Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
En gisteren door naar 2024.20.6.2

Op 20.3 had ik tijdens de twee ritten die ik maakte; twee maal een Autopilot disengage. Eerst dacht ik dat het een penalty was; maar het bleek een Autopilot fault, Autopilot temporarily unavailable te zijn.

Ik hoop dat dit met de update snel opgelost is! Vandaag weer twee lange ritten op het programma, eens kijken wat hij doet.
Disengage kan er komen door te veel (lage)zon in de camera, te veel regen, vlieg op de camera. Heeft volgens mij niets met de update te maken.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Denk je nu echt dat er tussen 20.3 en 20.6 een verschil zit dat waarneembaar is? Het zijn gewoon kleine correcties.
Je hoeft niet gelijk onaardig te gaan doen...

Disengage kan er komen door te veel (lage)zon in de camera, te veel regen, vlieg op de camera. Heeft volgens mij niets met de update te maken.

Ik heb dit soort disengages nog niet eerder gehad dan na deze update. Hoop kabaal terwijl er niets aan de hand was en de melding systeem fout.

Toch niet gek om te denken dat het een bug is die ook weer OTA kan worden opgelost?!?

Maar goed ik had er vanmiddag weer één. Lege rechte weg, schone voorruit geen lage zo'n. Disengage en daarna kon ik hem gewoon weer aanzetten.
 
Je hoeft niet gelijk onaardig te gaan doen...



Ik heb dit soort disengages nog niet eerder gehad dan na deze update. Hoop kabaal terwijl er niets aan de hand was en de melding systeem fout.

Toch niet gek om te denken dat het een bug is die ook weer OTA kan worden opgelost?!?

Maar goed ik had er vanmiddag weer één. Lege rechte weg, schone voorruit geen lage zo'n. Disengage en daarna kon ik hem gewoon weer aanzetten.
Heb dit ook een paar jaar geleden gehad na service (SEC) waar de b stijl cameras zijn schoongemaakt verder geen problemen meer gehad. Wel alle momenten dat de disengages plaatsvonden vastgelegd en gemeld zodat ze de logs konden bekijken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Op twee locaties kunnen testen en hij parkeert vlot in. Staat ook ongeveer in het midden van het vak.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat ze het parkeren nu opnieuw speciaal geprogrammeerd hebben voor niet-Amerikaanse modellen.
Zou Tesla de neurale kennis van de Amerikaanse FSD Beta nu slim gebruiken voor het inparkeren van versie 20.6.2?
 
  • Helpful
Reactions: DuurzameHenk
Ik begrijp je niet helemaal?

De niet-neurale FSD die we hier in Europa hebben is gebaseerd op het programmeren van regels over hoe de auto moet rijden, in computertaal.
De Amerikaanse FSD (“FSD Beta”) werkt anders, namelijk op basis van ervaringen van miljoenen gereden kilometers, situaties en handelingen van de bestuurders. Oftewel AI. Daar worden enorme stappen mee gemaakt.
Zie de draadjes hierover elders op dit forum.
Als mensen hier constateren dat het inparkeren, sinds ze versie 20.6.2 hebben, plotseling goed en vooral soepel gaat, dan is het de vraag of:
- dit komt omdat Tesla dat deel van de software opnieuw geprogrammeerd heeft (lijkt onlogisch, omdat Tesla FSD helemaal inzet op AI), of
- dit komt omdat ze deze specifieke handeling nu laten uitvoeren door de software als een klein afgeperkt onderdeel van de FSD Beta.

Het is opvallend dat de auto het inparkeren plotseling een stuk beter kan.
De manier waarop mensen het inparkeren nu beschrijven klinkt als de wijze waarop de Amerikaanse FSD Beta volgens mensen daar werkt.
Tesla wordt bij het automatisch inparkeren, lijkt mij, niet beperkt door Europese regelgeving als maximale laterale versnellingen, etc.

Maar…. of slechts het stukje parkeren nu met FSD Beta geschiedt is speculatief, ik heb geen idee of zoiets eigenlijk wel kan (deel computertaal, deel ‘neuraal’). Het lijkt uitdagend, maar ik weet ondertussen dat Tesla niet terugschrikt voor uitdagende oplossingen.
Vandaar dat ik met een vraagteken ben geëindigd.
 
Ik was tijdens het automatisch inparkeren vooral verrast op het moment dat ik (zelf) een parkeerplek selecteerde waar ik totaal verkeerd voor stond geparkeerd. De auto ging een vloeiende bewegingen voor-/achter-/vooruit in een vrij smalle aanrijroute.

Flink sturen met stilstaande auto is nog wel van toepassing (kwam wellicht ook omdat het inparkeren wat krap was).
 
Ik heb sinds de voorlaatste update toch een paar issues.
Scherm bleef zwart en wilde niet starten, uitstappen sluiten/openen loste het probleem op. Meerdere keren per dag deed hij dat.
Service aanvraag gedaan, onmiddellijk een software update gekregen. Zwart scherm was weg maar reageerde trager.
Omdat hij toch binnen moest voor de achteruitkijkspiegel (opgelost trouwens 👍) heb ik opnieuw een service aanvraag gedaan voor bovenstaande.
Nu leek alles normaal maar als ik op de app een route ingeef en ik vertrek nadien of de volgende ochtend lijkt het alsof hij zijn positie niet meer kent en blijft hangen in de berekening vd route. Alleen annuleren en opnieuw bestemming ingeven lost het op.

Ik zet het hier maar bij misschien herkent iemand dit: Verwarming, die lijkt ook traag/trager te reageren maar dat heb nog gemerkt. Gisteren bijv: 17C, bewolkt, verwarming op 21,5C en bleef maar koude lucht blazen. Pas na minuten op 23C begon hij warm te blazen. Omgekeerd ook al gehad.
Huidige versie: 2024.20.6

Eergisteren Service aanvraag gedaan
 
Maar…. of slechts het stukje parkeren nu met FSD Beta geschiedt is speculatief, ik heb geen idee of zoiets eigenlijk wel kan (deel computertaal, deel ‘neuraal’). Het lijkt uitdagend, maar ik weet ondertussen dat Tesla niet terugschrikt voor uitdagende oplossingen.
Vandaar dat ik met een vraagteken ben geëindigd.
In de VS is er nog altijd een verschil tussen FSD op gewone wegen en FSD op snelweg. Ik vermoed dat het parkeren ook zo een aparte modus is, en misschien dezelfde modus is als die men in de VS gebruikt om te parkeren.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
De niet-neurale FSD die we hier in Europa hebben is gebaseerd op het programmeren van regels over hoe de auto moet rijden, in computertaal.
De Amerikaanse FSD (“FSD Beta”) werkt anders, namelijk op basis van ervaringen van miljoenen gereden kilometers, situaties en handelingen van de bestuurders. Oftewel AI. Daar worden enorme stappen mee gemaakt.
Zie de draadjes hierover elders op dit forum.
Als mensen hier constateren dat het inparkeren, sinds ze versie 20.6.2 hebben, plotseling goed en vooral soepel gaat, dan is het de vraag of:
- dit komt omdat Tesla dat deel van de software opnieuw geprogrammeerd heeft (lijkt onlogisch, omdat Tesla FSD helemaal inzet op AI), of
- dit komt omdat ze deze specifieke handeling nu laten uitvoeren door de software als een klein afgeperkt onderdeel van de FSD Beta.

Het is opvallend dat de auto het inparkeren plotseling een stuk beter kan.
De manier waarop mensen het inparkeren nu beschrijven klinkt als de wijze waarop de Amerikaanse FSD Beta volgens mensen daar werkt.
Tesla wordt bij het automatisch inparkeren, lijkt mij, niet beperkt door Europese regelgeving als maximale laterale versnellingen, etc.

Maar…. of slechts het stukje parkeren nu met FSD Beta geschiedt is speculatief, ik heb geen idee of zoiets eigenlijk wel kan (deel computertaal, deel ‘neuraal’). Het lijkt uitdagend, maar ik weet ondertussen dat Tesla niet terugschrikt voor uitdagende oplossingen.
Vandaar dat ik met een vraagteken ben geëindigd.
Helder! Wist ik niet.

Naar mijn bescheiden mening lijkt het me inderdaad sterk dat men verschillende manieren zou gaan gebruiken voor dat inparkeren. Aan de andere kant zou het ook sterk zijn dat men in EU goedkeuring zou hebben verkregen om dit via een Neuraal Netwerk te laten verlopen. Aan nóg een andere kant: misschien is er voor automatisch parkeren niet zo'n strenge regelgeving hier... Kortom: we kunnen inderdaad blijven speculeren :)