Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat IONITY niet bij 8,- zal blijven geloof ik ook inderdaad wel, maar de move van Tesla verbaast mij. De tarieven van 20ct/kWh zijn nog niet zo heel lang geleden vastgesteld, en de energiemarkt is niet ineens zo veranderd dat een 30% verhoging nodig is door bv. gewijzigde inkooptarieven. Waar was dan die oude 20 ct/kWh op gebaseerd? Een introductieprijs zoals IONITY zal het niet zijn, Tesla hoeft immers het netwerk niet te introduceren. Was hun rekenmodel destijds dan fout? Draaiden ze met 20 ct/kWh dan verlies? Kan ik mij niet voorstellen

Het komt, samen met de referral beeindiging en ontslag van personeel, allemaal wat over als een noodgreep.

Ik snap gewoon niet goed hoe je ineens een 30% verhoging moet doorvoeren als er geen significante wijziging aan de inkoopkant is.
 
Nu is het nog 28 cent, maar dat gaat straks blijkbaar per locatie verschillen? Maar inderdaad, je hebt bij FastNed nog een abonnement nodig om die 35ct/kWh te kunnen halen. Maar bv. IONITY is 8 euro per sessie. Als je 60 kWh gaat laden is het slechts 13 cent per kWh. Zelfs bij slechts 30 kWh bijladen is IONITY goedkoper dan Tesla.

Ik vrees een beetje dat de prijsbewuste consument straks Tesla gewoon links laat liggen als ze niet uitkijken. Superchargers liggen in Nederland al op ophandige locaties, als het dan ook nog duurder of in ieder geval niet goedkoper is dan bv. een IONITY of een Fastned, dan kon het wel eens lekker rustig worden bij Superchargers, en daar heeft Tesla ook niets aan.

Nou kan uiteraard IONITY ook weer in prijs stijgen en Tesla later eventueel weer dalen, maar dat ze met deze tarieven amper nog concurrerend zijn met commerciele entiteiten als Fastned en IONITY verbaast mij als Tesla vol blijft houden dat het geen geld op hoeft te leveren.

Het is mij ook wel iets te toevallig dat het samenvalt met het volledig stoppen van het referal programma en het ontslaan van 7% van het personeel. Dat komt mij toch een tikkeltje over alsof er een te kort aan liquide middelen zijn en dit 1 van de maatregelen is om daar wat aan te doen
Kortom marktwerking.
Zeker niet in alle gevallen de beste oplossing, maar in dit geval zie ik zeker voordeel voor de consument.
 
Het komt, [...], allemaal wat over als een noodgreep.
Daar lijkt het wel op ja. Maar goed, er moet ook nog een obligatie ingelost worden en men verwacht een daling door de vermindering van het federale belastingvoordeel in de VS. Misschien voorzichtige vooruitziendheid?

Ik snap gewoon niet goed hoe je ineens een 30% verhoging moet doorvoeren als er geen significante wijziging aan de inkoopkant is.
Voor de rest van de wereld weet ik niet, maar in België zijn alle tarieven gestegen. Ik moet 4 cent per kWh meer betalen vanaf 1 januari thuis.
 
Bij gebrek aan goede CCS adapter zijn de Superchargers toch echt wel de enige valabele oplossing voor onderweg.

Dat Tesla zijn prijzen aanpast, rehabiliteert de andere aanbieders toch wel een beetje die hier vaak voor geldwolven werden versleten. Een buiteninstallatie onderhouden kost nu eenmaal, net zoals de initiële investering in het materiaal.

Wat me wel zorgen baart als investeerder : dat er van de drie oorspronkelijke unieke voordelen van het supercharger netwerk (kostprijs, dekking, gemak en laadsnelheid) er eigenlijk enkel dekking nog overblijft. En, ook op dat punt is de voorsprong van Tesla in meer markten sterk aan het slinken.

De grote jongens zijn ingestapt, en de kleine halen blijkbaar met relatief gemak geld op om investeringsverliezen te blijven opstapelen. Als consument is dat dan weer wel heel hoopgevend.
 
Is in ieder geval een steuntje in de rug voor de waarde van tweedehands Classics met levenslang gratis SuperChargergebruik. :D

Maar serieus.
  • Blijkbaar heeft Tesla het eigen laadnetwerk na de eerste zes/zeven jaar niet meer zo hard nodig om EV's in de markt te kunnen zetten. Oorspronkelijk was dit bittere noodzaak om de kip-ei situatie voor de afwachtende kopers weg te nemen.
  • Verder verkoopt men elke geproduceerde auto nog steeds met ongekende brutomarges zonder (grote) marketing- en/of advertentiekosten.
  • Serieuze concurrentie wordt nog steeds slechts aangekondigd en betreft ook maar minimale hoeveelheden auto's.
  • Tesla gelooft niet meer in de kapitaalmarkt om haar (enorme) groeidoelstellingen te financieren. Het fiasco van de verwijdering van de beurs dwingt het zoeken naar andere financiële bronnen, zoals prijs/margeverhoging.
  • Ondanks de uitzonderlijk idealistische doelstellingen is Tesla immers geen filantropische instelling. Knokken voor het bestaansrecht zit gelukkig wel in het DNA.
  • Blijkbaar zijn niet alle oorspronkelijke USP's meer noodzakelijk. Aantrekkelijk geprijsd waren de auto's sowieso nooit. (Ook niet nodig door de lage verbruikskosten.) Stimulering door overheden loopt ook terug. Uitmuntende en sowieso peperdure service hoeft helaas ook al niet meer. Het member-get-member programma (referrals) is nu ook ter ziele.
Kortom, Tesla is uit de couveuse en moet nu zelf leren kruipen. Misschien zijn we niet meer zo verliefd op het baby'tje als we een paar jaar geleden nog waren, maar zo gaat het nu eenmaal. Hopelijk groeit het uit tot een kleuter die overeind blijft zodra er echte concurrentie is.
 
Last edited:
Zoals ik al 2 jaar en ook 2 maanden geleden schreef wordt tesla een leverancier van mobile elektriciteit die ook auto’s verkoopt. Als je met deze tariefstelling teslatijders naar andere oplossingen (thuis/ionity/fadtned) jaagt en de vrijgekomen plekken vult met niet-tesla EV’s op CCS, waarvan de rijders prijsbewuster zijn dan degenen die dan elders laden, creeer je ruimte. Vergeet niet dat Tesla de daarmee verdiende euro’s in uitbreiding van het netwerk zal stoppen waardoor de toekomstige auto’s goedkoper gaan worden. Dus een win win win situatie. (Plus nog wat wins extra)
1. Alle Tesla’s kunnen aan CCS dus meer keuze.
2. Tesla verdient meer en auto’s worden goedkoper.
3. alle EV’s met CCS hebben ook de keuze om (mits teslaccount geactiveerd met betaalmiddel? )bij SUC’s laden na een geaccordeerde handshake.

En je betaalt wat je verbruikt. (Ik en velen van ons voorlopig nog niet eens)
Ik zie niks verkeerds eigenlijk.
Maar ja ik ben dan ook aan nul subsidie gewend als particuliere Teslarijder. Gelukkig wel met een soms gratis Sucende Classic MS. Kan me dan ook niet voorstellen dat de ondernemers hier zoveel pijn hebben van de gevolgen want daarvan kunnen zij anders dan ik de BTW in aftrek brengen en de kosten “op de zaak nemen”. Ik juich al bij deze stap dus daar zouden jullie nog meer reden toe hebben. Want die lege fastned’s en Inonities worden straks vrije SuC ‘s, of worden door jullie bezet en dan sparen we allemaal tijd.

We hebben maar 1 belang en dat is een zo groot mogelijk netwerk aan laadmogelijkheden. Dit is een stap in de goede richting voor iedereen.
 
Last edited:
Mijn inziens prima ontwikkeling. Laat de markt zijn werk maar doen. Die "vrije SUC's" waar SpeedyEddy het over heeft zie ik niet zo. Ik stond afgelopen zaterdag in Dordrecht, alle stalls waren bezet. En de M3's moeten nog komen. Ik voorzie een paar heftige (referal)-maanden. Zodra die voorbij zijn is de M3 levering echt op gang gekomen, met volle SUC's tot gevolg:eek:
 
  • Like
Reactions: S-19910
Lekker geloofwaardig zo jojo-en met die prijzen. Lijkt wel een beetje op het beleid over de gehele linie.

En als ze niets hadden gedaan, hadden ze juist het verwijt gekregen stoïcijns te zijn voor kritiek... Eigenlijk kunnen ze het nooit goed doen. Iedereen wil meer superchargers maar daar eigenlijk niet een kostendekkende prijs voor betalen. Niemand wil overvolle superchargers, maar wel graag zo lang mogelijk gratis superchargen. Al die wensen zijn niet verenigbaar.
 
De supercharger bij Delft in de Harnaschpolder langs de A4 komt bij een van der Valk (surprise). De grond wordt daar nu bouwrijp gemaakt voor het hotel. De supercharger zal dan wel volgen. Nog even geduld dus.
Bij afrit 12 Den Haag Zuid ?
Dat duurt nog eventjes dan: 2020 open. Hopelijk wordt de SuC eerder geplaatst, net als in Arlon en ValdeMeuse.
WOS.nl: Van der Valk-hotel Harnaschpolder in 2020 open