Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Probleem voor de AP is dat deze niet weet of dit 2 mensen zijn of dat er een plastic zak over de straat waait.
Bij twee mensen ga je remmen en wanneer er een vuilniszak over de straat waait is deze dus leeg en ongevaarlijk en rij je gewoon door.

Je hebt dus echt helemaal niets aan zo'n radar voor een FSD.
We vergelijken vision+radar met vision-only. Dat is heeeeeeel anders dan radar-only tegen vision-only.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ben vandaag van Amsterdam naar een dorpje bij Arnhem gereden en terug (2x 90 minuten). SW-versie 2021.4.18.2. Heen met zon, terug in die zware regenbui die vanuit het zuiden op kwam zetten.

Grotendeels op de snelweg en land-wegen op FSD gereden, met slechts een paar problemen:
  • Er was een situatie waar de rechter twee rijstroken vol waren en ik moest afslaan. De ruimte was te krap om automatisch van rijbaan te wisselen, dus manueel gedaan. ik kijk uit naar het moment dat FSD het betere propwerk ook aankan.
  • De stuur-zeur was best hoog op de terugweg. Het leek wel of ik harder moest duwen dan normaal. Heb daardoor wel een afgebroken rijbaanwissel gehad, en die was best problematisch omdat een andere auto met mij de baan wisselde en behoorlijk schrok.
  • Buiten de snelweg was het op bepaalde stukken snelheidsbingo. Het aantal keren dat de verkeerde snelheid had, was gewoon te vaak om daar fijn te kunnen rijden.
  • Bij snelwegsplitsingen wordt ik zo dicht mogelijk bij de splitsing gestuurd, ook al is de snelheid daar veeeeel lager. Ik heb het idee dat de software totaal geen idee heeft wat te doen, terwijl het best simpel is.
Nu wat er allemaal wel goed ging.

De zware regen op zeer verschillende wegdekken ging ontzettend goed! Ook die wegen waar je de strepen nauwelijks nog kan zien als het regent. De lijnen wiebelden, maar het aantal kleine stuurschokjes was op 1 hand te tellen - geen boze familie gehad. Ik stond wel steeds extra paraat, want door de zware regen en opspattend water was het zicht erg slecht en durfde niet op FSD te vertrouwen zoals ik normaal doe. Op de hele dag nul, nada, zero spook-remacties!

De landwegen ging op de lange stukken erg goed. Eerst was het 60 km/u, en later werd het 80 km/u met stukken van 200 meter aan 60 km/u op best wel vreemde plekken. Ik hoefde helemaal niets te doen en de snelheid ging automatisch naar boven en naar beneden. Ik kan me herinneren dat in vergelijkbare situaties de snelheid niet automatisch omhoog ging. Dus... als de detectie goed werkt, werkt de rest zeer goed.

Suggesties voor kleine verbeteringen

Als de verkeersborden-detectie uitgezet kan worden en de maps-data gebruikt kan worden, zou het heel fijn zijn. Desnoods een extra snelheidslimiet bord op het scherm, zodat we zelf kunnen kiezen welke we volgen.

Het zou fijn zijn als FSD-aanwijzingen verschillende kleuren zou hebben. Een baanwissel heeft hoofdzakelijk drie redenen:
  • Route vervolgen
  • Snelheid van voorganger te laag
  • Anders (zoals snelwegsplitsing)
Soms druk ik op annuleren, zodat ik erachter kom of het route-gerelateerd is.
 
Of feedback geven, dat het verkeerd staat. En dan uiteraard snel verwerken in een update / ML van de AI.
Dat kan toch al? Hoe bug reports indienen?

Weet niet hoe goed het werkt met een locatie.

Mijn doel voor de komende tijd: "Bug report. After an intersection the temporary speed limit needs to be reset to the default speed limit" en "rapporteer probleem. De tijdelijke snelheid moet na een kruising weer opgeheven worden"

Screenshot from 2021-07-05 10-18-20.png
 
Ik reed vanmiddag op de A34 net onder Charleville-Mézières en toen crashte het besturingsdisplay. Dat het grote scherm zich ophangt gebeurt wel vaker, maar dit was een nieuwe. De ellende is dat je opeens geen enkel idee meer hebt hoe hard je rijdt en of AP nog wel functioneert.
Ik vermoed dat het kwam omdat we net met de browser in de weer waren om te kijken wat het verhaal was achter de aardverschuiving waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was een stukje daarvoor.
Maar ik vind het wel zorgelijk dat een website die computer kan platleggen.

Zo vaak gehad. Browsen is al aardig lastig met MCU2. Met MCU1 moet dat toch helemaal onmogelijk zijn? Ik zou dan altijd m'n mobiel verkiezen....

Een zeer lange navigatie route kan ook je MCU2 laten crashen. Het apparaat heeft simpelweg te weinig RAM. Daarom is het ook een goede zet van Tesla om in de nieuwe S/X een volwaardige computer te plaatsen. Maar dat helpt ons natuurlijk niet.

Leuke is wel altijd dat AP gewoon door blijft rijden. Sterker, je kunt TACC en AP gewoon aan zetten als je MCU het niet doet :)
 
Absoluut geen driver monitoring via camera, en dan ineens absoluut wel.

Dit komt door de wetgeving. De wetgeving in de US staat straks hands-off gewoon niet toe zonder driver monitoring.

Dus ja, zit je dan je oude Tesla maar wel met FSD. Die gaan nooit hands-off FSD krijgen. Met AP HW3 is nu trouwens ook al te weinig capaciteit voor alle NN's die er op draaien. Deze was "dubbel" uitgevoerd maar verbruikt nu gewoon al beide cores. HW3 gaat niet genoeg zijn voor FSD.

Ben benieuwd hoe Tesla dat gaat afhandelen met oude FSD aankopen want ik denk niet dat ze nog een keer een HW4 of HW5 met terugwerkende kracht gaan uitrollen.
 

Dat werkt al zeer lang niet meer. Je kunt enkel een rapport vastleggen en daarna een service afspraak maken.

Ze zouden natuurlijk al heel lang categorieen kunnen maken tijdens het rapporteren.

- Report incorrect speed limit
- Report incorrect fleet speed limit
- Report incorrect traffic light direction or correlation
- Report incorrect lane change
- Report incorrect navigation route


Dat lijken me de meest voorkomenden. Gezien het aantal fouten zouden ze deze knoppen permanent op het scherm kunnen plaatsen :)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Mijn doel voor de komende tijd: "Bug report. After an intersection the temporary speed limit needs to be reset to the default speed limit" en "rapporteer probleem. De tijdelijke snelheid moet na een kruising weer opgeheven worden"

Dit is ongeveer hetzelfde probleem als het niet herkennen van binnen en buiten de kom en voorrangsborden die indirect de maximumsnelheid behalen.

Simpelweg, het toepassen van eenvoudige verkeersregels.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat kan toch al? Hoe bug reports indienen?

Weet niet hoe goed het werkt met een locatie.

Mijn doel voor de komende tijd: "Bug report. After an intersection the temporary speed limit needs to be reset to the default speed limit" en "rapporteer probleem. De tijdelijke snelheid moet na een kruising weer opgeheven worden"

Maar ja; hoe vaak moet je dat doen? Een bug report melden heeft natuurlijk alleen zin, als je het gevoel hebt dat er iets mee gedaan wordt.

Bij TomTom was/is het mogelijk om in de interface de snelheid limiet naar de juiste restrictie te wijzigen. Voorheen paste het systeem dat ook daadwerkelijk voor jou aan en dan na verificatie / vele gelijke meldingen voor de hele community.

Als maar genoeg mensen de fout melden, dan werd dat binnen enkele maanden via Maps Share aangepast.

Tesla zou dat voor snelheid ook kunnen doen, maar heeft er ook nog beeld bij om het te kunnen verifiëren. Als berijder zou je een soort betrouwbaarheids score kunnen meekrijgen, om misbruik te voorkomen.

Een simpele meldknop. Waarbij je na de rit nog wat aanvullende informatie kan geven is voldoende. (Zoals permanent of tijdelijk ivm werkzaam)

Idealiter werkt de AI gewoon goed natuurlijk en is dit helemaal niet nodig. Maar het systeem is niet foutloos en laat mij dit dan in iedergeval voor mezelf corrigeren en als meerdere rijders dit ook doen voor de hele fleet.
 
Last edited:
Ben benieuwd hoe Tesla dat gaat afhandelen met oude FSD aankopen want ik denk niet dat ze nog een keer een HW4 of HW5 met terugwerkende kracht gaan uitrollen.

Mijn eerste zorg is of upgraden wel kan. HW2 naar HW3 was redelijk pijnloos. Wellicht is HW4 ook simpel.

Dan de camera. Lijkt mij geen grote operatie.

Wellicht tzt wat andere camera's met hogere/andere resolutie. Echt nieuwe erbij plaatsen zal lastig zijn.

Vraag is dan wie dat gaat betalen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die uitgaan van 'FSD gekocht', dus kosten Tesla.

Ik denk dat een bijdrage aan het upgraden niet onredelijk is. MCU2 heb ik ook voor betaald.
 
Maar ja; hoe vaak moet je dat doen? Een bug report melden heeft natuurlijk alleen zin, als je het gevoel hebt dat er iets mee gedaan wordt.

Bij TomTom was/is het mogelijk om in de interface de snelheid limiet naar de juiste restrictie te wijzigen. Voorheen paste het systeem dat ook daadwerkelijk voor jou aan en dan na verificatie / vele gelijke meldingen voor de hele community.

Als maar genoeg mensen de fout melden, dan werd dat binnen enkele maanden via Maps Share aangepast.

Tesla zou dat voor snelheid ook kunnen doen, maar heeft er ook nog beeld bij om het te kunnen verifiëren. Als berijder zou je een soort betrouwbaarheids score kunnen meekrijgen, om misbruik te voorkomen.

Een simpele meldknop. Waarbij je na de rit nog wat aanvullende informatie kan geven is voldoende. (Zoals permanent of tijdelijk ivm werkzaam)

Idealiter werkt de AI gewoon goed natuurlijk en is dit helemaal niet nodig. Maar het systeem is niet foutloos en laat mij dit dan in iedergeval voor mezelf corrigeren en als meerdere rijders dit ook doen voor de hele fleet.
Ik help soms wat mee met Waze (kaart bijwerken, signalisatie bijwerken, snelheidslimieten aanpassen) en daar zit aan de eindgebruikers-kant ook een meldingsknop op. Nou, daar kan je vaak maar weinig mee want vele mensen melden vaak iets vaag, en beantwoorden zelden vragen als er opvolging is.

En dat is dan voor een club die maar 1 job heeft: een navigatiesysteem op mobiel uitrollen.

Ik kan me voorstellen dat Tesla nog een hoop andere prioriteiten heeft boven "een wereldwijd netwerk van kaartgegevens verifiëren". Het probleem is waarschijnlijk ook dat ze niet eigenaar zijn van de data, dus ze ook niet zelf aanpassingen kunnen doen.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Vraag is dan wie dat gaat betalen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die uitgaan van 'FSD gekocht', dus kosten Tesla.

Ik denk dat een bijdrage aan het upgraden niet onredelijk is. MCU2 heb ik ook voor betaald.

Dat gaat de koper zeker niet betalen. Tesla komt dan simpelweg de belofte niet na die deze is aangegaan met de koper.

Ik denk dat Tesla straks simpelweg al deze kopers gaat refunden. Deze vloot aan "legacy" zal te duur zijn om te upgraden.
 
  • Like
Reactions: Bas.