Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.38.*

This site may earn commission on affiliate links.
162 Wh/km haal je niet in de praktijk. Doorgaans waait het er hard. Vertrokken met 97% en aangekomen met 9% en dat was nog met een stukje file/rustig rijden. Terug lag het verbruik op 280.

1700475695854.png1700475981722.png
 
Vandaag na 11 maand in het bezit van mijn MY RWD een eerste echt “lange” roadtrip gemaakt…. Wow… geen idee wat er vandaag is gebeurd, maar over een rit van 400km deed ik meer dan 5u, terwijl begroot was (via ABRP ) dat ik daar 3u30 over zou doen met een 15 à 20 min supercharging. (Ik had dus 4u/4u15 ingecalculeerd)

Het ging al fout vlak na vertrek; de vooropgestelde supercharger bleek al snel buiten bereik, dus navigeerde ik naar eentje dichterbij. Daar aangekomen moest ik in plaats van de beoogde 20’ dik 45’ opladen (naar opnieuw 100%) om op mijn bestemming te komen met nog 20% over. Onderweg slonk de range als sneeuw voor de zon. Tot op een punt dat ik met 1% zou aankomen op mijn bestemming. Toen er nog 5% stond besloot ik naar een supercharger dichtbij mijn bestemming te navigeren. Maar al snel kreeg ik meldingen dat ik best onder de 110 km/u bleef, wou ik mijn bestemming halen. Ik verlaagde mijn snelheid naar 90 km/u. Dit mocht niet baten: ik zou met 0% de supercharger halen. Niet dus…

Gestopt aan een Shell recharge, daar ongeveer 15’ aan gehangen om uiteindelijk mijn bestemming te halen met 50% overschot.

De weersomstandigheden waren hels, dus alle begrip dat de voorspelling er naast zat, maar het verschil tussen de schatting en realiteit is me toch iets te groot….
Wat moet je gemiddelde snelheid wel niet zijn om 400km in 3:30 uur (exclusief laadstops) af te kunnen leggen? Ik weet niet welke instellingen je gebruikt in ABRP maar dit lijkt me niet juist.
 
  • Helpful
Reactions: OttoR and Krisja
Update: de terugreis verliep wel zoals gepland. Geen onnodige tussenstops en 2x naar een supercharger zonder stress. Het enige wat anders was, was het weer. Op de doorreis was er heel veel regen. Ik had niet het gevoel dat er daarbij zo veel wind was, dat het zo’n grote invloed kon hebben op range.
 
Als je geen gebruik wil maken van alternatieven...

View attachment 992241
Je bedoelt te zeggen dat Berlijn-Poznan alleen een stretch is als je geen gebruik wil maken van alternatieven bedoel je? Eens. Ik sla Poznan van en naar Warschau altijd over want SuC ver van snelweg op hotel p-plaats met weinig stalls en risico op ICE-ing. Zo’n 20-30km voor (of na) Poznan is een dubbele 200kW Greenway charger met aantal net iets tragere alternatieven op 2 minuten van de snelweg bij comfortabel BP tankstation. Daar rij ik zomers met gemak met MYRWD naar toe vanaf SuC Berlijn Blankenfelde of uit richting Warschau vanaf de SuC bij Lodz. Ervaring met MY in de winter heb ik nog niet, maar met M3RWD zonder warmtepomp was het met echt koud weer 110km/u max rijden.

Bij aantal ORLEN stations op route staan ook dubbele 100kW chargers. Soms moeilijk in te steken want p-plaatsen schuin in rij-richting geplaatst (met oog op stekker in voorkant auto) en op smal druk punt. Greenway heeft dus voorkeur.
 
Op de doorreis was er heel veel regen. Ik had niet het gevoel dat er daarbij zo veel wind was, dat het zo’n grote invloed kon hebben op range.

Wistje datje:
Wist je dat een band tegen 120km/u ongeveer 10 liter water per seconde moet verwerken bij regenweer?
Dat wil dus zeggen 10 x 4 of 40 liter/kg extra per seconde. Vandaar dat het verbruik bij regenweer drastisch omhoog gaat.
 
Bij mij geen problemen met 38.6, maar ik gebruik geen BT om muziek af te spelen. Ik worstel mij dapper door de slechte UI van de media app heen.

Het enige waar ik me eigenlijk aan erger met deze versie is het het even inhouden als je op de snelweg langs een oprit rijdt, ook als daar geen enkele auto aanstalten maakt om in te voegen.
Oke, niet het enige: als je na het inhalen van een vrachtwagen naar rechts gaat breekt ie nog steeds regelmatig halverwege de baan de manoeuvre af. Maar dat is intussen een oude bug.
 
Wat moet je gemiddelde snelheid wel niet zijn om 400km in 3:30 uur (exclusief laadstops) af te kunnen leggen? Ik weet niet welke instellingen je gebruikt in ABRP maar dit lijkt me niet juist.
114 km/u ;-). Op zich kan dat, maar dan zullen de sterren wel goed moeten staan. Als je exclusief autosnelweg doet en het niet druk is. In het verleden ook al van en naar Portugal gereden met een gelijkaardig gemiddelde. 's nachts door Frankrijk, lange stukken en zeer rustig. overdag door Spanje en Portugal. daar is het altijd wel een beetje rustig.
 
114 km/u ;-). Op zich kan dat, maar dan zullen de sterren wel goed moeten staan. Als je exclusief autosnelweg doet en het niet druk is. In het verleden ook al van en naar Portugal gereden met een gelijkaardig gemiddelde. 's nachts door Frankrijk, lange stukken en zeer rustig. overdag door Spanje en Portugal. daar is het altijd wel een beetje rustig.
Die sterren stonden dus niet goed, want er was heel veel regen. Het lijkt mij volkomen logisch dat het verbruik en de gemiddelde snelheid daardoor veel hoger respectievelijk lager uitvielen dan ABRP had voorspelt.

Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoeveel invloed dit heeft, bij een ICE is dat niet anders, maar ben je je er gewoon minder bewust van. Bij een EV zie je direct wat voor impact regen, wind, hoogteverschillen en snelheid hebben op je gebruik...
 
  • Like
Reactions: Rutgere and Krisja
Die sterren stonden dus niet goed, want er was heel veel regen. Het lijkt mij volkomen logisch dat het verbruik en de gemiddelde snelheid daardoor veel hoger respectievelijk lager uitvielen dan ABRP had voorspelt.

Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoeveel invloed dit heeft, bij een ICE is dat niet anders, maar ben je je er gewoon minder bewust van. Bij een EV zie je direct wat voor impact regen, wind, hoogteverschillen en snelheid hebben op je gebruik...
Niet alleen minder bewust, het effect is in een ICE ook minder omdat die onder hogere belasting efficienter is dan met minder belasting. Dat compenseert een deel van het nadeel dat je hebt van de extra weerstand.
 
  • Informative
Reactions: balblas
Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoeveel invloed dit heeft, bij een ICE is dat niet anders, maar ben je je er gewoon minder bewust van.
Bij een ICE ben je sowieso 60% kwijt aan inefficientie.
De omstandigheden hebben dus slechts impact op de resterende 40%.
10% minder gunstige omstandigheden geven dus maar 4% extra verbruik.
 
Het viel me gisteren op dat met 38.6 het volume van de muziek niet meer zo heel erg gedempt werd tijdes de AP aan/uit dingen en dongen. Da's positief. Minder positief is dat ik (uiteraard geheel onterecht) op het AP strafbankje geplaatst werd wegens vermeend niet genoeg aan het stuur zitten.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Vandaag de .9 naar binnen gehengeld, en heb nu de "single pull". Als ik het goed begrijp is dat ipv de 2 stappen "lane assist" en "auto-steer", dat nu de eerste stap wordt overgeslagen? Morgen lange rit, dus dan gaan we het zien.
 
Ontdekte voor het eerst dat ik iig in deze release de voorruit ontwaseming niet meer kan uitzetten, wel naar max maar kon mi deze eerst op de laagste stand ook uitzetten als ik dat wilde.
Weet iemand ook wat het voice commando is want op alles wat ik probeer geeft de Tesla aan dat die statement niet wordt herkend.