Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Spraakherkenning na 2019.40.50.1 help mee!

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen weer als een malle in de auto lopen roepen...,...de ene keer pakt hij wel een spraakcommando, de volgende keer weer niet.

De zin "wat een k*t systeem van tesla" herkent hij dan wel weer feilloos ;)
Wie deze update heeft vrijgegeven mag wat mij betreft op zoek naar en andere baan :)
Betreft geen klein bugje he
 
  • Like
  • Funny
Reactions: RobsEV and Yendred
Ik heb dat hele spraakherkenning nog nooit gebruikt. Net als siri van apple al tig jaar gewoon niet werkt als het ingewikkelder word dan een timer te zetten voor de broodjes in de oven op zondagochtend...

Ik mis het dus niet echt dat het blijkbaar niet meer werkt ;)
 
  • Like
Reactions: nervus
Ik heb dat hele spraakherkenning nog nooit gebruikt. Net als siri van apple al tig jaar gewoon niet werkt als het ingewikkelder word dan een timer te zetten voor de broodjes in de oven op zondagochtend...

Ik mis het dus niet echt dat het blijkbaar niet meer werkt ;)

Hier ook, zolang het sneller gaat met knopje gebruik ik het niet. Enige wat ik gebruik is "bel", maar ik denk dat dit wel goed komt. Bij zaken als zoeken en spotify lijkt het me wel handig.

Nu nog steenkolen-Engels ondersteuning voor de songs en dan komt het helemaal goed.
 
Spraakherkenning werkte voor deze update redelijk goed voor navigatie. 'Rijd naar ...' of 'Navigeer naar ....' pakte het meestal goed op, inclusief de bestemming.

Nu verstaat hij je niet of hij verstaat het wel maar begrijpt het niet en dan geeft hij een engelse foutmelding 'command not understood'. Mijn UI staat op Nederlands, is er ergens een 2e taalinstelling voor voice commands?
 
Navigeer/rijd.. naar werkt niet meer.. als ik navigeer naar huis zeg zoekt hij alles met huis op en krijg ik een lijst met plekken met de naar huis.
Open laadpoort doet het wel...
Speel "........." doet het niet altijd meer....
Stoelverwarming aan springen beide op volle bak aan.. de update heeft niet veel goeds gedaan bij spraak commando.
Wel kreeg ik net een bericht op mijn telefoon of ik mijn berichten wilde delen met de auto.. dus denk dat hij nu wel de berichten deelt op scherm... update heb ik eergister avond gedaan.... ook is theater en spelletjes hoek vertrokken naar een andere plek en is de piano er voor terug gekomen... waarom niet gewoon onder de arcade functie gezet...
 
Vanmorgen weer als een malle in de auto lopen roepen...,...de ene keer pakt hij wel een spraakcommando, de volgende keer weer niet.

De zin "wat een k*t systeem van tesla" herkent hij dan wel weer feilloos ;)
Wie deze update heeft vrijgegeven mag wat mij betreft op zoek naar en andere baan :)
Betreft geen klein bugje he

Heel herkenbaar na deze update werkt geen enkel spraakcommando meer.
Ook de AP is de laatste paar updates alleen maar slechter geworden en dan vooral op de punten waarop deze verbeterd zou zijn.
Ook de verbeterde ruitenwissers zijn gewoon bar slecht geworden en ook de datacommunicatie valt nu nog veel vaker weg dan dat deze al deed.
De positionering is nu zo slecht dat hij geregeld niet meer binnen de lijntjes kleurt.
 
  • Informative
Reactions: JMOL and Hbrink
Ik lees dat verschillende mensen geen spraakherkenning meer hebben sinds SW 40.50.1 nu is het mij niet helemaal duidelijk wat spraakherkenning is?
Moet je voor spraakherkenning het rechter knopje op het stuur eerst indrukken of is dat juist wat nieuw is aan SW 40.50.1 dat de auto altijd meeluistert zonder op een knopje te drukken en daar commando's uit probeert te halen?

NB. voor SW 40.50.1 werkte op het rechter knopje drukken en dan: navigeer naar xxx xxxxx of bel naar xxxxx xxx bijna altijd perfect, na SW 40.50.1 werkt op deze manier niets meer. (niet alles getest)
 
Rip spraakcommandos 27-12-2019.. werkte daarvoor perfect nu helaas alles om zeep.

Vind het altijd knap hoe bedrijven iets wat goed werkt om zeep kunnen helpen Het zal wel weer hersteld worden in de volgende update maar toch.
 
ik heb hierover al gepost. Vandaag weer geprobeerd: bij nederlandstalige commando's krijge ik 'command not recognised'. In het engels commando's geven maakt geen verschil. Dit probleem doet zich vooral voor bij navigatie opdrachten, die voorheen perfect werkten. Dashbordkastje lukte wel. 'Zet de temperatuur op ...graden' resulteert steeds in een verlaging van de temperatuur..Zoom in of uit deed het wel.

Zijn dit bugs? het lijkt er wel op. Kerstkadootje van Tesla lijk een slecht geteste haastklus.
 
Wat werkt bij mij
Oplader open
Oplader dicht
Dashboard kastje open
Verwarming hoger (gaat 1.5 graden hoger)
Verwarming lager (gaat 1.5 graden lager)
Stoel verwarming op 1 (of 2 of 3) alleen gaat beide altijd aan.
Ventilator op 1 (of 2 of 3 of 4 enz)
 
Ze hebben vanmiddag server-side e.e.a gefixt, schijnt/lijkt nu weer beter te werken.
Maar het is een eerste beta-versie met wat nieuwe commando's. Ja er is wat stukgegaan voor nederlandse taal.
Ze wilden de kerst-versie uitbrengen maar zaten in erge tijdnood (zie twitter elon).
Toch mooi dat ze een versie hebben uitgebracht met zoveel nieuwe dingen (ookal zit ik niet op spelletjes te wachten en dat soort rommel).
Wellicht geen tijd om voor ALLE talen ter wereld alles helemaal tot in detail te testen....
Ik vind het prima, tis niet dat je maanden lang aan deze versie vast zit ofzo, over dag of 14 zal er wel weer een fix uitkomen. In geval van de spraakcommandos kunnen ze server-side zelfs al dingen aanpassen zonder de auto te updaten....

Maargoed, als mensen er niet tegen kunnen dat dingen stuk gaan moet je bij software de slider van 'advanced' afhalen
Schijnt dat je dan minder snel updates krijgt (of alleen de stable versions ofzo?)
En anders een auto kopen zonder OTA updates. Dan weet je tenminste dat er jarenlang niks veranderd en de auto gewoon blijft zoals je hem de showroom uitreed!!!
 
Maargoed, als mensen er niet tegen kunnen dat dingen stuk gaan moet je bij software de slider van 'advanced' afhalen
Schijnt dat je dan minder snel updates krijgt (of alleen de stable versions ofzo?)
En anders een auto kopen zonder OTA updates. Dan weet je tenminste dat er jarenlang niks veranderd en de auto gewoon blijft zoals je hem de showroom uitreed!!!

Je mag van een Tech bedrijf wat tesla is toch wel verwachten dat ze niet te snel updates vrijgeven en eerst goed testen? Kom op......we hebben het hier niet over de website van de lokale visboer? Die update komt ook als je hem niet op advance hebt staan hoor. Volgens mij zijn wij geen bèta testers?
Ik mag verwachten dat de updates die ik in mijn auto ontvang vooraf goed getest zijn......punt
 
Je mag van een Tech bedrijf wat tesla is toch wel verwachten dat ze niet te snel updates vrijgeven en eerst goed testen? Kom op......we hebben het hier niet over de website van de lokale visboer? Die update komt ook als je hem niet op advance hebt staan hoor. Volgens mij zijn wij geen bèta testers?
Ik mag verwachten dat de updates die ik in mijn auto ontvang vooraf goed getest zijn......punt

Nja, ik weet niet of je dat mag verwachten.... In een ideale wereld misschien wel.
Ze hebben niet in ALLE landen waar autos rijden, lokale teams zitten die alle specifieke lokale features testen (spraak, maar ook bizarre wegmarkeringen, spitsstroken, snelheidlimiet rebussen etc etc etc)... Hoewel dat wel ideaal zou zijn.. Maargoed, tis een USA bedrijf en meeste bug-fixes komen van neuralnet big-data input, waarbij de predictions afwijken van wat er feitelijk gebeurd. Dat proberen ze dan aan te passen, opnieuw NN trainen etc. Daarnaast de bugreports/feedback, maar ik denk dat de inbox daar 3453894593 mails per dag heeft.

Ze knutselen veel aan de software, word ongetwijfeld ook veel getest, maar wat is 'goed testen' ...
Is het een vereiste dat de spraakcommandos in alle talen, op ieder moment van elke dag goed werken???
Vandaag werkte het al beter dan gisteren, dus, er wordt wel aan gewerkt.

Ik vind gedrag van autopilot etc belangrijker dat dat goed getest wordt (en dat gebeurd ook, die ook autonomy investor videos voor heel veel technische background info).... Want dat is echt gevaarlijk als dat niet goed werkt.
Als spraak-herkenning keer dagje niet werkt, tja .. alle commandos die mislukken, die data wordt ook weer gebruikt voor training van de AI. Zal over-tijd wel beteren.
 
Maargoed, als mensen er niet tegen kunnen dat dingen stuk gaan moet je bij software de slider van 'advanced' afhalen
Schijnt dat je dan minder snel updates krijgt (of alleen de stable versions ofzo?)
En anders een auto kopen zonder OTA updates. Dan weet je tenminste dat er jarenlang niks veranderd en de auto gewoon blijft zoals je hem de showroom uitreed!!!

Al heb je de slider van Advanced krijg je deze update ook. En ik vraag me af welke mensen er staan te springen en te juichen als dingen stuk gaan :D

Je laatste statement vind ik van het kaliber extreme fanboy/girl:p. "Het ligt nooit aan het bedrijf maar aan de gebruiker". Maar meningsverschillen mogen er zijn.

Ik denk namelijk dat je best een auto kan kopen met OTA updates en geïrriteerd kan raken door een update met veel bugs. De twee hoeven elkaar niet uit te sluiten.
 
Al heb je de slider van Advanced krijg je deze update ook. En ik vraag me af welke mensen er staan te springen en te juichen als dingen stuk gaan :D

Je laatste statement vind ik van het kaliber extreme fanboy/girl:p. "Het ligt nooit aan het bedrijf maar aan de gebruiker". Maar meningsverschillen mogen er zijn.

Ik denk namelijk dat je best een auto kan kopen met OTA updates en geïrriteerd kan raken door een update met veel bugs. De twee hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Ik zie dat je 7 posts hebt, dus misschien dat je nog niet heel veel van mij gelezen hebt, maar extreem fanboy/girl kaliber kan je mij niet aanrekenen hoor (daar hebben we hier andere users voor, (wooter, I love you!), lees nog maar wat terug, ik ben best kritisch en kan onwijs klagen ;) .. Omdat je er nu toch naar vraagt, zal ik nog eens een poging wagen:

Maar ik raak ook wel eens geirriteerd hoor, best vaak zelfs. De ene keer over mensen die klagen dat een software-feature bij een eerste beta-release niet feilloos werkt (zoals nieuwe voicecommands in alle talen) en soms over Tesla die de wereld beloofd op hun website en klanten er 6400 euro voor laat betalen en zich vervolgens achter EU wetgeving verstopt dat dingen niet 'mogen'. Ja.. Verkoop het dan ook niet in EU landen, totdat de wetgeving geregeld is!!! denk ik dan.. "echt waar!"
 
Last edited:
Je mag van een Tech bedrijf wat tesla is toch wel verwachten dat ze niet te snel updates vrijgeven en eerst goed testen? Kom op......we hebben het hier niet over de website van de lokale visboer? Die update komt ook als je hem niet op advance hebt staan hoor. Volgens mij zijn wij geen bèta testers?
Ik mag verwachten dat de updates die ik in mijn auto ontvang vooraf goed getest zijn......punt

Effe over die lokale visboer.... De lokale visboer hier heeft z’n logistiek en dienstverlening aanzienlijk beter op orde dan Tesla. En z’n website doet het ook prima. ;)
 
Zoals velen al wel gemerkt hebben, is de spraakherkenning sinds versie 2019.40.50.1 overhoop gehaald.
Je kan er nu meer mee, maar welke commandos je daarvoor moet gebruiken, is voor ons nederlandstaligen een mysterie.

Samen kunnen we door veel testen daar vast wel achterkomen! ik heb een google sheets document aangemaakt die door iedereen te editen valt. Als je een commando ontdekt, vul het aan op de lijst! Als je merkt dat een commando van de lijst niet werkt, maak het rood. Als je een rood commando nog eens test, en het werkt niet, verwijder het dan uit de lijst.

Het document vind je hier:
Tesla Nederlandse voice commands



Super initiatief. Maar hoe krijgen we de boodschap dat het niet werkt tot bij de ontwikkelaars?
 
Je mag van een Tech bedrijf wat tesla is toch wel verwachten dat ze niet te snel updates vrijgeven en eerst goed testen? Kom op......we hebben het hier niet over de website van de lokale visboer? Die update komt ook als je hem niet op advance hebt staan hoor. Volgens mij zijn wij geen bèta testers?
Ik mag verwachten dat de updates die ik in mijn auto ontvang vooraf goed getest zijn......punt
Ieder zijn menging. En wanneer het gaat om updates die direct gerelateerd zijn aan de veiligheid van de auto gaat, dan ben ik het met je eens. Daarin neem je geen risico's. Maar dat de extra speeltjes zoals spraakcommando's even niet meer goed werken, vind ik geen enkel probleem. Je weet dat het bij de volgende updates weer beter wordt. Ik vind het alleen maar erg spannend om op de eerste rang te zitten bij dit soort ontwikkelingen.
 
  • Like
Reactions: joverdijk