Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla heeft stiekum 5 kWh uit Model 3 gehaald!

This site may earn commission on affiliate links.
Jij bent degene die begon, terwijl je duidelijk blijk gaf geen idee te hebben hoe het werkt, om mijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken.
Dat je dan op dezelfde wijze een reactie terug krijgt kan je verwachten en dan moet je niet naderhand gaan janken.

Als je had aangegeven dat je het niet snapt dan wil ik het graag uitleggen maar als we het over ver onder de grens hebben dan heb je zelf die grens daar al dik overschreden.
Ja, en toen zei ik inderdaad dat jij je geblaat voor je moest houden en zo. Don't think so.

Ik mag toch gewoon andere inzichten hebben en die delen? Of vind jij dat iedereen alles wat jij roept maar voor zoete koek aan moet nemen? Dan moet je denk ik een eigen forum beginnen en moderator worden.

Hoe dan ook, jij denkt kennelijk nog steeds dat er een 1-op-1 relatie is tussen het gemeten voltage en het voorspelde bereik. En ik denk nog steeds dat je dat verkeerd ziet.
 
Ja, en toen zei ik inderdaad dat jij je geblaat voor je moest houden en zo. Don't think so.

Ik mag toch gewoon andere inzichten hebben en die delen? Of vind jij dat iedereen alles wat jij roept maar voor zoete koek aan moet nemen? Dan moet je denk ik een eigen forum beginnen en moderator worden.

Hoe dan ook, jij denkt kennelijk nog steeds dat er een 1-op-1 relatie is tussen het gemeten voltage en het voorspelde bereik. En ik denk nog steeds dat je dat verkeerd ziet.

Ik heb daar veel overschreven, wat ik niet nog eens ga herhalen, maar kennelijk wil je alleen maar je gelijk halen waar ook andere al over schrijven dat dit niet zo is. Dan mag je vinden dat je het beter weet maar zonder inhoud roepen dat je het niet geloofd, succes.
Dus als je ze uitdeelt moet je ze ook kunnen incasseren.;)
 
Ik heb daar veel overschreven, wat ik niet nog eens ga herhalen, maar kennelijk wil je alleen maar je gelijk halen waar ook andere al over schrijven dat dit niet zo is.
Dat jij iets al vaak opgeschreven hebt maakt het nog niet gelijk waar.

Waar hebben anderen geschreven dat ik jij gelijk hebt als jij beweert dat er een directe relatie is tussen voltage en voorgesteld bereik? En dat ik dus ongelijk heb als ik zeg dat die relatie er niet is? Want volgens mij is dat helemaal niet gebeurd.

Dus als je ze uitdeelt moet je ze ook kunnen incasseren.;)
En waar heb ik dan uitgedeeld, als ik vragen mag, voordat jij over blaten begon? Mijn eerste reactie op jou was volgens mij dit:
Als de hoeveelheid energie in de accu bepaald wordt op basis van voltage dan zitten we met een heel ander probleem. Zou namelijk betekenen dat als de accu 50% afgenomen is in capaciteit, de auto bij vol nog steeds denk dat er 75 kWh uur (en dus 500 km) in de accu zitten. Dat kan m.i. haast niet waar zijn. Ik denk eerder (hoop) dat er iets van coulomb count plaats vindt: met hoeveel ben ik begonnen, hoeveel is er uit gegaan en hoeveel is er bij gekomen, dan weet ik hoeveel ik nu heb. Natuurlijk gaat dat na verloop van tijd een beetje ontsporen. M.i. is dat ook de reden dat er vaak gesproken wordt over kalibreren (van zo leeg mogelijk naar zo vol mogelijk).

Vraag me ook af, als de indicator zo vaag is als jij suggereert, waarom zie al die M3 LR dan 499 km, gedurende de eerste x dkm?
Termen als:

Dat kan m.i. haast niet waar zijn ...
Ik denk eerder (hoop) ...
M.i. is dat ook de reden ...

Hoe is dat 'uitdelen'? Echt, man. Kijk eens goed naar jezelf.
 
#doeslief

Laten we voorop stellen dat:

1. Het BMS van Tesla zeer goed is. Het weet heel erg nauwkeurig de beschikbare capaciteit te melden onder welke weersomstandigheden ook
2. Het verbruik zeer variabel kan zijn
3. De getoonde resterende kilometers een schatting is op basis van een vaste wh/km waarde
4. De werkelijke wh/km variabel is en zeer afhankelijk van weerscondities en temperatuur van het pack
5. De getoonde resterende km's zeer snel kunnen afnemen als het werkelijke verbruik groter is.
6. De tesla navigatie zeer goed met het daadwerkelijke verbruik om weet te gaan en een zeer goede inschatting maakt of de bestemming bereikt kan worden
7. Je beter naar het energiescherm kunt kijken indien je wilt weten hoeveel kilometer je nog kunt omdat dit de schatting is op basis van het gemiddelde verbruik tijdens de rit
8. De energie die je in een batterij stopt er niet zonder verlies uitkomt maar altijd minder is


In deze discussie loopt bovenstaande allemaal door elkaar heen en daardoor denk ik het onbegrip.

Komop, laten we het gezellig houden. Ik wil geen Rico vs. Badr hier ;-)
 
Wat we zeker weten is, dat we het niet weten !
Het zijn allemaal aannames.
Ik ben er zeker van dat bij mijn Outlander het voltage bij een volle accu niet structureel veranderd is, ook niet nadat de accu meer dan 30% van zijn capaciteit (en dus de auto meer dan 30% van zijn bereik) kwijt was geraakt door degradatie. Ik ben er vrij zeker van dat het bij andere (PH)EV accu's niet anders zal zijn.
 
Zal ik dan maar de positivo zijn hier? Mooi dat we zo gepassioneerd over saaie dingen als accu's kunnen kletsen :)


Even terug naar de discussie: Ik begreep uit de posts van @RobsEV dat hij uitgaat van een lineair verband tussen voltage en range (corrigeer me als je dat anders bedoelde) . Dus iets van:
range =(voltage -350) *10

Dan heb je dus bij 360 volt een range van 100km, en bij 400 volt 500km. Zal best wel een beetje in de buurt komen, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld
Designing applications with Li-ion batteries - Battery Management | Richtek Technology
Dan zie ik niet bepaald een rechte lijn, maar eerder een vierde of vijfde graads vergelijking. Bovendien is die ook nog afhankelijk van de discharge rate.

De werkelijke range bepaling zal dus wel een flink stuk gecompliceerder zijn.

Hierboven werd genoemd dat het BMS van Tesla heel goed is. Dat zal best, maar het is tegelijkertijd het enige BMS dat volledig gesloten is (je kan niets uitlezen via OBD zonder hardware aanpassingen) en bovendien door de fabrikant zonder enige communicatie wordt gewijzigd (zie S85). Dat maakt deze discussie nog een stuk ingewikkelder omdat het onmogelijk is om zelf inzicht te krijgen in het belangrijkste onderdeel van je auto. Dat maakt het voor mij toch wel een iets minder goed BMS.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Zal ik dan maar de positivo zijn hier? Mooi dat we zo gepassioneerd over saaie dingen als accu's kunnen kletsen :)


Even terug naar de discussie: Ik begreep uit de posts van @RobsEV dat hij uitgaat van een lineair verband tussen voltage en range (corrigeer me als je dat anders bedoelde) . Dus iets van:
range =(voltage -350) *10

Dan heb je dus bij 360 volt een range van 100km, en bij 400 volt 500km. Zal best wel een beetje in de buurt komen, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld
Designing applications with Li-ion batteries - Battery Management | Richtek Technology
Dan zie ik niet bepaald een rechte lijn, maar eerder een vierde of vijfde graads vergelijking. Bovendien is die ook nog afhankelijk van de discharge rate.

De werkelijke range bepaling zal dus wel een flink stuk gecompliceerder zijn.

Hierboven werd genoemd dat het BMS van Tesla heel goed is. Dat zal best, maar het is tegelijkertijd het enige BMS dat volledig gesloten is (je kan niets uitlezen via OBD zonder hardware aanpassingen) en bovendien door de fabrikant zonder enige communicatie wordt gewijzigd (zie S85). Dat maakt deze discussie nog een stuk ingewikkelder omdat het onmogelijk is om zelf inzicht te krijgen in het belangrijkste onderdeel van je auto. Dat maakt het voor mij toch wel een iets minder goed BMS.

Je over simplificeert wat ik heb geschreven.

Aan een accu kan je actueel alleen het voltage meten.

Wat je ook kunt registreren is historische gegevens van laden en ontladen en daarmee met de actuele meetgegevens een voorspelling op loslaten en dan hopen dat de resultaten uit het verleden enige garantie zijn voor het heden. Dit is en blijkt gebaseerd op aannamen.

In een Tesla gaat dit redelijk goed. Toch zie je verhalen van mensen die met 10km op klok stil zijn komen te staan of 20km meer hebben kunnen rijden dan wat de auto zegt.

Als je echter weet dat er een hele berg aannames en berekeningen achter zitten die niet persé hoeven te kloppen en je ook niet precies weet wat ze wel en niet meenemen is het de vraag of je het laatste eruit moet willen halen.

Om dan terug te gaan naar het topic. Daar werd gesteld dat er 5kWh weg was omdat er een x aantal KM’s weg waren en dat rekende ze terug naar KM’s. Het is alleen de vraag of er zoveel kWh weg zijn of dat Tesla een betere / andere benadering van het aantal nog te kunnen rijden KM’s heeft gemaakt. Het aantal nog te kunnen rijden km’s is immers slechts een berekende aanname en geen hard meetgegeven.

Niemand heeft feitelijk aan die accu’s gezeten dus de cellen zitten nog steeds in het pakket.
Het aantal kWh zal er dan ook vast nog wel inzitten. Wat ik mij ook wel kan voorstellen (maar dat is speculatie) is dat ze iets meer reserve verstoppen zodat 0 km niet echt 0 km. Dit voorkomt waarschijnlijk een hoop ellende met mensen die tot de laatste km willen doorrijden of dood leuk Tesla aanklagen omdat hij met nog 5km op de meter toch al stopte.
 
Om dan terug te gaan naar het topic. Daar werd gesteld dat er 5kWh weg was omdat er een x aantal KM’s weg waren en dat rekende ze terug naar KM’s. Het is alleen de vraag of er zoveel kWh weg zijn of dat Tesla een betere / andere benadering van het aantal nog te kunnen rijden KM’s heeft gemaakt. Het aantal nog te kunnen rijden km’s is immers slechts een berekende aanname en geen hard meetgegeven.

Niemand heeft feitelijk aan die accu’s gezeten dus de cellen zitten nog steeds in het pakket.
Het aantal kWh zal er dan ook vast nog wel inzitten. Wat ik mij ook wel kan voorstellen (maar dat is speculatie) is dat ze iets meer reserve verstoppen zodat 0 km niet echt 0 km. Dit voorkomt waarschijnlijk een hoop ellende met mensen die tot de laatste km willen doorrijden of dood leuk Tesla aanklagen omdat hij met nog 5km op de meter toch al stopte.

Volgens mij keek Bjorn bij zijn berekening helemaal niet naar de voorspelde range, maar naar het verbruik en restpercentage. Zijn conclusie is overigens wel dezelfde: de M3 heeft een wat grotere bottom buffer. Een grotere bottom buffer betekent niet automatisch dat je "echte" range hetzelfde is gebleven. Het punt waar de auto afschakelt kan ook naar boven zijn aangepast.

Volgens Bjorn is tegelijkertijd de berekening voor voorspelde km's positiever gemaakt. Blijkbaar om de afgenomen range te verhullen. En dat vind ik best kwalijk als het waar is.


Je over simplificeert wat ik heb geschreven.

Aan een accu kan je actueel alleen het voltage meten.

Nee. Je kan ook de stroom in of uit meten en de temperatuur.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Nee. Je kan ook de stroom in of uit meten en de temperatuur.
Precies. Voor mensen die, net als op zijn minste één ander forum lid, denken dat ik helemaal gek ben is dit misschien een interessant artikel:

Measuring State-of-charge - Battery University

Er wordt gekeken naar methoden om SoC te bepalen en wat hun beperkingen zijn.

Als eerste methode wordt de Voltage Method genoemd. Ze zeggen onder andere:

Measuring state-of-charge by voltage is simple, but it can be inaccurate because cell materials and temperature affect the voltage. The most blatant error of the voltage-based SoC occurs when disturbing a battery with a charge or discharge. The resulting agitation distorts the voltage and it no longer represents a correct SoC reference. To get accurate readings, the battery needs to rest in the open circuit state for at least four hours; battery manufacturers recommend 24 hours for lead acid. This makes the voltage-based SoC method impractical for a battery in active duty.

Als derde methode wordt Coulomb Counting genoemd, de methode waar ik aan refereerde. Ze zeggen hierover onder andere:

Makers of advanced BMS claim high accuracies but real life often shows otherwise. Much of the make-believe is hidden behind a fancy readout. Smartphones may show a 100 percent charge when the battery is only 90 percent charged. Design engineers say that the SoC readings on new EV batteries can be off by 15 percent. There are reported cases where EV drivers ran out of charge with a 25 percent SoC reading still on the fuel gauge.

M.a.w. Coulomb Counting is misschien niet ideaal, maar wordt in de praktijk gewoon toegepast in op zijn mijns één EV ;)

Op basis van het artikel kun je je afvragen of de Tesla inderdaad Voltage gebruikt. Of misschien toch Coulomb Counting. Of een combinatie van. Maar hoe dan ook, dan gaan we nog voorbij aan het feit dat we niet op zoek waren naar hoe de SoC te bepalen, maar naar hoe de hoeveelheid energie / het bereik te bepalen. En daarvoor heb je aan de Voltlage methode mijns inziens niet veel, want daarvoor moet je behalve de actuele SoC ook de actuele SoH weten. Plus natuurlijk de af-fabriek capaciteit van de accu.
 
Last edited:
Battery Management System (BMS) for Electric Vehicles

State-of-Charge (SOC) Determination: You can think of SOC as the fuel indicator of the EV. It actually tells us the battery capacity of the pack in percentage. Just like the one in our mobile phone. But it is not as easy as it sounds. The voltage and charge/discharge current of the pack should always be monitored to predict the capacity of the battery. Once the voltage and current is measured there are a lot of algorithms that can be used to calculate the SOC of the Battery pack. The most commonly used method is the coulomb counting method; we will discuss more on this later in the article. Measuring the values and calculating the SOC is also the responsibility of a BMS.

-----

Coulomb Counting Technique
By far the coulomb counting Technique is the most used and easy to understand algorithm. It is based on the fact that the ratio between the Total charge Input and the Maximum capacity of the battery will give us the SOC value. The formula for the same is given below.

SOC = Total Charge Input / Maximum Capacity


While the Maximum capacity of the battery will be mentioned in the datasheet of the battery, calculating the Total charge Input requires some mathematical approach. The total charge input is nothing but the product of the current and time, but the value of current varies based on time and hence we have to use current integration method to determine the Total charge Input. Discrete values of current are taken at regular internal and the integral of these values will give us the value of Total Charge Input.

For understanding purpose if we consider that the value of current is constant say 2A for 4 hours then the value of Total charge input will be 8Ah and if the maximum capacity of the battery is 25Ah then the SOC value is simply ((2*4)/25) 32%. But this method is not very reliable because the maximum capacity of the battery will get reduced as the battery ages. Hence many other algorithms were developed.
 
Foto doet het niet.
Wel grappig. Bij mij ziet dat er dus zo uit ....

upload_2019-10-17_20-40-34.png


Snap het nog steeds niet helemaal. Doe gewoon Copy Image vanuit mijn foto library (one drive) en dan Pasten. Niets met een link of zo .... Nou ja.
 
Belangrijk hierin is dat ook het percentage een gok is. Ik ben een keer stil gevallen met 3%...
DAT is nu pas even interessant. Ik heb dit in de voorbije zes jaar niet gehad en maak er soms een sport van om tot 1km resterende autonomie door te gaan (vooral als er EV-sceptici in de wagen zitten op wintersport bijv.), dus dit is van groot belang: @wooter, kan je omstandigheden meegeven van je stilvallen met 3%? Een spurtje op het einde? Koud weer?
 
Belangrijk hierin is dat ook het percentage een gok is. Ik ben een keer stil gevallen met 3%...
Ouch, dat is een goede tip. Ik ben geen echte zero hero maar was wel gewend dat je tot het randje kan gaan. Zekere met kleinere accu's doe je dat wat vaker. Overigens was mijn vrouw de eerste die de Zoe tot 0% kreeg precies bij thuiskomst. (met een trotse uitdrukking van "zo dat heb ik mooi uitgemikt") :)
 
DAT is nu pas even interessant. Ik heb dit in de voorbije zes jaar niet gehad en maak er soms een sport van om tot 1km resterende autonomie door te gaan (vooral als er EV-sceptici in de wagen zitten op wintersport bijv.), dus dit is van groot belang: @wooter, kan je omstandigheden meegeven van je stilvallen met 3%? Een spurtje op het einde? Koud weer?
Ik had al een paar keren tot 1% gereden, en dan netjes uitgekomen thuis of bij een supercharger. Met allerlei claims van nog 20 km kunnen rijden na 0% had ik er dus geen paniek in toen ik die avond de supercharger negeerde omdat mijn route planner zei dat ik met 6% op bestemming ging arriveren (ik moest er een pakje afleveren), en met 2% thuis zou geraken.

Nu, in die periode werkte ik in Anderlecht, en kon ik overdag laden aan een CHAdeMO aan 33kW ofzo, en dan stelde dat probleem zich niet. Die dag ging dat niet, de paal was offline ofzo, maar de routeplanner gaf aan dat het nipt nog wel ging lukken dus ik was op weg.

Volgens de gegevens in TeslaFi was het buiten tussen de 11 en 8,5 graden.

upload_2019-10-17_22-25-25.png

Ondanks het lijkt dat het battery level dramatisch zakt op het einde, is dat enkel omdat niet alle minuten TeslaFi een status kon uitlezen.

En ja, gewoon op 3% kreeg ik dus de melding dat de auto ging stoppen en zich uitzetten... Volgens die befaamde range waar @DutchTM3 zo op vertrouwt had ik nog 19,3km over...
 
  • Informative
Reactions: Prlwytzkofsky