Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.

Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!
Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie.

zo, ben je het
kwijt?

Als je iets beter had gelezen dan had je de strekking van mijn opmerking wellicht begrepen, nl. dat er in de afgelopen 4,5 jaar nog nooit iemand is geweest die hier kwam laden. En dat ik het mezelf daarom niet elke dag extra moeilijk ga maken door met een pasje te hannesen - en ook zonder zo'n pasje kan je altijd nog iemand laten betalen. Dus die ene die nog met komen gun ik graag die 15 Euro voor 70kWh. Prima als je dit "elitair gebral" wilt noemen - laat mij dan maar zeggen dat ik zo'n opmerking volstrekte BS vind. Overigens leen ik mijn classic regelmatig uit aan vrienden of familie als ze een lange rit richting buitenland moeten maken - met het oog op diezelfde EV adoptie en gebaseerd op dezelfde zorgen die jij hebt. Laat iedereen nu toch gewoon de vrijheid om daar zelf keuzes in te maken en hang er niet direct op vooroordelen gebaseerde labels aan. Het te snel trekken van conclusies, het gebruik van grote woorden .. ik zou daar wat voorzichtiger mee zijn.
 
Last edited:
zo, ben je het kwijt?

Als je iets beter had gelezen dan had je de strekking van mijn opmerking wellicht begrepen, nl. dat er in de afgelopen 4,5 jaar nog nooit iemand is geweest die hier kwam laden. En dat ik het mezelf daarom niet elke dag extra moeilijk ga maken door met een pasje te hannesen - en ook zonder zo'n pasje kan je altijd nog iemand laten betalen. Dus die ene die nog met komen gun ik graag die 15 Euro voor 70kWh. Prima als je dit "elitair gebral" wilt noemen - laat mij dan maar zeggen dat ik zo'n opmerking volstrekte BS vind. Overigens leen ik mijn classic regelmatig uit aan vrienden of familie als ze een lange rit richting buitenland moeten maken - met het oog op diezelfde EV adoptie en gebaseerd op dezelfde zorgen die jij hebt. Laat iedereen nu toch gewoon de vrijheid om daar zelf keuzes in te maken en hang er niet direct op vooroordelen gebaseerde labels aan. Het te snel trekken van conclusies, het gebruik van grote woorden .. ik zou daar wat voorzichtiger mee zijn.

Heerlijke discussie, ik pak even wat chips en een biertje erbij.....
 
Lijkt me anders wel redelijk dat je daar selectief in bent. Bij mij staat mijn Tesla wall charger ook gewoon binnen gemonteerd hoor; heb er geen boodschap aan dat er iemand hier ongevraagd zijn PHEV komt insteken o_O. En als het bij je wel kan, super toch?
 
De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.

Mooie discussie! Ik denk dat iedereen er in moet staan zoals hij of zij dat zelf wil! We zijn Nederlanders, synoniem voor vrijheid. Als iemand denkt dat gratis chargen zielig is omdat je in een auto van een ton rijdt dan is dat prima! Ik heb vrijdag mijn MS opgehaald en dit weekend 700 km gereden van SuC naar SuC om te testen hoe dat werkt. Om te leren om "anders" te rijden. Ik vind het commentaar van Tozz uit het hart en daarmee prima! Mijn tip zou zijn om je niet te gaan verdedigen. Jij rijdt jouw auto op de manier zoals jij dat voor je ziet! Voorlopig ben ik in mijn nopjes met de nieuwe bolide! Mooie dag allemaal!
 
Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar.

Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar als die € 10 je moet gaan redden...zou ik persoonlijk denk een andere afweging hebben gemaakt.

Ik woon nog geen 10 minuten rijden van de SuC in Amsterdam en rij er iedere dag langs, en het leek me een briljant idee om daar af en toe te laden. Maar ik ken mezelf langer dan vandaag, die bak staat straks gewoon op de oprit te laden :D
 
Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar als die € 10 je moet gaan redden...zou ik persoonlijk denk een andere afweging hebben gemaakt.

Naja die 10,- gaat het verschil niet maken, dat klopt. Net als dat dat gratis kopje koffie natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet. Maar 't gaat om het idee dat je met een scheef oog wordt aangekeken als je op die manier een SuC gebruikt.

Ik zie mijzelf na een lange rit als de accu bijna leeg is wel een keer in Drachten (SuC bij mij in de buurt) stoppen zodat ik onder het genot van een koffie weer een 'gratis' bijna volle 'tank' heb, ook al zou ik zonder daar te laden ook wel thuis komen. Dan vind ik het vervelend dat wordt gezien als 'zielig'.

@Edi99: Mijn reactie was niet een sneer naar jou persoonlijk om je reactie, dus als dat zo overkomt: Mijn excuses. Het ging mij meer om het algehele beeld dat ik krijg dat "we" als Tesla rijders geen gratis SuC mogen gebruiken tenzij noodzakelijk om je bestemming te halen en je gratis koffie moet afslaan omdat we anders rommelen aan het "imago van de Tesla rijder". In die context heb ik jouw opmerking opgevat alsof het "raar" zou zijn als ik onbekenden graag wil laten betalen voor de energie die ze van mij afnemen.
 
Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget

Ik begrijp best dat er mensen moeten puzzelen om een Tesla in hun budget te krijgen. Maar als je niet inziet dat zelfs het simpele feit dat je de puzzel kan overwegen aangeeft dat je financieel in de bovenste laag zit? Er zijn voldoende mensen, ook in Nederland, die een vol jaar moeten rondkomen met minder dan het prijsverschil tussen de auto die jij hebt aangeschaft en de goedkoopste model S.

Het gaat hier echt niet om breed hangen, het gaat hier om een paar euro voor een kop koffie en een extraatje voor de bediening. En het gaat ook niet om een kop koffie afslagen, het gaat om bedelen voor een kop koffie bij de balie.
 
Mijn reactie wordt misschien iets te zwaar geïnterpreteerd. Uiteraard zit iedereen met zo'n auto in de bovenste laag. Dat ontken ik ook niet :) Maar ik vindt het wat bijzonder dat er zo wordt afgegeven op iemand als die een gratis faciliteit aanneemt.

Ik probeerde aan te stippen dat 'gratis' SuC voor mensen wel degelijk een reden kan zijn om daar te gaan laden, ook al is het niet tijdens een roadtrip en ookal is het niet nodig om je bestemming te halen. En dat je dan door anderen wordt weggezet als triest vindt ik vreemd.

De ene vindt het het omrijden of het wachten voor die 10,- aan energie niet waard, de ander wel. Dan zou ik zeggen laat iedereen lekker in z'n waarde.
 
Mijn reactie wordt misschien iets te zwaar geïnterpreteerd. Uiteraard zit iedereen met zo'n auto in de bovenste laag. Dat ontken ik ook niet :) Maar ik vindt het wat bijzonder dat er zo wordt afgegeven op iemand als die een gratis faciliteit aanneemt.

Ik probeerde aan te stippen dat 'gratis' SuC voor mensen wel degelijk een reden kan zijn om daar te gaan laden, ook al is het niet tijdens een roadtrip en ookal is het niet nodig om je bestemming te halen. En dat je dan door anderen wordt weggezet als triest vindt ik vreemd.

De ene vindt het het omrijden of het wachten voor die 10,- aan energie niet waard, de ander wel. Dan zou ik zeggen laat iedereen lekker in z'n waarde.

Welkom op het o zooo vriendelijke Tesla Forum....:

Wen maar aan het toontje van diverse ouwe garde leden.....lijkt er af en toe op dat zij;Tesla hebben uitgevonden/exact weten wie wel en wie niet op een SuC mag staan/bepalen wie een nieuw draadje mag maken/bepalen wat wel en niet duur/goedkoop is....

UITZONDERINGEN UITERAARD DAARGELATEN...BIJVOORBEELD @Hans Noordsij (ken ik niet persoonlijk) maar is altijd super positief en behulpzaam zonder cynisch of belerend uit de hoek te komen.
 
Mijn reactie wordt misschien iets te zwaar geïnterpreteerd. Uiteraard zit iedereen met zo'n auto in de bovenste laag. Dat ontken ik ook niet :) Maar ik vindt het wat bijzonder dat er zo wordt afgegeven op iemand als die een gratis faciliteit aanneemt.

Ik probeerde aan te stippen dat 'gratis' SuC voor mensen wel degelijk een reden kan zijn om daar te gaan laden, ook al is het niet tijdens een roadtrip en ookal is het niet nodig om je bestemming te halen. En dat je dan door anderen wordt weggezet als triest vindt ik vreemd.

De ene vindt het het omrijden of het wachten voor die 10,- aan energie niet waard, de ander wel. Dan zou ik zeggen laat iedereen lekker in z'n waarde.


@Tozz volgens mij moet je niets afdoen van je statement! Je tipte iets goeds aan in mijn optiek. Ik zie de auto niet als bovenkant van de markt overigens, de voordelen zijn legio, dus voor het netto bedrag kun je een middenklasser diesel rijden...