Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat ook om het aantal kilometers en het rij/laad patroon natuurlijk.
Ik heb in drie jaar tijd 80.000 kilometer gereden, en daarvan 95% thuis en op het werk opgeladen.
Een taxi doet in diezelfde drie jaar 250.000 kilometer, en omdat tijd=geld maken ze graag zoveel mogelijk gebruik van de Superchargers.
Taxi's dragen dus veel meer bij aan het probleem van overbezetting van Sucs.
Er is pas sprake van een overbezetting als er een gebrek is aan ‘normale’ bezetting. Bij een tankstation klaagt er niemand als er een taxi voor je staat. De etiketten van het elektrisch laden maken dit tot een lastige discussie waarbij iedereens situatie en mening over interpretatie van ‘regels’ verschillend is. Zowel voor gele kentekens onderling als met blauwe kentekens erbij. (Thuisladen vs onderweg.) Een snaai uitgooien naar taxi’s die hun werk moeten verrichten vind ik daardoor ook onterecht. De situatie is nu pas aangepast als je een Tesla koopt met commerciële doeleinde na 15 dec. Als je het nog niet duidelijk was: ik gebruik mijn Tesla zowel privé als voor taxi sinds begin 2017 ;).
 
Last edited:
Taxi’s met een Nissan Leaf of Hyundai Ionic staan nu ook in de wacht bij snelladers in Amsterdam. De laadvoorzieningen kunnen de spitsuren gewoon nog niet aan. Ook voor de Supercharger op Schiphol moet je soms wachten.
 
Last edited:
Taxi’s met een Nissan Leaf of Hyundai Iconic staan nu ook in de wacht bij snelladers in Amsterdam. De laadvoorzieningen kunnen de spitsuren gewoon nog niet aan. Ook voor de Supercharger op Schiphol moet je soms wachten.
Klopt! Ik wilde van de week even laden bij Fastned Den Ruygen Hoek (A4) en gelijk even wat eten. Stonden twee Ioniq taxi's aan de lader daarzo.

Al leek Fastned daar ook al uit te gaan breiden.

Maar nee, het is rondom Amsterdam niet alleen bij de SuperChargers een drukte.

Al neemt Breukelen hopelijk wel veel weg.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Er is pas sprake van een overbezetting als er een gebrek is aan ‘normale’ bezetting. Bij tankstation’s klaagt er niemand als er een taxi voor je staat. De etiketten van het elektrisch laden maken dit tot een lastige discussie waarbij iedereens situatie en mening over interpretatie van ‘regels’ verschillend is. Zowel voor gele kentekens onderling als met blauwe kentekens erbij. (Thuisladen vs onderweg.) Een snaai uitgooien naar taxi’s die hun werk moeten verrichten vind ik daardoor ook onterecht. De situatie is nu pas aangepast als je een Tesla koopt met commerciële doeleinde na 15 dec. Als je het nog niet duidelijk was: ik gebruik mijn Tesla zowel privé als voor taxi sinds begin 2017 ;).
De vergelijking met tankstations gaat natuurlijk sowieso niet op: als daar alles bezet is duurt het wachten 5 minuten, bij een SuC kan het oplopen tot een half uur. Heel vervelend voor diegenen die ze gebruiken waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld zijn: als snelladers gedurende langere afstanden.
En het gaat er ook niet om om een sneer of snaai aan de taxi chauffeurs persoonlijk te geven: het gaat er om dat elk rij/gedragsprofiel zijn eigen laadoplossing vraagt, waarbij bij electrisch rijden voorop staat dat het het meest handigst is om auto's op te laden gedurende de tijd dat hij toch al stil staat. Meer laadpunten bij de taxi standpunten, en aparte snellaadpleinen voor taxi's lijken me de beste oplossingen. Voor diegene die de Suc willen gebruiken voor op doorreis, en ook voor taxi's die niet helemaal naar ZO hoeven om op te laden.
Voortschrijdend inzicht en opzichte van de situatie 5 jaar geleden.
 
Last edited:
Volgens mij zouden “we” van de taxi’s bij de SuC Amsterdam Z-O en Breukelen geen last moeten hebben. Ik spot net deze taxi SuC bij Schiphol Lang Parkeren (tegenover de McD) met 12 stalls. Zometeen eens bij Amsterdam Z-O kijken hoeveel taxi’s er staan

4744259E-2341-452A-90D9-8821B3AACFB6.jpeg
 
De vergelijking met tankstations gaat natuurlijk sowieso niet op: als daar alles bezet is duurt het wachten 5 minuten, bij een SuC kan het oplopen tot een half uur. Heel vervelend voor diegenen die ze gebruiken waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld zijn: als snelladers gedurende langere afstanden.
En het gaat er ook niet om om een sneer of snaai aan de taxi chauffeurs persoonlijk te geven: het gaat er om dat elk rij/gedragsprofiel zijn eigen laadoplossing vraagt, waarbij bij electrisch rijden voorop staat dat het het meest handigst is om auto's op te laden gedurende de tijd dat hij toch al stil staat. Meer laadpunten bij de taxi standpunten, en aparte snellaadpleinen lijkt me de beste oplossingen. Voor diegene die de Suc willen gebruiken voor op doorreis, en ook voor taxi's die niet helemaal naar ZO hoeven om op te laden.
Voortschrijdend inzicht en opzichte van de situatie 5 jaar geleden.
Helemaal mee eens en met de opmerking ‘snaai’ doelde ik op de auteur die op een verbod wees.

Het vervelende van de situatie op Zuid-Oost is dat iemand bij Tesla een nieuwe contract aanbiedt aan chauffeurs die zelf een Tesla hebben gekocht. Voorwaarden die je moet ondertekenen en alle rechten die je bij de aankoop hebt ondertekend ondermijnen. Voorwaarden die ze niet willen opsturen en alleen telefonisch willen mededelen. Deze luiden alsvolgt:
- verbod op laden binnen een straal van 30km van Schiphol;
- superchargen tegen een betaling.

Ook voor taxi chauffeurs zijn er verschillende situatie’s. Van een Tesla Model X met privé klanten en hotels in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Leiden tot chauffeurs die alleen van Schiphol rijden. Daarnaast kunnen chauffeurs hun elektrische auto ook privé gebruiken vanwege lagere bijtelling en gebrek aan BPM. Alle chauffeurs die hun Tesla kochten kregen bij aankoop toegang tot onbeperkt en gratis Superchargen net zoals elke eigenaar voor 15 december.

Op de foto zie je hoe de Supercharger er op Schiphol uitziet.

En een grote groep chauffeurs zou met liefde minder gebruik willen maken van ZO als de voorwaarden en situatie verbeterd.
 

Attachments

  • 5B42CCEE-4A1E-429E-94D3-F9D3565FD6CF.jpeg
    5B42CCEE-4A1E-429E-94D3-F9D3565FD6CF.jpeg
    385.9 KB · Views: 44
Last edited:
Ook voor taxi chauffeurs zijn er verschillende situatie’s. Van een Tesla Model X met privé klanten en hotels in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Leiden tot chauffeurs die alleen van Schiphol rijden. Daarnaast kunnen chauffeurs hun elektrische auto ook privé gebruiken vanwege lagere bijtelling en gebrek aan BPM. Alle chauffeurs die hun Tesla kochten kregen bij aankoop toegang tot onbeperkt en gratis Superchargen net zoals elke eigenaar voor 15 december.
De praktijk is weer ingewikkelder dan de theorie.
Ben benieuwd hoe die slagboom bij Tesla ZO gaat zien of een auto met blauw kenteken op dat moment zakelijk of prive aan het rijden is.

Op de foto zie je hoe de Supercharger er in Schiphol uitzien.
Dat lijkt me geen fijne plek om op te laden :(
 
Suc kabels zijn niet verlengbaar.

Ik moet mijn Tesla nog ontvangen dus ik weet er nog niet alles van, maar waarom zou dit niet mogelijk zijn? Even in het midden gelaten of het verstandig als er >100kW doorheen gaat, maar technisch zie ik niet direct in waarom dit niet zou kunnen.

Male & female type2 connectoren zijn wel te krijgen. Kwestie van de juiste aderdikte. Bij 120kW gedeeld door 2 (2 aderparen, dus je 60 kW per aderpaar) komt bij 480V neer op 125 ampere. Dat zou met 50mm2 te doen moeten zijn.

Enige dingetje is dan misschien dat de verkrijgbare type2 connectoren misschien niet geschikt zijn voor dergelijke amperages (bedoelt voor AC, max 22 kW laden)

Verstandig zal het allemaal niet zijn, maar onmogelijk lijkt mij ook niet.
 
Ik moet mijn Tesla nog ontvangen dus ik weet er nog niet alles van, maar waarom zou dit niet mogelijk zijn? Even in het midden gelaten of het verstandig als er >100kW doorheen gaat, maar technisch zie ik niet direct in waarom dit niet zou kunnen.

Male & female type2 connectoren zijn wel te krijgen. Kwestie van de juiste aderdikte. Bij 120kW gedeeld door 2 (2 aderparen, dus je 60 kW per aderpaar) komt bij 480V neer op 125 ampere. Dat zou met 50mm2 te doen moeten zijn.

Enige dingetje is dan misschien dat de verkrijgbare type2 connectoren misschien niet geschikt zijn voor dergelijke amperages (bedoelt voor AC, max 22 kW laden)

Verstandig zal het allemaal niet zijn, maar onmogelijk lijkt mij ook niet.

Misschien, maar gezien het gewicht is een verlengstekker al onhandelbaar.
De type 2 is inderdaad aan te passen zoals Tesla deed, met o.m. een langere pen, maar daar gaat het niet zozeer:

Het is namelijk te onveilig:
Ooit een stekker van een strijkijzer uit het stopcontact getrokken en een vlamboogje gezien (bij nog geen 1kw)?
De risico’s bij een verlengde suc kabel waar 100kw doorheen gaat zijn gewoon onacceptabel.
 
Ik moet mijn Tesla nog ontvangen dus ik weet er nog niet alles van, maar waarom zou dit niet mogelijk zijn? Even in het midden gelaten of het verstandig als er >100kW doorheen gaat, maar technisch zie ik niet direct in waarom dit niet zou kunnen.

Male & female type2 connectoren zijn wel te krijgen. Kwestie van de juiste aderdikte. Bij 120kW gedeeld door 2 (2 aderparen, dus je 60 kW per aderpaar) komt bij 480V neer op 125 ampere. Dat zou met 50mm2 te doen moeten zijn.

Enige dingetje is dan misschien dat de verkrijgbare type2 connectoren misschien niet geschikt zijn voor dergelijke amperages (bedoelt voor AC, max 22 kW laden)

Verstandig zal het allemaal niet zijn, maar onmogelijk lijkt mij ook niet.

Type2/Mode3 protocol schrijft voor dat de connectors worden vergrendeld middels een actuator.
En dat er dan pas stroom gaat lopen. En dat bij ontgrendelen eerst de wordt stroom onderbroken en dan pas de connectors worden ontgrendeld.
Fijn dat je niet zo maar een stekker waar 11kw of 22kw op staat zo maar er uit kunt trekken. De actuators zitten in de auto en in de laadpaal, die hebben de stroom daarvoor.
Als jij een verlengkabel maakt met een male en female stekker: hoe ga je die laten vergrendelen ? Je hebt alleen maar een sigaalstroom, geen stroom om ze te vergrendelen. En zonder dat ze vergredeld zijn kan je de connectors lostrekken terwijl er 22kw op staat. Dat laat ik dan even aan jou over :)
 
Type2/Mode3 protocol schrijft voor dat de connectors worden vergrendeld middels een actuator.
En dat er dan pas stroom gaat lopen. En dat bij ontgrendelen eerst de wordt stroom onderbroken en dan pas de connectors worden ontgrendeld.
Fijn dat je niet zo maar een stekker waar 11kw of 22kw op staat zo maar er uit kunt trekken. De actuators zitten in de auto en in de laadpaal, die hebben de stroom daarvoor.
Als jij een verlengkabel maakt met een male en female stekker: hoe ga je die laten vergrendelen ? Je hebt alleen maar een sigaalstroom, geen stroom om ze te vergrendelen. En zonder dat ze vergredeld zijn kan je de connectors lostrekken terwijl er 22kw op staat. Dat laat ik dan even aan jou over :)

De ontgrendeling van de connectoren is niet iets dat wordt gechecked door de laadpaal. Er is geen feedback van de actuator naar de paal.

Dat hoeft ook niet, want als je een stekker lostrekt, dan verliest als eerste de CP pin de verbinding, en dan schakelt de laadpaal wel af. Op dat moment hebben de andere polen nog verbinding met elkaar.
 
Het vervelende van de situatie op Zuid-Oost is dat iemand bij Tesla een nieuwe contract aanbiedt aan chauffeurs die zelf een Tesla hebben gekocht. Voorwaarden die je moet ondertekenen en alle rechten die je bij de aankoop hebt ondertekend ondermijnen. Voorwaarden die ze niet willen opsturen en alleen telefonisch willen mededelen. Deze luiden alsvolgt:
- verbod op laden binnen een straal van 30km van Schiphol;
- superchargen tegen een betaling.

Wil je zeggen dat ook taxi's die een Tesla gekocht hebben voor 15 december die voorwaarden opgelegd krijgen? En zo ja, waarom zou zo'n eigenaar akkoord gaan met dat contract, maw wat is de tegenprestatie vanuit Tesla?
 
Sprak laatst een taxi chauffeur bij SuC Amsterdam...als het goed is mogen de taxi's vanaf 1-2 niet meer laden in een straal van 30 km buiten Schiphol. Laat ZO en Breukelen daar nou net buiten vallen.... Schijnt dat de slagbomen de kentekens gaat scannen en de taxi kentekens niet meer toelaat... Er is een groep die een zaak gaat aanspannen tegen Tesla tegen deze beslissing die met terugwerkende kracht gaat werken...dus ook taxi's die zijn aangeschaft voor december 2017...

Vraag me wel eens af als je nou een Tesla Taxi hebt en niet op Schiphol rijdt(volgens mij heb je daar een special vergunning voor nodig) mogen die dan wel laden bij SuC Amsterdam? Hoe zitten het met "uber'...immers ook commercieel gebruik van je wagen, hoe wilt men dat controleren?
Denk dat de oplossing ligt bij veel meer SuC in Amsterdam en omstreken samen met de gemeente of provincie, dit alles met het ook op de toekomst.

Zou mij overigens niet verbazen als eerdaags of de slagbomen in Amsterdam worden gesloopt of de taxi's de toegang tot het terrein blokkeren...tot er een oplossing voor hen is gevonden.
 
Sprak laatst een taxi chauffeur bij SuC Amsterdam...als het goed is mogen de taxi's vanaf 1-2 niet meer laden in een straal van 30 km buiten Schiphol. Laat ZO en Breukelen daar nou net buiten vallen.... Schijnt dat de slagbomen de kentekens gaat scannen en de taxi kentekens niet meer toelaat... Er is een groep die een zaak gaat aanspannen tegen Tesla tegen deze beslissing die met terugwerkende kracht gaat werken...dus ook taxi's die zijn aangeschaft voor december 2017...

Zowel Breukelen als Leiden gaan in die regeling vallen volgens een Tesla medewerker. De straal is daarop berekend. Kan dus iets meer dan 30km zijn. Alleen als je de nieuwe voorwaarden tekent, zoals in mijn vorige reactie aangegeven, moet jij je houden aan dit verbod en betaling van SuC Schiphol. De toegang tot SuC Schiphol wordt per 1 februari ook geblokkeerd als je het nieuwe contract niet tekent. En hier zijn de chauffeurs het daarom ook niet mee eens.

Ter verduidelijking, de nieuwe tenaamstelling(geldt dus ook voor pre-owned) na 15 december sluit commercieel gebruik geheel uit van alle Superchargers. In dat geval ben je verplicht het SuC Schiphol contract te tekenen om überhaupt nog ergens te mogen laden.

Vraag me wel eens af als je nou een Tesla Taxi hebt en niet op Schiphol rijdt(volgens mij heb je daar een special vergunning voor nodig) mogen die dan wel laden bij SuC Amsterdam? Hoe zitten het met "uber'...immers ook commercieel gebruik van je wagen, hoe wilt men dat controleren?
Denk dat de oplossing ligt bij veel meer SuC in Amsterdam en omstreken samen met de gemeente of provincie, dit alles met het ook op de toekomst.

Binnen commercieel gebruik en onder vervoer per taxi valt zowel contract vervoer (Uber, privé ) als straat taxi (Schiphol Tesla/ TTO). Deze vallen dan ook allemaal onder dezelfde regeling.
 
Last edited: