Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.26.*

This site may earn commission on affiliate links.
Natuurlijk is dat een andere assistent, die krijg je als je te ver de berm in gaat. Maar als ik niet de berm in ga dan vindt de AEB het niet goed.

Om het duidelijk te maken: als ik niet ver genoeg de berm in ga dan doet hij een automatische remactie omdat hij vindt dat ik tegen de tegenligger opbots (AEB), als ik wel ver genoeg de berm in ga krijg ik een ingreep omdat hij vindt dat ik van de weg af ga (ROiN).
Ja, meestal kan ik de auto zo positioneren dat beide "assistenten" het goed vinden, maar elke rit is er wel een keer eentje die het er niet mee eens is. En met een vrachtauto eigenlijk altijd. En eerlijk gezegd vind ik dat veel en veel te veel. Ik wil niet elke rit een ingreep krijgen terwijl ik precies weet wat ik doe. De enige optie is dan om zonder TACC te rijden, maar dan kun je weer de snelheid niet goed vasthouden.

Het is gewoon heel erg vervelend.
Ok, ik snap dat het in deze situaties fout gaat, maar ik vraag mij dan wel af of het verstandig is om op dit soort wegen of in dit soort situaties met TACC te rijden. Niet zozeer vanwege het mogelijk ingrijpen van de auto maar meer gezien de verkeerssituatie die het niet toelaat. Met een andere auto zou ik in dat geval ook niet op acc rijden.

(ik denk overigens dat we een beetje off-topic gaan raken)
 
  • Like
Reactions: Krisja
Natuurlijk is dat een andere assistent, die krijg je als je te ver de berm in gaat. Maar als ik niet de berm in ga dan vindt de AEB het niet goed.

Om het duidelijk te maken: als ik niet ver genoeg de berm in ga dan doet hij een automatische remactie omdat hij vindt dat ik tegen de tegenligger opbots (AEB), als ik wel ver genoeg de berm in ga krijg ik een ingreep omdat hij vindt dat ik van de weg af ga (ROiN).
Ja, meestal kan ik de auto zo positioneren dat beide "assistenten" het goed vinden, maar elke rit is er wel een keer eentje die het er niet mee eens is. En met een vrachtauto eigenlijk altijd. En eerlijk gezegd vind ik dat veel en veel te veel. Ik wil niet elke rit een ingreep krijgen terwijl ik precies weet wat ik doe. De enige optie is dan om zonder TACC te rijden, maar dan kun je weer de snelheid niet goed vasthouden.

Het is gewoon heel erg vervelend.
Ik heb ook zo’n weg in de buurt waar dit fenomeen zich voordoet.
Ik merk echter wel, als er een tegenligger is, dan laat de rijstrook assistent wel toe dat de berm in ga. Wanneer ik dit doe zonder tegenligger (of te vroeg, tegenligger nog te ver weg) dan klaagt hij zodra ik dichter ga dan een 20tal cm van de rand van de weg.

Dit is een weg zonder markeringen waar twee vrachtwagens mekaar net kunnen kruise
 
Ik heb ook zo’n weg in de buurt waar dit fenomeen zich voordoet.
Ik merk echter wel, als er een tegenligger is, dan laat de rijstrook assistent wel toe dat de berm in ga. Wanneer ik dit doe zonder tegenligger (of te vroeg, tegenligger nog te ver weg) dan klaagt hij zodra ik dichter ga dan een 20tal cm van de rand van de weg.

Dit is een weg zonder markeringen waar twee vrachtwagens mekaar net kunnen kruise
Persoonlijk zou ik op dit soort wegen nooit op TACC rijden als er een tegenligger aankomt.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
@Koifim: Kan je ook toelichten met wat je niet akkoord gaat?
Ik denk dat ik dat wel kan. Ik vind het namelijk ook een vreemde reactie. Het lijkt wel alsof jij nooit op andere wegen dan autosnelwegen komt.
Op een weg als deze zullen vrachtwagens (maar ook traktoren met een grote aanhanger) de berm in moeten. Of als je ze tegen komt zul je zelf ook de berm in moeten. Ik zie niet waarom je dat als autosnelweg zou kwalificeren.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Ok, ik snap dat het in deze situaties fout gaat, maar ik vraag mij dan wel af of het verstandig is om op dit soort wegen of in dit soort situaties met TACC te rijden. Niet zozeer vanwege het mogelijk ingrijpen van de auto maar meer gezien de verkeerssituatie die het niet toelaat. Met een andere auto zou ik in dat geval ook niet op acc rijden.
Met mijn vorige auto (Toyota Prius) reed ik zonder enig probleem op de cruisecontrol op zulke wegen en haalde ik hem er ook niet van af. Als ik vond dat het nodig was (of als ik echt de berm in moest) dan natuurlijk wel, maar ik zie echt geen reden waarom ik dat ik bij naderend verkeer standaard de cruisecontrol zou moeten uitzetten. Het is pas met de Tesla dat ik een auto heb die daar problemen mee heeft. Terwijl ik toch al 20-25 jaar op dergelijke wegen rij. Sorry, maar dat ligt dan niet aan mij of de weg, dat ligt aan de auto.

Overigens krijg je ook ingrepen en alarmen als je NIET met TACC rijdt. Want die rijstrookoverschrijdingsassistent die werkt niet alleen als je TACC aan hebt. Die grijpt gewoon in als je van de weg af gaat.
Tenminste, niet altijd. Dat is misschien nog wel het meest vervelende eraan, soms doe je (volgens mij dan tenminste) precies dezelfde actie en is het geen probleem, een andere keer krijg je wel een ingreep. Je kunt er geen peil op trekken.
 
Dat is ook een beetje de vervelende mentaliteit op dit forum. Als je ergens last van hebt en iemand anders niet, dan krijg je vooral belerend te horen dat iemand anders het niet als een probleem ervaart. Alsof dat het probleem wat je zelf ervaart als sneeuw voor de zon doet verdwijnen... Ik reageer daarom maar nauwelijks, geen zin in.

Ik rijd als randstedeling niet veel in 60 km gebieden. Maar als ik daar rijd ervaar ik hetzelfde. TACC gebruiken is zo goed als onmogelijk, ik probeer het alleen nog wel eens als ik alleen in de auto zit en dan stop ik er al snel weer mee. En zelfs met TACC uit regelmatig alarmbellen en ingrepen, vooral bij tegenliggers... Nee, ik rijd niet idioot. Ik doe meestal 60k-80k kilometers met een setje all seasons (of ik dat met dezelfde rijstijl met deze wagen ook ga redden weet ik niet). Heb in ieder geval niet de overtuiging dat het aan mijn rijstijl ligt.

Gelukkig wegen de voordelen vooralsnog op tegen de nadelen, dus ik rijd er nog met plezier in. Maar als ik veel op provinciale wegen zou moeten rijden of veel van die 60km zones, dan zou ik het zo 123 niet weten... Denk dat ik mijn adaptief cruise control uit mijn vorige wagen dan wel heel erg zou missen. En nee (ik hoor het commentaar al aankomen), daar had ik echt werkelijk waar alleen problemen mee als het sneeuwde en de radar werd bedekt.
 
Met mijn vorige auto (Toyota Prius) reed ik zonder enig probleem op de cruisecontrol op zulke wegen en haalde ik hem er ook niet van af. Als ik vond dat het nodig was (of als ik echt de berm in moest) dan natuurlijk wel, maar ik zie echt geen reden waarom ik dat ik bij naderend verkeer standaard de cruisecontrol zou moeten uitzetten. Het is pas met de Tesla dat ik een auto heb die daar problemen mee heeft. Terwijl ik toch al 20-25 jaar op dergelijke wegen rij. Sorry, maar dat ligt dan niet aan mij of de weg, dat ligt aan de auto.
Je Prius had dan ook absoluut geen systeem om tegenliggers te herkennen, of als ze herkend werden werden ze eruit gefilterd want je wil niet dat je auto voor elke tegenligger een noodstop doet.

Overigens krijg je ook ingrepen en alarmen als je NIET met TACC rijdt. Want die rijstrookoverschrijdingsassistent die werkt niet alleen als je TACC aan hebt. Die grijpt gewoon in als je van de weg af gaat.
Tenminste, niet altijd. Dat is misschien nog wel het meest vervelende eraan, soms doe je (volgens mij dan tenminste) precies dezelfde actie en is het geen probleem, een andere keer krijg je wel een ingreep. Je kunt er geen peil op trekken.
Da's natuurlijk de volgende fase van TACC: CC die ook rekening gaat houden met tegenliggers die van hun baanvak afwijken.

Maar zoals gezegd: volgens de computer is er maar 1 baanvak, en daar komt tegenliggend verkeer op je af. Wat moet ie dan doen?
 
Ik denk dat ik dat wel kan.

Woon je samen met Koifim? Kennen jullie elkaar zo goed?
Laat hem anders zelf eens antwoorden, want hij alleen weet waarom...

Mijn stelling is dat een "smalle weg" waar twee vrachtwagens elkaar kunnen kruisen geen smalle weg is. Met een smiley zeg ik dat wij (belgen) dat een autosnelweg noemen.
Ik weet nog steeds niet wat hier verkeerd mee is.
 
  • Funny
Reactions: Koifim
Woon je samen met Koifim? Kennen jullie elkaar zo goed?
Laat hem anders zelf eens antwoorden, want hij alleen weet waarom...

Mijn stelling is dat een "smalle weg" waar twee vrachtwagens elkaar kunnen kruisen geen smalle weg is. Met een smiley zeg ik dat wij (belgen) dat een autosnelweg noemen.
Ik weet nog steeds niet wat hier verkeerd mee is.
Dan hebben we in elk geval een definitie van een smalle weg vastgelegd. Als twee vrachtwagens elkaar kunnen passeren is het geen smalle weg, maar als je de berm in moet is het wel een smalle weg. :)
 
  • Funny
Reactions: To3ornotto3?
….Want die rijstrookoverschrijdingsassistent die werkt niet alleen als je TACC aan hebt. Die grijpt gewoon in als je van de weg af gaat.
Tenminste, niet altijd. Dat is misschien nog wel het meest vervelende eraan, soms doe je (volgens mij dan tenminste) precies dezelfde actie en is het geen probleem, een andere keer krijg je wel een ingreep. Je kunt er geen peil op trekken.
De rijstrookoverschrijdingspreventie is afhankelijk van je rijsnelheid (tussen 64 en 145 km/h volgens de manual) en zal daarom niet altijd ingrijpen. Iets snelheid minderen bij een tegenligger op een smalle weg zal dit dus al oplossen.
 
Als het systeem zo eenzijdig is: mij de mogelijkheid geven om het uit te zetten. En dit moet wel opgelost zijn als FSD naar Nederland komt. Of het is geen FSD.
Het probleem is dat je quasi geen auto zonder TACC meer gaat vinden, met enkel maar CC.

Europa gokt zwaar op verlichting van talloze ADAS functies. En zolang onze collega-bestuurders zonder ADAS alles aanrijden, kan ik ze geen ongelijk geven.