Dat is ongeveer dezelfde strategie als met benzine. Oudere auto’s kunnen slecht tegen E10 dus moet je die maar opruimen. Een auto van twee jaar oud kan je niet meer laden ook al heb je recht op gratis laden. Dus moet je ook maar opruimen. Weet je hoeveel km je kunt rijden met een EV voor €500,-? Ik kan dit absoluut niet waarderen.
Ik heb een 70 jaar oude auto, maar die hoeft echt niet weg. Veel premium benzine (o.a. Shell V-Power) bevatten geen tot vrijwel geen bio-ethanol. Ook zijn er bio-ethanol killers op de markt zodat je gewoon E10 kunt blijven tanken.
Dat je voor €500 veel kilometers kan rijden geloof ik wel, maar je zit in een dynamische markt (
EVolutie) en dit soort standaarden veranderen nog. Als je dat niet wilt moet je fossiel blijven rijden.
Ik laat ook de ombouw naar CCS doen. Dat is niet zozeer vanwege de V3 laders, maar omdat je gewoon veel meer keuze hebt in laadmogelijkheden. Voorheen had je een grote lompe Chademo adapter nodig (zeker zo duur). Daar is nu de CCS retrofit voor in de plaats gekomen. Die V3 SuCs zijn nog steeds heel beperkt in aantal en het is nu niet zo dat ze de bestaande SuCs weghalen. Onderaan de streep zal je over een jaar bij meer plekken kunnen laden (ook zonder CCS retrofit) dan toen je de auto kocht. Natuurlijk was het voor de non-CCS S/X bezitters fijn geweest dat ze ook konden laden bij deze stations, maar ik kan me voorstellen dat het gewoon te duur wordt. Iedereen gratis CCS retrofit doen is natuurlijk ook een beetje teveel gevraagd.
Heel Europa gaat (gelukkig) naar de CCS standaard. Ik wou eerst ook niet ombouwen, maar met CCS kun je gewoon veel relaxter door Europa rijden en ben je minder afhankelijk van het Tesla Supercharger netwerk. Ik heb gratis supercharging en zal dus eerder bij een SuC gaan laden, maar op termijn zal je toch de CCS retrofit moeten doen. Dan kun je het beter nu doen, want dan heb je er langer profijt van. Vakantie Schotland is zonder CCS retrofit (of Chademo adapter) eigenlijk niet te doen en dat geldt voor meer landen.
Ik vind de €500 (incl. BTW) een hele nette prijs. Het kan ook nog eens op locatie uitgevoerd worden, dus het is niet zo dat Tesla de bestaande S/X rijders in de steek laat.'