Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Niet vergeten dat het hier over de 2e in aanbouw zijnde V3 supercharger in Europa gaat. Er zijn nog genoeg V2 superchargers met netjes een Type2 connector dus je Model S en X kunnen nog altijd vrolijk laden en dat zie ik de komende 3 jaren niet aangrijpend veranderen.

Het valt te bezien hoe het verder verloopt, maar ik ben ook een eigenaar van een CHAdeMO- en CCS2-adapter en dat is het beetje de kostprijs van het pionieren, net zoals we ook een collectie versleten 30-pin apple kabeltjes hebben. Eigenaars van een MK1 roadster zouden ook kunnen klagen dat de aangebrachte stekker niet compatibel is met de superchargers, maar dat was ook wat de kostprijs van pionieren. De familie Benz liep ook niet te klagen dat ze hun benzine in een apotheek moesten kopen omdat er nog geen netwerk van tankstations was.

Tesla was wat vroeg en we mogen blij zijn dat ze voor de EU markt voor de Type2 connector hebben gekozen. Dat gaf al wat meer compatibiliteit dan de Tesla connectors in de VS. Met de Model 3 mogen we hier heel blij zijn dat ze er een CCS2-poort in hebben gestoken, waardoor de Model 3 op alle nieuwe snellader-netwerken kan laden. In de VS heeft men de wissel nog niet gemaakt en kan je met je Model 3 dus niet bij een Electrify America laden.

Nee, niet eens.... Één van de verkoopargument van Tesla was (is...) het steeds verder uitbreidende SuC netwerk. Als alle nieuwe SuCs V3 gaan worden zonder Type2 aansluiting dan gaat die vlieger niet op.
 
Het lijkt me nog te vroeg om strategie af te leiden uit deze nieuwe V3's in aanbouw. De eerste, in Londen, is bijvoorbeeld gemengd V2 en V3, dus je kan er met je Model S en X nog altijd terecht. Meer nog, niemand met een Model 3 zal je komen storen!
 
Dat is ongeveer dezelfde strategie als met benzine. Oudere auto’s kunnen slecht tegen E10 dus moet je die maar opruimen. Een auto van twee jaar oud kan je niet meer laden ook al heb je recht op gratis laden. Dus moet je ook maar opruimen. Weet je hoeveel km je kunt rijden met een EV voor €500,-? Ik kan dit absoluut niet waarderen.

ik vind 500 euro voor een verloop je ook wel wel geld.
Tesla zou eigenlijk de laad poorten moeten ombouwen, omdat ze zelf kiezen voor ccs only. Soort terugroep actie.
Tegenwoordig wordt toch iedere s en x met ccs uitgeleverd?
 
  • Like
Reactions: Superendo
ik vind 500 euro voor een verloop je ook wel wel geld.
Tesla zou eigenlijk de laad poorten moeten ombouwen, omdat ze zelf kiezen voor ccs only. Soort terugroep actie.
Tegenwoordig wordt toch iedere s en x met ccs uitgeleverd?
Nee, de CCS poort past niet in de S/X zonder aanpassingen aan de plaatdelen en dat is duur. De hardware er achter is wel aangepast en je krijgt het verloopstuk er bij. De retrofit is dus aanpassing en het verloopstuk. Bij Tesla wordt retrofit tegen aanvaardbare kosten gedaan. Veel andere fabrikanten laten je een nieuwe wagen kopen. Terugroepacties is onzin. Niets met veiligheid te maken en met V2 kun je bij 99% van de stalls laden.
 
Tja, als je over deze € 500 valt, dan vind je €.450 voor een optionele hoedenplank, € 530 voor een wall connector of € 550 voor het vervangen van een eMMC-chip vast ook te veel. Zaken waar nagenoeg niemand hier ooit iets van heeft gezegd. Terwijl een nieuwe auto zonder hoedenplank toch echt niet kan, je het laadpunt bij andere merken zelfs inclusief geleverd kreeg en gare geheugenchips een garantiedingetje zouden moeten zijn.

Een glas kan nu eenmaal tegelijkertijd half vol en half leeg zijn.
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Ik wil niet de vervelende onder ons zijn.
Maar wat is het voordeel van de V3 dan super snelladen wat minder is voor je accu?

Het gaat sneller en ik ben sowieso niet voornemens de auto van de leasemij over te nemen. Ik zie het probleem dus niet :D

Ik weet dat velen van jullie zo zuinig mogelijk met de accu doen om Elon Musk te pleasen en zo 1,6 miljoen kilometer uit een accupakket te halen.

ik zit er iets anders in. Ik lease dat ding voor 4-5 jaar en betaal een fors leasebedrag per maand. Voor dat geld gebruik ik hem waar ik hem voor besteld heb, sneller kunnen laden dan de concurrentie en een actieradius van 400km voor de long range.

die 400km haal ik al never nooit, daarnaast heb ik moeite met het feit dat ik blijkbaar niet iedere keer tot 100% mag laden. Als dat niet mag, moet je er ook niet mee adverteren!

De keuze is bewust op Tesla gevallen mede door de actieradius als de snellaad snelheden. Als dat opeens allemaal eigenlijk niet mag, hadden we allemaal net zo goed de Kia kunnen kiezen. Niet dat ik dat had gewild, maar just saying.

ik rijd de auto nu en ga mij niet in bochten wringen voor een eventuele volgende berijder. V3 laders zijn meer dan welkom en waar mogelijk ga ik er zeker gebruik van maken!
 
Het gaat sneller en ik ben sowieso niet voornemens de auto van de leasemij over te nemen. Ik zie het probleem dus niet :D

Met de komst van de Model 3 zal er veel veranderd zijn denk ik. Maar ik denk dat veel Model S/X rijders het milieu toch als belangrijk aspect hebben laten meespelen bij de aanschaf. Misschien niet aangeschaft zonder fincanciële stimulans.
Voor mijn gevoel rijden veel Model 3 rijders het ding puur vanwege de bijtelling en daardoor de mogelijkheid een auto van een klasse hoger te kunnen rijden dan anders in het financiële plaatje had gepast.

Ik vind het echt zonde als iemand moedwillig zijn batterij sneller stuk rijdt dan noodzakelijk. Iedereen weet dat als je een EV koopt, je de onderste en bovenste 10% van de capaciteit alleen in noodgevallen moet gebruiken. Het is ook lastig te checken voor een volgende gebruiker, zo zadel je mogelijk de volgende eigenaar met een grote kostenpost op. Ik vind zoiets echt lomp en egoïstisch.
 
ik zit er iets anders in. Ik lease dat ding voor 4-5 jaar en betaal een fors leasebedrag per maand. Voor dat geld gebruik ik hem waar ik hem voor besteld heb, sneller kunnen laden dan de concurrentie en een actieradius van 400km voor de long range.

Precies dat.. al die meldingen over niet tot 100% laden.. ik lease hem voor 5 jaar en daarna is het Tesla zijn probleem. Die gooien er waarschijnlijk standaard toch een nieuwe accu onder en upgraden de MCU.. dus waarom zou ik dan nu netjes 80% laden en dan eigenlijk alleen maar 'laadstress' ervaren.
 
Voor mijn gevoel rijden veel Model 3 rijders het ding puur vanwege de bijtelling en daardoor de mogelijkheid een auto van een klasse hoger te kunnen rijden dan anders in het financiële plaatje had gepast.

Dat denk ik ook - de S en de X rijders groeten elkaar nog wel .. de model 3 rijders reden eerst een Golfje of een Volvo en waren nu gewoon toe aan een nieuwe lease.. geen binding met Tesla, het niet leuk vinden om onderdeel te zijn van een grote beta-test.. Ja mijn financieringsrente van 0,4% was interessant en 4% bijtelling over de hele looptijd ook .. maar ik wilde heel graag een Tesla rijden. Voor de ervaring en de mogelijkheden.. we gaan het zien wat er is qua opties na mijn huidige lease (nog 2,5 jaar) maar grote kans dat ik daarna iets totaal anders rij (of toch gewoon een Y of een Cybertruck)
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Met de komst van de Model 3 zal er veel veranderd zijn denk ik. Maar ik denk dat veel Model S/X rijders het milieu toch als belangrijk aspect hebben laten meespelen bij de aanschaf. Misschien niet aangeschaft zonder financiële stimulans...
Het is inmiddels nog erger geworden.
Door de enorme waardetoename van het aandeel Tesla is er bij sommige mensen de financiële mogelijkheid ontstaan om (opnieuw) zo’n dure Tesla te kopen. Zelfs als die er al eentje hadden, dan komt er toch weer een gebruikt exemplaar extra op de markt. Waarmee de bereikbaarheid voor de massa weer toeneemt. Zo verdwijnt het exclusieve karakter van Tesla als sneeuw voor de zon.

Uiteindelijk gebeurt er hetzelfde als met andere technologische vooruitgang. Was je begin jaren negentig van vorige eeuw nog een hele baas wanneer je een ‘draagbare’ telefoon van een paar kilo meezeulde, een paar jaar later had opeens elke chef lege dozen een minuscule gsm op zak. Nu heeft elke middelbare scholier een computer op zak met evenveel rekenkracht als een supercomputer van tientallen miljoenen rond de eeuwwisseling, waarmee je in geval van nood ook nog zou kunnen bellen.

Wen er maar aan; technologie democratiseert de samenleving.
 
Het capping verhaal gaat volgens mij niet op. Heb nu 47500 km gereden met mijn S en meer dan 90% op DC geladen. Haal nog steeds meer dan 130kW bij de SUC.
Geloof wel dat er daardoor eerder degradatie op treedt maar het BMS van Tesla is goed en zal daarmee degradatie ook tegengaan.

Hoeveel kWh heb je in totaal DC geladen denk je?
Ik las ergens dat de capping er inkomt na een bepaalde hoeveelheid DC kWh, maar of het waar is???
 
Met de komst van de Model 3 zal er veel veranderd zijn denk ik. Maar ik denk dat veel Model S/X rijders het milieu toch als belangrijk aspect hebben laten meespelen bij de aanschaf. Misschien niet aangeschaft zonder fincanciële stimulans.
Voor mijn gevoel rijden veel Model 3 rijders het ding puur vanwege de bijtelling en daardoor de mogelijkheid een auto van een klasse hoger te kunnen rijden dan anders in het financiële plaatje had gepast.

Ik vind het echt zonde als iemand moedwillig zijn batterij sneller stuk rijdt dan noodzakelijk. Iedereen weet dat als je een EV koopt, je de onderste en bovenste 10% van de capaciteit alleen in noodgevallen moet gebruiken. Het is ook lastig te checken voor een volgende gebruiker, zo zadel je mogelijk de volgende eigenaar met een grote kostenpost op. Ik vind zoiets echt lomp en egoïstisch.

Volgens mij lees je bewust negatiever dan het is.
Ik laad niet altijd tot 100%, maar ik vind het wel raar dat ze met 100% mogen adverteren, terwijl ik een auto uitkies op zijn actieradius. Dit zijn dingen die vooraf niet duidelijk zijn!

als ik een wasmachine koop met 8kg vulgewicht, wil ik ook geen melding krijgen, dat ik beter niet tot 8kg kan vullen. Liever max 5, maar als het écht nodig is mag je wel 8 pakken. Raar toch?

Ik laad tot 90% standaard, ik ga het mij zelf niet nog moeilijke maken en maar tot 80% laden. Dat weiger ik.

Dat denk ik ook - de S en de X rijders groeten elkaar nog wel .. de model 3 rijders reden eerst een Golfje of een Volvo en waren nu gewoon toe aan een nieuwe lease.. geen binding met Tesla, het niet leuk vinden om onderdeel te zijn van een grote beta-test.. Ja mijn financieringsrente van 0,4% was interessant en 4% bijtelling over de hele looptijd ook .. maar ik wilde heel graag een Tesla rijden. Voor de ervaring en de mogelijkheden.. we gaan het zien wat er is qua opties na mijn huidige lease (nog 2,5 jaar) maar grote kans dat ik daarna iets totaal anders rij (of toch gewoon een Y of een Cybertruck)

Eigenlijk heb ik dat met iedere sekte, ik ga toch niet zwaaien naar mensen met een zelfde auto. Waarom?
Ook ervaar ik met geen enkel ander merk een binding, je binden aan een merk is het stomste wat je kan doen, tenzij je eigenaar bent van het merk.

Op dit moment was de Model 3 de beste keuze voor mij, dat kan over 5 jaar heel anders zijn.
Voor sommige mensen krijg ik een beetje het tienermeisje, popidool gevoel erbij. Elon is hun idool en ze zijn helemaal fan ervan. Ja van mij mogen jullie, ik bekijk per keer welke auto het beste bij mij past voor de volgende 2-5 jaar.


Heren: Zullen we het ontopic bij de SuperChargers houden? Dank je!

Daar ging het juist over, liever geen V3 supercharger gebruiken, omdat het slechter voor de accu zou zijn...
Mijn doel is juist, zo snel mogelijk laden, om sneller onderweg te zijn.
 
Daar ging het juist over, liever geen V3 supercharger gebruiken, omdat het slechter voor de accu zou zijn...
Mijn doel is juist, zo snel mogelijk laden, om sneller onderweg te zijn.
Dat was wellicht de insteek in eerste instantie, maar daarna ging de discussie een hele andere kant op.

Dit topic gaan expliciet over de SuperChargers in Nederland: Waar ze staan en waar ze komen.

Of V3 wel of niet goed is voor de accu en of je merkbinding hebt met Tesla is niet nodig hier. Dit om proberen topics bij hun onderwerp te houden en discussies helder te houden voor mensen.
 
Kan iemand bevestigen (liefst ontkrachten) dat SuC Breukelen volledig buiten gebruik is?
 

Attachments

  • 1BF3AA7F-9F7A-4D46-879B-BCBED17C0F35.jpeg
    1BF3AA7F-9F7A-4D46-879B-BCBED17C0F35.jpeg
    481.9 KB · Views: 48