Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.38.*

This site may earn commission on affiliate links.
WTF is dit? 13% voor voorverwarmen op een rit die 22% aan rijden heeft gekost? Dit is wel heel erg slecht en klaagde al eens bij 4%.

20231126_182214.jpg


Deze bug heeft me €4,86 en 10 minuten extra laadtijd gekost, en had al tijdsdruk. Hopelijk al gefixt in 2023.44 versie.
 
WTF is dit? 13% voor voorverwarmen op een rit die 22% aan rijden heeft gekost? Dit is wel heel erg slecht en klaagde al eens bij 4%.

View attachment 993912

Deze bug heeft me €4,86 en 10 minuten extra laadtijd gekost, en had al tijdsdruk. Hopelijk al gefixt in 2023.44 versie.
Voorverwarmen dient net om het laden sneller te laten gebeuren. Ik had het vanmorgen ook. Verbruik ging van 170Wh/km naar 290Wh/km. Maar het laden startte wel aan 150kW (V2 lader). Met koude batterij krijg je 30kW. Je hebt je 13% op minder dan 5 minuten terug gewonnen. Het sneller laden brengt meer tijdswinst dan je verliest.
Voorbereiden is enkel voor snelladen, snelladen is enkel voor onderweg en dan is het sneller laden belangrijker dan die 5 euro.
Laden met een warme batterij is ook beter om degradatie te voorkomen.
En als je het echt niet wil, staat er in de nav in het rood: “Verwijder alle laadstips”. Het kan dus met 1 klik opgelost worden.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Vandaag de .9 naar binnen gehengeld, en heb nu de "single pull". Als ik het goed begrijp is dat ipv de 2 stappen "lane assist" en "auto-steer", dat nu de eerste stap wordt overgeslagen? Morgen lange rit, dus dan gaan we het zien.
En als het je niet aanstaat, dan laat je het zoals het was.

Ik heb het een halve dag vol gehouden, en dan uit gezet. Ik gebruik TACC te vaak.
 
Voorverwarmen dient net om het laden sneller te laten gebeuren. Ik had het vanmorgen ook. Verbruik ging van 170Wh/km naar 290Wh/km. Maar het laden startte wel aan 150kW (V2 lader). Met koude batterij krijg je 30kW. Je hebt je 13% op minder dan 5 minuten terug gewonnen. Het sneller laden brengt meer tijdswinst dan je verliest.
Voorbereiden is enkel voor snelladen, snelladen is enkel voor onderweg en dan is het sneller laden belangrijker dan die 5 euro.
Laden met een warme batterij is ook beter om degradatie te voorkomen.
En als je het echt niet wil, staat er in de nav in het rood: “Verwijder alle laadstips”. Het kan dus met 1 klik opgelost worden.
Ik denk dat het je ontgaat wat het probleem is. Ja, voorverwarmen is goed, maar niet zo.

Voorverwarmen kan in 10 a 20 minuten, en dan pakt ie al 150kW. Voor deze rit was ie 1 uur en 20 minuren aan het voorverwarmen van Amsterdam naar Eindhoven. Als ik niet had voorverwarmd, was ik zonder laden weer thuisgekomen in Amsterdam met 7% batterij.

De bug is dus dat voorverwarmen totaal niet wordt gepland en getimed, en dus 50%(!) meer verbruikt op de hele rit.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik denk dat het je ontgaat wat het probleem is. Ja, voorverwarmen is goed, maar niet zo.

Voorverwarmen kan in 10 a 20 minuten, en dan pakt ie al 150kW. Voor deze rit was ie 1 uur en 20 minuren aan het voorverwarmen van Amsterdam naar Eindhoven. Als ik niet had voorverwarmd, was ik zonder laden weer thuisgekomen in Amsterdam met 7% batterij.

De bug is dus dat voorverwarmen totaal niet wordt gepland en getimed, en dus 50%(!) meer verbruikt op de hele rit.
My last trip to the suc was last week. I set the destination to suc, and the car was preheating all the 35 minutes it took me to reach the SuC. After plugging it in, it still complained that I should navigate to SuC in future. Heck, I had done that, the drive did cost me 260 wH/km instead of 170 (which was what it cost me on the way back), and the car still did heat the battery even more.

IMG_0887.JPG
IMG_0893.JPG
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
the drive did cost me 260 wH/km instead of 170 (which was what it cost me on the way back)

Dat wil helemaal niets zeggen.
Als ik nu van La Torre Golf resort naar de SuC van San Pedro del Pinatar rijd zonder voorverwarming, dan is mijn verbruik 105Wh/km, bij de terugrit staat de teller op 200Wh/km.
Dat enkel en alleen omdat de heenweg bergaf is (richting zee).
Dus, wil je je verbruik vergelijken doe je dat niet in verschillende richtingen, maar slechts in één richting (of een roundtrip)
 
Ik denk dat het je ontgaat wat het probleem is. Ja, voorverwarmen is goed, maar niet zo.

Voorverwarmen kan in 10 a 20 minuten, en dan pakt ie al 150kW. Voor deze rit was ie 1 uur en 20 minuren aan het voorverwarmen van Amsterdam naar Eindhoven. Als ik niet had voorverwarmd, was ik zonder laden weer thuisgekomen in Amsterdam met 7% batterij.

De bug is dus dat voorverwarmen totaal niet wordt gepland en getimed, en dus 50%(!) meer verbruikt op de hele rit.
maar als je round trip gewoon gehaald had? waarom heb je dan een supercharger in je rit zitten. Ik snap het denk ik niet maar dat verbaast me, voor mijn gevoel vraag je er dan om dat er voorverwarmd wordt, eens dat het misschien effiecienter kan dan wat je nu ziet maar dit is voor mijn gevoel wel een edge case. Zoals iemand al eerder zei, superchargen is optimaliseren op aankomsttijd, niet op kosten, dat zou je misschien wel anders willen zien. Ik kan niet beoordelen of 20 minuten genoeg zou zijn geweest, blijkbaar niet volgens de auto. Het is nu wel wat kouder buiten dan in de zomer en dat heeft zeker effect.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Dat wil helemaal niets zeggen.
Als ik nu van La Torre Golf resort naar de SuC van San Pedro del Pinatar rijd zonder voorverwarming, dan is mijn verbruik 105Wh/km, bij de terugrit staat de teller op 200Wh/km.
Dat enkel en alleen omdat de heenweg bergaf is (richting zee).
Dus, wil je je verbruik vergelijken doe je dat niet in verschillende richtingen, maar slechts in één richting (of een roundtrip)
I agree with you on testing the same journey, same direction, same or similar circumstances.
I was going from Almere to Badhoevedorp, and then back from Schiphol to Almere. So, no hills (by any stretch of the imagination) in play here.

I do travel this stretch on a regular basis, as it is the route to my office. I have a far idea of how much this route costs me in consumption.
Only on German Autobahns have I consumed 200+ Wh/km, and only when going beyond 130 kmph.
 
  • Like
Reactions: Menabe and OttoR
maar als je round trip gewoon gehaald had? waarom heb je dan een supercharger in je rit zitten. Ik snap het denk ik niet maar dat verbaast me, voor mijn gevoel vraag je er dan om dat er voorverwarmd wordt, eens dat het misschien effiecienter kan dan wat je nu ziet maar dit is voor mijn gevoel wel een edge case. Zoals iemand al eerder zei, superchargen is optimaliseren op aankomsttijd, niet op kosten, dat zou je misschien wel anders willen zien. Ik kan niet beoordelen of 20 minuten genoeg zou zijn geweest, blijkbaar niet volgens de auto. Het is nu wel wat kouder buiten dan in de zomer en dat heeft zeker effect.
Omdat ik niet graag met 7% thuis kom, en ik ongeveer 20 minuten speling had voordat mijn uitgeputte passagier bij de Kiss&Ride zou zijn? Natuurlijk kon ik ook gewoon bij Utrecht gaan laden op de terugreis en dan tegen mijn passagier zeggen dat ie nog even wat langer wakker moet blijven.

Wat je vooral zou moeten verbazen was dat Tesla's eigen voorspelling er zelfs geen rekening mee hield.
 
Je kan toch al rijdend de SuC kiezen als je nog 20km moet rijden?...

En daarom plan je je rit als je stil staat. :)

Als er een heat-pump is, dan heeft dit echt zin - de warmte van de motor wordt dan gebruikt om de batterij te verwarmen. Dus ik vermoed dat er gewoon geen rekening gehouden is met het oude type Tesla, waar de batterij wordt opgewarmd met een verwarmingsdraadje die 10% batterij per uur kost.
 
Oudere auto's hebben ook voice commands, en alleszins in België ben je veilig als je scherm vast gemonteerd is, en je geen uiterlijke kenmerken vertoont dat je bent afgeleid (door te slingeren in je rijvak of abnormaal te rijden of te laat te remmen). Nou hoor ik dat Tesla daar een interessant tooltje voor heeft om aan juiste snelheid in een rijvak te blijven rijden.
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Waarom begint de verwarming niet automatisch in de laatste 10 a 20 minuten?
Omdat het langer duurt.
vorig weekend duurde het bij mij 25 minuten. Mijn rit duurde maar 28 minuten. Hij was 3 minuten voor aankolst aan de SuC klaar.
Misschien gebruikt hij niet het volle vermogen van de warmtepomp om voldoende vermogen over te houden voor het rijden. Misschien past hij dat vermogen wel aan aan de afstand die je nog moet doen.