Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat vinden jullie van het volgende? Wanneer mag je iets verwachten onder ‘service voor de klant’ en hoe ver ga je hier in?

Van de week het glas laten repareren van mijn Tesla. Lag niet aan Tesla dus geheel begrijpelijk dat het geen garantie is. Totale reparatiekosten waren bijna 1800 euro ex btw.

Ik hoor al een tijdje bij het tijdens soms een bepaald verkeerd geluid. Ik dacht: auto gaat toch naar Tesla service dus vraag meteen even of ze kunnen luisteren of het geluid normaal is.

Ze hebben met de auto een rondje gereden en niks geks gehoord. Ik hoor duidelijk wat dus zal wel normaal zijn.

Later zie ik op de factuur 38 euro kosten voor het proefritje.

Dit hadden ze toch, zeker gezien de mega hoge reparatie kosten, als service gratis kunnen doen? Ik snap ook wel weer dat tijden betaald moeten worden maar ergens voelt het toch klantonvriendelijk.

Wat vinden jullie?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Sja, zelfs in garantie is zo een ritje een diagnose.

Ik heb vroeger ook wel eens over een geluid geklaagd, en een ritje gedaan. Als het je niet wordt aangerekend, is dat leuk. Als het je wel wordt aangerekend, is dat eerlijk. Zo bekijk ik het.
 
Ik vind de service bij Tesla erg onpersoonlijk en 'kill'.

Als ik naar mijzelf kijk: Ik probeer voor mijn klanten altijd beter te presteren dan dat ze verwachten, net een stapje extra zetten.

Bij Tesla is de service zo hard en zwart/wit. En als je dan daarna op de factuur ziet dat ze paar tientjes hebben gerekend voor even klein rondje rijden, denk ik: Deze klant heeft al zoveel betaald, die ±10 minuten rijden reken we niks voor.

Zelf ben ik jaren werkzaam geweest bij Apple en hier draait alles om klantervaring. Iedere klant (verkoop en service) wordt om een review gevraagd en hier wordt echt naar gekeken. Iedere negatieve ervaring wordt opgepakt en als het kan opgelost.

Bij Tesla totaal niet, je hebt niet het gevoel dat je een gewaardeerde klant bent. Tenminste, zo voel ik het. Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
 
Zal aan je SeC liggen. Ik heb al meevallers gehad buiten garantie, en het personeel is vriendelijk en heeft in het verleden dingetjes gedaan zoals me gratis wegbrengen en ophalen met m'n auto, wat ze natuurlijk ook tijd kost.

Daarentegen heb ik bij Apple nooit meer gekregen dan wat ze me beloofd hadden, en dat vind ik ook best.
 
Wat vinden jullie van het volgende? Wanneer mag je iets verwachten onder ‘service voor de klant’ en hoe ver ga je hier in?

Van de week het glas laten repareren van mijn Tesla. Lag niet aan Tesla dus geheel begrijpelijk dat het geen garantie is. Totale reparatiekosten waren bijna 1800 euro ex btw.

Ik hoor al een tijdje bij het tijdens soms een bepaald verkeerd geluid. Ik dacht: auto gaat toch naar Tesla service dus vraag meteen even of ze kunnen luisteren of het geluid normaal is.

Ze hebben met de auto een rondje gereden en niks geks gehoord. Ik hoor duidelijk wat dus zal wel normaal zijn.

Later zie ik op de factuur 38 euro kosten voor het proefritje.

Dit hadden ze toch, zeker gezien de mega hoge reparatie kosten, als service gratis kunnen doen? Ik snap ook wel weer dat tijden betaald moeten worden maar ergens voelt het toch klantonvriendelijk.

Wat vinden jullie?
Mijn (ice)dealer zou dit nooit in rekening brengen. Alleen als de auto echt de garage in gaat en als ze bij het uitlezen iets vinden dan pas volgt er een rekening. Ook buiten garantie........
 
Ik vind t belachelijk dat ze daar geld voor durven te vragen. En waarschijnlijk heb je gewoon gelijk en kromme aandrijfassen oid. Krijgt elke X en ook S-en meen ik regelmatig mee te maken.
Heb al vaak meegemaakt dat men doet alsof hun neus bloed bij een reeds bekend probleem. Als je ze daarop wijst komt t meestal wel goed. Bij mij althans. Maar leuk is t niet. Je voelt je geen gewaardeerde klant meer. Dat was in het begin veel beter.
 
Soms gaan ze heel ver. Een aantal weken geleden 4 nieuwe dopjes voor wiel gekocht. Was de oude verloren. 4 stuks was 55€. Plus 4 x 15€ = 60€ dus om ze op de wielen te klikken. Totaal was dus 115€.
Heb dit aangekaart bij de manager van het sc en ze hebben dan uiteindelijk 45€ terug gestort. Goede raad. Spreek heb erover aan.
 
Ik vind de service bij Tesla erg onpersoonlijk en 'kill'.

Als ik naar mijzelf kijk: Ik probeer voor mijn klanten altijd beter te presteren dan dat ze verwachten, net een stapje extra zetten.

Bij Tesla is de service zo hard en zwart/wit. En als je dan daarna op de factuur ziet dat ze paar tientjes hebben gerekend voor even klein rondje rijden, denk ik: Deze klant heeft al zoveel betaald, die ±10 minuten rijden reken we niks voor.

Zelf ben ik jaren werkzaam geweest bij Apple en hier draait alles om klantervaring. Iedere klant (verkoop en service) wordt om een review gevraagd en hier wordt echt naar gekeken. Iedere negatieve ervaring wordt opgepakt en als het kan opgelost.

Bij Tesla totaal niet, je hebt niet het gevoel dat je een gewaardeerde klant bent. Tenminste, zo voel ik het. Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Ik ben nog maar 1 maal bij een Tesla Service Center geweest. Dat was voor de gratis HW3 retrofit. Zij hebben toen ook de koplampen van de auto afgesteld en een fink eind met de auto gereden om het geluid te inspecteren. Alles gratis, geen rekening. Top Service ervaring voor mijn dus.
 
Soms gaan ze heel ver. Een aantal weken geleden 4 nieuwe dopjes voor wiel gekocht. Was de oude verloren. 4 stuks was 55€. Plus 4 x 15€ = 60€ dus om ze op de wielen te klikken. Totaal was dus 115€.
Heb dit aangekaart bij de manager van het sc en ze hebben dan uiteindelijk 45€ terug gestort. Goede raad. Spreek heb erover aan.

je kan daar van alles van vinden, maar 60 euro is geen raar tarief. Natuurlijk klinkt het duur als je zegt 4 dopjes op wielen klikken, maar iemand moet de auto naar binnen rijden, de dopjes halen bij magazijn, de dopjes er op klikken, auto weer naar buiten en sleutel afgeven bij receptie. Totaal echt wel half uur werk, met een uurtarief van 130 euro. Natuurlijk zou het keurig zijn als ze dat gratis deden, maar ja.

overigens heb je die dopjes bij Aliexpress voor 2 euro thuisgestuurd denk ik. Er op klikken moet zelf lukken.
 
je kan daar van alles van vinden, maar 60 euro is geen raar tarief. Natuurlijk klinkt het duur als je zegt 4 dopjes op wielen klikken, maar iemand moet de auto naar binnen rijden, de dopjes halen bij magazijn, de dopjes er op klikken, auto weer naar buiten en sleutel afgeven bij receptie. Totaal echt wel half uur werk, met een uurtarief van 130 euro. Natuurlijk zou het keurig zijn als ze dat gratis deden, maar ja.

overigens heb je die dopjes bij Aliexpress voor 2 euro thuisgestuurd denk ik. Er op klikken moet zelf lukken.
4 dopjes voor die prijs is pure oplichting. Geef ze mee aan de eigenaar en reken €10,- Dat tarief om ze er op te zetten is ook belachelijk. Loop naar buiten en druk ze er op. Als je ze ergens koopt leggen ze je uitgebreid uit hoe je ze aan moet brengen en is het advies gratis.
 
4 dopjes voor die prijs is pure oplichting. Geef ze mee aan de eigenaar en reken €10,- Dat tarief om ze er op te zetten is ook belachelijk. Loop naar buiten en druk ze er op. Als je ze ergens koopt leggen ze je uitgebreid uit hoe je ze aan moet brengen en is het advies gratis.
Er zijn genoeg mensen die vervolgens op social media zouden komen klagen dat de dealer hun de dopjes in hun handen gaf en dat ze het dan maar zelf moesten doen.

Het probleem is natuurlijk dat tijd geld kost. Die service medewerkers worden een salaris betaald dat gebaseerd is op 38 of 40 uren per week, en dat geld van dat salaris moet natuurlijk uit de service komen. Je kan niet alle service gratis weggeven, en hoe eerlijk is het als iemand voor een vervanging van een voorruit 4 uren moet betalen terwijl de service medewerker er maar 3 uren en 50 minuten aan gewerkt heeft, en dan 10 minuten een proefrit doet met een andere klant die er niet voor moet betalen. Of is het dan eerlijker dat de betalende klant een marge moet betalen om de niet-betalende klant een service te leveren? Heeft die betalende klant dan reden tot klagen als ie stelt dat de uurprijs bij Tesla te hoog is?

Niet vergeten dat dit ook speelt bij andere dealers... Da's prettig dat ze bij Audi een service technieker vinden die gratis met je wil gaan rijden, of dat je garagist gratis je op zondagavond uit Noord-Frankrijk komt slepen, maar na verloop van tijd moet dat toch in de cijfers te zien zijn dat zo een gratis dingen niet eeuwig haalbaar zijn. En dealers kunnen niet uit de marge van een verkoop putten om wat buffer op te bouwen, want daar zit je ook elk percentje af te pitsen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je raakt hier een relevant punt, W.
De traditionele dealer brengt garantiegevallen gewoon in rekening bij het merk of bij de importeur. Dat geeft hen juist een impuls om zaken voor garantie op te lossen, met behoud van omzet en als bonus dat de klant niet naar het merkonafhankelijke netwerk wegloopt. De aanpak van Tesla is niet altijd de beste. Zeker niet als het personeel het niet begrijpt of verkeerd aangestuurd wordt.