De prijs van een Tesla wordt hier blijkbaar vaak aangehaald als argument dat je ergens geen gebruik van zou mogen maken van een gratis faciliteit. Ik vindt dat nogal vreemd. Alsof Tesla rijden alleen is voorbehouden aan een bepaalde elite met een fors budget, waarbij je blijkbaar ook goed moet laten zien dat je het breed hebt en gratis faciliteiten resoluut moet afslaan. Ook het argument 'SuC is alleen voor road trips' is zo'n discussie, en dat er wordt neergekeken als je op die manier EUR 10,- aan 'brandstof' bespaard. Dat zou "zielig" zijn, aldus Wim S. Ik vindt dat onzin en vervelend om te horen.
Tesla roept nergens dat gratis SuC voorbehouden is voor road-trips (ondanks de genoemde pagina's die men hier post, daar staat niet dat SuC voorbehouden is aan road-trips, alleen dat SuC's er voor zorgen dat je overal kunt komen tijdens roadtrips). Daarnaast is het natuurlijk een illusie dat gratis-SuC daadwerkelijk gratis is. Je hebt er gewoon voor betaald bij de aanschaf van de auto. Net als de gratis tablet bij je energieleverancier.
Ik heb een Tesla aangeschaft, een auto van meer dan 100k. Dat is een bedrag dat ik bij geen enkele andere auto zou uitgeven en eerlijk gezegd twijfel ik ook nu nog of het wel een goede keuze was omdat het gewoon ziek veel geld is. Ik heb hiervoor zelfs nog nooit een nieuwe auto aangeschaft, altijd tweedehands. Deze auto kost mij meer dan de aanschaf van al mijn vorige auto's opgeteld. Mijn vorige woning was ongeveer even duur als deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik mij zorgen maak omwille gezondheid van mij, mijn kinderen en mijn medemens. Als mijn huidige diesel stil staat op de parkeerplaats stinkt het gewoon flink, als ik de kinderen breng naar school op een koude ochtend staat letterlijk de hele parkeerplaats van de school te dampen met uitlaatgassen van alle auto's waar alle kinderen doorheen lopen. Recent had ik last van uitlaatgassen in het interieur (defecte verstuiverringen), waardoor ik letterlijk keelpijn kreeg. Dat baart mij zorgen. Om die reden steek ik een fors deel van mijn zakelijke middelen in deze auto, die ik overigens na 2018 met de nieuwe bijtellingregels ook niet meer zou kunnen betalen.
Dan stoot het mij toch wat tegen de borst als hier op het forum er zo afkeurend wordt gekeken als ik een paar keer in mijn regio wil SuC'en omdat ik dan inderdaad 10 euro aan stroomkosten bespaar. Er is geen enkele regel of 'etiquette' die het verbiedt. Dan helpt het "het imago van Tesla rijders" niet als we elkaar daarop gaan aanspreken met reacties als "Wat zielig". Als Tesla daadwerkelijk duidelijk uitspreekt dat het uitsluitend is bedoelt voor roadtrips is het wat anders, maar dat is niet het geval. Als mijn SuC gebruik dan nu betekent dat iemand anders moet wachten, dan is dat maar zo. Ik moet ook wel eens wachten bij het tankstation op "dwaze donderdag" als ik op doorreis ben, en ook bij de Albert Heijn moet ik wel eens wachten in de rij bij de kassa, ook als ik haast heb. Zoals hier al werd aangehaald.. Dat is ook gewoon een consequentie van het toenemende aantal Tesla's op de weg. En Tesla breidt het netwerk nog altijd uit. Uiteindelijk heeft iedereen even veel recht om een SuC te gebruiken. De luxe die er voorheen wellicht was dat er altijd een stall vrij was is blijkbaar gewoon verleden tijd.
Mijn punt is.. Het is mooi dat er hier blijkbaar een aantal mensen zijn waarbij het geld op de rug groeit die altijd thuis of publiek laden (a veelal EUR 0,35/kWh, belachelijk duur), maar er zijn ook mensen waarbij dat niet het geval is. En dan is "gratis" SuC een extra motivatie om over te gaan tot aanschaf van zo'n toch erg dure auto naast de milieuvoordelen en het feit dat het gewoon een erg mooie wagen is. Als je dan vervolgens zielig wordt genoemd wekt dat irritatie op.
Idem voor een reactie waarin ik aangaf dat ik een bewust laadpaal heb aangeschaft die gastgebruik kan verrekenen.. Daar kwam een reactie op in de trant van: "Mensen mogen hier gratis laden hoor, die paar euro..". Prachtig, ik kom graag een keer langs om mijn auto op jouw kosten te laden. Maar ik heb graag dat wildvreemden (ik noem maar wat.... vrienden/familie van bewoners 2 straten verderop) mij vergoeden als ze 70 kWh van mij afnemen. De faciliteit zelf stel ik echter graag ter beschikking om zo mijn mede EV-rijder te helpen. Ik rij zelfs met plezier mijn auto even aan de kant!
Dergelijk elitair gebral werkt ook niet echt goed voor de EV adoptie. Een kreet als "imago van Tesla rijders" lijkt mij dan ook niet verstandig. Dat is net zo'n zinloze kreet als "alle BMW rijders zijn asociaal". Er zullen ook asocialen in Tesla's rijden. De SuC idle-fee komt ook niet uit de lucht vallen, blijkbaar zijn er genoeg asociale Tesla rijders dat dit nodig is.
Zo las ik hier ook opmerkingen in de trant van: "Dat zal wel een tweede eigenaar zijn van een classic". Nogal riskante assumpties zou ik zeggen. Alsof de eerste generatie Tesla rijders nooit iets fout doet.
Verder vind ik jullie allemaal heel aardig hoor
, maar 't komt soms wel een beetje over als een elitaire sekte.
PS: Ik reageer op WidoDH, maar dit is meer een reactie in het algemeen. Niet perse op wido