Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Het zou alvast prettig zijn als de V3 de nominale snelheid altijd zou halen ongeacht of er iemand aan de gedeelde stall staat. 140kW moet dan onder de juiste omstandigheden de norm zijn voor de 100kWh versies. Als Tesla nu met CCS komt zijn dus alle oudere Tesla’s (1 jaar of ouder) benadeeld. Dat kunnen ze lijkt mij niet verkopen. Je hebt dan onbeperkt superchargen alleen past de aansluiting niet meer.

je hebt de optie om de CCS adapter (en ombouw) aan te schaffen voor €500
Heeft mij al een keer veel tijd gescheeld bij een multilader (dacht van Allego) waar de hoogste laadsnelheid enkel op de CCS kabel mogelijk was...
 
Aha, gevalletje verkeerd gelezen van mijn kant, excuses… Het zou inderdaad knap schandalig zijn als de nieuwe V3 SuC's met uitsluitend CCS aansluiting zouden komen.

Ik zit hier anders in: CCS wordt de standaard, logisch dat Tesla zich daarbij aansluit.
Ik had het met je eens geweest als ze geen retrofit hadden, maar nu ze dat aanbieden tegen een mi redelijke prijs van 500 euro....
 
  • Like
Reactions: bugboy
Maak daar maar eind 2020 van. De eerste steen wordt pas medio dit jaar gelegd.
SuC Delft komt steeds dichterbij. Eerste bouwwerkzaamheden van der Valk zijn zichtbaar.
 

Attachments

  • 20200131_133751.jpg
    20200131_133751.jpg
    137.6 KB · Views: 66
  • Like
Reactions: SvenSKAMrT
Ik zit hier anders in: CCS wordt de standaard, logisch dat Tesla zich daarbij aansluit.
Ik had het met je eens geweest als ze geen retrofit hadden, maar nu ze dat aanbieden tegen een mi redelijke prijs van 500 euro....
Dat is ongeveer dezelfde strategie als met benzine. Oudere auto’s kunnen slecht tegen E10 dus moet je die maar opruimen. Een auto van twee jaar oud kan je niet meer laden ook al heb je recht op gratis laden. Dus moet je ook maar opruimen. Weet je hoeveel km je kunt rijden met een EV voor €500,-? Ik kan dit absoluut niet waarderen.
 
Last edited:
Dat is ongeveer dezelfde strategie als met benzine. Oudere auto’s kunnen slecht tegen E10 dus moet je die maar opruimen. Een auto van twee jaar oud kan je niet meer laden ook al heb je recht op gratis laden. Dus moet je ook maar opruimen. Weet je hoeveel km je kunt rijden met een EV voor €500,-? Ik kan dit absoluut niet waarderen.
Vreemde redenatie, je gaat een twee jaar oude auto ‘opruimen’ omdat je geen aanpassing van €500,- wil doen?
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Dat is ongeveer dezelfde strategie als met benzine. Oudere auto’s kunnen slecht tegen E10 dus moet je die maar opruimen. Een auto van twee jaar oud kan je niet meer laden ook al heb je recht op gratis laden. Dus moet je ook maar opruimen. Weet je hoeveel km je kunt rijden met een EV voor €500,-? Ik kan dit absoluut niet waarderen.
Ik heb een 70 jaar oude auto, maar die hoeft echt niet weg. Veel premium benzine (o.a. Shell V-Power) bevatten geen tot vrijwel geen bio-ethanol. Ook zijn er bio-ethanol killers op de markt zodat je gewoon E10 kunt blijven tanken.

Dat je voor €500 veel kilometers kan rijden geloof ik wel, maar je zit in een dynamische markt (EVolutie) en dit soort standaarden veranderen nog. Als je dat niet wilt moet je fossiel blijven rijden.

Ik laat ook de ombouw naar CCS doen. Dat is niet zozeer vanwege de V3 laders, maar omdat je gewoon veel meer keuze hebt in laadmogelijkheden. Voorheen had je een grote lompe Chademo adapter nodig (zeker zo duur). Daar is nu de CCS retrofit voor in de plaats gekomen. Die V3 SuCs zijn nog steeds heel beperkt in aantal en het is nu niet zo dat ze de bestaande SuCs weghalen. Onderaan de streep zal je over een jaar bij meer plekken kunnen laden (ook zonder CCS retrofit) dan toen je de auto kocht. Natuurlijk was het voor de non-CCS S/X bezitters fijn geweest dat ze ook konden laden bij deze stations, maar ik kan me voorstellen dat het gewoon te duur wordt. Iedereen gratis CCS retrofit doen is natuurlijk ook een beetje teveel gevraagd.

Heel Europa gaat (gelukkig) naar de CCS standaard. Ik wou eerst ook niet ombouwen, maar met CCS kun je gewoon veel relaxter door Europa rijden en ben je minder afhankelijk van het Tesla Supercharger netwerk. Ik heb gratis supercharging en zal dus eerder bij een SuC gaan laden, maar op termijn zal je toch de CCS retrofit moeten doen. Dan kun je het beter nu doen, want dan heb je er langer profijt van. Vakantie Schotland is zonder CCS retrofit (of Chademo adapter) eigenlijk niet te doen en dat geldt voor meer landen.

Ik vind de €500 (incl. BTW) een hele nette prijs. Het kan ook nog eens op locatie uitgevoerd worden, dus het is niet zo dat Tesla de bestaande S/X rijders in de steek laat.'
 
helemaal mee eens. Die 500 euro zijn natuurlijk 500 euro, maar zouden bij een ICE de kosten voor de jaarlijkse beurt zijn.
Ik waardeer het dat Tesla zowel de software als ook deze hardware up-to-date houdt. Ik blijf met deze S rijden, totdat hij uitelkaar valt, dus ik heb de combo aangeschaft.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Vreemde redenatie, je gaat een twee jaar oude auto ‘opruimen’ omdat je geen aanpassing van €500,- wil doen?
Ik heb nooit binnen 2 jaar mijn vulopening moeten aanpassen omdat er door het merk van mijn auto een ander systeem werd ingevoerd. Die €500,- is natuurlijk peanuts naast een prijsverlaging van €40.000,- maar netjes vindt ik het niet. De V3 hoort gewoon over twee kabels te beschikken! Basta!
 
  • Like
Reactions: SMU
Het is toch niet zo dat Tesla de superchargers die er waren opeens naar CCS ombouwt, maar alleen de nieuwe voorziet van alleen CCS.
Als je die 500 euro niet wil betalen, wat je goed recht is, kun je van de uitbreidingen geen gebruik maken. Maar ook niet van de uitbreidingen van de andere CCS palen. imho breid je je laadmogelijkheden enorm uit met die upgrade.
 
Het is toch niet zo dat Tesla de superchargers die er waren opeens naar CCS ombouwt, maar alleen de nieuwe voorziet van alleen CCS.
Als je die 500 euro niet wil betalen, wat je goed recht is, kun je van de uitbreidingen geen gebruik maken. Maar ook niet van de uitbreidingen van de andere CCS palen. imho breid je je laadmogelijkheden enorm uit met die upgrade.
En als dus alles V3 is kom ik niet meer op mijn vakantiebestemming. Krijg ik hier nog een schrijven over van Tesla? Volgens de belofte moet alles V3 worden.
 
Ik heb nog niet gehoord van de ombouw van een bestaande SUC naar V3.
Met andere woorden, als je nu bij je vakantie bestemming komt dan blijft dat volgens mij.
Mensen met de aanpassing kunnen op dezelfde route op meer plekken laden..
Ze lopen inderdaad ernstig achter op de door Tesla gedane beloften. Half vorig jaar zou de uitrol starten om alles om te bouwen. Daarna zijn er nog diverse nieuwe locaties met V2 nieuw gebouwd.
 
En als dus alles V3 is kom ik niet meer op mijn vakantiebestemming. Krijg ik hier nog een schrijven over van Tesla? Volgens de belofte moet alles V3 worden.
Ja joh. Ik kan mijn gratis 1500 km ook niet gebruiken bij een non-CCS supercharger :( . Het lijkt me niet meer dan redelijk dat je een oude aansluiting laat vallen als je dit soort investeringen gaat doen, en als je je klanten tegen een mooi prijsje laat aansluiten bij de nieuwe standaard los je dat netjes op nmm.
 
Ga ik met zo’n CCS ombouw ook sneller laden bij bestaande SuC?

Ik vind Tesla's strategie mbt SuC V3 en CCS hoogst twijfelachtig. Indien een ombouw/upgrade naar CCS ook een hogere laadsnelheid zou bieden dan zou ik de EURO 500 kosten nog enigszins redelijk vinden maar ik vermoed dat de laadsnelheid limitatie in het batterij pack zit en niet in de aansluiting? Wie heeft hierop het antwoord?
 
Ga ik met zo’n CCS ombouw ook sneller laden bij bestaande SuC?

Direct niet, indirect wel. Charger is 1MW met 4 stalls van 250kW t.o.v. Charger van 150kW met 2 stalls. Iedereen kan direct maximaal laden.

Echter, met Tesla's capping policy haal je dan nog steeds maar ~95kW als je veel DC charging doet (2500kWh bij S/X en kennelijk 5.000-10.000 bij 3).

Dus leuk dat je met je Model 3 met mega snelheden kunt snelladen maar trap niet in de val om dit ook 'zomaar' te doen want je DC degradatie zal sneller optreden.
 
Direct niet, indirect wel. Charger is 1MW met 4 stalls van 250kW t.o.v. Charger van 150kW met 2 stalls. Iedereen kan direct maximaal laden.

Echter, met Tesla's capping policy haal je dan nog steeds maar ~95kW als je veel DC charging doet (2500kWh bij S/X en kennelijk 5.000-10.000 bij 3).

Dus leuk dat je met je Model 3 met mega snelheden kunt snelladen maar trap niet in de val om dit ook 'zomaar' te doen want je DC degradatie zal sneller optreden.

Het capping verhaal gaat volgens mij niet op. Heb nu 47500 km gereden met mijn S en meer dan 90% op DC geladen. Haal nog steeds meer dan 130kW bij de SUC.
Geloof wel dat er daardoor eerder degradatie op treedt maar het BMS van Tesla is goed en zal daarmee degradatie ook tegengaan.
 
  • Informative
Reactions: GPMX and Hbrink
Niet vergeten dat het hier over de 2e in aanbouw zijnde V3 supercharger in Europa gaat. Er zijn nog genoeg V2 superchargers met netjes een Type2 connector dus je Model S en X kunnen nog altijd vrolijk laden en dat zie ik de komende 3 jaren niet aangrijpend veranderen.

Het valt te bezien hoe het verder verloopt, maar ik ben ook een eigenaar van een CHAdeMO- en CCS2-adapter en dat is het beetje de kostprijs van het pionieren, net zoals we ook een collectie versleten 30-pin apple kabeltjes hebben. Eigenaars van een MK1 roadster zouden ook kunnen klagen dat de aangebrachte stekker niet compatibel is met de superchargers, maar dat was ook wat de kostprijs van pionieren. De familie Benz liep ook niet te klagen dat ze hun benzine in een apotheek moesten kopen omdat er nog geen netwerk van tankstations was.

Tesla was wat vroeg en we mogen blij zijn dat ze voor de EU markt voor de Type2 connector hebben gekozen. Dat gaf al wat meer compatibiliteit dan de Tesla connectors in de VS. Met de Model 3 mogen we hier heel blij zijn dat ze er een CCS2-poort in hebben gestoken, waardoor de Model 3 op alle nieuwe snellader-netwerken kan laden. In de VS heeft men de wissel nog niet gemaakt en kan je met je Model 3 dus niet bij een Electrify America laden.