Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap sowieso de anti taxi beweging niet. Is toch fantastisch dat al die taxi's elektrisch zijn? Een enorme winst voor milieu en luchtkwaliteit, dat was toch het doel van Tesla?. Er moeten gewoon meer laadfaciliteiten komen.
Dat is allemaal waar Hendrik, maar die rekening kan en wil Tesla niet blijven betalen.
Je krijgt bij een nieuwe Audi toch ook de brandstof voor een heel autoleven niet gratis?

Is nog wel een dingetje wat er precies tussen Tesla en de taxi eigenaren ooit is afgesproken over al dan niet gratis Super Chargen.
Als Tesla op papier heeft gezet dat ze altijd gratis mogen laden, wijst een rechter ze dit bij een zaak zo toe.

Tenslotte is het een uitstervend probleem. De eerste taxi's op Schiphol hebben nu allemaal rond 300.000 km en meer gereden en worden langzamerhand vervangen. Lijkt mij technisch niet nodig, maar dat vervangingsritme was er met de Mercedessen ook altijd. Bedrijfseconomisch is er natuurlijk een belang om winsten te verlagen met nieuwe investeringen.

De na 31-1 verkochte Tesla's hebben sowieso geen gratis Super Chargen meer en bij elke nieuw te verkopen Tesla kan Tesla zelf de regels bepalen.
 
Is er sowieso al niet een meerjarenplan bekend bij Tesla als het gaat om de SuC's. Het lijkt mij dat we per 1000 Tesla's een bepaalde voorziening moeten hebben. Wie weet daar meer over? Of bij wie kunnen we dat navragen.
Ik denk niet dat ze daar veel over los zullen laten.
18.000 Supercharger stalls is het plan eind 2018 lees ik net.
En die worden natuurlijk gebouwd rondom de regio's waar de meeste stuks Model 3 in bestelling staan.
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Als er meer “doelgroep” laadpunten komen bij de bekende knelpunten, zoals bij Schiphol Lang Parkeren, dan lost het probleem zich vanzelf wel op. We hebben het nu wel steeds over Amsterdam, maar hoe zit dat bij andere steden zoals Rotterdam, Eindhoven?

Wat ook zal helpen in de bevordering van de doorstroming is het “demotiveren” van stall-stoelendans. Ik zie nog te vaak taxi’s die vol zijn / geladen hebben steeds wisselen van plek om de 40 minuten tijdslimiet na het laden de idle fee ontwijken. Volgens mij een kwestie van iets slimmer programmeren bij de techboys/girls van Elon, bijvb dat de idle tijd niet stopt als je gaat stall-dansen. Zet daar een block van 2 uur op, gekoppeld aan de car-id.
 
Als er meer “doelgroep” laadpunten komen bij de bekende knelpunten, zoals bij Schiphol Lang Parkeren, dan lost het probleem zich vanzelf wel op. We hebben het nu wel steeds over Amsterdam, maar hoe zit dat bij andere steden zoals Rotterdam, Eindhoven?

Wat ook zal helpen in de bevordering van de doorstroming is het “demotiveren” van stall-stoelendans. Ik zie nog te vaak taxi’s die vol zijn / geladen hebben steeds wisselen van plek om de 40 minuten tijdslimiet na het laden de idle fee ontwijken. Volgens mij een kwestie van iets slimmer programmeren bij de techboys/girls van Elon, bijvb dat de idle tijd niet stopt als je gaat stall-dansen. Zet daar een block van 2 uur op, gekoppeld aan de car-id.

:confused: Idle is idle, heeft te maken met of je vol bent of niet. Of je nou aan de ene stall vol bent of aan de andere.
Die bordjes van max 40 minuten staan daar los van.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Als er meer “doelgroep” laadpunten komen bij de bekende knelpunten, zoals bij Schiphol Lang Parkeren, dan lost het probleem zich vanzelf wel op. We hebben het nu wel steeds over Amsterdam, maar hoe zit dat bij andere steden zoals Rotterdam, Eindhoven?

Wat ook zal helpen in de bevordering van de doorstroming is het “demotiveren” van stall-stoelendans. Ik zie nog te vaak taxi’s die vol zijn / geladen hebben steeds wisselen van plek om de 40 minuten tijdslimiet na het laden de idle fee ontwijken. Volgens mij een kwestie van iets slimmer programmeren bij de techboys/girls van Elon, bijvb dat de idle tijd niet stopt als je gaat stall-dansen. Zet daar een block van 2 uur op, gekoppeld aan de car-id.
Eindhoven zelfde drama. Die SuperCharger vermijd ik zo veel mogelijk. De keren dat ik er langs kom is deze altijd vol.

Ik heb daar ook erg het gevoel dat het veel locals zijn, maar ook mensen die uitgebreid gaan lunchen en de auto tot 100% laden.
 
  • Like
Reactions: Riestad
Tjonge, wat een gedoe bij de SuCs. En ik maar denken dat het er momenteel nog rustig zou zijn zonder model 3. Dat wordt nog wat in 2019. Hopelijk is er dan een oplossing voor het asociale gedrag en zijn er voldoende superchargers.

Zo te lezen moet er nog heel wat gebeuren de komende tijd.
 
Tjonge, wat een gedoe bij de SuCs. En ik maar denken dat het er momenteel nog rustig zou zijn zonder model 3. Dat wordt nog wat in 2019. Hopelijk is er dan een oplossing voor het asociale gedrag en zijn er voldoende superchargers.

Zo te lezen moet er nog heel wat gebeuren de komende tijd.
Tegen de tijd dat het 2019 is zal het wel meevallen. Er komen nog steeds heel veel publieke laadpunten bij. Dus gewoon thuis volladen en op je bestemming volladen. Dan heb je de Superchargers dus alleen nodig voor de lange ritten, die veelal naar het buitenland zijn. Mijn ervaring is dat het daar een stuk rustiger is. Mei 2017 ben ik naar Boedapest gereden en bij veel Superchargers sta je dan alleen, of misschien met 1 of 2 anderen. Alleen Wenen was een minder groot succes, maar die heeft maar 4 stalls. In 2019 zullen er ook veel meer Superchargers zijn. Naast nieuwe locaties zullen bestaande locaties mogelijk ook worden uitgebreid.

In Nederland heb ik het idee dat veel mensen 'm onnodig aan de Supercharger hangen. Bij mij is dat er ook een beetje ingeslopen eigenlijk. Als je kijkt naar 3 jaar terug was het overal gewoon bladstil. Kwam ik in Zevenaar aan, was ik de enige. Dus als ik wat wilde eten en in de buurt van Zevenaar was, hing ik 'm aan de Supercharger zelfs al had ik het qua rijbereik niet nodig en pakte ik daar een hamburgertje. Zelfde verhaal voor Emsburen. Daar was het toentertijd ook altijd super rustig, dus je als je daar naar het tuincentrum ging kon je gewoon Superchargen en zat je niemand in de weg. Nu is dat niet meer te doen en zit je met zulk gedrag de mensen die op doorreis zijn wel echt dwars.
 
Ik ben niet bang voor overbezetting van model 3 eigenaren, het laden is niet gratis, dus is het gebruik van supercharger eigenlijk alleen interessant als je echt op doorreis bent. Als de auto stilstaat hang je hem gewoon aan de publieke laadpaal of gewoon thuis, daar moet je ook voor betalen maar dan sta je niet voor spek en bonen te wachten bij een supercharger.
Voor zij die thuis niet kunnen laden, is Supercharging het beste alternatief, zelfs als het niet gratis is.
 
Voor zij die thuis niet kunnen laden, is Supercharging het beste alternatief, zelfs als het niet gratis is.

Wat dacht je van publieke laadpaal? In Amsterdam staan er al een paar duizend. En als al die PEHV geëxporteerd zijn is er nu al voldoende capaciteit om de eerste golf van betaalbare BEV te voorzien van stroom. Je wil toch niet op en neer rijden naar een SuC om te gaan laden?
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zojuist bij Supercharger Horst aangekomen, als eerste voor straks een roadtripje Eiffel en Rijn met een aantal Tesla's.

Keurige Supercharger. Het viel me op dat de parking van het hotel behoorlijk vol was maar dat er niet ge-iced werd.

IMG_0409.jpg
IMG_0408.jpg
 
Dat is aan iedereen voor zich, maar je kan een auto van rond de 100k betalen en vraagt dan om gratis koffie? Doet wat mij betreft afbreuk aan het imago van Tesla rijders. Ik zou er bij een SuC in ieder geval nooit om vragen.

De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.

Tesla roept nergens dat gratis SuC voorbehouden is voor road-trips (ondanks de genoemde pagina's die men hier post, daar staat niet dat SuC voorbehouden is aan road-trips, alleen dat SuC's er voor zorgen dat je overal kunt komen tijdens roadtrips). Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat gratis-SuC daadwerkelijk gratis is. Je hebt er gewoon voor betaald bij de aanschaf van de auto. Net als de gratis tablet bij je energieleverancier.

Ik heb een Tesla aangeschaft, een auto van meer dan 100k. Dat is een bedrag dat ik bij geen enkele andere auto zou uitgeven en eerlijk gezegd twijfel ik ook nu nog of het wel een goede keuze was omdat het gewoon ziek veel geld is. Ik heb hiervoor zelfs nog nooit een nieuwe auto aangeschaft, altijd tweedehands. Deze auto kost mij meer dan de aanschaf van al mijn vorige auto's opgeteld. Mijn vorige woning was ongeveer even duur als deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik mij zorgen maak omwille gezondheid van mij, mijn kinderen en mijn medemens. Als mijn huidige diesel stil staat op de parkeerplaats stinkt het gewoon flink, als ik de kinderen breng naar school op een koude ochtend staat letterlijk de hele parkeerplaats van de school te dampen met uitlaatgassen van alle auto's waar alle kinderen doorheen lopen. Recent had ik last van uitlaatgassen in het interieur (defecte verstuiverringen), waardoor ik letterlijk keelpijn kreeg. Dat baart mij zorgen. Om die reden steek ik een fors deel van mijn zakelijke middelen in deze auto, die ik overigens na 2018 met de nieuwe bijtellingregels ook niet meer zou kunnen betalen.

Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar. Er is geen enkele regel of 'etiquette' die het verbiedt. Dan helpt het "het imago van Tesla rijders" niet als we elkaar daarop gaan aanspreken met reacties als "Wat zielig". Als Tesla daadwerkelijk duidelijk uitspreekt dat het uitsluitend is bedoelt voor roadtrips is het wat anders, maar dat is niet het geval. Als mijn SuC gebruik dan nu betekent dat iemand anders moet wachten, dan is dat maar zo. Ik moet ook wel eens wachten bij het tankstation op "dwaze donderdag" als ik op doorreis ben, en ook bij de Albert Heijn moet ik wel eens wachten in de rij bij de kassa, ook als ik haast heb. Zoals hier al werd aangehaald.. Dat is ook gewoon een consequentie van het toenemende aantal Tesla's op de weg. En Tesla breidt het netwerk nog altijd uit. Uiteindelijk heeft iedereen even veel recht om een SuC te gebruiken. De luxe die er voorheen wellicht was dat er altijd een stall vrij was is blijkbaar gewoon verleden tijd.

Mijn punt is.. Het is mooi dat er hier blijkbaar een aantal mensen zijn waarbij het geld op de rug groeit die altijd thuis of publiek laden (a veelal EUR 0,35/kWh, belachelijk duur), maar er zijn ook mensen waarbij dat niet het geval is. En dan is "gratis" SuC een extra motivatie om over te gaan tot aanschaf van zo'n toch erg dure auto naast de milieuvoordelen en het feit dat het gewoon een erg mooie wagen is. Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.

Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!

Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie. Een kreet als "imago van Tesla rijders" lijkt mij dan ook niet verstandig. Dat is net zo'n zinloze kreet als "alle BMW rijders zijn asociaal". Er zullen ook asocialen in Tesla's rijden. De SuC idle-fee komt ook niet uit de lucht vallen, blijkbaar zijn er genoeg asociale Tesla rijders dat dit nodig is.

Zo las ik hier ook opmerkingen in de trant van: "Dat zal wel een tweede eigenaar zijn van een classic". Nogal riskante assumpties zou ik zeggen. Alsof de eerste generatie Tesla rijders nooit iets fout doet.

Verder vind ik jullie allemaal heel aardig hoor :), maar 't komt soms wel een beetje over als een elitaire sekte.

PS: Ik reageer op WidoDH, maar dit is meer een reactie in het algemeen. Niet perse op wido :)
 
De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.

Tesla roept nergens dat gratis SuC voorbehouden is voor road-trips (ondanks de genoemde pagina's die men hier post, daar staat niet dat SuC voorbehouden is aan road-trips, alleen dat SuC's er voor zorgen dat je overal kunt komen tijdens roadtrips). Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat gratis-SuC daadwerkelijk gratis is. Je hebt er gewoon voor betaald bij de aanschaf van de auto. Net als de gratis tablet bij je energieleverancier.

Ik heb een Tesla aangeschaft, een auto van meer dan 100k. Dat is een bedrag dat ik bij geen enkele andere auto zou uitgeven en eerlijk gezegd twijfel ik ook nu nog of het wel een goede keuze was omdat het gewoon ziek veel geld is. Ik heb hiervoor zelfs nog nooit een nieuwe auto aangeschaft, altijd tweedehands. Deze auto kost mij meer dan de aanschaf van al mijn vorige auto's opgeteld. Mijn vorige woning was ongeveer even duur als deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik mij zorgen maak omwille gezondheid van mij, mijn kinderen en mijn medemens. Als mijn huidige diesel stil staat op de parkeerplaats stinkt het gewoon flink, als ik de kinderen breng naar school op een koude ochtend staat letterlijk de hele parkeerplaats van de school te dampen met uitlaatgassen van alle auto's waar alle kinderen doorheen lopen. Recent had ik last van uitlaatgassen in het interieur (defecte verstuiverringen), waardoor ik letterlijk keelpijn kreeg. Dat baart mij zorgen. Om die reden steek ik een fors deel van mijn zakelijke middelen in deze auto, die ik overigens na 2018 met de nieuwe bijtellingregels ook niet meer zou kunnen betalen.

Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar. Er is geen enkele regel of 'etiquette' die het verbiedt. Dan helpt het "het imago van Tesla rijders" niet als we elkaar daarop gaan aanspreken met reacties als "Wat zielig". Als Tesla daadwerkelijk duidelijk uitspreekt dat het uitsluitend is bedoelt voor roadtrips is het wat anders, maar dat is niet het geval. Als mijn SuC gebruik dan nu betekent dat iemand anders moet wachten, dan is dat maar zo. Ik moet ook wel eens wachten bij het tankstation op "dwaze donderdag" als ik op doorreis ben, en ook bij de Albert Heijn moet ik wel eens wachten in de rij bij de kassa, ook als ik haast heb. Zoals hier al werd aangehaald.. Dat is ook gewoon een consequentie van het toenemende aantal Tesla's op de weg. En Tesla breidt het netwerk nog altijd uit. Uiteindelijk heeft iedereen even veel recht om een SuC te gebruiken. De luxe die er voorheen wellicht was dat er altijd een stall vrij was is blijkbaar gewoon verleden tijd.

Mijn punt is.. Het is mooi dat er hier blijkbaar een aantal mensen zijn waarbij het geld op de rug groeit die altijd thuis of publiek laden (a veelal EUR 0,35/kWh, belachelijk duur), maar er zijn ook mensen waarbij dat niet het geval is. En dan is "gratis" SuC een extra motivatie om over te gaan tot aanschaf van zo'n toch erg dure auto naast de milieuvoordelen en het feit dat het gewoon een erg mooie wagen is. Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.

Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!

Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie. Een kreet als "imago van Tesla rijders" lijkt mij dan ook niet verstandig. Dat is net zo'n zinloze kreet als "alle BMW rijders zijn asociaal". Er zullen ook asocialen in Tesla's rijden. De SuC idle-fee komt ook niet uit de lucht vallen, blijkbaar zijn er genoeg asociale Tesla rijders dat dit nodig is.

Zo las ik hier ook opmerkingen in de trant van: "Dat zal wel een tweede eigenaar zijn van een classic". Nogal riskante assumpties zou ik zeggen. Alsof de eerste generatie Tesla rijders nooit iets fout doet.

Verder vind ik jullie allemaal heel aardig hoor :), maar 't komt soms wel een beetje over als een elitaire sekte.

PS: Ik reageer op WidoDH, maar dit is meer een reactie in het algemeen. Niet perse op wido :)
Ik vind het een goede reactie waar niks verkeerds in staat. Tesla breidt inderdaad het netwerk steeds verder uit en richt zich met name op stedelijke gebieden. Dat worden dan grote SuC's en ik denk dat dat ook de reden is dat steden als Den Haag, Rotterdam en Utrecht nog geen SuC in de buurt hebben. Daar komen gewoon hele grote, met name ook om stadsbewoners zonder eigen laadmogelijkheid te helpen. Zodra Model 3 verschijnt zullen we dat gaan zien. Er is nu een groep die gratis Superchargen heeft. Niets is voor niets dus er zal wel voor betaald zijn. Dat gratis zal een keer afgelopen zijn hoewel men het toch steeds weer verlengd heeft. Het zal mij ook niets verbazen als het nog een tijdje zo blijft. In ieder geval Model 3 gaat betalen, en wel 20 ct/kWh. Een zeer nette prijs en dan maar afwachten wat de rest van de aanbieders gaat doen.

Wanneer straks gratis Superchargen vervalt moeten de auto's dus 2k goedkoper gaan worden, toch? Ik denk dat we dat kunnen vergeten.

Wat laden betreft zijn de argumenten tegen gratis laden alleen terug te voeren op de capaciteit, niet op wat voor ethisch motief ook. Als de capaciteit van het netwerk groeit zal het probleem ook minder worden. Daarnaast kun je met een SuC dicht in de buurt slimmer laden door een tijdstip te kiezen dat het minder druk is, ook voor jezelf.

Tenslotte zie ik het gratis laden nog steeds als een stukje voorrecht dat de eerste groepen krijgen als dank voor hun investeringen, niet alleen in geld maar ook in tijd om de buurman te overtuigen. Het zal een keer ophouden.
 
Respectvol geschreven! Niets mis mee.

De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.

Tesla roept nergens dat gratis SuC voorbehouden is voor road-trips (ondanks de genoemde pagina's die men hier post, daar staat niet dat SuC voorbehouden is aan road-trips, alleen dat SuC's er voor zorgen dat je overal kunt komen tijdens roadtrips). Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat gratis-SuC daadwerkelijk gratis is. Je hebt er gewoon voor betaald bij de aanschaf van de auto. Net als de gratis tablet bij je energieleverancier.

Ik heb een Tesla aangeschaft, een auto van meer dan 100k. Dat is een bedrag dat ik bij geen enkele andere auto zou uitgeven en eerlijk gezegd twijfel ik ook nu nog of het wel een goede keuze was omdat het gewoon ziek veel geld is. Ik heb hiervoor zelfs nog nooit een nieuwe auto aangeschaft, altijd tweedehands. Deze auto kost mij meer dan de aanschaf van al mijn vorige auto's opgeteld. Mijn vorige woning was ongeveer even duur als deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik mij zorgen maak omwille gezondheid van mij, mijn kinderen en mijn medemens. Als mijn huidige diesel stil staat op de parkeerplaats stinkt het gewoon flink, als ik de kinderen breng naar school op een koude ochtend staat letterlijk de hele parkeerplaats van de school te dampen met uitlaatgassen van alle auto's waar alle kinderen doorheen lopen. Recent had ik last van uitlaatgassen in het interieur (defecte verstuiverringen), waardoor ik letterlijk keelpijn kreeg. Dat baart mij zorgen. Om die reden steek ik een fors deel van mijn zakelijke middelen in deze auto, die ik overigens na 2018 met de nieuwe bijtellingregels ook niet meer zou kunnen betalen.

Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar. Er is geen enkele regel of 'etiquette' die het verbiedt. Dan helpt het "het imago van Tesla rijders" niet als we elkaar daarop gaan aanspreken met reacties als "Wat zielig". Als Tesla daadwerkelijk duidelijk uitspreekt dat het uitsluitend is bedoelt voor roadtrips is het wat anders, maar dat is niet het geval. Als mijn SuC gebruik dan nu betekent dat iemand anders moet wachten, dan is dat maar zo. Ik moet ook wel eens wachten bij het tankstation op "dwaze donderdag" als ik op doorreis ben, en ook bij de Albert Heijn moet ik wel eens wachten in de rij bij de kassa, ook als ik haast heb. Zoals hier al werd aangehaald.. Dat is ook gewoon een consequentie van het toenemende aantal Tesla's op de weg. En Tesla breidt het netwerk nog altijd uit. Uiteindelijk heeft iedereen even veel recht om een SuC te gebruiken. De luxe die er voorheen wellicht was dat er altijd een stall vrij was is blijkbaar gewoon verleden tijd.

Mijn punt is.. Het is mooi dat er hier blijkbaar een aantal mensen zijn waarbij het geld op de rug groeit die altijd thuis of publiek laden (a veelal EUR 0,35/kWh, belachelijk duur), maar er zijn ook mensen waarbij dat niet het geval is. En dan is "gratis" SuC een extra motivatie om over te gaan tot aanschaf van zo'n toch erg dure auto naast de milieuvoordelen en het feit dat het gewoon een erg mooie wagen is. Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.

Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!

Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie. Een kreet als "imago van Tesla rijders" lijkt mij dan ook niet verstandig. Dat is net zo'n zinloze kreet als "alle BMW rijders zijn asociaal". Er zullen ook asocialen in Tesla's rijden. De SuC idle-fee komt ook niet uit de lucht vallen, blijkbaar zijn er genoeg asociale Tesla rijders dat dit nodig is.

Zo las ik hier ook opmerkingen in de trant van: "Dat zal wel een tweede eigenaar zijn van een classic". Nogal riskante assumpties zou ik zeggen. Alsof de eerste generatie Tesla rijders nooit iets fout doet.

Verder vind ik jullie allemaal heel aardig hoor :), maar 't komt soms wel een beetje over als een elitaire sekte.

PS: Ik reageer op WidoDH, maar dit is meer een reactie in het algemeen. Niet perse op wido :)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Respectvol geschreven! Niets mis mee.

Reden voor aanschaf MS 75D

Prachtige auto
Beter voor het milieu
Fiscale voordelen( anders onbetaalbaar voor mij)
EAP( werkt minder goed dan verwacht)
En het zelfstandig autonoom rijden. ( niet aangeschaft omdat het nog niet werkt)
En gratis superchargen.
Software verbeteringen via de lucht.


De prijs van een Tesla doet er dus wel toe.
De auto van een vriend gezien. Q7. Is toch echt meer auto ook al loopt ie op dinosaurussap
 
De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.

Tesla roept nergens dat gratis SuC voorbehouden is voor road-trips (ondanks de genoemde pagina's die men hier post, daar staat niet dat SuC voorbehouden is aan road-trips, alleen dat SuC's er voor zorgen dat je overal kunt komen tijdens roadtrips). Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat gratis-SuC daadwerkelijk gratis is. Je hebt er gewoon voor betaald bij de aanschaf van de auto. Net als de gratis tablet bij je energieleverancier.

Ik heb een Tesla aangeschaft, een auto van meer dan 100k. Dat is een bedrag dat ik bij geen enkele andere auto zou uitgeven en eerlijk gezegd twijfel ik ook nu nog of het wel een goede keuze was omdat het gewoon ziek veel geld is. Ik heb hiervoor zelfs nog nooit een nieuwe auto aangeschaft, altijd tweedehands. Deze auto kost mij meer dan de aanschaf van al mijn vorige auto's opgeteld. Mijn vorige woning was ongeveer even duur als deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik mij zorgen maak omwille gezondheid van mij, mijn kinderen en mijn medemens. Als mijn huidige diesel stil staat op de parkeerplaats stinkt het gewoon flink, als ik de kinderen breng naar school op een koude ochtend staat letterlijk de hele parkeerplaats van de school te dampen met uitlaatgassen van alle auto's waar alle kinderen doorheen lopen. Recent had ik last van uitlaatgassen in het interieur (defecte verstuiverringen), waardoor ik letterlijk keelpijn kreeg. Dat baart mij zorgen. Om die reden steek ik een fors deel van mijn zakelijke middelen in deze auto, die ik overigens na 2018 met de nieuwe bijtellingregels ook niet meer zou kunnen betalen.

Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar. Er is geen enkele regel of 'etiquette' die het verbiedt. Dan helpt het "het imago van Tesla rijders" niet als we elkaar daarop gaan aanspreken met reacties als "Wat zielig". Als Tesla daadwerkelijk duidelijk uitspreekt dat het uitsluitend is bedoelt voor roadtrips is het wat anders, maar dat is niet het geval. Als mijn SuC gebruik dan nu betekent dat iemand anders moet wachten, dan is dat maar zo. Ik moet ook wel eens wachten bij het tankstation op "dwaze donderdag" als ik op doorreis ben, en ook bij de Albert Heijn moet ik wel eens wachten in de rij bij de kassa, ook als ik haast heb. Zoals hier al werd aangehaald.. Dat is ook gewoon een consequentie van het toenemende aantal Tesla's op de weg. En Tesla breidt het netwerk nog altijd uit. Uiteindelijk heeft iedereen even veel recht om een SuC te gebruiken. De luxe die er voorheen wellicht was dat er altijd een stall vrij was is blijkbaar gewoon verleden tijd.

Mijn punt is.. Het is mooi dat er hier blijkbaar een aantal mensen zijn waarbij het geld op de rug groeit die altijd thuis of publiek laden (a veelal EUR 0,35/kWh, belachelijk duur), maar er zijn ook mensen waarbij dat niet het geval is. En dan is "gratis" SuC een extra motivatie om over te gaan tot aanschaf van zo'n toch erg dure auto naast de milieuvoordelen en het feit dat het gewoon een erg mooie wagen is. Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.

Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!

Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie. Een kreet als "imago van Tesla rijders" lijkt mij dan ook niet verstandig. Dat is net zo'n zinloze kreet als "alle BMW rijders zijn asociaal". Er zullen ook asocialen in Tesla's rijden. De SuC idle-fee komt ook niet uit de lucht vallen, blijkbaar zijn er genoeg asociale Tesla rijders dat dit nodig is.

Zo las ik hier ook opmerkingen in de trant van: "Dat zal wel een tweede eigenaar zijn van een classic". Nogal riskante assumpties zou ik zeggen. Alsof de eerste generatie Tesla rijders nooit iets fout doet.

Verder vind ik jullie allemaal heel aardig hoor :), maar 't komt soms wel een beetje over als een elitaire sekte.

PS: Ik reageer op WidoDH, maar dit is meer een reactie in het algemeen. Niet perse op wido :)
Goed verhaal! Begrijp mij niet verkeerd, maar het gaat mij om de perceptie die andere mensen hebben.

Ik merk dat er wel degelijk raar wordt gekeken naar een auto van 100k en ik pas dan wel op om te vragen om iets gratis.

Ik ben al blij als er een WC is waar ik heen kan!

De hele SuC discussie over waar wel en niet te laden houd ik mij buiten.
 
De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.

Tesla roept nergens dat gratis SuC voorbehouden is voor road-trips (ondanks de genoemde pagina's die men hier post, daar staat niet dat SuC voorbehouden is aan road-trips, alleen dat SuC's er voor zorgen dat je overal kunt komen tijdens roadtrips). Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat gratis-SuC daadwerkelijk gratis is. Je hebt er gewoon voor betaald bij de aanschaf van de auto. Net als de gratis tablet bij je energieleverancier.

Ik heb een Tesla aangeschaft, een auto van meer dan 100k. Dat is een bedrag dat ik bij geen enkele andere auto zou uitgeven en eerlijk gezegd twijfel ik ook nu nog of het wel een goede keuze was omdat het gewoon ziek veel geld is. Ik heb hiervoor zelfs nog nooit een nieuwe auto aangeschaft, altijd tweedehands. Deze auto kost mij meer dan de aanschaf van al mijn vorige auto's opgeteld. Mijn vorige woning was ongeveer even duur als deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik mij zorgen maak omwille gezondheid van mij, mijn kinderen en mijn medemens. Als mijn huidige diesel stil staat op de parkeerplaats stinkt het gewoon flink, als ik de kinderen breng naar school op een koude ochtend staat letterlijk de hele parkeerplaats van de school te dampen met uitlaatgassen van alle auto's waar alle kinderen doorheen lopen. Recent had ik last van uitlaatgassen in het interieur (defecte verstuiverringen), waardoor ik letterlijk keelpijn kreeg. Dat baart mij zorgen. Om die reden steek ik een fors deel van mijn zakelijke middelen in deze auto, die ik overigens na 2018 met de nieuwe bijtellingregels ook niet meer zou kunnen betalen.

Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar. Er is geen enkele regel of 'etiquette' die het verbiedt. Dan helpt het "het imago van Tesla rijders" niet als we elkaar daarop gaan aanspreken met reacties als "Wat zielig". Als Tesla daadwerkelijk duidelijk uitspreekt dat het uitsluitend is bedoelt voor roadtrips is het wat anders, maar dat is niet het geval. Als mijn SuC gebruik dan nu betekent dat iemand anders moet wachten, dan is dat maar zo. Ik moet ook wel eens wachten bij het tankstation op "dwaze donderdag" als ik op doorreis ben, en ook bij de Albert Heijn moet ik wel eens wachten in de rij bij de kassa, ook als ik haast heb. Zoals hier al werd aangehaald.. Dat is ook gewoon een consequentie van het toenemende aantal Tesla's op de weg. En Tesla breidt het netwerk nog altijd uit. Uiteindelijk heeft iedereen even veel recht om een SuC te gebruiken. De luxe die er voorheen wellicht was dat er altijd een stall vrij was is blijkbaar gewoon verleden tijd.

Mijn punt is.. Het is mooi dat er hier blijkbaar een aantal mensen zijn waarbij het geld op de rug groeit die altijd thuis of publiek laden (a veelal EUR 0,35/kWh, belachelijk duur), maar er zijn ook mensen waarbij dat niet het geval is. En dan is "gratis" SuC een extra motivatie om over te gaan tot aanschaf van zo'n toch erg dure auto naast de milieuvoordelen en het feit dat het gewoon een erg mooie wagen is. Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.

Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!

Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie. Een kreet als "imago van Tesla rijders" lijkt mij dan ook niet verstandig. Dat is net zo'n zinloze kreet als "alle BMW rijders zijn asociaal". Er zullen ook asocialen in Tesla's rijden. De SuC idle-fee komt ook niet uit de lucht vallen, blijkbaar zijn er genoeg asociale Tesla rijders dat dit nodig is.

Zo las ik hier ook opmerkingen in de trant van: "Dat zal wel een tweede eigenaar zijn van een classic". Nogal riskante assumpties zou ik zeggen. Alsof de eerste generatie Tesla rijders nooit iets fout doet.

Verder vind ik jullie allemaal heel aardig hoor :), maar 't komt soms wel een beetje over als een elitaire sekte.

PS: Ik reageer op WidoDH, maar dit is meer een reactie in het algemeen. Niet perse op wido :)
Precies! Helemaal eens, maar dat was denk ik al duidelijk.;)