Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben blij met dit artikel ! Het bevestigd mijn eigen ervaring wat ik heb met mijn Tesla S classic .
Contact gehad met de RDW en ga er een mail heen sturen omdat Tesla beweert na aantal keer uitlezen met specifieke data en tijden dat er niks aan de hand is met de auto .

Tot op heden is er nog geen geval bekend van waarbij het daadwerkelijk bewezen een fout van de auto was.

Er zijn heel veel gevallen bekend van mensen die zelf op het gaspedaal trapte en toch claimden dat het de auto was (Marco Bakker als bekendste voorbeeld in Nederland).
 
  • Like
Reactions: Bas. and Mars2020
Mijn opa reed ooit eens plankgas met zijn Toyota een rondje door de voortuin. Niks geen RDW onderzoek. Was zijn eerste automaat. Volgens mij is er niet veel verschil tussen de gemiddelde ICE en een Tesla in hoe het gaspedaal werkt. Ook een ICE heeft geen gas kabel meer naar mijn weten. Mensen die uit een handgeschakelde auto in een automaat stappen maken nogal eens een fout met de pedalen. Je denkt de koppeling in te trappen maar trapt vol op het brede rempedaal. Van schrik zet je je schrap met onder je rechtervoet het gaspedaal. Tegelijk til je je linkervoet op want die zorgde voor de rem actie en vervolgens vlieg je vooruit. *sugar* happens. (Het is maar een mogelijk scenario)

Wat nu vooral weer leuk wordt is dat dit onderzoek door de RDW straks door elk 'nieuws' medium wordt overgenomen, maar als de klacht straks onterecht blijkt hoor je niemand. Zo blijft alsnog het beeld dat Tesla's gevaarlijk zijn plakken.
 
Wat nu vooral weer leuk wordt is dat dit onderzoek door de RDW straks door elk 'nieuws' medium wordt overgenomen, maar als de klacht straks onterecht blijkt hoor je niemand. Zo blijft alsnog het beeld dat Tesla's gevaarlijk zijn plakken.

Tja.. Er zijn weinig mensen die doodsbang zijn geworden voor die gevaarlijke cruise-control, zelfs 23 jaar na dato weten we allemaal wat een 'Marco Bakkertje' is ;-)
 
Ik ben blij met dit artikel ! Het bevestigd mijn eigen ervaring wat ik heb met mijn Tesla S classic .
Contact gehad met de RDW en ga er een mail heen sturen omdat Tesla beweert na aantal keer uitlezen met specifieke data en tijden dat er niks aan de hand is met de auto .

In het artikel gaat het om een M3, dus met je S sta je nergens. Elk ander zelf acceleratie probleem kon men altijd herleiden naar een rijdersfout.
 
Het valt me in ieder geval wel op dat iedereen die denkt dat de Tesla fout zat ook meteen daadwerkelijk een ongeluk heeft gemaakt/veroorzaakt. Het gebeurd schijnbaar nooit dat de auto plots gas geeft maar dat de bestuurder/ster dit op tijd door heeft en de rem indrukt.
Mijn client, de duivel, wil de jury er op wijzen dat:
- Bestuurder in casu geen journalist geïnteresseerd zou vinden in zijn of haar verhaal, laat staan
- Tesla zo ver zou krijgen de logfiles uit te lezen.
 
Ik ben voor transparantie en de data die alleen logt wat en hoe het ongeluk is gebeurd moet gedeeld worden om zo ook Tesla's veilig te maken.
Het is een doos van pandora die automerken zo lang mogelijk gesloten willen houden. Want wie gaat nog een Porsche willen rijden als dat ding continu en feilloos een log bij houdt van alle locaties en snelheden, en de politie door middel van een ODB-II poort alle capriolen van de laatste 2 weken kunnen inlezen?

Merken proberen wetgeving in die mate zo lang mogelijk uit te stellen, en doen daarom erg vaag over wat je auto eigenlijk registreert van je rijgedrag.
 
Het is een doos van pandora die automerken zo lang mogelijk gesloten willen houden. Want wie gaat nog een Porsche willen rijden als dat ding continu en feilloos een log bij houdt van alle locaties en snelheden, en de politie door middel van een ODB-II poort alle capriolen van de laatste 2 weken kunnen inlezen?

Merken proberen wetgeving in die mate zo lang mogelijk uit te stellen, en doen daarom erg vaag over wat je auto eigenlijk registreert van je rijgedrag.

Wel een gedoe hoor. Van alle autos en alle merken die info verzamelen, zorgen dat het allemaal gestandariseerd aangeleverd word etc etc.
Je zou beter een paar cameras met flinke afstand plaatsen en dan op basis van kenteken gemiddelde snelheid berekenen en daarop boetes versturen.... Oh wacht.... dat hebben we al ;)
 
Wel een gedoe hoor. Van alle autos en alle merken die info verzamelen, zorgen dat het allemaal gestandariseerd aangeleverd word etc etc.
Je zou beter een paar cameras met flinke afstand plaatsen en dan op basis van kenteken gemiddelde snelheid berekenen en daarop boetes versturen.... Oh wacht.... dat hebben we al ;)
Ja, maar niet op wegen waar hard rijden echt gevaarlijk is (30km).
 
  • Like
Reactions: JanG007

Levensgevaarlijk, zo’n Tesla! Hier accelereerde hij plots, terwijl mijn echtgenote parkeerde. En ze heeft echt echt echt niet per ongeluk op het gaspedaal in plaats van de rem gedrukt! ;)

Waar kan ik een claim indienen? Oh wacht, ik ben zelf advocaat! :D

(Gebeurde al weer een paar jaar geleden, schade was een nieuwe motorkap en - belangrijker - een deuk in de ego van mijn lieve echtgenote. En schade aan de aangereden auto én schade aan de auto daarvoor!)
 
  • Funny
Reactions: RobsEV

Levensgevaarlijk, zo’n Tesla! Hier accelereerde hij plots, terwijl mijn echtgenote parkeerde. En ze heeft echt echt echt niet per ongeluk op het gaspedaal in plaats van de rem gedrukt! ;)

Waar kan ik een claim indienen? Oh wacht, ik ben zelf advocaat! :D

(Gebeurde al weer een paar jaar geleden, schade was een nieuwe motorkap en - belangrijker - een deuk in de ego van mijn lieve echtgenote. En schade aan de aangereden auto én schade aan de auto daarvoor!)

Hoe is dit afgelopen met verzekering/Tesla als ik het vragen mag? :rolleyes:
 
Tja, er zijn ook nog steeds mensen die hun linker voet gebruiken om te remmen.
Dat wordt je bij lessen in een automaat afgeleerd. Gas/stroom en rem wordt je geacht beide met je rechtervoet te bedienen. Verhalen over "dachten het koppelingspedaal in te trappen" duiden op bedieningsfouten met de linker voet. Je linkervoet heeft niks te doen in een automaat c.q. EV.
 
Hm, ik ga toch bijna denken dat er echt wat aan de hand is.....totdat je bedenkt dat er nu héél veel mensen zijn die pas sinds zeer recent Tesla rijden en allemaal moeten wennen aan de auto / versnellingshendel.
Tja, er zijn ook nog steeds mensen die hun linker voet gebruiken om te remmen.
We hebben met een aantal vrijwilligers van de Tesla Owners Club eind December geholpen met de uitleveringen van al die Model 3s.
Was verbazingwekkend om te zien hoe onvoorbereid sommigen hun auto kwamen ophalen; niets ingelezen over de auto, toch niet de video's gekeken die tesla had gestuurd, vaak geen enkele ervaring met een electrische auto, nog nooit automaat gereden.
Ik begon mijn uitleg steevast met te vertellen dat de auto als een automaat reed, met de keiharde opdracht je linkervoet zover mogelijk weg te zetten. En daarna met een waarschuwinng dat je enorm veel power onder je kont hebt. En met de uitleg van alle entries in het menu zette ik altijd de Obstacle Aware Acceleration aan en ik legde ook altijd Chill mode uit.
Evengoed hield ik bij sommige mensen mijn hart vast als ze wegreden :)
 
Tja, er zijn ook nog steeds mensen die hun linker voet gebruiken om te remmen.
Dat wordt je bij lessen in een automaat afgeleerd. Gas/stroom en rem wordt je geacht beide met je rechtervoet te bedienen. Verhalen over "dachten het koppelingspedaal in te trappen" duiden op bedieningsfouten met de linker voet. Je linkervoet heeft niks te doen in een automaat c.q. EV.

Eigenlijk zou het rijden in een automaat een standaard onderdeel moeten zijn van de rijlessen al is het maar voor bijvoorbeeld 2 lessen. Je zult in de toekomst namelijk meer en meer automaten tegen gaan komen.
Ook duidelijke instructies zoals @robertvg aangeeft zouden al helpen. En ja als je zowel niet gewend bent aan een automaat, de bediening en het vermogen dat zit een foutje van de bestuurder al snel in een klein hoekje.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Tesla rijdt dwars door fietsenstalling

Hm, ik ga toch bijna denken dat er echt wat aan de hand is.....totdat je bedenkt dat er nu héél veel mensen zijn die pas sinds zeer recent Tesla rijden en allemaal moeten wennen aan de auto / versnellingshendel. Dan is de human factor toch weer dichter in beeld dan dat de auto vanzelf gaat accelereren.
Beste klap. Hier (sorry voor het linken naar een sensationele kop) staan wat meer foto's, het lijkt wel alsof de auto de paal vrij hoog heeft geraakt alsof die van het talud af is komen vliegen.
 
Dat is waarschijnlijk het probleem bij 100% had de verkeerde pedaal indicatie in de software waarschijnlijk ingegrepen.
Ik vermoed dat na het intrappen de bestuurder van schrik niets meer deed dan blijven doen wat hij deed.

Ik heb overigens de technische reactie gelezen van Tesla op de meldingen in de VS.
Het is niet mogelijk dat dit ontstaat door een fout in de sensor in het gaspedaal.
De software controleert namelijk dat er beweging in het pedaal moet zitten doordat alle meetwaarden van de sensor in de gehele weg waarop deze is ingetrapt ook zijn geregistreerd door de software.
Wanneer het dan toch nog fout zou gaan, er zit een sensor op de rem die prefereert boven de sensor van het gaspedaal.
Wanneer zelfs dat nog zou falen, is de rem sterker dan de motoren en zal de auto altijd vertragen ook al zouden de motoren vol vermogen geven.

Met 38% in een Tesla accelereer je waarschijnlijk nog steeds sneller dan in 80% van alle ICE auto's.
Je raakt aan de volgens mij simpelste redenering. Namelijk dat het gaspedaal irrelevant is, het gaat erover dat er evident NIET op de rem is gedrukt. Want op de rem drukken brengt de auto altijd tot stilstand, daar zit geen software of intelligentie of wat dan ook tussen. Behoudens echt mechanisch falende remmen en dat blijft naderhand eenvoudig te constateren.
Dus:
Op de rem drukken = stilstaan;
Niet stil gestaan = niet op de rem gedrukt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and robertvg

Levensgevaarlijk, zo’n Tesla! Hier accelereerde hij plots, terwijl mijn echtgenote parkeerde. En ze heeft echt echt echt niet per ongeluk op het gaspedaal in plaats van de rem gedrukt! ;)

Waar kan ik een claim indienen? Oh wacht, ik ben zelf advocaat! :D

(Gebeurde al weer een paar jaar geleden, schade was een nieuwe motorkap en - belangrijker - een deuk in de ego van mijn lieve echtgenote. En schade aan de aangereden auto én schade aan de auto daarvoor!)
Je blijft lachen. Je ziet geen enkele beweging door een remingreep door mevrouw waardoor de auto duikt. En ja. Wel zitten gillen. Dit is echt om te gillen! Ze trapte het gaspedaal niet in maar ook de rem niet. Wat is nu het probleem? De auto of de vrouw? Hoe lief ze ook is?
 
  • Funny
Reactions: RobsEV
Je raakt aan de volgens mij simpelste redenering. Namelijk dat het gaspedaal irrelevant is, het gaat erover dat er evident NIET op de rem is gedrukt. Want op de rem drukken brengt de auto altijd tot stilstand, daar zit geen software of intelligentie of wat dan ook tussen. Behoudens echt mechanisch falende remmen en dat blijft naderhand eenvoudig te constateren.
Dus:
Op de rem drukken = stilstaan;
Niet stil gestaan = niet op de rem gedrukt.

Precies in het E-pedaal zitten reeds een aantal beveiligingen.
Als die falen zit er nog een beveiliging in het rempedaal en als zelf die faalt remt de rem beter dan dat de motoren aan vermogen kunnen leveren en dus kan het nooit zo zijn dat de auto accelereert wanneer je remt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB