Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ach het is de keuze om of voor een Tesla te kiezen die leverbaar is en waarmee je fluitend heel Europa door kan of je kiest een Audi waarmee je niet verder komt dan een rondje om de kerk en mag bedelen of je ergens kunt laden.

Daarbij hebben de dealers geen benul van wat een EV is en betaal je je klem omdat je dan een zwaar verouderd interieur mag hebben.;)
Tsja, heb je ervaring met een audi-dealer met e-tron, of klets je wat uit je nek? Mijn collega's met e-tron zijn allemaal in de wolken, die ene collega die een probleempje had gehad was helemaal in de wolken over de service.
Ik weet niet hoe groot de kerken in Leuven zijn, maar ik denk niet dat die een omtrek van meer dan 200 km hebben.

Diezelfde collega wou absoluut geen Tesla, afwerking was hem veel te min, en de ervaringen van vrienden met Tesla bij Tesla service center (en wat er te lezen was op internet over problemen). En in lease is de e-tron amper duurder dan een Tesla model 3, en heel wat goedkoper dan de S en de X

Je kan het leven door een roze bril zien, maar sommige mensen hebben hier toch wel een heel erg roze bril op.
HO ho als je naar Duitsland wil, is er geen probleem!

Parijs haal je evenwel niet.
Vanuit Leuven gewoon tussenstop maken bij Ionity charger in Froyennes (14 minuten laden)
 
  • Like
Reactions: Paco
Je kan het leven door een roze bril zien, maar sommige mensen hebben hier toch wel een heel erg roze bril op.
Ik denk dat iedereen zijn eigen roze bril op heeft... Kopers van de e-tron vinden dat dat ding een goeie range heeft en mooi is afgewerkt, maar verzwijgen daarbij dat hun vorige Audi op diesel inderdaad 1000km op een tank kon rijden. Zoe rijders vinden 100km range echt wel genoeg, Leaf rijders vinden dat het met chargegate echt wel meevalt en de huidige koper van een diesel gelooft ook dat zijn Euro6d inderdaad de lucht zuivert en dat ie daarvoor niet elke 400km een half uur aan een snellader moet staan wachten want dat is tijdverlies.

Dit gezegd zijnde, denk ik dat als je alles objectief gaat bekijken, de Model 3 momenteel de beste auto is die je momenteel kan kopen. En dat vertaalt zich inderdaad ook naar verkoopaantallen.
 
Ik denk dat iedereen zijn eigen roze bril op heeft... Kopers van de e-tron vinden dat dat ding een goeie range heeft en mooi is afgewerkt, maar verzwijgen daarbij dat hun vorige Audi op diesel inderdaad 1000km op een tank kon rijden. Zoe rijders vinden 100km range echt wel genoeg, Leaf rijders vinden dat het met chargegate echt wel meevalt en de huidige koper van een diesel gelooft ook dat zijn Euro6d inderdaad de lucht zuivert en dat ie daarvoor niet elke 400km een half uur aan een snellader moet staan wachten want dat is tijdverlies.
En tesla rijders denken dat de service OK is?

Dit gezegd zijnde, denk ik dat als je alles objectief gaat bekijken, de Model 3 momenteel de beste auto is die je momenteel kan kopen. En dat vertaalt zich inderdaad ook naar verkoopaantallen.
Neen, er bestaat niet zoiets als een 'beste' wagen. Dat hangt af van het gebruik van de persoon die hem koopt. Maar de model 3 heeft een boel sterke troeven, die hem voor veel mensen eer zeer goede, en misschien wel de beste.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: SpeedyEddy
Ah maar zie je, voor mij is de service dik OK dus ik ben tevreden.

Service is pas belangrijk als je het nodig hebt. Dus de perceptie daarvan hangt daar ook mee samen.
Bij Volvo (mijn vorige auto, die *altijd* kapot was) was de service VERSCHRIKKELIJK slecht. Omdat ik er om de zoveel weken stond en ze de problemen nooit opgelost kregen, WAT ze ook bleven vervangen aan dat ding. Op een gegeven moment waren ze het zat, hadden ze er gewoon geen zin meer in en kreeg je alleen maar afscheep communicatie (of stond hij gewoon een week ergens in een hoekje).
Bij al mijn Audi's, nooit problemen gehad, niks, zero. Misschien was de service van Audi ook wel slecht, maar daar merk je niks van als je alleen even een longe-range servicebeurtje komt halen en er staat een vervangende auto klaar (dat proces kennen ze al 100 jaar).
 
  • Like
Reactions: ebullio
En dan op het einde de man met de chantage met de SR+ die niet meer leverbaar is... dat is toch niet erg netjes.
Een fan neemt het blijkbaar allemaal op de koop toe, maar objectief beschouwd getuigt het van weinig respect voor de klant en komt het pretentieus over: je mag blij zijn dat je bij ons je auto mag kopen.
Ik vind juist dat Tesla zeer goed haar best doet om iedere klant te bedienen. Ze hebben alleen in deze laatste weken nog beperkte keuze als je van fiscaal voordeel gebruik wil maken.

Afgelopen weekend mogen ervaren hoe druk het is. We gingen naar SeC Duiven voor het aanschaffen van een Model 3. Even iets te lang aan het twijfelen en keuze 1 (Wit met zwarte bekleding) was al weg. Vervolgens maar voor een rode LR met zwarte bekleding gegaan, Want we willen de auto dit jaar nog op factuur hebben. As. vrijdag mogen we de auto in Tilburg ophalen. Dat was eerst Amsterdam. De auto is vandaag op kenteken gezet.
 
Tsja, heb je ervaring met een audi-dealer met e-tron, of klets je wat uit je nek? Mijn collega's met e-tron zijn allemaal in de wolken, die ene collega die een probleempje had gehad was helemaal in de wolken over de service.
Ik weet niet hoe groot de kerken in Leuven zijn, maar ik denk niet dat die een omtrek van meer dan 200 km hebben.

Diezelfde collega wou absoluut geen Tesla, afwerking was hem veel te min, en de ervaringen van vrienden met Tesla bij Tesla service center (en wat er te lezen was op internet over problemen). En in lease is de e-tron amper duurder dan een Tesla model 3, en heel wat goedkoper dan de S en de X

Je kan het leven door een roze bril zien, maar sommige mensen hebben hier toch wel een heel erg roze bril op.

Vanuit Leuven gewoon tussenstop maken bij Ionity charger in Froyennes (14 minuten laden)
Ik ben wel benieuwd bij welke Leasemaatschappij?
Zomaar 1 van het internet gepakt:
Stel nu jouw elektrische auto samen bij Mobility Service Electric
M3 vanaf 615 euro
Audi etron vanaf 925 euro. (Dat zou ik niet amper noemen;), misschien ook een roze bril )
De S en de X zijn inderdaad duurder met meer dan 1000 euro.

Wat betreft de afwerking... tsja... die discussie is al zo oud en verouderd...Ik vind juist de afwerking van de etron te min (geldt ook voor de meeste andere EV's). Dat zit em meer in het verouderde design wat niet meer van deze tijd is. Ieder zijn eigen mening. Laten we blij zijn dat iedereen zijn eigen EV kan kiezen!

Service:
De bereikbaarheid en service van Tesla kan zeker beter, maar ik ben daar ook dik tevreden mee zelfs met de huidige groei van Tesla. Ik vind het beter dan de Ford (bij een service beurt) en de Seat dealer (bij een APK) die mij heel vriendelijk, maar voor mijn gevoel, wel genept hebben met veel extra kosten. En als ik de forums op dat punt mag geloven ben ik niet de enige met dat gevoel.
 
Last edited:
Ik ben wel benieuwd bij welke Leasemaatschappij?
Zomaar 1 van het internet gepakt:
Stel nu jouw elektrische auto samen bij Mobility Service Electric
M3 vanaf 615 euro
Audi etron vanaf 925 euro. (Dat zou ik niet amper noemen;), misschien ook een roze bril )
De S en de X zijn inderdaad duurder met meer dan 1000 euro.

Ik sprak over België. Kijk maar eens bij Arval in België, één van de grote spelers in B.
Model 3 Long range AWD, 4 jr x 20 000 km = 962 EUR
E-tron Quattro 50 advanced (dus geen volledig kale wagen) 4jr x 20.000 km= 944 EUR/maand

Wat betreft de afwerking... tsja... die discussie is al zo oud en verouderd...Ik vind juist de afwerking van de etron te min (geldt ook voor de meeste andere EV's). Dat zit em meer in het verouderde design wat niet meer van deze tijd is. Ieder zijn eigen mening. Laten we blij zijn dat iedereen zijn eigen EV kan kiezen!

Service:
De bereikbaarheid en service van Tesla kan zeker beter, maar ik ben daar ook dik tevreden mee zelfs met de huidige groei van Tesla. Ik vind het beter dan de Ford (bij een service beurt) en de Seat dealer (bij een APK) die mij heel vriendelijk, maar voor mijn gevoel, wel genept hebben met veel extra kosten. En als ik de forums op dat punt mag geloven ben ik niet de enige met dat gevoel.

Tsja, ik kan echt niets slechts vertellen over mijn huidige BMW-dealer (nu 2 wagens na mekaar gekocht), maar zelfs indien de BMW i4 beschikbaar zou zijn, zou ik hem niet kopen. Dat zou BMW gewoon in staat stellen om een of twee vervuilende X3, X5, 7-serie, 8-serie of M3 te verkopen aan de huidige prijzen. Ik zou met zo'n i4 dus een dure dus een vervuilende wagen subsidiëren. Neen dus, die vlieger gaat hier niet op.
 
maar zelfs indien de BMW i4 beschikbaar zou zijn, zou ik hem niet kopen. Dat zou BMW gewoon in staat stellen om een of twee vervuilende X3, X5, 7-serie, 8-serie of M3 te verkopen aan de huidige prijzen. Ik zou met zo'n i4 dus een dure dus een vervuilende wagen subsidiëren. Neen dus, die vlieger gaat hier niet op.
Hetzelfde is toch waar voor Audi? o_O
 
Arval wil eigenlijk geen Tesla, dat is me eind vorig jaar meegedeeld, toen waren ze helemaal gestopt met Tesla. Blijkbaar nu wel weer, maar heel duur om ze niet aantrekkelijk te maken. Kijk maar eens bij Directlease zoals ik al eerder schreef.
 
Ik sprak over België. Kijk maar eens bij Arval in België, één van de grote spelers in B.
Model 3 Long range AWD, 4 jr x 20 000 km = 962 EUR
E-tron Quattro 50 advanced (dus geen volledig kale wagen) 4jr x 20.000 km= 944 EUR/maand



Tsja, ik kan echt niets slechts vertellen over mijn huidige BMW-dealer (nu 2 wagens na mekaar gekocht), maar zelfs indien de BMW i4 beschikbaar zou zijn, zou ik hem niet kopen. Dat zou BMW gewoon in staat stellen om een of twee vervuilende X3, X5, 7-serie, 8-serie of M3 te verkopen aan de huidige prijzen. Ik zou met zo'n i4 dus een dure dus een vervuilende wagen subsidiëren. Neen dus, die vlieger gaat hier niet op.
Ik kijk op Arval.be: (NL wordt er automatisch bijgeplaatst m.b.t. IP adres)

Tesla Model 3 - 2019 - 4d - Choose a Specification | Fleet Leasing | Arval: 726,22 EURO
Audi E-Tron - 2020 - 5d - Choose a Specification | Fleet Leasing | Arval 807,32 EURO

Prijsverschil is wel kleiner. maar de M3 is wel goedkoper.

Beide 54 maanden en 10000 per jaar
 
Tsja, ik kan echt niets slechts vertellen over mijn huidige BMW-dealer (nu 2 wagens na mekaar gekocht), maar zelfs indien de BMW i4 beschikbaar zou zijn, zou ik hem niet kopen. Dat zou BMW gewoon in staat stellen om een of twee vervuilende X3, X5, 7-serie, 8-serie of M3 te verkopen aan de huidige prijzen. Ik zou met zo'n i4 dus een dure dus een vervuilende wagen subsidiëren. Neen dus, die vlieger gaat hier niet op.

Onzettend fijn om te lezen dat er ook goede autodealer en garages zijn. Nadat ik een paar keer ben opgelicht en mijn gevoel ook nog op programma Radar en in gesprekken bevestigd kreeg ging ik helaas met tegenzin en een gezonde dosis wantrouwen naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Dat gevoel heb ik bij Tesla niet. Ja Tesla schijnt duur te zijn in reparaties, maar jl. heb ik een 12V accu moeten laten vervangen en vind ik 230 euro een redelijke prijs en mooiste daarbij is dat ik geen extra kosten kreeg.
Daarnaast heb ik nu 2x meegemaakt dat een Tesla roadranger bij de SuC staat en mijn auto gratis en voor niks even checkt: Wat rubbers aanduwt en mij wat pushpinnen geeft om plastic-kappen weer vast te kunnen zetten mochten ze afbreken omdat ik weer iets heb aangepast. Dat is echt service!
 
Arval wil eigenlijk geen Tesla, dat is me eind vorig jaar meegedeeld, toen waren ze helemaal gestopt met Tesla. Blijkbaar nu wel weer, maar heel duur om ze niet aantrekkelijk te maken. Kijk maar eens bij Directlease zoals ik al eerder schreef.
Directlease is niet relevant. Wij leasen bij Arval. En in B zijn Arval en Leaseplan de grote spelers. En ook bij Leaseplan is het verschil erg klein, zeker wanneer je een normale afstand selecteert (20000 of 25000 km of 4 jaar). Een Model S is dan 300 eur duurder (>30%).

Ik kijk op Arval.be: (NL wordt er automatisch bijgeplaatst m.b.t. IP adres)

Tesla Model 3 - 2019 - 4d - Choose a Specification | Fleet Leasing | Arval: 726,22 EURO
Audi E-Tron - 2020 - 5d - Choose a Specification | Fleet Leasing | Arval 807,32 EURO

Prijsverschil is wel kleiner. maar de M3 is wel goedkoper.

Beide 54 maanden en 10000 per jaar
Tja 10 000 km, neem eens een wat grotere afstand dan 10000 km, dan zie je het verschil verkleinen en zelfs nadelig worden voor de Tesla.
Met 10 000 km per jaar is range ook niet belangrijk meer, want dan rij je gemiddeld 200 km per week.
 
Nu, de verschillen zijn ook makkelijk te verklaren: Tesla zijn voor de leasemaatschappijen nog een grote onbekende qua restwaarde, terwijl zo een leasemaatschappij wel bij een Audi aan de deur kan kloppen als de restwaarde tegenvalt.

Als je zelf naar een renting met aankoopverplichting gaat kijken valt het al heel wat anders uit.
 
Zo was het bij mij ook, ook bij Arval. M3 ongeveer even duur als de e-tron 55. En dan heb je met de e-tron toch net iets meer auto, ook al is de range wat minder.
Restwaarde van de e-tron na 5j en 125.000km zou 65% bedragen. Dat vond ik erg optimistisch maar is niet mijn probleem. Vooral de onderhoudskosten lagen bij de M3 erg hoog. Hoe zou dat komen? Misschien moest Arval in het recente verleden net iets te veel en te lang voor vervangwagens zorgen of waren onderhoudskosten aan de hoge kant. Je kan een individuele eigenaar wel aan het lijntje houden maar een leasingmaatschappij heeft het op een moment wel door. Hetzelfde gebeurde met Nextmove in Duitsland dat een mega-order aan M3 gecanceld heeft omdat Tesla niet aan minimale kwaliteitseisen wilde voldoen.
 
  • Like
Reactions: horta
Zo was het bij mij ook, ook bij Arval. M3 ongeveer even duur als de e-tron 55. En dan heb je met de e-tron toch net iets meer auto, ook al is de range wat minder.
Restwaarde van de e-tron na 5j en 125.000km zou 65% bedragen. Dat vond ik erg optimistisch maar is niet mijn probleem.
Interessante getallen inderdaad. Weet je ook wat ze voor restwaarde aanhielden voor de TM3 na 5j/ 125k (of liever nog 150k)? Ben nog op zoek naar redelijke afschrijving per jaar :)
 
  • Love
Reactions: SpeedyEddy