Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe zie je dat ze vol geladen zijn? Zou mij meer vertrouwen geven om in restaurant te gaan vragen of iemand zich kan verzetten.
Niet vergeten die staan daar ook te laden :mad:
images.jpg
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik vind het een goede maatregel, maar heb net zoals anderen toch vragen ivm het juridische.
Onlangs plug ik in en mijn wagen geeft 1u40 aan tot vol. Na 10 minuten geeft de app nog 40 minuten aan. Wat als ik na 1u40 zou terug gekeerd zijn?
Wat als ik geen connectie zou gehad hebben? Ze kunnen mij toch niet bestraffen voor verkeerde informatie die ze zelf gegeven hebben.
Veel mensen hebben geen roaming op staan. En is de SUC nu net interessant in het buitenland. In de VS hebben ze dat roaming probleem natuurlijk niet, maar wel connectieproblemen vermoed ik. ook in Aartselaar kan mijn app geen contact maken met de wagen. Gelukkig zit ik dan in de wachtzaal en kan ik op de wagen gaan kijken.
Ondertussen heb ik nog steeds de bug van vorige week: zie: App werkt niet (bug bevestigd door Tesla).
Met Tesla gebeld en dit moet door Aartselaar opgelost worden bij mij. Ik kan momenteel de voortgang dus niet meer volgen.
 
weet iedere tesla rijder wel dat er kosten geteld worden, als je niet op dit forum zit, of nadrukkelijk kijkt bij de supercharger info op je navi? informeert tesla nog op een andere manier?

ik ben nu twee keer bij supercharger geweest afgelopen week, en zag er twee staan, die er al stonden toen ik aankwam, ging verzetten en 2,5 uur later wegreed...

of heel hardleers of een onaangename verrassing bij volgende SC bezoek...
 
Het roamingkosten argument is onzin. De huidige tarieven voor dataroaming zijn 5 cent per MB bovenop je thuistarief en per juni wordt het nul. En het inschatten van de verwachte laadtijd is echt niet moeilijk. Dan ben je vijf minuten te vroeg terug bij je auto, hoe erg is dat?
Dat lijkt mij iets te sterk uitgedrukt.
Ik ken veel mensen die nog steeds hun dataroaming uit hebben staan; als je even niet uitkijkt swingen de kosten de pan uit.
Voor je het beseft ben je 50 tot 100€ kwijt dankzij het delen van foto's.


Ikzelf heb een operator die zich strikt aan de opgegeven (€) limiet houdt, geen verrassingen.
En mijn limiet staat op 0€
Dus ook hier : geen dataroaming in het buitenland; tenzij ik expliciet een bundel koop.
Dat doe ik wel op "reis": maar niet als ik even op stap ben in Nl, D of Fr...

(Ik maak mij overigens verder geen zorgen over de SuC-kosten; ik haal mijn auto altijd weg voor de batterij vol is :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: Carl
Roaming uit was maar bedoeld als voorbeeld. Sommige bedrijfaccounts zetten dit nog uit.
Soms is er ook gewoon geen connectie. Ik heb dit vaak in Aartselaar. Ik denk dat de wagen er met de wifi verbindt, maar dat die te zwak is om er iets mee te doen (thuis had ik dat ook).
Bedoel gewoon juridisch. Als Tesla mij zegt via de wagen dat het 1u40 zal duren, dan kan ik zelfs aanhalen dat ik niet meer hoef te kijken op mijn app.
Wel akkoord met principe. Al zet ik hem nu steeds op 100% laden. Ook al laad ik niet meer dan 90%. Je krijgt zo toch snel 15' reservetijd bij voor onvoorziene omstandigheden.
 
  • Helpful
Reactions: NicoV and robertvg
Wel akkoord met principe. Al zet ik hem nu steeds op 100% laden. Ook al laad ik niet meer dan 90%. Je krijgt zo toch snel 15' reservetijd bij voor onvoorziene omstandigheden.

Ik denk alleen dat dit soort acties er op termijn toe gaan leiden dat de limiet op 90% gezet gaat worden, of maximaal 45 minuten laden etc. Zolang mensen de mazen blijven opzoeken en niet de geest van de maatregel volgen, zullen de maatregelen strenger worden.
 
Ik vind het een goede maatregel, maar heb net zoals anderen toch vragen ivm het juridische.
Onlangs plug ik in en mijn wagen geeft 1u40 aan tot vol. Na 10 minuten geeft de app nog 40 minuten aan. Wat als ik na 1u40 zou terug gekeerd zijn?
Wat als ik geen connectie zou gehad hebben? Ze kunnen mij toch niet bestraffen voor verkeerde informatie die ze zelf gegeven hebben.
Veel mensen hebben geen roaming op staan. En is de SUC nu net interessant in het buitenland. In de VS hebben ze dat roaming probleem natuurlijk niet, maar wel connectieproblemen vermoed ik. ook in Aartselaar kan mijn app geen contact maken met de wagen. Gelukkig zit ik dan in de wachtzaal en kan ik op de wagen gaan kijken.
Ondertussen heb ik nog steeds de bug van vorige week: zie: App werkt niet (bug bevestigd door Tesla).
Met Tesla gebeld en dit moet door Aartselaar opgelost worden bij mij. Ik kan momenteel de voortgang dus niet meer volgen.
(Onderstaande is absoluut niet persoonlijk bedoeld, 'je' moet je lezen als 'men')
Mocht je juridische mazen vinden, ga je dan nadat Tesla je een paar tientje kosten heeft doorberekend omdat je je aso gedragen hebt (of omdat je niet op de tijd hebt gelet, of omdat de tijd niet goed aangegeven werd), er een zaak van maken?
En ga je dan fora volschrijven met hoe onrechtvaardig je het vindt dat je moest betalen voor het te lang laten staan van je auto?

Het zal wel loslopen denk ik. Het gaat met name om het besef dat de superchargers geen parkeerplaatsen zijn. Als Tesla er tegen de tijd dat het geïmplementeerd is een paar mailtjes overheen gooit naar alle eigenaren plus misschien nog een bord bij elke SuC dan is er niemand die kan claimen dat ie van niks wist.

Verder is het zaak dat er bij de SuCs in de buurt van evenementen (goed aangegeven, gratis) destination chargers geplaatst worden zodat mensen toch hun auto's langere tijd kwijt kunnen.
 
Ik sta soms ook te wachten door mensen die niet strikt genoodzaakt zijn om te laden aan een SuC. Zo stond er iemand in Amsterdam rustig een broodje te eten tussen 2 afspraken door, met de auto aan de SuC. Niet om voldoende bij te laden, gewoon als tijdsverdrijf en "omdat het kan". Als er dan meerdere auto's staan te wachten is dat zeer lastig en asociaal gedrag. Zeker omdat ik het laden wel nodig heb om naar een volgende afspraak te geraken, en zo dreig te laat te zijn. Boetes helpen dan niet, en dit probleem kan je onmogelijk ondervangen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ik sta soms ook te wachten door mensen die niet strikt genoodzaakt zijn om te laden aan een SuC. Zo stond er iemand in Amsterdam rustig een broodje te eten tussen 2 afspraken door, met de auto aan de SuC. Niet om voldoende bij te laden, gewoon als tijdsverdrijf en "omdat het kan". Als er dan meerdere auto's staan te wachten is dat zeer lastig en asociaal gedrag. Zeker omdat ik het laden wel nodig heb om naar een volgende afspraak te geraken, en zo dreig te laat te zijn. Boetes helpen dan niet, en dit probleem kan je onmogelijk ondervangen.
Dit probleem is uitstekend op te lossen door Tesla. Als Tesla straks lokaal laden gaat beprijzen, wat mij betreft het liefst tegen bijv. 2 euro per kWu, dan is ook dit probleem in één keer opgelost.
 
Dit probleem is uitstekend op te lossen door Tesla. Als Tesla straks lokaal laden gaat beprijzen, wat mij betreft het liefst tegen bijv. 2 euro per kWu, dan is ook dit probleem in één keer opgelost.
Zou toch wel bijzonder zijn. Bij het kopen van mn Tesla is er niets gezegd over een situatie dat je alleen maar mag laden bij een SuperCharger wanneer dat noodzakelijk is vm een lange trip. Evenmin dat lokaal laden bij een SC niet zou zijn toegestaan. En hoe bepaal je eigenlijk wat lokaal laden is..is lokaal laden alleen wanneer de SC binnen een bepaalde range van je woonhuis staat of is het ook lokaal laden wanneer de SC binnen een bepaalde straal van je werk is gesitueerd. En wanneer is het laden aan een SC eigenlijk een overbodige luxe. Ik rij morgen van Drachten naar Rotterdam en zal op de heenweg in Amsterdam 20 minuten bijladen om voldoende stroom te hebben om avonds weer even op te laden in Adam. En ik eet waarschijnlijk een broodje als ik daar toch ben....Hoe kan Tesla ooit het onderscheid maken tussen noodzaak of overbodige luxe.
 
Zou toch wel bijzonder zijn. Bij het kopen van mn Tesla is er niets gezegd over een situatie dat je alleen maar mag laden bij een SuperCharger wanneer dat noodzakelijk is vm een lange trip. Evenmin dat lokaal laden bij een SC niet zou zijn toegestaan. En hoe bepaal je eigenlijk wat lokaal laden is..is lokaal laden alleen wanneer de SC binnen een bepaalde range van je woonhuis staat of is het ook lokaal laden wanneer de SC binnen een bepaalde straal van je werk is gesitueerd. En wanneer is het laden aan een SC eigenlijk een overbodige luxe. Ik rij morgen van Drachten naar Rotterdam en zal op de heenweg in Amsterdam 20 minuten bijladen om voldoende stroom te hebben om avonds weer even op te laden in Adam. En ik eet waarschijnlijk een broodje als ik daar toch ben....Hoe kan Tesla ooit het onderscheid maken tussen noodzaak of overbodige luxe.
In alle uitingen van Tesla en interviews met Elon Musk moet iedere Tesla rijder duidelijk zijn dat gebruik van een SuperCharger bedoeld is voor 'roadtrips'.Als jij in Drachten woont en bij de SuC in Drachten laadt, dan is het glashelder dat dit niet de bedoeling van Tesla is. Het kan dan voorkomen dat je het laden van een lange afstand rijder hindert/vertraagt, terwijl duidelijk is dat je ook in jouw privé omgeving kan laden.
Het laden bij de SuC in Amsterdam op je rit via Rotterdam is duidelijk een roadtrip laadsessie. Geen enkel probleem dus.
En reken er maar op dat Tesla alle data heeft om welke beslissing dan ook op te baseren. Elke laadsessie, waar en wanneer, hoeveel en met welk laadvermogen, alles ligt vast bij Tesla.
 
Last edited:
Het enige wat ik van Tesla ontvangen heb en waarvoor ik getekend heb is een overeenkomst waarin staat dat ik gratis toegang heb tot het Tesla netwerk van Super Chargers. Er staat geen enkele restrictie in mbt lokaal laden. Met andere woorden....ik snap je punt maar Tesla heeft mi geen enkele juridische mogelijkheid om het "lokaal" laden te beperken. Zelfs het in rekening brengen van een zogenaamde idle fee bij het bezet houden van een SC terwijl het laden is afgerond is juridisch discutabel. En het feit dat Tesla alles weet en kan meten betekent nog niet dat ze ook boetes kunnen opleggen of het gebruik zouden kunnen beperken. Ik kan me voorstellen dat wanneer zo zoiets zouden doen het in het "land of the free..." behoorlijke problemen zou opleveren.
 
Of het echt zal helpen betwijfel ik...

In Nederland wordt het slechts 35 eurocent per minuut ( Supercharger Idle Fee ) en de berekening vindt pas plaats bij een service center bezoek. Da's misschien wel een jaar of meer later.

Ervaring komt dan een beetje overeen met de vast wel bekende brief van het CJIB: "oh, heb ik negen weken geleden 52 gereden waar je 50 mocht". Dat verandert gedrag niet.

En als de SeC bezoek al naar een lease maatschappij wordt gefactureerd vrees ik dat menigeen er geen seconde minder door zal slapen en het gedrag ook niet aanpast.
Tja, sterker nog. De leasemij wijst de factuur af. Geen autorisatie voor gegeven of inkoopopdracht onbekend. Die zijn zeker en vast altijd van de kleine lettertjes....
 
Nou Wim dat zou niet zo mooi zijn. Als ik op weg naar huis niet genoeg heb dan zou ik in Zevenaar lokaal aan het laden zijn?

Het lijkt er trouwens wel op als je naar de navigator kijkt, vlak voor Zevenaar op Home (Winterswijk) gezet:

IMG_4781.JPG


Zevenaar is niet meer in beeld.... ik beschouw het maar als een bug ;-)
 
De vraag blijft wat lokaal laden dan precies is.

Als ik vanuit Rotterdam naar Antwerpen en terug rij (met een S70) kan het bijzonder nuttig zijn om binnenkort in Dordrecht (met een lage SoC) even kort en snel bij te laden om comfortabel thuis te geraken (waar ik afhankelijk ben van publieke infrastructuur die regelmatig geICEd is of gebruikt wordt door een Foutlander of andere plugin hybride) en de volgende dag weer naar kantoor kan waar wel een eigen laadpaal beschikbaar is. Maar Dordrecht ligt wel binnen een zodanige straal van Rotterdam dat die SuC als lokaal gezien zou kunnen worden.

Alternatief is dan met een veel hogere SoC langer aan de SuC in Aertselaar te gaan staan. Dat zal men vast niet als lokaal zien.

Of bij thuiskomst tot ontdekking komen dat de paal thuis inderdaad in gebruik is en dan de volgende morgen via de SuC Dordrecht rijden, wat dan mogelijk wel weer lokaal SuC gebruik is.

Alle opties leveren SuC gebruik op als gevolg van een langere trip en zijn in mijn ogen dus legitiem gebruik.

En hoe gaat men lokaal vast stellen. Geldt de registratie van het kenteken als "woonplaats"? Kan me voorstellen dat met de komst van de Model 3 aardig wat van die auto's via leasemaatschappijen gaan lopen, die vaak ver van de berijder zijn gevestigd.
 
  • Like
Reactions: gelden