Hoor mensen eens klagen die met een Mercedes gedwongen worden om zich netjes aan de snelheid te houden. Niet netjes aan de snelheid, maar aan de maximum snelheid van hun snelheidsmeter, die +6km/u afwijkt van de realiteit en ze dus 74 rijden waar je 80 mag.
Ik ben heel blij dat 1) de snelheidsmeter van Tesla op zijn Amerikaans erg weinig marge heeft (scheelt echt maar 1km bij mij), en 2) ik zelf nog de TACC kan instellen tot +6km/u om binnen de flitsmarge te vallen. Ja, is niet netjes, zo 86 rijden waar je 80 mag, maar aangenamer dan 74 rijden waar je 80 mag.
En ook, niemand in NL en BE luistert naar een stop-bord, vaak omdat je vanaf de stopstreep geen voldoende overzicht hebt op het dwarsend verkeer en je dus sowieso ietsje voorbij het bord en de streep moet rijden, en eens je dan voldoende ziet, het vaak zinloos is om echt tot een volledige stop te komen als je ziet dat er geen dwarsend verkeer nadert.
De 4 way stop in de VS is daarbij even onnozel: er is niks inherent mis mee om te kruipen, en je moét dat zelfs om een netjes defensieve/assertieve balans te vinden om je beurt niet te laten gaan, maar vanaf de stopstreep zie je onvoldoende het dwarsende verkeer om vanaf de stopstreep dan maar gas te geven.
De 4 way stop in de VS is even courant als de voorrang-aan-rechts hier. Maar voorrang-aan-rechts verplicht ons hier niet om expliciet te stoppen, en het aantal stop-borden hier in de buurt kan ik op 1 hand tellen, met goeie reden.