Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Tjonge ik ervaar dat toch heel anders. Mijn ‘take’ is dat:
- Tesla nul geïnteresseerd is in Europa, er wordt niet gewerkt aan onze borden/stoplichten
- Tesla grote problemen heeft met de volgende grote software update (voor USA) en daar de hele wereld op laat wachten
- Tesla de S en X update groot beloofd heeft maar nu niet kan leveren (nu bestellen, levering over 1 jaar in NL)
- Tesla de nieuwe batterijen NIET voor elkaar heeft (nog 18 maanden en wie weet nog langer)
- Tesla/Musk maar BLIJFT beloven zonder waarmaken
- Tesla heeft GROTE problemen, toch doet de keizer of zijn kleren mooier zijn dan ooit en ook steeds mooier zullen worden
Ik hoop echt dat er snel weer leuke nieuwe features te bewonderen zijn. Tesla was zo’n leuke verrassende auto maar staat inmiddels een jaar stil.
PS wat de kaart update betreft, Steven Peeters SMEEKT Tesla om hem aub terug te draaien omdat hij in Vlaanderen op zijn testroutes een enorme verslechtering geeft, oa te lage max snelheden waar je in autopilot niet vanaf komt.
Link naar vlog Steven.
 
Heel kort even gekeken, en valt samen te vatten:
  • Nee, de kaartdata bevat niet bij elke verkeersdrempel een snelheidslimiet van 30 km/u. Dat klopt, want in OSM staan die snelheidslimieten ook niet. Noch weet de bordenherkenning van een Tesla een verhoogde inrichting te herkennen en er een snelheidsbeperking op te plakken
  • Op een paar locaties is de kaartdata veranderd, en reageert de auto beter naar de gewijzigde snelheidslimieten
  • Een bord met expliciete snelheidslimiet heeft voorrang over de kaartdata. Dus als ie een bord 50 voorbij rijdt, en de auto dit bord herkent, dan zal een volgend bord "einde bebouwde kom" deze snelheidslimiet in de programmatie van de auto niet opheffen. Da's een grote handicap op dit moment qua boordenherkenning: de auto weet niet dat in de meeste Europese landen een niet-zonale snelheidslimiet vervalt na het volgende kruispunt (en dus herhaald moet worden), en kan ook de diverse borden "begin/einde" bebouwde kom niet herkennen.
 
Ik heb het nieuwe kaartmateriaal nog niet maar wel 2021..15.6
Zijn nu met het nieuwe kaartmateriaal op FSD/NoA al die onnodige rijstrook wissel voorstellen (op een rustige snelweg zonder inhaal noodzaak) verleden tijd?
Zie uit de video en in sommige commentaren dat er nog behoorlijk veel snelheid aanduiding problemen zijn, nu rijd ik op de secundaire weg nauwelijks op AP (ook al om die reden) maar mag toch ondertussen wel verwachten dat het gedrag op snelwegen eindelijk beter/ juist wordt gezien de initiële FSD investering.
 
Tjonge ik ervaar dat toch heel anders. Mijn ‘take’ is dat:
- Tesla nul geïnteresseerd is in Europa, er wordt niet gewerkt aan onze borden/stoplichten
- Tesla grote problemen heeft met de volgende grote software update (voor USA) en daar de hele wereld op laat wachten
- Tesla de S en X update groot beloofd heeft maar nu niet kan leveren (nu bestellen, levering over 1 jaar in NL)
- Tesla de nieuwe batterijen NIET voor elkaar heeft (nog 18 maanden en wie weet nog langer)
- Tesla/Musk maar BLIJFT beloven zonder waarmaken
- Tesla heeft GROTE problemen, toch doet de keizer of zijn kleren mooier zijn dan ooit en ook steeds mooier zullen worden
Ik hoop echt dat er snel weer leuke nieuwe features te bewonderen zijn. Tesla was zo’n leuke verrassende auto maar staat inmiddels een jaar stil.
PS wat de kaart update betreft, Steven Peeters SMEEKT Tesla om hem aub terug te draaien omdat hij in Vlaanderen op zijn testroutes een enorme verslechtering geeft, oa te lage max snelheden waar je in autopilot niet vanaf komt.

Even groeperen:
- Europa ligt achter op USA qua software.
- Nieuwe modellen hebben vertraging
- Tesla lost zaken op met marketing

Mijn beschrijving was dat Tesla qua software ein-de-lijk meer focus heeft op stabiliteit ipv "the shiny stuff". Ze hadden kunnen kiezen de Youtube-stutteringen op te kunnen lossen of er een nieuwe game in kunnen doen, maar de prioriteit is toch naar basis-zaken voor *rijden* gegaan. En dat is toch een verbetering waar ik positief verrast over ben. Helemaal mee eens dat ze er nog lange niet zijn. Dit komt waarschijnlijk doordat ze hun programmeurs veelal zetten op de nieuwe AI voor de VS, en qua prioriteiten van HR om niet meer op software-stabiliteit te zetten is ook voor mij een minder wenselijke beslissing.

De nieuwe modellen is een hele andere discussie en niet echt van toepassing voor een discussie over software in huidige modellen. Maar nee inderdaad, daar zijn ze nog behoorlijk uit balans als het gaat om beloftes en waarmaken.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Geen problemen aan deze kant van Vlaanderen.
Voor mij is het erg moeilijk in te schatten wat "geen problemen" inhoudt - het zegt me alleen dat je tevreden bent met je auto. Ik vindt het persoonlijk fijner te weten waar Tesla exact zit op Level 2/3. Niet alle problemen (zoals bord-herkenning en voorsorteren) worden opgelost met de 4D-AI namelijk. En als je software teruggaat naar 2020.04 zonder upgrade-mogelijkheid, zou je dat dan prima vinden?

Zou je misschien wat situaties bij kunnen houden die Tesla vroeger niet kon en nu wel? Dan kunnen we samen meteen opmerken als er terugval is, en dus anticiperen. Ook kan Tesla dit oppikken.

Zoiets als dit:
- Zoek enkele situaties op, zoals een rare bocht in de weg. Liefst in je standaard routes.
- Je rijdt deze zelf door en analyseert jezelf welke handelingen je doet. Je denkt na hoe ideaal je rijstijl was en welke variaties er zouden kunnen zijn.
- Je laat nu Tesla hetzelfde bochtje rijden zonder ingrijpen.
- Je vergelijkt je eigen rij-handelingen met wat Tesla deed. Elk verschil beoordeel je.
- Videos en foto's deel je hier ergens.
- Je laat hier met elke update weten dat jouw 5 check-points nog steeds volledig op FSD rijden, of niet, of juist verbeterd zijn.

Dit doe je dan met elke update. Kost je soms aan stukje velg, maar... wetenschap! Tesla neemt veel van mijn test-bochten veel krapper dan ik zou doen, maar heb al een jaar niet meer over een stoeprand gehobbeld. Moet ik wel bij zeggen dat er een aantal ingrijpen waren (waar ik de snelheid + afsnijden niet vertrouwde), en ik laat Tesla echt niet meer inparkeren (behalve als ik experimenteer).

Bij slingerwerken van wegen (zoals Rotterdam) zet ik FSD continu aan en uit, omdat ik FSD daar (nog) niet kan vertrouwen. Bij opritten zet ik het uit ivm de knipperlichten-disco, maar bij afritten laat ik het juist aan. Maar er is heeeel veel verbeterd: toen ik de auto net had (sept 2019), kon ie totaal geen afritten nemen of afremmen voor een rotonde - dat is allemaal in 2020 verbeterd. Enkele vreemde situaties (zoals willen inparkeren op de stoep, 10 km/u op een 80 km/u weg, of rechts voorsorteren bij een afslag naar links) deel ik (en anderen) hier op het forum, zodat een beter beeld ontstaat waar Tesla is op Level 2/3.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik zie gestage, maar trage groei. Soms komt er een sprongetje, zoals NoA, maar de laatste maanden zitten we in een onderhoudscyclus waar de auto altijd net een beetje beter werkt.

Ik voel geen nood om een rollback te doen naar een oudere versie.

Het huidige niveau van voorsorteren en bord-herkenning heeft momenteel overigens meer te maken met nauwkeurigheid van de offline kaartgegevens en eenvoudige CV van verkeersborden, dan met echte 4D AI. Voor die 4D AI moet je inderdaad wachten op FSD Beta, wat nog niet beschikbaar is, behalve voor bepaalde Tesla werknemers en een 40-tal Tesla-eigenaars.
 
We zitten alweer een paar dagen zonder updates....

1620672113348.png


Volgende week is weeknummer 20! Een jaar geleden op 20 mei kregen we 2020.20:
  • Fallout Shelter
  • Verbeteringen van theatermodus
  • Verbeteringen van TRAX
  • GPS-update: betere precisie, vanaf 2020.20.12 op 12 juni
  • Verkeerslicht- en stopbordherkenning (bèta), vanaf 2020.20.17 op 2 juli
 
Net dat je dat postte kwam er de melding bij TeslaFi dat 2021.4.17 wordt uitgerold.

Het is maar net wat je 'updates' noemt maar 2021.4.xxxxwhatever-lekker-belangrijk is nog steeds de release week 4, we zijn 15 weken verder.
Tuurlijk wel wat bugfix releases maar het staat gewoon allemaal al sinds eind vorig jaar stil. De gehypte X-mas update is er zelfs nooit gekomen ;-)

Is niet erg, maar dan moet Elon zijn twitter er niet over volkalken en gewoon zeggen we gaan even een half jaar (of langer?) totaal NIKS uitbrengen en beetje onder de motorkap klooien of aan een release werken voor de refresh S/X die vervolgens niet komt o.i.d.
Dan zijn de verwachtingen tenminste gemanaged.

Hij word zelfs al teruggefloten over zijn FSD/level5 beloftes door eigen mensen....
 
  • Like
Reactions: Runescom
maar het staat gewoon allemaal al sinds eind vorig jaar stil
goh, dat klopt!!! Zou de EU regelgeving daar een bepalende factor in zijn... of denk je dat dat geen invloed heeft?

Stel je voor, dat juist daar de kreupele factor zou liggen (De huidige EU AP is gelimiteerd t.o.v. de US versie)... of mijn conclusie; de terughoudende regelgeving in EU weerhoud de ontwikkelingen van FSD. Wij(in EU) krijgen nog 0% van de FSD beta(ik hoop het snel te zien, maar het is nergens in te zien hoe de communicatie en verwachtingen zijn, mijn hoop op EU FSD BETA is nihil momenteel).

Zo als ik het nu zie( en hoop dat het is ) kan de tesla crew de software ontwikkeling van FSD laten zien (zoals in de diverse videos over de FSD beta op youtube te zien is) dat er bij de EU langzaam wat beweging gaat komen.
 
Blijft jouw auto ook online (door de korte laadsessies) als deze aan de stekker hangt?
Pas als ik de stekker eruit haal, valt de auto na enige tijd in slaap.
Dit is mijn Model X op een ganse dag aan de stekker:

1620977148206.png

1620977125673.png

1620977080537.png

Ik kan me niet een dag herinneren dat de kabel niet in stak.

Ik heb de afgelopen weken 2 keren ergens geparkeerd, weg van huis, en daar zie ik volgend gedrag:
1620977258953.png

1620977301013.png
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Dit is mijn Model X op een ganse dag aan de stekker:

View attachment 662207
View attachment 662206
View attachment 662205
Ik kan me niet een dag herinneren dat de kabel niet in stak.

Ik heb de afgelopen weken 2 keren ergens geparkeerd, weg van huis, en daar zie ik volgend gedrag:
View attachment 662209
View attachment 662210
Hey wat gek, dat heb ik niet:
1F80E0FE-FDD4-4545-811C-AA1EAD23E72E.jpeg

Dit is mijn Model X op een ganse dag aan de stekker:

View attachment 662207
View attachment 662206
View attachment 662205
Ik kan me niet een dag herinneren dat de kabel niet in stak.

Ik heb de afgelopen weken 2 keren ergens geparkeerd, weg van huis, en daar zie ik volgend gedrag:
View attachment 662209
View attachment 662210
Dat heb ik helemaal niet! Altijd ingeplugd (behalve vanmorgen (autowassen
 
  • Informative
Reactions: Eriksc