Okay. Laat me het dan zo stellen: wat heb je aan een indicatie van 50%? Vertelt je toch ook niets?
Factor denken. Meest simpele manier om nergens rekening mee te houden.
Factor 4, relaxter rijden. 4x100 kom ik 400 kilometer ver mee.
Is het winter dan factor 3.5. Dus 350km.
20% range over? Kom ik dus met factor 4 makkelijk zonder moeilijk rekenen zo 80km ver mee, en in winter 70km.
De GoM heet zo omdat het altijd een fictief getal is (de range weergave op je rated/typical display)
1. Er is geen enkele auto de range exact goed weergeeft, daarom GoM (guesss o meter) (ook goed bekend onder andere EV rijders, niet Tesla specifiek)
Soms kan je kiezen; zoals huidig verbruik, of rated, of typical. Maar allemaal onzin getallen.
2. Er kan makkelijk mee gesjoemeld worden, ook Tesla doet dat;
Bij Tesla is de range berekening namenlijk 'te zonnig';
Bij 0-20% is rieel range predictie meest accuraat en capaciteit-left volgens BMS
Tussen 20-80% in dit bereik wordt er langzaam wat weggesnoept van de range predictie
De bovenste 80-100% is berekening met de buffer meegerekend, dus zowiezo 4a5kW die je nooit op gaat rijden.
3. De Tesla typical range is dacht ik gebaseerd op de EPA range, er zijn legio resources te vinden waar details van GoM uitgelegd worden .
Wat ik altijd grappig vindt is dat je laptop of telefoon toch ook niet aangeeft bij 20% SoC nog 3uur en minuut te gaan tot 0.
Jij als gebruiker weet exact dat als je relaxter bent met die 30% de hele middag nog kan werken, maar doe je zware berekening is het met 20minuten wel afgelopen en is je accu leeg.