Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
ik zie net in de app dat Tesla zijn laadprijzen flink heeft opgeschroefd. Voorbeeld Tilburg van € 0,23 naar € 0,29 per kWh, Is toch een verhoging van 26%.
Vreemd, dacht dat de stroomprijzen landelijk toch aan het dalen waren.
De prijzen van de daghandel (Epex / Day ahead) zijn wel wat hoger nu de zonopbrengst fors minder wordt. Zeker op momenten dat het niet zo hard waait. Tesla heeft wellicht geen vast contract?

Nb: idd procentueel fors gestegen maar evengoed goedkoper dan thuis of bij ons op het werk (en andere laad-aanbieders)
 
ik zie net in de app dat Tesla zijn laadprijzen flink heeft opgeschroefd. Voorbeeld Tilburg van € 0,23 naar € 0,29 per kWh, Is toch een verhoging van 26%.
Vreemd, dacht dat de stroomprijzen landelijk toch aan het dalen waren.
Je noemt het "beestje" wel goed bij naam. Laadprijzen. Dat zijn dus prijzen waarin niet enkel elektra en energiebelasting zijn meegenomen, maar ook de kosten en investeringen in de netwerkaansluiting, laadpalen infrastructuur etc zijn verdisconteerd. Nog altijd is 29 cent een bizar goedkope prijs. Ik laad het merendeel thuis, maar even langs de snellader zou een stuk goedkoper zijn!
 
Je noemt het "beestje" wel goed bij naam. Laadprijzen. Dat zijn dus prijzen waarin niet enkel elektra en energiebelasting zijn meegenomen, maar ook de kosten en investeringen in de netwerkaansluiting, laadpalen infrastructuur etc zijn verdisconteerd. Nog altijd is 29 cent een bizar goedkope prijs. Ik laad het merendeel thuis, maar even langs de snellader zou een stuk goedkoper zijn!
Ik snap als u thuis een veel hoger tarief hebt, dat de prijs van € 0,29 nog aantrekkelijk is. Ik laad momenteel nog voor € 0,21 (tot 03-2024) en dan is het voordeliger om thuis te laden.

De prijzen bij Tesla laders zouden toch wat stabieler mogen worden. Ik neem aan dat Tesla ook niet per maand inkoopt en met de energie jongens hele goede afspraken kan maken. De kosten voor een netwerkaansluiting, laadpalen infrastructuur hoppen niet om de paar manden omhoog en omlaag.
Dat zij de tarieven zo vaak aanpassen en daarbij landelijk (alleen al binnen NL) ook nog best veel verschil in zit, zou ik als Tesla niet voor kiezen.
Eenheid en stabiliteit geeft veel meer duidelijkheid naar alle klanten.
 
Last edited:
Ik snap als u thuis een veel hoger tarief hebt, dat de prijs van € 0,29 nog aantrekkelijk is. Ik laad momenteel nog voor € 0,21 (tot 03-2024) en dan is het voordeliger om thuis te laden.

De prijzen bij Tesla laders zouden toch wat stabieler mogen worden. Ik neem aan dat Tesla ook niet per maand inkoopt en met de energie jongens hele goede afspraken kan maken. De kosten voor een netwerkaansluiting, laadpalen infrastructuur hoppen niet om de paar manden omhoog en omlaag.
Dat zij de tarieven zo vaak aanpassen en daarbij landelijk (alleen al binnen NL) ook nog best veel verschil in zit, zou ik als Tesla niet voor kiezen.
Eenheid en stabiliteit geeft veel meer duidelijkheid naar alle klanten.
Ik denk dat Tesla hier juist goed aan doet.
De kosten van aanschaf en installatie van de laadinstallatie wordt bij Tesla betaald uit de marges op de autoverkopen. Daardoor kunnen de kWh prijzen bij de Superchargers aanzienlijk lager zijn dan bij aanbieders die de hele investering uit de verkoop van kilowatturen moeten terugverdienen.
Als gevolg is de stroomprijs bij Tesla een groter aandeel in de totale kostprijs. En het is verstandig om voor stroom niet al te lange contracten af te sluiten. Stel je voor dat Tesla dat najaar 2022 voor zeg drie jaar had gedaan, dan hadden we drie jaar vastgezeten aan hele hoge laadprijzen…niet goed☹️
 
Ik snap als u thuis een veel hoger tarief hebt, dat de prijs van € 0,29 nog aantrekkelijk is. Ik laad momenteel nog voor € 0,21 (tot 03-2024) en dan is het voordeliger om thuis te laden.

De prijzen bij Tesla laders zouden toch wat stabieler mogen worden. Ik neem aan dat Tesla ook niet per maand inkoopt en met de energie jongens hele goede afspraken kan maken. De kosten voor een netwerkaansluiting, laadpalen infrastructuur hoppen niet om de paar manden omhoog en omlaag.
Dat zij de tarieven zo vaak aanpassen en daarbij landelijk (alleen al binnen NL) ook nog best veel verschil in zit, zou ik als Tesla niet voor kiezen.
Eenheid en stabiliteit geeft veel meer duidelijkheid naar alle klanten.
Bij Benzine stations wisselt het bijna dagelijks, dus de frequentie van Tesla valt dan nog wel mee.

Het is ook gewoon transparant. Als men in een bepaalde regio goedkoper kan inkopen en men zet de prijs dan lager omdat het kan, dan ben je als klant beter af.
Overal dezelfde prijs is misschien in het hoofd makkelijker, maar dan weet je dat je zeker de helft van de tijd geschoren bent. (lees = teveel betaald).
Op een verschil van 5ct gaat het bij de Y op een 'bijna' volle laadbeurt uiteindelijk over ±3,5€ of ±0,9€ per 100 km.

Het vermijden van de piekuren om te laden brengt meer op.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Ik snap als u thuis een veel hoger tarief hebt, dat de prijs van € 0,29 nog aantrekkelijk is. Ik laad momenteel nog voor € 0,21 (tot 03-2024) en dan is het voordeliger om thuis te laden.

De prijzen bij Tesla laders zouden toch wat stabieler mogen worden. Ik neem aan dat Tesla ook niet per maand inkoopt en met de energie jongens hele goede afspraken kan maken. De kosten voor een netwerkaansluiting, laadpalen infrastructuur hoppen niet om de paar manden omhoog en omlaag.
Dat zij de tarieven zo vaak aanpassen en daarbij landelijk (alleen al binnen NL) ook nog best veel verschil in zit, zou ik als Tesla niet voor kiezen.
Eenheid en stabiliteit geeft veel meer duidelijkheid naar alle klanten.
Die eenheid en stabiliteit waar je het over hebt kosten je uiteindelijk alleen maar geld. Ik denk juist wél dat Tesla inkoopt tegen variabele marktprijzen, want waarom zouden ze anders de prijzen bij SuCs variabel maken afhankelijk van het tijdstip waarop je laadt? En ik ben daar blij mee. In Duitsland liggen de SuC prijzen ook aanzienlijk hoger dan in Nederland, bijvoorbeeld rond de € 0,39. Maar dat is nog altijd aanzienlijk goedkoper dan de vaste prijzen bij Ionity, ENwB etc. die boven de € 0,60 liggen.

Dat het voordeliger voor je is om thuis te laden lijkt me logisch en ook wenselijk. Dit zal voor de meeste mensen gelden, mits ze een passend energiecontract hebben. Met een EV is het vaak rendabel om een dynamisch contract af te sluiten omdat je heel erg kunt sturen op welk tijdstip je stroom afneemt. Ik vind het volkomen logisch dat snel DC laden duurder is dan AC laden. Alleen al vanwege de extra infrastructuur die daar bij komt kijken.

Eerlijk gezegd snap ik je hele punt niet.
 
Klopt alles staat en is klaar voor gebruik. De monteur dit weekend gaf aan dat nu Tesla nog moest komen voor de finishing touch. Dat zou morgen zijn, anders donderdag of vrijdag. Daarna kunnen we los ;)
Best is officieel nog niet open, maar alle stallen werken en laden je auto op.

Het display lijkt nog niet actief op de paal, maar stekker in de auto en laden maar werkt al prima.

/cc @BanRay
 

Attachments

  • IMG_3274.jpeg
    IMG_3274.jpeg
    649.1 KB · Views: 70
  • IMG_3277.jpeg
    IMG_3277.jpeg
    360 KB · Views: 31
  • IMG_3278.jpeg
    IMG_3278.jpeg
    515.1 KB · Views: 31
  • IMG_3279.jpeg
    IMG_3279.jpeg
    236.6 KB · Views: 27
  • IMG_3271.jpeg
    IMG_3271.jpeg
    481.9 KB · Views: 38
  • Informative
  • Like
Reactions: BanRay and Maarten
Haha, ik sta nu ook daar te laden (5B, ben nu bij vd Valk binnen). Stond bij mij ook in de Tesla app. Ik had de bestemming vanuit de app naar de auto gestuurd. In de auto merkte ik dat de bestemming niet herkend werd. Work in progress nog. Evenals het leggen van de voorraad stenen die momenteel sommige stalls blokkeren.
IMG_1302.jpeg
 
Last edited:
Ik sprak nog even met de bestuurder van een Porsche Taycan. Ik vroeg of het lukte, want ik zag hem stoeien met de app. Ik zei dat de superchargers nog niet officieel geopend zijn. Hij probeerde het nog 1x via de Tesla app. Hij kon de stall wel selecteren in de app, maar lampje bleef rood. Dus ook dat is work in progress. Hebben Tesla-rijders geen last van :)
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Ik snap niet zo goed waarom ze de V4 chargers zo plaatsen en niet zoals in Harderwijk, nu heb je alsnog het probleem dat een bestuurder van een EV met een afwijkende laadpoort het niet snapt en als ze het wel snappen, dan past het niet lekker, dus zullen ze toch de verkeerde stall pakken.


 
Ik snap niet zo goed waarom ze de V4 chargers zo plaatsen en niet zoals in Harderwijk, nu heb je alsnog het probleem dat een bestuurder van een EV met een afwijkende laadpoort het niet snapt en als ze het wel snappen, dan past het niet lekker, dus zullen ze toch de verkeerde stall pakken.


De sokkels van de V3 en V4 zijn gelijk en Best was al een tijdje geleden aangelegd begreep ik, het wachten was op de netaansluiting. Zou het kunnen dat er eerst V3 stalls gepland waren?
 
De sokkels van de V3 en V4 zijn gelijk en Best was al een tijdje geleden aangelegd begreep ik, het wachten was op de netaansluiting. Zou het kunnen dat er eerst V3 stalls gepland waren?
De lengte van de kabels van de v4 front end is geen enkel probleem (in tegenstelling tot de v1 t/m v3, daar heeft Tesla zelf steken laten vallen) en daardoor zijn er geen problemen meer met andere merken om laadpoort te bereiken.