Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
De ‘kapotte’ batterij is niet verloren. Die wordt gereviseerd en wat echt kapot is, wordt gerecycleerd.
Zo een batterij is een ideale vorm van reduce-reuse-recycle.

  1. Reduce: met je EV verbruik je aanzienlijk minder energie omdat een EV aanzienlijk efficiënter is.
  2. Reuse: nadat de batterij van je EV zijn normale levensduur heeft gehad in een auto, kan je de modules of individuele cellen nog altijd hergebruiken in andere applicaties zoals thuisbatterijen, of hergebruiken in gereviseerde accupakketten in auto's (wat Tesla dus al doet).
  3. Recycle: nadat individuele cellen echt defect zijn, kan je 98% van alle materialen in zo een cel hergebruiken om nieuwe batterijen te maken.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Zo een batterij is een ideale vorm van reduce-reuse-recycle.

  1. Reduce: met je EV verbruik je aanzienlijk minder energie omdat een EV aanzienlijk efficiënter is.
  2. Reuse: nadat de batterij van je EV zijn normale levensduur heeft gehad in een auto, kan je de modules of individuele cellen nog altijd hergebruiken in andere applicaties zoals thuisbatterijen, of hergebruiken in gereviseerde accupakketten in auto's (wat Tesla dus al doet).
  3. Recycle: nadat individuele cellen echt defect zijn, kan je 98% van alle materialen in zo een cel hergebruiken om nieuwe batterijen te maken.

Bij een M3 is dat niet van toepassing toch? (losse cellen kunnen niet vervangen worden, alleen hele pack als ik het goed heb)
Voor een bedrijf als Tesla kan ik een dergelijke keuze nog niet helemaal plaatsen.
 
Bij een M3 is dat niet van toepassing toch? (losse cellen kunnen niet vervangen worden, alleen hele pack als ik het goed heb)
Voor een bedrijf als Tesla kan ik een dergelijke keuze nog niet helemaal plaatsen.
Je haalt het hele pack eruit en steekt er een gereviseerd pack in. En dan ga je met het oude pack aan de slag en haalt er de slechtste stellen uit, vervangt ze door nieuwe of cellen van donor wagens, en je hebt een nieuw gereviseerd pack voor de volgende met problemen.

De slechte cellen kan je dan recycleren.

Als je een verzameling cellen hebt, of een geheel pack, dat bv 30% capaciteit heeft verloren, kan je het hele pack nog in een thuisbatterij steken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vind het moeilijk om daar gedegen onderbouwd een antwoord op te geven, maar:
In ieder geval vrijwel nooit onder de 20% of boven de 80%.
En als hij langere tijd stil staat op zo'n 70%.
Hoop daarmee het overlijden van het batterypack zolang mogelijk uit te stellen.
Li-ION langere tijd stil is het beste op 40%. Dat is ook de bewaarcapaciteit van meeste fabrikanten. Punt van aandacht is dat bij die opslag geen aftap van energie is. M.a.w. of de auto staat continue aan de lader en dan op 40%, of opladen naar 50 en bij 40 weer de stekker erin.
 
Zijn er inmiddels wat statistieken over de kms dat de verschillende packs al hebben gehaald, per Tesla model?
Er zijn zeker al wat statistieken beschikbaar:

 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Er zijn zeker al wat statistieken beschikbaar:

Veel dank, via deze link kom ik op dit sheet uit dat al flink wat data heeft met mooie grafiek.

50,000 mi = 80k km
100,000 mi = 160k km
en een klein clubje al over de 200,000 mi = 320k+ km met de trendlijn nog boven de 88%

Helaas nog niet veel data voor mijn Model 3 SR+.
1649596399117.png
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maurice1
Je haalt het hele pack eruit en steekt er een gereviseerd pack in. En dan ga je met het oude pack aan de slag en haalt er de slechtste stellen uit, vervangt ze door nieuwe of cellen van donor wagens, en je hebt een nieuw gereviseerd pack voor de volgende met problemen.

De slechte cellen kan je dan recycleren.

Als je een verzameling cellen hebt, of een geheel pack, dat bv 30% capaciteit heeft verloren, kan je het hele pack nog in een thuisbatterij steken.
Als eens gezien hoe een M3-battery pack geassembleerd is? Daarin ga je echt geen individuele cellen vervangen: die dingen zijn aan elkaar gelijmd en je moet bij wijze van spreken met hamer en bijtel aan de slag. Initiele productie zal wel goedkoop zijn.
Maar een revisie zal dan op niveau van module moeten gebeuren.
 
Als eens gezien hoe een M3-battery pack geassembleerd is? Daarin ga je echt geen individuele cellen vervangen: die dingen zijn aan elkaar gelijmd en je moet bij wijze van spreken met hamer en bijtel aan de slag. Initiele productie zal wel goedkoop zijn.
Maar een revisie zal dan op niveau van module moeten gebeuren.
Ach, op elk kostenniveau zijn er mogelijkheden. Tesla zal zich misschien beperken tot het vervangen van hele modules, en die modules met individueel defecte cellen komen dan misschien beschikbaar op de onderdelenmarkt. En daar zal er iemand misschien wel tijd nemen om de individueel defecte cel eruit te beitelen en te vervangen door een nieuwe.

Bottom line is dat reuse-recycle zeker mogelijk is, met meerdere cycli.
 
  • Like
Reactions: job-lek