auto gekregen die niet aan de geschetste eigenschappen voldoet
NB ik ben weliswaar een jurist maar dit is niet mijn terrein. Maar ik denk dat dit wel het juiste antwoord is
 
Veel geluk om een verkoop te ontbinden van een auto die nu wel werkt, maar waar je zelf schade mee hebt gereden.Als je dit echt wil doen, ga je het toch echt door advocaten moeten laten doen.
Dat wordt het waarschijnlijk sowieso. Arjan heeft het over een aanzienlijke verbetering, dus nog geen perfectie die je mag verwachten. In zijn algemeenheid is het erg moeilijk voor een consument om een koop te ontbinden. Juist omdat de leverancier telkens het recht heeft de fout te herstellen. Maar ergens houdt het op. Indien echter het gebrek helemaal verholpen is is er geen ontbindingsrecht meer. Hopelijk heeft Arjan een rechtsbijstandsverzekering
 
Met pikzwart scherm mag je niet rijden, je hebt immers geen verplichte functionerende snelheidsmeter. Dat stuk is dus je eigen verantwoordelijkheid. Ben ik het eens met de stellingname van Tesla? Absoluut niet. @Limbo2121 geeft je het advies de koop te ontbinden, dat lijkt me in jouw geval van toepassing. Je kunt ook een nieuwe auto eisen. Kijk maar eens bij ACM ConsuWijzer | Praktisch advies voor consumenten van de Autoriteit Consument & Markt naar de conformiteitsregels.
Thanx,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, met een niet werkend scherm mag je niet rijden. Maar wat doe je als je met 130....excuus...100 km per uur over de snelweg rijdt en je scherm komt in een 'freeze'? Is me ook al meerdere keren overkomen, en ik heb begrepen dat ik daar niet de enige in ben. In mijn ogen heeft Tesla een groot risico genomen door zoveel essentiele functies op één digitaal scherm te planten. Prima natuurlijk, maar zorg dan dat problemen snel opgelost worden. Dat is in mijn geval niet gebeurd!
De koopovereenkomst ontbinden is inderdaad een optie. Ga ik naar kijken ;)
 
Heel vervelend. wel vraag ik me af, aangezien het aan de software lag, of meer personen daar dan last van hebben gehad. Ik herken het in ieder geval niet.
Ook zonder hulpmiddelen moet je achterruit kunnen rijden en obstakels vermijden. Er zijn nog genoeg auto's zonder sensoren/camera.
Lullig is het wel. Goedmakertje vanuit Tesla zou aardig zijn.
 
Sorry, maar ik heb hier heel ouderwets ook nog twee auto’s in gebruik zonder camera, achteruit rijhulp of wat dan ook, en nog nooit tegen een paaltje gereden.
Ik snap je frustratie donders goed, maar dit is echt je eigen schuld en geen dealer zou je tegemoet komen in de schade.
 
  • Like
Reactions: wooter
En je enquête klopt ook niet want de schade is niet ontstaan door een kapot scherm maar je eigen schuld. Ik ben het er mee eens dat Tesla moet zorgen dat het scherm blijft werken. Wat mij betreft ook langer dan de normale garantie want het is een essentieel onderdeel.

Je had hem na die week bij Tesla niet meer mee moeten nemen en in de loaner moeten blijven rijden.
 
Sorry, maar ik heb hier heel ouderwets ook nog twee auto’s in gebruik zonder camera, achteruit rijhulp of wat dan ook, en nog nooit tegen een paaltje gereden.
Ik snap je frustratie donders goed, maar dit is echt je eigen schuld en geen dealer zou je tegemoet komen in de schade.

Met twee auto's zonder rijhulpen rijd je minder snel tegen een paaltje dan met een auto mét rijhulp, die het ineens niet doet. Dat heb ik zelf ervaren. Beetje hetzelfde als wanneer iemand bij jou de trapleuning stiekem heeft weggehaald 's nachts. Geheid dat je 's morgens van de trap af lazert. Je gaat er nl. van uit dat dat ding er zit en functioneel is.
Het heeft mij bij mijn Model S, die ik niet meer heb, twee kleine schades kort na elkaar opgeleverd, waarna ik mij realiseerde dat de piepjes het niet meer deden. Is een korte tijd een s/w bug geweest. Later weer gefixed, maar ja toen had ik de paaltjes al geraakt. Ik heb toen geen poging gedaan om het op Tesla te verhalen, omdat ik het te klein bier vond, maar ik voel helemaal met Arjan mee.

En om nou met Kaasje te zeggen 'je bent te sikkeneurig' vind ik helemaal te ver gaan. De verslechterde service bij Tesla is mij al langer een doorn in het oog.
In de begintijd (mijn Model S kreeg ik in 2014) was alles heel, heel, heel anders bij de Service Centers. Je werd in de watten gelegd, niets was te gek: auto wassen, stofzuigen, gratis leen Tesla mee die dikker was dan de mijne, zo ongeveer alles viel onder garantie, noem maar op.
Natuurlijk kon je op je vingers natellen dat dat een keer zou veranderen. Maar het is nu doorgeslagen in het wegredeneren van serieuze klachten en alles is erop gericht om je vooral bij het SeC weg te houden. Tot na de garantieperiode denk ik :rolleyes:
 
Ik denk dat er geen enkel merk is waarbij je de schade, die je zelf veroorzaakte hebt, vergoed krijgt.

Hoe vervelend het ook is dat de sensoren en camera niet werken, er zijn meer auto’s in Nederland zonder die functies en die rijden ook niet overal tegenaan.

Ontbinden van de koop lijkt mij kansloos. Nog afgezien van dat je een flinke draai om de oren gaat krijgen financieel, want je krijgt daarmee als het al kan zeker niet de aankoopprijs terug. De auto is gebruikt en je zal gewoon moeten aftikken voor het gebruik. Waarbij het feit dat je er een schadeauto van hebt gemaakt natuurlijk de boel verergert.

Wat je wel moet doen in een situatie waarin het scherm niet blijft functioneren: auto inleveren en pas terugnemen als de auto is gerepareerd. En daar mag je dan best een termijn op zetten (vooraf kenbaar maken) en als ze het binnen die redelijke termijn niet lukt, dan kun je eens een keer gaan denken aan ontbinding. Wat, ik zeg het nog maar een keer, niet inhoudt dat je de volledige aankoopprijs terug gaat krijgen, nog afgezien van alle ellende die een procedure met zich brengt.
 
Met twee auto's zonder rijhulpen rijd je minder snel tegen een paaltje dan met een auto mét rijhulp, die het ineens niet doet. Dat heb ik zelf ervaren. Beetje hetzelfde als wanneer iemand bij jou de trapleuning stiekem heeft weggehaald 's nachts. Geheid dat je 's morgens van de trap af lazert. Je gaat er nl. van uit dat dat ding er zit en functioneel is.
Het heeft mij bij mijn Model S, die ik niet meer heb, twee kleine schades kort na elkaar opgeleverd, waarna ik mij realiseerde dat de piepjes het niet meer deden. Is een korte tijd een s/w bug geweest. Later weer gefixed, maar ja toen had ik de paaltjes al geraakt. Ik heb toen geen poging gedaan om het op Tesla te verhalen, omdat ik het te klein bier vond, maar ik voel helemaal met Arjan mee.

En om nou met Kaasje te zeggen 'je bent te sikkeneurig' vind ik helemaal te ver gaan. De verslechterde service bij Tesla is mij al langer een doorn in het oog.
In de begintijd (mijn Model S kreeg ik in 2014) was alles heel, heel, heel anders bij de Service Centers. Je werd in de watten gelegd, niets was te gek: auto wassen, stofzuigen, gratis leen Tesla mee die dikker was dan de mijne, zo ongeveer alles viel onder garantie, noem maar op.
Natuurlijk kon je op je vingers natellen dat dat een keer zou veranderen. Maar het is nu doorgeslagen in het wegredeneren van serieuze klachten en alles is erop gericht om je vooral bij het SeC weg te houden. Tot na de garantieperiode denk ik :rolleyes:
Bij de OP zat er al van dag 1 geen trapleuning in zijn auto, dan mag je er van uit gaan dat je wat voorzichtiger de trap af loopt.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
En je enquête klopt ook niet want de schade is niet ontstaan door een kapot scherm maar je eigen schuld. Ik ben het er mee eens dat Tesla moet zorgen dat het scherm blijft werken. Wat mij betreft ook langer dan de normale garantie want het is een essentieel onderdeel.

Je had hem na die week bij Tesla niet meer mee moeten nemen en in de loaner moeten blijven rijden.
Ik denk inderdaad dat ik dat had moeten doen, Constant. Maar dat is achteraf makkelijk gezegd..
 
Het enige wat je had kunnen doen is de auto laten staan vanwege de veiligheid om vervolgens de aantoonbaar gemaakte kosten voor alternatief vervoer te verhalen bij Tesla.

Schade rijden en die willen verhalen gaat niet gebeuren.

Voor het eerste zou ik coulance verwachten vanuit Tesla en voor het tweede niet.
 
  • Like
Reactions: horta