Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tot voor oktober deed FSD Beta wel netjes stoppen. Maar wat wil je als iedere FSD beta gebruiker zelf gas bij geeft omdat ie niet wil stoppen? Dan pas je je software aan naar de realiteit.
Tja… als iedereen links inhaalt, 100 in de bebouwde kom rijd, en regelmatig tegen het verkeer in rijd, en nooit een gordel om doet, dan pas je de software toch ook niet aan aan die realiteit🤔
 
Tja… als iedereen links inhaalt, 100 in de bebouwde kom rijd, en regelmatig tegen het verkeer in rijd, en nooit een gordel om doet, dan pas je de software toch ook niet aan aan die realiteit🤔
Inderdaad. Als de wet niet ok is moet je hem niet overtreden maar vragen om aan te passen. Als dat nog niet gebeurd is, dan is dat misschien omdat hij zo slecht niet is zeker.
Er zullen wel slimmere mensen dan wij zijn zeker die daar over gaan.
Als is de stopregel er ook 1 waar ik het moeilijk mee heb.
Ik denk dat de wet eigenlijk ok is, maar dat er te vaak door gemeentebesturen een stopteken gezet wordt ipv de omgekeerde driehoek.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Mars2020
Tja… als iedereen links inhaalt, 100 in de bebouwde kom rijd, en regelmatig tegen het verkeer in rijd, en nooit een gordel om doet, dan pas je de software toch ook niet aan aan die realiteit🤔
Hoor mensen eens klagen die met een Mercedes gedwongen worden om zich netjes aan de snelheid te houden. Niet netjes aan de snelheid, maar aan de maximum snelheid van hun snelheidsmeter, die +6km/u afwijkt van de realiteit en ze dus 74 rijden waar je 80 mag.

Ik ben heel blij dat 1) de snelheidsmeter van Tesla op zijn Amerikaans erg weinig marge heeft (scheelt echt maar 1km bij mij), en 2) ik zelf nog de TACC kan instellen tot +6km/u om binnen de flitsmarge te vallen. Ja, is niet netjes, zo 86 rijden waar je 80 mag, maar aangenamer dan 74 rijden waar je 80 mag.

En ook, niemand in NL en BE luistert naar een stop-bord, vaak omdat je vanaf de stopstreep geen voldoende overzicht hebt op het dwarsend verkeer en je dus sowieso ietsje voorbij het bord en de streep moet rijden, en eens je dan voldoende ziet, het vaak zinloos is om echt tot een volledige stop te komen als je ziet dat er geen dwarsend verkeer nadert.

De 4 way stop in de VS is daarbij even onnozel: er is niks inherent mis mee om te kruipen, en je moét dat zelfs om een netjes defensieve/assertieve balans te vinden om je beurt niet te laten gaan, maar vanaf de stopstreep zie je onvoldoende het dwarsende verkeer om vanaf de stopstreep dan maar gas te geven.

De 4 way stop in de VS is even courant als de voorrang-aan-rechts hier. Maar voorrang-aan-rechts verplicht ons hier niet om expliciet te stoppen, en het aantal stop-borden hier in de buurt kan ik op 1 hand tellen, met goeie reden.
 
En ook, niemand in NL en BE luistert naar een stop-bord, vaak omdat je vanaf de stopstreep geen voldoende overzicht hebt op het dwarsend verkeer en je dus sowieso ietsje voorbij het bord en de streep moet rijden, en eens je dan voldoende ziet, het vaak zinloos is om echt tot een volledige stop te komen als je ziet dat er geen dwarsend verkeer nadert.

Stopborden zie je in NL sowieso zelden. Als je in NL een stopbord ziet is het omdat het kruispunt historisch ook gebleken is dat een voorrangsbord niet werkt. Dan kun je ook maar gewoon beter stoppen :)

In US zijn de stopborden door het veelveeldig gebruik gedegradeerd tot voorrangsbord.

De 4 way stop in de VS is even courant als de voorrang-aan-rechts hier. Maar voorrang-aan-rechts verplicht ons hier niet om expliciet te stoppen, en het aantal stop-borden hier in de buurt kan ik op 1 hand tellen, met goeie reden.

Ik zou b.v. hier in de omgeving niet zo uit m'n hoofd weten waar er een stopbord te vinden is.

Persoonlijk vind ik de 4 way stop echt geniaal. Het is eerlijker op 'gelijke' kruispunten maar zou eerder een 4 way yield moeten zijn. Ik weet niet of dat uberhaupt bestaat. Ook lastig om aan te geven wie schuldig is bij een ongeval. Bij het stoppen is vaker te zien wie eerder stilstaat.

Hier in NL zijn bijna alle kruispunten (althans hier in de omgeving) met 50km/u bijna allemaal voorzien van drempels om heel duidelijk te maken welke straat de doorgaande weg is. Rechts voorrang geven is bijna enkel op 30km/u kruispunten in b.v. 30 km/u zones.
 
Persoonlijk vind ik de 4 way stop echt geniaal. Het is eerlijker op 'gelijke' kruispunten maar zou eerder een 4 way yield moeten zijn. Ik weet niet of dat uberhaupt bestaat. Ook lastig om aan te geven wie schuldig is bij een ongeval. Bij het stoppen is vaker te zien wie eerder stilstaat.

Hier in NL zijn bijna alle kruispunten (althans hier in de omgeving) met 50km/u bijna allemaal voorzien van drempels om heel duidelijk te maken welke straat de doorgaande weg is. Rechts voorrang geven is bijna enkel op 30km/u kruispunten in b.v. 30 km/u zones.
In beide gevallen (4 way stop, voorrang-aan-rechts) ga je andere dwarsende verkeersdeelnemers als verkeersvertragende factoren gebruiken. Dat werkt enkel als de verantwoordelijke bestuurder op tijd het dwarsende verkeer opmerkt.

Ik ben al verschillende keren in m'n leven onbedoeld voorbij zo een voorrang-aan-rechts gevlogen omdat vaak enige signalisatie ontbreekt dat de weg van rechts niet een uitrit of een pad betreft, maar een openbare weg.

De 4 way stop heeft dan nog als voordeel dat er duidelijk een bord staat, en dat het verkeer uit alle richtingen moet vertragen. Een voorrang-aan-rechts heeft bijna hetzelfde effect, behalve dat een verkeersbord optioneel is (en je dus onbedoeld een voorrangsplicht kan missen, met grote risico's en dramatische gevolgen) en dat je in een logische gridlock kan geraken (een tegenligger die links wil afslaan, iemand die van rechts komt en rechtdoor wil maar voorrang moet geven aan jouw tegenligger, en jij die voorrang moet geven aan de persoon van rechts). Een 4 way stop is dan eenvoudiger (FIFO) maar je kan altijd discussie hebben over wie eerst was.

In de praktijk is zo een 4 way stop dus inderdaad een 4 way yield, en Tesla had hun FSD Beta zich daar in lijn gesteld met de praktijk, en niet de wet. Het resultaat is dat FSD Beta gebruikers weer zoals vanouds zelf gas gaan geven en er een 4 way yield van maken, en de robot van ons mensen niks mag leren.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik ben heel blij dat 1) de snelheidsmeter van Tesla op zijn Amerikaans erg weinig marge heeft (scheelt echt maar 1km bij mij)
Wellicht geen nieuws voor jou: de snelheidsmeter wordt continu ge-ijkt op basis van de gps gegevens. Dus als je nieuwe bandenmaat wat zou afwijken, dan wordt dat snel gecorrigeerd.
De 1km/u afwijking is de afrondingsfout. Er wordt naar boven afgerond en wellicht met nog wat tienden extra marge om geen claims te krijgen.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Wellicht geen nieuws voor jou: de snelheidsmeter wordt continu ge-ijkt op basis van de gps gegevens. Dus als je nieuwe bandenmaat wat zou afwijken, dan wordt dat snel gecorrigeerd.
De 1km/u afwijking is de afrondingsfout. Er wordt naar boven afgerond en wellicht met nog wat tienden extra marge om geen claims te krijgen.

Dat vermoed ik ook, maar toch hebben dacht ik bijna alle Tesla's ongeveer 3% afwijking op de kilometerteller. Het eiken zit dan enkel op de snelheidsmeter.

3% afwijking in die zin dat de gerapporteerde wh/km te laag is.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Hoor mensen eens klagen die met een Mercedes gedwongen worden om zich netjes aan de snelheid te houden. Niet netjes aan de snelheid, maar aan de maximum snelheid van hun snelheidsmeter, die +6km/u afwijkt van de realiteit en ze dus 74 rijden waar je 80 mag.

Ik ben heel blij dat 1) de snelheidsmeter van Tesla op zijn Amerikaans erg weinig marge heeft (scheelt echt maar 1km bij mij), en 2) ik zelf nog de TACC kan instellen tot +6km/u om binnen de flitsmarge te vallen. Ja, is niet netjes, zo 86 rijden waar je 80 mag, maar aangenamer dan 74 rijden waar je 80 mag.

En ook, niemand in NL en BE luistert naar een stop-bord, vaak omdat je vanaf de stopstreep geen voldoende overzicht hebt op het dwarsend verkeer en je dus sowieso ietsje voorbij het bord en de streep moet rijden, en eens je dan voldoende ziet, het vaak zinloos is om echt tot een volledige stop te komen als je ziet dat er geen dwarsend verkeer nadert.

De 4 way stop in de VS is daarbij even onnozel: er is niks inherent mis mee om te kruipen, en je moét dat zelfs om een netjes defensieve/assertieve balans te vinden om je beurt niet te laten gaan, maar vanaf de stopstreep zie je onvoldoende het dwarsende verkeer om vanaf de stopstreep dan maar gas te geven.

De 4 way stop in de VS is even courant als de voorrang-aan-rechts hier. Maar voorrang-aan-rechts verplicht ons hier niet om expliciet te stoppen, en het aantal stop-borden hier in de buurt kan ik op 1 hand tellen, met goeie reden.
Er is een verschil in de keuzes die je als berijder maakt en de keuzes die de auto maakt.

Zelf heb ik de maximumsnelheid ook op +5 staan en bij veel stopborden heb ik ook een rolling stop. Er zijn echter ook plaatsen waar het overzicht zo slecht is dat ik wel stop. Dit zijn echter keuzes die je zelf maakt en ook aansprakelijk voor bent als het fout gaat.
Als de auto zelfstandig keuzes gaat maken die tegen de wetgeving in gaat is de fabrikant naar mijn idee aansprakelijk en de meeste fabrikanten zullen dat niet willen.
 
Het rijden op vision only heeft blijkbaar niet tot gevolg dat de phantom brakes minder worden. Het kan natuurlijk ook zijn dat er meer melding van wordt gemaakt dan in de jaren daarvoor.
Al moet ik daarbij wel zeggen dat ik er zelf nagenoeg geen last van heb.
 
Er zijn echter ook plaatsen waar het overzicht zo slecht is dat ik wel stop. Dit zijn echter keuzes die je zelf maakt en ook aansprakelijk voor bent als het fout gaat.

Als de auto zelfstandig keuzes gaat maken die tegen de wetgeving in gaat is de fabrikant naar mijn idee aansprakelijk en de meeste fabrikanten zullen dat niet willen.
Er zijn meerdere dingen waaraan voldaan moesten worden alvorens een FSD Beta auto een rolling stop zou doen. O.a. voldoende kunnen zien.
 
Het rijden op vision only heeft blijkbaar niet tot gevolg dat de phantom brakes minder worden. Het kan natuurlijk ook zijn dat er meer melding van wordt gemaakt dan in de jaren daarvoor.
Al moet ik daarbij wel zeggen dat ik er zelf nagenoeg geen last van heb.
Ik weet niet of je die conclusie zomaar kan trekken aangezien iedereen zomaar een klacht kan indienen.
Oudere modellen?, correcte kwalificatie van een Phantom break, FUD,….

Het zou interessant zijn dat fabrikanten meer zouden moeten rapporteren over fouten/bepaalde voorvallen met hun systemen. Nu geeft het enkel ruimte voor speculatie. Mochten hier cijfers over beschikbaar zijn, zou het ook meer druk bij Tesla en andere leggen om het probleem prioritair aan te pakken.

Nu lijkt het of Tesla het niet kan of wil oplossen en hoeveel keer het al dan niet voorkomt, we weten het nu gewoon niet.
 
Ik weet niet of je die conclusie zomaar kan trekken aangezien iedereen zomaar een klacht kan indienen.
Oudere modellen?, correcte kwalificatie van een Phantom break, FUD,….

Het zou interessant zijn dat fabrikanten meer zouden moeten rapporteren over fouten/bepaalde voorvallen met hun systemen. Nu geeft het enkel ruimte voor speculatie. Mochten hier cijfers over beschikbaar zijn, zou het ook meer druk bij Tesla en andere leggen om het probleem prioritair aan te pakken.

Nu lijkt het of Tesla het niet kan of wil oplossen en hoeveel keer het al dan niet voorkomt, we weten het nu gewoon niet.
Zeg jij nu dat het bij oudere modellen niet opgelost moet worden? Dus zo gauw die afgeleverd is, is een software update niet meer nodig. Ik vind dat mijn X ook nog te vaak een phantom brake of een grote snelheidsvermindering geeft. Sommige zijn te verklaren maar regelmatig ook niet. Ik schat dat ik er gemiddeld wel elke 100 km er eentje heb en vaak ook weer net als ik niet alleen in de auto zit.
 
Zeg jij nu dat het bij oudere modellen niet opgelost moet worden? Dus zo gauw die afgeleverd is, is een software update niet meer nodig. Ik vind dat mijn X ook nog te vaak een phantom brake of een grote snelheidsvermindering geeft. Sommige zijn te verklaren maar regelmatig ook niet. Ik schat dat ik er gemiddeld wel elke 100 km er eentje heb en vaak ook weer net als ik niet alleen in de auto zit.
Er werd in de commentaar gezegd dat vision het probleem niet opgelost heeft. Dat kan best zijn maar aangezien iedereen een voorval kan melden, zullen de meeste meldingen van niet vision / beta komen dus dit geeft volgens mij geen zicht op het feit of het nu beter is of niet.

Of dit niet of wel voor iedereen moet worden opgelost, heb ik mij niet over uitgesproken. Persoonlijk denk ik dat alle resources naar vision gaan en we deze in de EU nog niet hebben…wanneer? Geen idee maar als dit nog enkele modeljaren gaat duren, vrees ik dat je uit de boot valt, mocht de oplossing toch hardware gerelateerd zijn.

Of dacht jij dan echt dat wanneer de Ryzen cpu uitgerold wordt, je met een 10 jaar oude X het recht hebt op alle nieuwe features?

Als het softwarematig opgelost kan worden, zal je hem wel krijgen mits je hardware het aankan.

maar je miste eigelijk de kern van de post, inzage en meldingsplicht zou iedereen tengoede komen en minder ruimte tot speculatie geven.
 
Of dacht jij dan echt dat wanneer de Ryzen cpu uitgerold wordt, je met een 10 jaar oude X het recht hebt op alle nieuwe features?
Niet op alle nieuwe features, maar dat wat Beta is wel een keer opgelost gaat worden als dat met software te doen is.
Ik kon mijn land Rover Discovery 3 zelf updaten naar de nieuwste software voor mijn auto, normaal werd dat gedaan bij reguliere service.
Het lijkt dat Tesla zo druk met de nieuwe versies is dat de bestaande klanten alleen maar lastig zijn.
Als voorbeeld automatische ruitenwissers die bij nat wegdek in schemerdonker niet werken of blijven werken is toch niet van deze tijd. Bij onze Volvo en de Disco 3 werkt(e) dat gewoon perfect.
Phantom Braking oplossen is waarschijnlijk een lastig probleem, maar het zou wel goed zijn als de eventuele oplossing ook voor oudere auto's beschikbaar komt.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
...Als voorbeeld automatische ruitenwissers die bij nat wegdek in schemerdonker niet werken of blijven werken is toch niet van deze tijd. Bij onze Volvo en de Disco 3 werkt(e) dat gewoon perfect...
Volvo, Disco,...classic S! Afgelopen zaterdagavond storm, regen, onverlichte provinciale weg, geen centje pijn met de automatische ruitenwissers. Vroeger was alles beter:cool:
 
Volvo, Disco,...classic S! Afgelopen zaterdagavond storm, regen, onverlichte provinciale weg, geen centje pijn met de automatische ruitenwissers. Vroeger was alles beter:cool:
Zelfde hier ook geen enkel probleem, motregen, slagregens etc. alle varianten gehad op mijn trip en steeds een perfecte respons. Heb wel bijna volledig op NoA gereden en had het gevoel toen ik even NoA uitschakelde dat de ruitenwisser response minder was, echter te kort om goed te testen. Rij liever met NoA ingeschakeld, zeker met het verkeer van dat moment omdat het toch veel ontspannener is :) en dus geen behoefte om uitgebreider te testen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Inderdaad. Als de wet niet ok is moet je hem niet overtreden maar vragen om aan te passen. Als dat nog niet gebeurd is, dan is dat misschien omdat hij zo slecht niet is zeker.
Er zullen wel slimmere mensen dan wij zijn zeker die daar over gaan.
Als is de stopregel er ook 1 waar ik het moeilijk mee heb.
Ik denk dat de wet eigenlijk ok is, maar dat er te vaak door gemeentebesturen een stopteken gezet wordt ipv de omgekeerde driehoek.
De wet volgen, prima. Maar dat slimmere mensen er over gaan dan wij, wil ik betwijfelen na de software update van AP omdat het moest van de EU.

Zo'n "slimme" EU ambtenaar vindt het verstandig dat:
- auto lane change afwijkend functioneert tussen snelwegen en 100 km wegen. (overdag beide 100)
- De bochten tot een bepaalde G kracht automatisch mogen en daarna moet in ingrijpen in de bocht omdat de AP zich uitschakelt?
- De bocht nu aan de buitenkant wordt genomen vanwege de G krachten en daarmee het links passerende verkeer mij een irritante buitenrand klever in de binnenbocht vindt.


Sorry, moest weer even afstomen. ;)