Ik begrijp je niet helemaal?
De niet-neurale FSD die we hier in Europa hebben is gebaseerd op het programmeren van regels over hoe de auto moet rijden, in computertaal.
De Amerikaanse FSD (“FSD Beta”) werkt anders, namelijk op basis van ervaringen van miljoenen gereden kilometers, situaties en handelingen van de bestuurders. Oftewel AI. Daar worden enorme stappen mee gemaakt.
Zie de draadjes hierover elders op dit forum.
Als mensen hier constateren dat het inparkeren, sinds ze versie 20.6.2 hebben, plotseling goed en vooral soepel gaat, dan is het de vraag of:
- dit komt omdat Tesla dat deel van de software opnieuw geprogrammeerd heeft (lijkt onlogisch, omdat Tesla FSD helemaal inzet op AI), of
- dit komt omdat ze deze specifieke handeling nu laten uitvoeren door de software als een klein afgeperkt onderdeel van de FSD Beta.
Het is opvallend dat de auto het inparkeren plotseling een stuk beter kan.
De manier waarop mensen het inparkeren nu beschrijven klinkt als de wijze waarop de Amerikaanse FSD Beta volgens mensen daar werkt.
Tesla wordt bij het automatisch inparkeren, lijkt mij, niet beperkt door Europese regelgeving als maximale laterale versnellingen, etc.
Maar…. of slechts het stukje parkeren nu met FSD Beta geschiedt is speculatief, ik heb geen idee of zoiets eigenlijk wel kan (deel computertaal, deel ‘neuraal’). Het lijkt uitdagend, maar ik weet ondertussen dat Tesla niet terugschrikt voor uitdagende oplossingen.
Vandaar dat ik met een vraagteken ben geëindigd.