Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla m3 in de winter

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen zaterdag mijn deurrubbers met WD40 ingesmeerd, spiegels uitgeklapt gelaten, ruitenwissers in servicestand en automatisch wissen uit.
Zojuist even naar buiten gegaan om de auto sneeuwvrij te maken voor morgenochtend en even alle deuren open en dicht gedaan. Binnen een goeie 5 minuten alle sneeuw eraf en alles open gekregen.
Belangrijk is om je ramen aan de onderzijde helemaal ijsvrij te maken, dan schuiven ze netjes omlaag bij openen (na stijlloze cabrio's te hebben gereden in het verleden ben ik daar wel bekend mee :D). Deurklinken eerst even ijsvrij maken langs de randjes, dan op de smalle kant van de klink drukken en daarna pas op de dikke kant om de deur te openen. Ging prima bij alle 4 de deuren.
Wat ik hier lees over water, en zelfs warm water.... ik zou het niet gokken, te heet water en je raam barst. Zakje heet water tegen de klink zou nog wel kunnen uiteraard., maar was voor mij gelukkig niet nodig.
Als ze in Noorwegen en Canada met een M3 rijden dan moet het zeker toch wel in Nederland te doen zijn.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR and TM3LR
Voorzichtig met het voorverwarmen. Doe dat niet ik combinatie met het afdekken van de vooruit. Mijn broer had afgelopen nacht een deken op de voorruit van zijn X gelegd (eigenlijk overbodig). Vanochtend nog even voorverwarmd en daarna de deken eraf gehaald. De ruit ‘schrok’ zo van het plotselinge temperatuurverschil met de koude lucht dat er een barst in trok.
 
Voorzichtig met het voorverwarmen. Doe dat niet ik combinatie met het afdekken van de vooruit. Mijn broer had afgelopen nacht een deken op de voorruit van zijn X gelegd (eigenlijk overbodig). Vanochtend nog even voorverwarmd en daarna de deken eraf gehaald. De ruit ‘schrok’ zo van het plotselinge temperatuurverschil met de koude lucht dat er een barst in trok.

Niet toevallig een ster ergens in de ruit? Dan kan dit zeker gebeuren. Anders kan een ruit daar normaal toch echt wel tegen.
 
Ruiten van de model 3 zijn wel dun, dus zou best kunnen. Warm water is nooit slim, het ontdooit de plek en loopt vervolgens overal in en dat vriest dan lekker vast. ICE's was hetzelfde ....... rubbers, ruiten, spiegels, deurhendels maar ook sloten (gewoon niet je auto in komen). Alleen nog nooit een vastgevroren achterklep gehad (model 3 dus wel).

Met een ICE (blok voorin) heb je wel heel veel warmte voorin, dus dat smelt allemaal netjes weg. Bij de model 3 blijft de sneeuw en ijs gewoon zitten onder de moterkap bij de ruitenwissers. Dus dat maar even goed schoongemaakt. Ruitenwissers zijn ook niet echt top als het koud is (strepen), bladen eens upgraden.

Beetje het andere normaal, want verder is die top. Tractie en controle. Warm wegrijden. Krabben doen we niet meer. Startproblemen..... wat is dat ? Gewoon een beter auto overall.
 
Ik kan er niet echt over meepraten omdat de Tesla in mijn garage staat maar onze bmw cabrio staat altijd buiten. De rubbers van de frameloze ramen spuit ik in met WD40 en ik heb er nooit problemen door. Ik kan mij niet voorstellen dat het systeem van bmw zoveel beter is dus wijt ik het aan de WD40.
 
  • Like
Reactions: Kiprich
Gewoon zoals ook vroeger deurrubbers ingesmeerd, maar nu ook de ruitenwissers uit en in servicestand, spiegels niet inklappen. Gisteren langzaam opgewarmd (op 15,5 graden) daarna doorgestookt. Op slip start gezet en van mijn afrit afgereden. Geen enkel probleem. Ah, toch.... Zorg dat alle ijs en sneeuw van je achterklep af is voor je m opendoet! ;)
 
Maar waarom dan die slipstart? Ik vind het juist zo mooi dat die Tesla zonder enige moeite en zonder wielspin wegrijdt. (de Mini die erachter staat moest ik vanochtend meerdere keren heen- en weer steken om überhaupt over de bevroren sneeuw van de afrit te geraken)
 
  • Like
Reactions: Bas.
Verder de rubbers goed invetten, zowel van de portieren als de trunk/ frunk. Ik gebruik Gummi Plege Stift. Werkt bij mij zeer goed. O.a. te koop bij Amazon.nl met goede recensies.

En tot slot, spuit een beetje sillicone spray in de deurhandels op het draaipunt. Dat houdt vocht weg.
Goede tip inderdaad. Mijn ramen (M3) zaten ook vastgevroren. Toen ik ze los had bedacht ik me dat ik een kleine twee jaar geleden zo'n siliconen stift (model pritt stift) bij de action had gekocht. Even langs de onderkant van het raam buiten en binnenkant boven en achter en sindsdien geen centje pijn meer.

Ik was er niet aan gewend om in de winter mijn ramen open te doen maar vermoed dat mijn oude Focus ook vastgevroren ramen zou hebben bij deze weersomstandigheden. Maar nu merk je er dus wel iets van omdat je raam moet bewegen om de deur open te maken.
 
Heb nog twee BMW 850's CSI, toen ik er nog mee reed..... zelfde probleem met de ramen (geen frame, zakken ook bij openen), vriezen ook gewoon vast. Of de microswitch in de hendel (normaal even aantikken) weigert. En dat zijn über engineered cars met tank deuren. En je komt zeker niet van je plek af met sneeuw.
 
Vond het niets tegenvallen qua winterprestaties! Deurklinken en deuren zelf gingen wat moeizaam. Ook na voorverwarmen. En je moet er echt aan denken om alle sneeuw en ijs rondom te verwijderen want de auto wordt niet warm als een ICE en komt dus praktisch net zo wit aan als dat je vertrokken bent. Was even wennen.

Het leukste is de tractie. Tuurlijk, remmen gaat even wat minder maar ondanks de normale Pilot Sport banden reed de auto geweldig en was er altijd tractie. Wat een kanjer!
 
Beste tips die ik heb gekregen jaren gelden al voor dichtgevroren deuren en rubbers:

Wat super werkt tegen vastgevroren deurhendels..... even met je kont er tegen aanstaan, werkt prima :D

Voor deurrubbers, mensen hebben altijd de neiging om te gaan sjorren aan de deur.... Even de deur aandrukken i.p.v. trekken en langs de rand van het raam drukken is genoeg om het ijslaagje te breken. Let wel insmeren is altijd beter. :cool:
 
Iemand een tip voor de ruitenwisser bij een bevroren sensor? Gisteren 50 km met ruitenwisser bij automatisch op maximale stand. Enige mogelijkheid was hem handmatig op 1 te zetten. Erg irritant bij droog weer. Mijn 3 was goed voorverwarmd.
 
Iemand een tip voor de ruitenwisser bij een bevroren sensor? Gisteren 50 km met ruitenwisser bij automatisch op maximale stand. Enige mogelijkheid was hem handmatig op 1 te zetten. Erg irritant bij droog weer. Mijn 3 was goed voorverwarmd.

Het algemene advies hier voor Tesla is dat je elk kou probleem kan oplossen door het met vaseline in te smeren :p
Dus ik zou adviseren om je raam of de ruitenwissers eens in te smeren met vaseline hehe.

Ontopic: als je een kwartier van te voren via de app je verwarming aanzet, dan is het ijs bij de ramen spiegels wel verdwenen. Denk dat je last van condens zou kunnen hebben tussen het raam en de sensor. Daar heb ik ook nog geen oplossing voor anders dan de blower er goed op zetten. En anders ruitenwisser tijdelijk op standje 0 zetten?