Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat dacht Thomas Cook ook. En Nokia, Kodak, Blackberry, Saab...
Sta me toe me dan even toe te lichten: ik zie Tesla momenteel, met het product dat ze hebben, en de bijbehorende verkopen, niet failliet gaan. Momenteel is de economie ze gunstig gezind, in tegenstelling tot de klassieke autobouwers. Net zoals Apple momenteel ook niets heeft te vrezen.

Dat wil niet zeggen dat Tesla en Apple binnen 20 jaar geen has-beens kunnen zijn. Het tij kan altijd keren, en er zal inmiddels wel ergens een andere startup bezig zijn met een product of service die de marktorde door mekaar zal schudden. Maar momenteel lijkt het erop dat Apple en Tesla linksboven in een gemiddelde magic quadrant zitten. Dit in tegenstelling tot de Thomas Cooks, Nokia's, Kodaks, Blackberrys en Saabs van deze wereld.

Het draadje dat gaat over wie er dan wél het bijltje gaat leggen, moet kijken naar rechtsonder in zo een quadrant.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Het feit dat er nog steeds over Tesla als disruptive startup gesproken wordt en daarnaast de ommezwaai van de gevestigde orde met daarmee de aanstormende komst van betaalbare EVs kan zo maar Tesla in de problemen doen raken.

Ze lopen nu voorop, maar als Tesla niet kan meekomen met prijsconcurrerende autos met dito service, dan wordt Tesla gedegradeerd tot eventueel een tech-partner die bv batterij technologie levert.

Tesla is gedwongen nu door te investeren in schaalvergroting en voorop proberen te blijven lopen op tech-gebied. Dit gaat ze tot nu toe verbazingwekkend goed af. Gelukkig.

Maar naast deze 2 fronten mag ook het blijven leveren van prijsconcurrerende autos inclusief goede service niet vergeten worden. Ook dit gaat nu nog redelijk goed, maar juist op dit front piept en kraakt het wel. Marges zijn klein hier. Service loopt structureel achter op de schaalgroei. Allemaal logisch verklaarbaar en wordt nu nog getolereerd.

Mocht Tesla wat verkoopaantallen betreft straks te snel gepasseerd worden met fraaie nieuwe EV modellen van de gevestigde orde, dan wordt de uitdaging voor Tesla enorm. Zeker als Tesla een publiek aandeel blijft. Verwachtingen zijn (te) groot en vertrouwen moet blijven.

In mijn optiek is Tesla nu nog gevangene van haar eigen succes en wordt verwacht dat dit succes blijft.
Consolideren naar een ‘echt’ bedrijf met keurige jaarcijfers of anders continu voorop blijven lopen en blijven groeien.

Zolang de verkoopaantallen blijven staan met enige marge, ook na komst van concurrentie, is er overigens nog weinig aan de hand denk ik. Op ontwikkelingen op tech-gebied zie ik nu niet zo snel de conventionele autobouwers Tesla voorbij streven. Maar ook dat kan veranderen natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik weet niet of die prijsconcurrerende/betaalbare EV's zo een probleem zijn. Een Mercedes, BMW of Audi hebben nu toch ook niet veel last van pakweg een Renault of Opel? Meer nog, de Ford Mondeo heeft het meeste last van de BMW 3-reeks en dat ding is echt wel duurder dan zo een Mondeo terwijl zo een Mondeo toch ook goed voorzien is van opties en functies. Het verschil is dat BMW, Audi en Mercedes hogere marges kunnen hanteren door hun positionering in de markt (40K voor een BMW is goedkoop en dan kan dat ding niks, maar voor 40K heb je een full option Mondeo en dan houdt Ford geen marge meer over).

Als er al risico's zijn voor Tesla, zijn die te vinden in een BMW/Audi/Mercedes die 500K EV's per jaar kunnen leveren met een range van +400km, adequate lane centering en TACC en een infotainment en app integratie met de gebruiker meewerken ipv abnormaal te zijn. En gezien dat er geen zo een modellen op de horizon zijn voor deze merken (vaag spreekt BMW over een i4 maar buiten een concept model zonder interieur en wat vage mules is er nog niks om te tonen, noch grote plannen om accu's voor dergelijke aantallen te leveren) zie ik voor Tesla de komende 5 jaar nog een roze toekomst.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
goede service niet vergeten worden. Ook dit gaat nu nog redelijk goed, maar juist op dit front piept en kraakt het wel. Marges zijn klein hier. Service loopt structureel achter op de schaalgroei. Allemaal logisch verklaarbaar en wordt nu nog getolereerd.

Een mobile service team had nu eenmaal weinig zin als je alleen S en X hebt - daar zijn de onderdelen lang ziet zo mobile te vervangen als de 3, de 3 is veel meer geschikt voor mobile service.

Ik begreep van een senior engineer dat erg veel werkzaamheden van de 3 worden gedaan door mobile service, maar het loopt inderdaad wel achter de feiten aan. Daarbij helpt ook niet dat levertijd minimaal 4weken is
 
Ik maak me ook niet zo'n zorgen om de nabije toekomst voor Tesla. Ik zie wel wat wolkjes in de lucht (service) maar voorlopig zullen er genoeg auto's van de band rollen. Een paar nieuwe fabrieken zijn inherent aan enorme investeringen -> als daar maar genoeg auto's vanaf rollen dan komt dat opeens hard naar je toe. ;)

Het is alleen niet te hopen dat er serieuze problemen komen met de accu's/techniek. Risico = kans x effect (x waarschijnlijkheid). De kans dat accu's spontaan in de fik gaan is klein maar het effect is enorm. Daarmee wellicht een (klein) risico...... Soms gebeuren er helaas dingen door een samenloop van omstandigheden die niemand voor waarschijnlijk heeft gehouden. De stint is een droevig voorbeeld.
 
Het tesla effect zorg voor waardevermindering van Audi, BMW en andere dure merken. Wel in Amerika overigens.
Privacy settings
Als ik een ICE van deze klasse had zou ik haast maken met de overstap (net als mijn zwager die nu nog wel een goede prijs kreeg voor zijn BMW). Gaat hier echt niet anders lopen. (hoe liggen de prijzen in Noorwegen?)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik maak me ook niet zo'n zorgen om de nabije toekomst voor Tesla. Ik zie wel wat wolkjes in de lucht (service) maar voorlopig zullen er genoeg auto's van de band rollen. Een paar nieuwe fabrieken zijn inherent aan enorme investeringen -> als daar maar genoeg auto's vanaf rollen dan komt dat opeens hard naar je toe. ;)

Het is alleen niet te hopen dat er serieuze problemen komen met de accu's/techniek. Risico = kans x effect (x waarschijnlijkheid). De kans dat accu's spontaan in de fik gaan is klein maar het effect is enorm. Daarmee wellicht een (klein) risico...... Soms gebeuren er helaas dingen door een samenloop van omstandigheden die niemand voor waarschijnlijk heeft gehouden. De stint is een droevig voorbeeld.
Haha. De stint was en is ook een droevig low budget kindertransport bakje. Bij ons reedt men tijdens een renovatie van een school 10 kinderen 2x daags 4 kilometer over een smalle eenbaansweg langs het water. Ik heb dit nooit kunnen begrijpen. Als een vrachtwagen zo’n bakkie aantikt ligt het hele ding te water en mag je 10 gordeltjes onder water los gaan maken. Dat is mensonwaardig!
 
Ik denk dat de vergelijk met Nokia, Kodak, Blackberry en Saab wel aardig mank gaat. Die bedrijven waren totaal uit geïnnoveerd. Dat kan je van Tesla niet zeggen. Die hebben nog wel wat innovatie in de aanbieding.

Is een beetje kromme vergelijking.
BlackBerry is er nog... zijn software en services gaan doen.
Nokia is ook doorgegaan.
Beide bedrijven zijn er nog maar zijn verder gegaan met andere zaken.

Zowel Nokia als BlackBerry hebben hun naam nog wel rond dwarrelen in de mobiele wereld (via HMD & TCL).

Denk niet dat Tesla een probleem heeft de komende, zeg 4 jaar.
Daarna kan het lastig worden als de bekende auto bedrijven een inhaalslag gaan maken.
 
Haha. De stint was en is ook een droevig low budget kindertransport bakje. Bij ons reedt men tijdens een renovatie van een school 10 kinderen 2x daags 4 kilometer over een smalle eenbaansweg langs het water. Ik heb dit nooit kunnen begrijpen. Als een vrachtwagen zo’n bakkie aantikt ligt het hele ding te water en mag je 10 gordeltjes onder water los gaan maken. Dat is mensonwaardig!
Misschien kan dit ook iets subtieler verwoord worden?
 
  • Like
Reactions: woes and SpeedyEddy
Deze bedrijven hadden alleen achterhaalde technologie of kennis in huis.

nou ja... Nokia was jarenlang marktleider en juist heel erg innovatief, tot ze de smartphone boot miste...
Daarvoor was Nokia in hun eigen markt heel innovatief, ieder nieuw toestel kwam met nieuwe functies, meer opties, betere accu etc.

Dat is het gevaar van marktleider zijn, er komt een moment dat je het stokje moet overdragen.

min de auto-industrie houd ik altijd Ford als voorbeeld. In tijden van de T-Ford. De enige auto’s die verkocht werden waren Fords. Op basis van die situatie verwachtte men toen ook dat Ford over tientallen jaren nog steeds marktleider zou zijn.

Ergens zie ik wel een vergelijking met Tesla, de eerste en grootste die op grote schaal EV’s maakt. We denken nu dat die voorsprong niet makkelijk kwijt te raken is.

Dan kijken we even naar Nederland... EV’s hebben geen wegenbelasting, geen bpm en lage bijtelling. Op een bmw van 70k zit 10k bpm. Zonder bpm had je voor 60k een 540i.

Als er ooit bpm gaat komen op EV’s of de bijtelling naar 22% gaat, dan kom je op een punt dat Tesla wel eens heel onaantrekkelijk wordt in Nederland.
 
nou ja... Nokia was jarenlang marktleider en juist heel erg innovatief, tot ze de smartphone boot miste...
Daarvoor was Nokia in hun eigen markt heel innovatief, ieder nieuw toestel kwam met nieuwe functies, meer opties, betere accu etc.

Dat is het gevaar van marktleider zijn, er komt een moment dat je het stokje moet overdragen.

min de auto-industrie houd ik altijd Ford als voorbeeld. In tijden van de T-Ford. De enige auto’s die verkocht werden waren Fords. Op basis van die situatie verwachtte men toen ook dat Ford over tientallen jaren nog steeds marktleider zou zijn.

Ergens zie ik wel een vergelijking met Tesla, de eerste en grootste die op grote schaal EV’s maakt. We denken nu dat die voorsprong niet makkelijk kwijt te raken is.

Dan kijken we even naar Nederland... EV’s hebben geen wegenbelasting, geen bpm en lage bijtelling. Op een bmw van 70k zit 10k bpm. Zonder bpm had je voor 60k een 540i.

Als er ooit bpm gaat komen op EV’s of de bijtelling naar 22% gaat, dan kom je op een punt dat Tesla wel eens heel onaantrekkelijk wordt in Nederland.

Voor NL heb je helemaal gelijk. Maar we zien dat Tesla zich op alle markten richt en niet alleen op NL en Noorwegen waar belastingdruk maakt dat elke merk met juiste specs een (tijdelijke) verkoophit kan worden. In dat opzicht maken ze goede strategische keuzes m.i. (wat service betreft en optimale uitnutting digitale mogelijkheden denk ik er iets anders over....)

Als de grote merken echt serieus het roer omgooien en alle aandacht en geld op EV markt richten dan kan het lastig gaan worden voor Tesla. Ondanks alle verkoopcijfers is Tesla nog een calimero in autoland. Dat is geen probleem voor een nice markt maar als men zich richt op een wagen voor het volk ("Volks wagen" :)) dan wordt het vroeg of laat echt lastig om de huidige voorsprong te behouden :rolleyes:
 
Ja maar als tegen dan blijkt dat de traditionele ‘betrouwbare’ merken hun batterij boel toch niet op orde hadden (zullen we binnen 3-5 jaar wel weten zeker) dan kunnen ze misschien het verschil blijven maken. Ze zitten ook niet stil op dat vlak, met al die overnames...)

ik zeg wel : áls. Als alles van de rest ook gewoon blijft werken , tja dan springen ze er niet echt meer uit he
 
...Als er ooit bpm gaat komen op EV’s of de bijtelling naar 22% gaat, dan kom je op een punt dat Tesla wel eens heel onaantrekkelijk wordt in Nederland.
EVs worden binnen nu en drie jaar voordeliger om te rijden dan ICEs, ook zonder belastingvoordelen. Dan zullen de andere merken toch pijnlijk grote afschrijvingen moeten doen op hun ICE technologie
 
Vandaag in het FD een uitgebreid artikel over de Visie van DAF op Electrische Vrachtwagens. Ik herken daarin toch wel veel elementen van de ICE-producenten in 2011-2015.

Een aantal highlights:
  • Bij een electrische truck komt meer kijken dan enkel een ontwerp. Het gaat om service.
  • Bij CO2 uitstoot van vervoer wordt teveel gekeken naar de uitstoot van de auto en onvoldoende naar het vervuilende productieproces.
  • Laadpalen vormen een probleem, want ons netwerk heeft nu al problemen met een paar extra zonnepanelen.
  • Waterstof is nu nog geen oplossing, maar in 2030 verwachten zij dit wel.
  • De sector is niet conservatief, maar heeft onvoldoende middelen voor R&D buiten diesel om.
  • Voor het fijnstofprobleem in binnensteden wordt teveel naar uitstoot gekeken. Een groot deel wordt veroorzaakt door banden en remmen en dat hebben electrische voertuigen ook.
Mijn gevoel is dat deze markt ook klaar is voor een nieuwe toetreder. Geen massa-productie, maar in een goede niche (bijvoorbeeld binnenstedelijk vervoer). Er zijn altijd bezwaren, maar probeer er nu eens met een andere bril naar te kijken, want anders nemen de gamechangers de leuke segmenten over.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Ik denk dat die prof vooral wil aangeven hoe veel lucht er in de diverse aandelen zit ten opzichte van wat ze produceren en wat de marktwaarde is op de beurs. Hij heeft daar absoluut een punt zeker als je kijkt naar bedrijven als Uber e.d. die nagenoeg alleen maar verlies draaien. Voor Tesla ligt het anders/genuanceerder, maar deels denk ik dat Elon hem misschien wel gelijk geeft: hij is hard bezig met schaalvergroting en meer productiecapaciteit. Als je niet groot genoeg bent verdwijn je op een gegeven moment. Hoe succesvol Tesla nu ook is als EV fabrikant, is het slechts een kleine fabrikant als je kijkt naar het totaal aantal auto's dat ter wereld wordt gemaakt. Als de fossiele reuzen echt op stoom gaan komen met het bouwen van EV's gaat het speelveld, ook voor Tesla wijzigen en dan zou de waarde van Tesla onder druk kunnen komen te staan. Dat is wat die prof wil aangeven. Tesla heeft echter nog een paar jaar minimaal, maar denk meer, voordat anderen in de buurt komen en dus jaren om te zorgen dat het fundament steviger wordt en zij een vaste waarde zijn als autoproducent.

Daarom heeft Tesla ook meer haast met de model Y dan met de roadster; de laatste is meer een kers op de taart, een visitekaartje. De Y moet zorgen voor nog meer volume.
 
  • Like
Reactions: Maurice1