Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
mijn 1e gedachte: iets met een mug en een kanon ;-)

"Wanneer Tesla Deep Rain uitbrengt, is nog niet duidelijk, maar volgens de CEO duurt het niet lang meer. Wel laat Musk weten dat hij als over-the-air-update geleverd wordt en dat de nieuwe Hardware 3.0-computer (Tesla's nieuwste versie van Autopilot) geen vereiste is."

Welke modellen hebben die Hardware 3.0 computer? Alles wat nu nieuw geleverd wordt?
 
Ze kunnen 2 dingen doen met de autowipers.

1e is het standaard interval voor 'hoeveelheid regen' verkleinen.

2e is, 'hoeveelheid regen' algoritme verbeteren maar dat is lastig gezien de brandpuntsafstand waardoor regendruppels amper detecteerbaar zijn

3e in volgende generaties een standaardregen sensor opnieuw op de auto's plaatsen.
 
Ze kunnen 24 dingen doen met de autowipers.

1e is het standaard interval voor 'hoeveelheid regen' verkleinen.

2e is, 'hoeveelheid regen' algoritme verbeteren maar dat is lastig gezien de brandpuntsafstand waardoor regendruppels amper detecteerbaar zijn

3e in volgende generaties een standaardregen sensor opnieuw op de auto's plaatsen.

4e niks (de hoogst waarschijnlijke optie want die kost het minst) ;)
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Zo te zien heeft BMW erg veel last van de huidige aantrekkelijke bijtellingsregeling voor 0% emissie auto`s en dat zij daarin maar een zeer beperkt aanbod hebben (i3):
BMW i-Ready. Rijd elektrisch wanneer u er klaar voor bent - BMW.nl

Leuke uitspraak: BMW MAAKT LEASEN i-READY, vrij overstappen naar elektrisch zodra u er klaar voor bent.

Moet die laatste uitspraak niet zijn "vrij overstappen zodra wij over twee jaar een redelijk aanbod hebben..."
 
Elon maakt een grapje over Deep Rain en iedereen neemt het klakkeloos over.
In dat geval had ie het al ontkracht - zijn Twitter is een officiëel communicatiekanaal van Tesla en mag dus niet inhoudelijk over producten op gelogen worden (...opzettelijk cq bewust).

De naam is een grapje maar op zich is het prima logisch om het door de NN erbij te laten doen. Kost geen noemenswaardig extra kruim en maakt het potentieel stukken intelligenter. Moet zeggen dat ik over de regensensors in mijn Bimmers, Peugeots en Volkswagens had de afgelopen 20 jaar ook genoeg te zeiken had dus de ruimte voor verbetering door AI is er zeker.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Zo te zien heeft BMW erg veel last van de huidige aantrekkelijke bijtellingsregeling voor 0% emissie auto`s en dat zij daarin maar een zeer beperkt aanbod hebben (i3):
BMW i-Ready. Rijd elektrisch wanneer u er klaar voor bent - BMW.nl

Leuke uitspraak: BMW MAAKT LEASEN i-READY, vrij overstappen naar elektrisch zodra u er klaar voor bent.

Moet die laatste uitspraak niet zijn "vrij overstappen zodra wij over twee jaar een redelijk aanbod hebben..."
Ik zou zeggen: BMWrijders: massaal de overstap maken dan... nu... waarom 2 jaar wachten ?

(goed voor mijn aandelen... Tesla )
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y and horta
Ze kunnen 2 dingen doen met de autowipers.

1e is het standaard interval voor 'hoeveelheid regen' verkleinen.

2e is, 'hoeveelheid regen' algoritme verbeteren maar dat is lastig gezien de brandpuntsafstand waardoor regendruppels amper detecteerbaar zijn

3e in volgende generaties een standaardregen sensor opnieuw op de auto's plaatsen.

4e is crowdsourced ruitenwisserinput, waar het handmatig aan/ uit/ harder / zachter zetten van de wissers op de Tesla die voor je rijdt, door jouw auto wordt overgenomen (ik weet niet eens of hier een knipoog achter moet)
 
  • Funny
Reactions: MoManTai
Toch ben ik voor KISS. Daar is het veranderen naar een deep learning systeem nou niet bepaald een voorbeeld van.
In se is het simpeler om een systeem dat sowieso regen moet herkennen, ook te hergebruiken om de ruitenwissers aan te drijven, en niet een extern component te kopen dat continu infrarood zit te schijnen door de voorruit om de refractie te meten.

Behalve dat dat simpele systeem eerst nog ontwikkeld moest worden.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
In se is het simpeler om een systeem dat sowieso regen moet herkennen, ook te hergebruiken om de ruitenwissers aan te drijven, en niet een extern component te kopen dat continu infrarood zit te schijnen door de voorruit om de refractie te meten.

Behalve dat dat simpele systeem eerst nog ontwikkeld moest worden.

Op mijn Peugeot 406 uit 1997 zat al een goed werkend systeem. Waarom moet dat dan nu nog ontwikkeld worden? Volgens mij is het niet echt rocket science al wordt dat er nu wel van gemaakt.
 
Ik denk dat die paar euro per sensor inmiddels een stuk goedkoper waren geweest dan de development kosten voor het hele camera regensensor systeem eigenlijk. Zeker aangezien de AP 1 al een gewone sensor had dus ze hadden niks hoeven veranderen om het te blijven gebruiken. Die van AP1 werkt overigens ook veel te traag en beide automatische standen zijn exact gelijk.
 
Kostprijs voor de regensensor valt wel mee waarschijnlijk ja. Maar ook de kosten om dat in te bouwen? Of je structuur aanpassen zodat het past?

Voor software te schrijven heb je enkel personeel nodig. Daarna kunnen je ontwikkelaars gewoon verder werken aan iets anders / nieuws. Dus je hebt ze toch in dienst.

Terwijl in het andere geval, van die regensensor er gewoon een productkost is, die met elke wagen gemaakt moet worden.
 
Op mijn Peugeot 406 uit 1997 zat al een goed werkend systeem.
Mijn 206 uit 2000 zal dezelfde gehad hebben en werkte meestal prima. Bij slagregens, veel opspattend water of continu kleine druppeltjesregen die meer waait dan valt moest ik ook met het handje instellen. Precies de dingen die nu ook nog fout gaan omdat ze inherent moeilijk te zien zijn voor een simpele sensor bovenin de ruit. Ideale case voor een NN die het wel kan leren op basis van wat ie in de omgeving ziet.
 
Elke paar maanden komt dezelfde discussie weer voorbij.

Punt is dat een klassieke regensensor een uitvinding van een bepaalde toko en dat iedereen die dat wil gebruiken, er een licentie op betaalt, naast natuurlijk de specifieke hardware. Tuurlijk werkte dat lekker op je Peugeot van 1997, maar zo een component kost makkelijk meer dan €100 en Tesla denkt natuurlijk "waarom moeten we een externe leverancier €100 per stuk betalen voor een individueel component, als onze auto zelf via de camera's ook regen moet herkennen".

Je moet ook niet denken dat er al 2 jaar lang 17 FTE's aan regen herkenning werken... Regen herkenning zit in het pakket dat Machine Learning moet doen, dus dat zit erbij. En eens de software goed genoeg is, dan is er weer €100 x aantal verkochte Tesla's zonder aparte regensensor verdiend...