Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
@Mad P***y Inderdaad.

Over een paar jaar, als we alle subsidies hebben opgegeten en onze peperdure Tesla's uit de lease vallen, sturen we deze allemaal naar Amsterdam.
Misschien dat tegen die tijd we nog wat ondersteund worden door interessante insentives vanuit de stad zelf om de targets te halen.
Prima betaalbaar geworden.

En die schilders van buiten? Ach die komen toch gewoon met de Robotaxi de stad in.

Mensen zien ook alleen maar de problemen altijd.
 
Ik zie het probleem niet echt. Ruim 10 jaar de tijd en nu is al meer dan 7% van alle verkochte auto's elektrisch. Over 10 jaar zijn tweede hands EV's spotgoedkoop. Dit heeft gewoon een kans van slagen zelfs zonder incentives. De incentives zullen al veel eerder komen door non-EV's gewoon extra tol te laten betalen zoals de London Low Emission Zone.

Zouden ze in alle steden/snelwegen moeten doen met fijnstof issues.
 
Mijn reactie is misschien wat cynisch, maar ik kan me op zich de verbaasde reacties + bezorgdheid van mensen door dit soort uitspraken vanuit een overheid wel voorstellen.

Het voorbeeld van dat mobieltje uit 1998 is inderdaad hylarisch en 'wie had dat nu verwacht toen', maar er was wat dat betreft toen ook geen gevoel van 'moeten' om op mobiel bellen over te gaan.

Ik begrijp wel dat Amsterdam 'de boel' met dit soort uitspraken op scherp zet en mensen echt aan het denken kan zetten, maar op deze manier geeft het misschien wat te veel onrust + onduidelijkheid.

In deze tijd van het ontbreken van geven van een richting + stabiel beleid wat klimaatmaatregelen aangaat vanuit een overheid valt dit voorstel ietwat 'onhandig'. Alleen al het feit dat Amsterdam gedeeltelijk nu al teruggefloten wordt vanuit Den Haag is typerend. Er wordt geen 1 lijn getrokken lijkt het.

Er zal toch draagvlak bij de burgers (van Amsterdam) gevonden moeten worden. Dit kan alleen door duidelijkheid te verschaffen + betrokkenheid te creëren. Een target stellen met een vaag plan helpt niet.

Bijvoorbeeld het hele fenoneem autobezit gaat op de schop. Door meer duidelijk te maken hoe dit zich gaat ontwikkelen en dit te stimuleren begrijpen mensen ook waar het naar toe gaat + waar je naar toe wilt in de toekomst.
Dan maken mensen zich ook veel minder druk om het 'eigen autootje'.

Op dit moment kan bijna niemand zich hier iets bij voorstellen.
 
Lees en huiver: 42 kWh nodig om 6 liter diesel te maken. En dan zit het pas in de tank.
Hoever komt je Tesla met 42kWh?

Endenergiebezogene Analyse Diesel versus Elektromobilität

Als dit goed zal worden uitgelegd is dit naar mijn mening echt het moment om te zeggen; kom met allerlei argumenten waarom je lekker diesel of benzine blijft rijden maar kom niet met het "elektrisch is vervuilende" verhaal meer nu. Op 42kWh kan een Model 3 zo een kleine 300 km rijden, laten we uitgaan van 200 gemiddeld in EV land, dan moet je dus een diesel hebben die 1 op 30+ man rijden om alleen al gelijk te zijn met de verbruikte elektriciteit maar dan komt daar nog bovenop de 6 liter verbrande diesel in de lucht...
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Die 42 kWh wordt verloren in de keten voordat er getankt wordt. Om een eerlijke vergelijking te maken moet je dan ook het rendement van de hele keten voor productie en transport van energie meenemen voordat je met je EV de weg op gaat. Ik ben wel benieuwd wat er dan overblijft van de 200 km die je kan rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Die 42 kWh wordt verloren in de keten voordat er getankt wordt. Om een eerlijke vergelijking te maken moet je dan ook het rendement van de hele keten voor productie en transport van energie meenemen voordat je met je EV de weg op gaat. Ik ben wel benieuwd wat er dan overblijft van de 200 km die je kan rijden.
Bij diesel heb je geen keus, die 42 kWh per 6 liter ben je per definitie kwijt via een vervuilende route. Bij een EV kun je zorgen dat je energie duurzaam wordt opgewekt. Zelf opwekken, en ik weet dat talloze Tesla rijders dat doen, waaronder ik, levert vrijwel geen uitstoot op.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Als zelfs FD aan framing gaat meedoen:

In artikel

E-Amsterdam: hoe haalbaar is een verbod op benzineauto’s?
Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Staat:

“Er worden nu te weinig elektrische auto’s gemaakt. Wachttijden van een jaar of meer, zoals voor de nieuwe Tesla Model 3, zijn geen uitzondering. Er zijn ook nog te weinig betaalbare vol elektrische auto’s.”

Kennelijk is FD nog niet op de hoogte van huidige levertijd Tesla.
 
Het voorbeeld van dat mobieltje uit 1998 is inderdaad hylarisch en 'wie had dat nu verwacht toen', maar er was wat dat betreft toen ook geen gevoel van 'moeten' om op mobiel bellen over te gaan.
(...)
Er zal toch draagvlak bij de burgers (van Amsterdam) gevonden moeten worden. Dit kan alleen door duidelijkheid te verschaffen + betrokkenheid te creëren. Een target stellen met een vaag plan helpt niet

Ik vind de vergelijking met de impact van mobiele telefonie juist wel treffend. Voor wie die parallel niet zo ziet, hierbij een andere vergelijking: de paasparade in New York in 1900 en 1913. Een optocht van paardenkoetsen en 1 auto, versus een rij auto’s en 1 paard.

Ook een grote stad. Ook disruptie in vervoer. Ook een tijdspanne van iets meer dan tien jaar. En weinigen die zich deze ontwikkelingen konden voorstellen in 1900.
 

Attachments

  • 336C61D8-7262-4239-8AD3-07036D1C7603.png
    336C61D8-7262-4239-8AD3-07036D1C7603.png
    819.3 KB · Views: 51
  • Like
Reactions: Steven
Als zelfs FD aan framing gaat meedoen:

In artikel

E-Amsterdam: hoe haalbaar is een verbod op benzineauto’s?
Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Staat:

“Er worden nu te weinig elektrische auto’s gemaakt. Wachttijden van een jaar of meer, zoals voor de nieuwe Tesla Model 3, zijn geen uitzondering. Er zijn ook nog te weinig betaalbare vol elektrische auto’s.”

Kennelijk is FD nog niet op de hoogte van huidige levertijd Tesla.

Ik wou net zeggen, ik had 3 dagen. Bij BMW was het vooraf gecommuniceerd 2 maanden en feitelijk bijna 3.
 
Ik wou net zeggen, ik had 3 dagen. Bij BMW was het vooraf gecommuniceerd 2 maanden en feitelijk bijna 3.
Mwa, besteld in januari(9/1) en heb nog steeds niets(behalve een rubberen mat en een teslapaal..)Niemand kan mij iets vertellen over de levering, VIN of de juiste boot. Ik heb FD niet gesproken, maar snelle levertijden bij tesla...
Zo langzamerhand begin ik toch wel te twijfelen over tesla...
 
Mwa, besteld in januari(9/1) en heb nog steeds niets(behalve een rubberen mat en een teslapaal..)Niemand kan mij iets vertellen over de levering, VIN of de juiste boot. Ik heb FD niet gesproken, maar snelle levertijden bij tesla...
Zo langzamerhand begin ik toch wel te twijfelen over tesla...

Tsja, dan heb je denk ik pech gehad. Maar dan nog, een jaar is wel heel wat meer dan de 5 maanden waar we nu op staan, zeker als je weet dat het echte uitleveren pas eind maart is begonnen.