Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Elektrische auto's versturen in real time locatiedata naar Chinese overheid | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ook Tesla schijnt locatie data te delen met de chinese overheid. Ik mag hopen dat het alleen de auto's zijn die in China rond rijden. Dit wordt echter niet expliciet vermeld.
Ik snap de link met elektrische auto’s niet zo. Oké, deze hebben gemiddeld misschien meer tech aan boord, maar er zijn toch ook vele hi-tech brandstofauto’s? Alleen in het geval van een elektrische motor wordt er data doorgestuurd? o_O
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik snap de link met elektrische auto’s niet zo. Oké, deze hebben gemiddeld misschien meer tech aan boord, maar er zijn toch ook vele hi-tech brandstofauto’s? Alleen in het geval van een elektrische motor wordt er data doorgestuurd? o_O
Goed punt... misschien een manier om een artikel meer te promoten :eek:. Wel is het algemeen bekent dat de overheid in CHina veel controle uitvoert. Een vriendin ging op vakantie in China en moest eerst een chinese whatsapp installeren voordat ze weer berichten kon versturen...
 
Niet echt Tesla in het nieuws - wel het laadpaal probleem dat we allemaal kennen
Volgens mij is het probleem een geheel ander probleem. Als je een EV hebt, die je in de avond aan de publieke lader hebt gezet, dan heb je echt geen zin om om 1.00 uur de auto te moeten gaan verzetten, omdat deze dan vol zit.
Volgens mij is het probleem dat laadpunten veel te duur zijn, ieder een aparte aansluiting behoeven en eigenlijk veel te snel kunnen laden.
Als men nu verschillende laadpunten plaatst met verschillende vermogens en daarbij verschillende tarieven heb je het opgelost. ZO veel mogelijk laders met 1 fase 16A en hier en daar een 3 fase 32 A lader. Als je aan een 1 fase 16A lader je auto om 19.00 neer zet om deze 12 uur later weer mee te nemen, heb je al 43 kWh geladen. Met ruim 200 km per dag laden, oftewel 75.000 km per jaar.
 
Met 43 kWh is mijn (toekomstige) accu niet vol. Op een 1 fase lader op 16 A duurt het 20 uur om vol te laden, dat is/wordt een probleem of een bezoek aan Fastned onderweg.
Thuis de auto aan 1 fase laden en bij een Tesla af en toe bijladen aan een SuC. Op den duur thuis een 3 fase laten installeren. Zelf wacht ik nog steeds op de wall connector van Tesla.

Er zijn ook gemeenten die laadpalen op verzoek installeren als jij een elektrische auto hebt. laden is wel iets duurder dan. Ik geloof 25 ct/kWh i.p.v. 19 ct/ kWh
 
Heb je dan elke dag een volle accu nodig? Met 40 kWh kom je al snel 200 km ver. Met de Model 3, Kona, Leaf etc komt je zelfs ruim 200 ver.

Ik kan geen garantie geven dat ik niet meer dan 200 km/dag moet rijden, dat hangt van mijn opdracht af, en 's avonds kan ik ook nog wel eens ineens ver weg moeten (familie wordt een dagje ouder). Ik heb met opzet een Kona besteld juist vanwege de range. We hebben eigen parkeerplaatsen (2x) en krijgen eigen laadpalen, maar meer dan 16A laden zit er niet in zonder hoge kosten voor verzwaring van de aansluiting. Heb nog wel een 2 fase lader overwogen die kan combineren en dan 6 kW kan laden, maar dat zit zakelijk weer lastig want niet te declareren. De andere auto kan ook maar 1 fase laden, die is in een nacht wel vol.
 
Ik kan geen garantie geven dat ik niet meer dan 200 km/dag moet rijden, dat hangt van mijn opdracht af, en 's avonds kan ik ook nog wel eens ineens ver weg moeten (familie wordt een dagje ouder). Ik heb met opzet een Kona besteld juist vanwege de range. We hebben eigen parkeerplaatsen (2x) en krijgen eigen laadpalen, maar meer dan 16A laden zit er niet in zonder hoge kosten voor verzwaring van de aansluiting. Heb nog wel een 2 fase lader overwogen die kan combineren en dan 6 kW kan laden, maar dat zit zakelijk weer lastig want niet te declareren. De andere auto kan ook maar 1 fase laden, die is in een nacht wel vol.
Je gaat er wel van uit dat je leeg begint met laden.
Dat is een verkeerd uitgangspunt, je moet laden als het kan, niet als je leeg bent. Als je met 100km range aankomt heb je dus na een nacht traag laden weer 300km range. Moet je een keer twee dagen achter elkaar verder rijden, dan is er Fastned.
 
Een elektrische Sprinter staat al in de planning. Ik durf de gok wel aan dat een elektrische Sprinter "Powered by Tesla" wel andere specs mbt actieradius en prestaties zou hebben.

Dit is de volledig elektrische Mercedes eSprinter
Om eerlijk te zijn krijg ik de indruk dat ze hem bewust vrij slecht gemaakt hebben, een laadvermogen van 1040kg met de kleine accu, of 900kg met de grote accu (alsof 55kWh groot is). Terwijl de dieselversie meer dan 3000kg mee mag hebben ( Sprinter Gesloten Bestelwagen | Mercedes-Benz Vans ). Ik verwacht dan ook niet dat Mercedes spoedig van plan is om mee te werken aan dit idee.
Oh en dan heb ik het nog niet eens over de 1 faselader terwijl hun oude piepkleine mercedes wel gewoon 3 fase kon laden:
Mercedes B 250e
 
Om eerlijk te zijn krijg ik de indruk dat ze hem bewust vrij slecht gemaakt hebben, een laadvermogen van 1040kg met de kleine accu, of 900kg met de grote accu (alsof 55kWh groot is). Terwijl de dieselversie meer dan 3000kg mee mag hebben ( Sprinter Gesloten Bestelwagen | Mercedes-Benz Vans ). Ik verwacht dan ook niet dat Mercedes spoedig van plan is om mee te werken aan dit idee.
Oh en dan heb ik het nog niet eens over de 1 faselader terwijl hun oude piepkleine mercedes wel gewoon 3 fase kon laden:
Mercedes B 250e

Maar voor de B 250e maakte MB gebruik van Tesla batterijen en dus waarschijnlijk ook lader. Jammer dat ze dan terug vallen op 1 fase als ze het zelf proberen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB