Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt me wel een broodje Aap verhaal. Of je hebt allerlei gewichten aan je stuur hangen tegen de waarschuwingen
Of hij is tegen het stuur in slaap gevallen....automatisch druk op het stuur uitoefenen;)

Net wat meer gezocht, geen broodje aap:
Tesla driver was pulled over by cops after allegedly sleeping drunk on Autopilot for 7 miles
Man Arrested for Drunk Driving after Officers Found Him Asleep in Tesla Running in Autopilot Mode
California Cops Figured Out How to Stop a Tesla in Autopilot While the Driver Slept Behind the Wheel
 
Of... zonder autopilot zou de man nooit in slaap gevallen zijn

Tsja, hij had gedronken,.. komt natuurlijk regelmatig voor dat mensen in slaap vallen achter het stuur - is een belangrijke oorzaak van ongevallen. Dan kan je maar beter autopilot aan hebben staan., Valt me overigens ook op dat de cops in de gaten hadden hoe het werkt - gewoon er voor gaan rijden en afremmen.
 
Ach, dat is in China heel normaal - daar ben je straks in het gelukkige bezit van een Social Credit Score. Mocht het ooit zo ver hier komen dan zou ik graag zien dat iedereen zijn score in de avatar opneemt zodat ik kan zien of deze hoog genoeg is om mee in contact te zijn... Anders heeft het een negatieve invloed op mijns score en kan ik straks geen lening of zo meer krijgen of in aanmerking komen voor een nieuwe Tesla...
 
801EAD32-ED59-4354-B1E6-CEF472934297.jpeg
Of... zonder autopilot zou de man nooit in slaap gevallen zijn
 
Wat ik wilde zeggen: ik rijd nu al 33 jaar met de auto en had nog nooit een typisch snelweg-ongeval. (Ik weet het, het is gevaarlijk om dat te zeggen.) Wellicht omdat ik een alert bestuurder ben die enigszins defensief en anticipatief rijdt en wat geluk heb gehad.
Als je een deel van het sturen uitbesteed aan een autopilot, wordt de eigen inbreng kleiner, daalt de alertheid en is het anderzijds maar normaal dat die AP af en toe ingrijpt. Heeft die dan een ongeval vermeden. Ja! Had het ongeval wel plaatsgevonden als je in dezelfde omstandigheden zelf aan het rijden was? Nee!
Er zijn heel wat uiterst complexe situaties waarin de menselijke chauffeur op dit moment beter geschikt is dan AP. Er zijn ook situaties waarin bv/ de reactiesnelheid van de AP dan weer voordelen biedt.
Het gaat IMHO bij AP vooral om een verhoogd rijcomfort en minder om een verhoogde veiligheid.
 
Wat ik wilde zeggen: ik rijd nu al 33 jaar met de auto en had nog nooit een typisch snelweg-ongeval. (Ik weet het, het is gevaarlijk om dat te zeggen.) Wellicht omdat ik een alert bestuurder ben die enigszins defensief en anticipatief rijdt en wat geluk heb gehad.
Als je een deel van het sturen uitbesteed aan een autopilot, wordt de eigen inbreng kleiner, daalt de alertheid en is het anderzijds maar normaal dat die AP af en toe ingrijpt. Heeft die dan een ongeval vermeden. Ja! Had het ongeval wel plaatsgevonden als je in dezelfde omstandigheden zelf aan het rijden was? Nee!
Er zijn heel wat uiterst complexe situaties waarin de menselijke chauffeur op dit moment beter geschikt is dan AP. Er zijn ook situaties waarin bv/ de reactiesnelheid van de AP dan weer voordelen biedt.
Het gaat IMHO bij AP vooral om een verhoogd rijcomfort en minder om een verhoogde veiligheid.

Eens! Ik denk dat AP de veiligheid zeker verhoogt mits de bestuurder net zo alert blijft als zonder AP, en dat is gewoon lastig.
Er liggen allerlei valkuilen op de weg bij dit soort discussies: gisteren in FD een interesante bijdrage van prof Theo Koeken over de survival bias en parallel met de Lion Air crash, etc.
 
Het enige snelweg ongeval dat ik heb gehad was een kleine aanrijding van achter op de A2 omdat iemand niet oplette dat we aan het remmen geslagen waren. Dat in meer dan 30 jaar rondscheuren op de wegen in Europa. Daar helpt actieve technologie in je eigen auto niet.
 
Het enige snelweg ongeval dat ik heb gehad was een kleine aanrijding van achter op de A2 omdat iemand niet oplette dat we aan het remmen geslagen waren. Dat in meer dan 30 jaar rondscheuren op de wegen in Europa. Daar helpt actieve technologie in je eigen auto niet.
Misschien ben ik een slechtere bestuurder. 34 jaa met tussen de 25k en 50k per jaar. Twee maal snelwegongeluk waar ik geen schuld aan had maar waar actieve technologie zeker wel had geholpen.